دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

در حالی که حامد بهداد از بازیگران فعال کشور در مصاحبه صمیمی و خودمانی با نشریه ای در خارج از کشور، واقعیاتی از جامعه ایرانی و شیوع فمینیسم و زن سالاری را بیان داشته بود، گفته های او با واکنش تند سایت های فمینیستی و رسانه های همفکر، مواجه شد.

نکته قابل توجه در سایت های انتشار دهنده این خبر این است که لوگوی فمینیسم در زیر تصویر منتشر شده در این سایت ها که داعیه اصولگرایی و دفاع از ارزش های اسلامی دارند دیده می شود که به خوبی بیانگر همگرایی چنین سایت هایی با سایت فمینیستی انتشار دهنده این مطلب، برای سرکوب انتقادات مردانه -هر چند شوخی- است.

اما اصل خبر چه بوده است؟ 
انتخاب نوشت: حامد بهداد، بازیگر سینمای ایران اخیرا در مصاحبه ای با یکی از نشریات فارسی زبان خارج از کشور در پاسخ به اینکه چرا زن ایرانی نمی گیرد، گفت: زن های ایرانی خیلی خشن هستند، تازه وقتی کتکشان می زنی شکایت می کنند و در مورد حقوق زنان حرف می زنند، به جای اینکه مثل زنان مالزی بعد کتک خوردن دستشان را به روی سینه شان جفت کنند و تعظیم کنند و بگویند ارباب عفو بفرمایید، تهدید می کنند که مهریه ام را به اجرا می گذارم و پدرت را در می آورم! با آن مادر حسودت! بعد هم بچه را با خودشان می برند و تو را می اندازند زندان! (خنده)

Image
در این مصاحبه چند نکته قابل توجه است:
1. این مصاحبه در گفتگو با یک نشریه فارسی زبان خارجی انجام شده است و به همین دلیل، آقای بهداد بدون توجه به فضای مسموم و بسته داخلی و با خیالی آسوده و به اصطلاح خودمانی، نظرات خودشان را ابراز داشته اند.
2. در انتهای پاراگراف، واژه «(خنده)» به خوبی بیانگر شوخی بودن چنین حرفی است. لیکن هیچ یک از سایت های انتشار دهنده این خبر، به شوخی بودن چنین نظری اشاره نداشته اند.

آیا نظر حامد بهداد نادرست بود یا درست؟ 
نگارنده فارغ از این خبر، بر اثر تجارب میدانی خود و مطالعات و تجارب دوستان به این نتیجه رسیده بودم که نحوه برخورد و رفتار زنان ایرانی، نسبت به مردان خشن تر و تندخوتر است. البته این به معنای این نیست که زنان ایرانی، تندخو و خشن هستند، بلکه منظور از زنان ایرانی، جامعه و درصدی از کل زنان است که رفتار و برخوردهای سختگیرانه و لجوجانه تری از خود نشان می دهند. البته این تندخویی و بداخلاقی، بر خلاف مردان ایرانی که عمدتا به شکل درگیری های فیزیکی و خشونت هایی با تراز خطر بالایی بروز میکند در زنان به شکل حالات عصبی گونه صورت، خشونت های کلامی و طرز تفکر نادرست روانی دیده می شود. البته نگارنده، قبل از اینکه آقای حامد بهداد به عنوان یکی از بازیگرهای شناخته شده و معروف سینما، چنین نظری را ابراز نمایند به این نتیجه رسیده بودم. البته من در کنار این دو، عقیده دارم، زنان و دختران (نه همه زنان) نسبت به مردان، بسیار خود پرست و خودخواه و مغرور تر هستند و اینها در نوع ایرانی اش، نمود و جلوه بیشتری دارد.

مهریه بالا، جلوه ای از خودخواهی و خشونت روانی زن ایرانی نسبت به مرد ایرانی 
مثالی می زنم که برای عموم مردان ایرانی اتفاق افتاده باشد. نگاهی به مراسم خواستگاری و آداب و رسوم های فمینیستی موجود در خانواده های ایرانی بیاندازیم. پسری به خواستگاری می رود. مادر عروس با شلوغ کاری های زنانه اش و با تکبر و غرور فراوان از دخترش تعریف می کند و مراقب است که مرتکب خطایی نشود تا آبروریزی نشود. موقع بله و برون که می رسد، مقدار پایه مهریه را چنان بالا تعیین می کنند که اگر پسر بیچاره، عمر نوح هم داشته باشد نتواند آن را پرداخت کند. از همین جا پایه یک خانواده زن سالار پدید می آید که زن خود را جنس برتر می بیند و پسر را به استناد قوانین سرزمینی و شرعی، نوکر خودش قلمداد می کند.

من با شماری از مردهایی که ازدواج موفقی داشته اند صحبت کرده ام. وجه مشترک صحبت همه شان این بود که:
1. مراقب باش خودت را مفت نفروشی و به فشار بزرگترها خر نشوی!
2. بیشتر از 14 سکه مهریه را قبول نکن!

از همین جاست که تخم کینه در دل پسرها کاشته می شود که مگر دخترها چه ویژگی متمایزی نسبت به پسرها دارند که باید اینقدر حق و حقوق و امتیاز داشته باشند؟ و چرا در زمانه ای که بانوان، همتای مردان و حتی جلوتر از آنها در همه عرصه ها حضور دارند باید متقبل هزینه های مراسم عروسی، خانه و ماشین، شیربها، مهریه، نفقه و اجرت المثل شد؟

برخورد تند زنان با مردان در جامعه به نسبت مردان با زنان 
شاید قبل از اینکه خودتان تجربه نمایید این را قبول نکنید که زنان در ارتباط با مردان و دختران در ارتباط با پسران، تندخوتر، پر روتر و بعضا بی حیاتر هستند.

من بارها و در جاهای مختلف، این را به عینه دیده ام که مثلا زنان در قبال برخورد نرم یا رسمی مردان، با تندخویی و طلب کارانه برخورد می کنند. یا بارها دیده ام که زنی، مرد محترمی را به باد فحش و ناسزا گرفته است در حالی که آن مرد، حتی یک ناسزا به خانم نیز نگفته(شاید هم چنین حقی برای خودش قائل نبوده است) و حیا پیشه کرده است. البته چنین رفتارهایی، ریشه در بافت سنتی خانواده ها دارد و در خانم های سنتی و خودپرست(فمینیسم) بیشتر دیده می شود. 

دوستی می گفت، بعضی ها فکر می کنند چون حالا زن هستند، باید همه مردها در جلویشان زانو بزنند. بعضی ها از همین زن های چادری فکر می کنند که حالا که چادری شده اند، جایشان در بهشت است و اجازه هر رفتار و فکر نادرستی را به خود می دهند.

تبعیض پدر و مادر ها در تربیت دخترها و پسرها 
نوع دیگری از خشونت را می توانیم در تبعیضی که در تربیت فرزندان دختر و پسر توسط مادرها اعمال می شود ببینیم. مثلا بسیاری از مادرها از کودکی، بیشتر هوای دخترشان را دارند و به فکر جهیزیه و درس و مشقشان هستند تا با روحیه شادتر و اعتماد به نفس بیشتری بار بیاید و هر چه زودتر و در سنین جوانی شوهرشان بدهند. ولی به فرزند پسرشان بی توجه هستند و او را به صرف اینکه پسر است به حال خود وا می گذارند تا از همان بچگی، زیر مشت و لگدها بار بیاید و مثل خیلی از جوان ها، از 18 سالگی مجبور می شود دستش در جیب خودش باشد و هزینه هایش را خودش تامین کند. آرام آرام سن پسر بالا می رود و افسردگی و تنهایی او را می گیرد که چرا پدر و مادرهایش به فکرش نیستند و همه فکر و ذهنشان درگیر مجرد ماندن و به عبارتی پیر شدن صورت دخترشان است!

مسلما چنین انتظاری نیست که که زنان و دختران ایرانی بگذارند شوهرانشان به آنها بی احترامی کنند و آنها نیز «مثل زنان مالزی بعد از کتک خوردن، دستشان را به روی سینه شان جفت کنند و تعظیم کنند و بگویند ارباب عفو بفرمایید»، اما زنان و دختران بسیاری هستند که آداب و شعور ابتدایی و مقدماتی شوهر داری و فرزند داری و اخلاق خانه داری را نیز بلد نیستند. این زنان همان ها هستند که در ذهنشان پر است از مفاهیمی همچون «حقوق زنان و مهریه» و انگاره های بد و زشتی از «شوهر و خانواده اش» و هر ناکامی در زندگی را تقصیر شوهرشان میاندازند!

برای من همیشه سوال بوده که اگر پسرها نیز همچون دخترها فکر می کردند و می اندیشیدند و برای خودشان حقوق و ارزش و بهایی قائل می شدند، آمار ازدواج چقدر کاهش می یافت؟ و درگیری های خانوادگی و اجتماعی چقدر افزایش می یافت؟

تاسف بارتر این است که سایت های اصولگرا به این موج دامن می زنند. چند نمونه از سایت های انتشار دهنده این مطلب:
جهان نیوز: http://jahannews.com/vdcfe1d01w6deja.igiw.html
برترین ها: http://www.bartarinha.ir/fa/news/47118/توهین-زشت-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانی-عکس
ایسنا: http://isna.ir/fa/news/92011502816/اظهارات-عجیب-حامد-بهداد-درباره-زنان-ایرانی
بولتن: http://www.bultannews.com/fa/news/133603/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانیعکس
فردا: http://www.fardanews.com/fa/news/255140/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانیعکس
مشرق: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/204356/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانیعکس
جام: http://jamnews.ir/detail/News/164983
بیباک: http://www.bibaknews.com/fa/news/187928/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانی-تصویر
تعامل: http://www.taamolnews.ir/fa/news/34384/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانی-عکس
شفاف: http://www.shafaf.ir/fa/news/176660/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانیعکس
افکار: http://www.afkarnews.ir/vdchiqnix23nv-d.tft2.html
پانصد و نود و هشت: http://www.598.ir/fa/news/122937/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانی!-+عکس
بهدخت: http://behdokht.ir/1392/01/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانی/
باراک اوباما: http://www.barackobama.ir/en/news/13437/توهین-حامد-بهداد-به-زنان-ایرانی-عکس
جوان: http://www.javanonline.ir/vdce7o8nwjh8z7i.b9bj.html

و در گوگل: http://www.google.com/search?client=opera&q=%22%D8%AA%D9%88%D9%87%DB%8C%D9%86+%D8%AD%D8%A7%D9%85%D8%AF+%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AF+%D8%A8%D9%87+%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86+%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%22&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

جالب این است که فعالین حقوق زنان، توهین های به مراتب زشت تری به مردان می نمایند که با هیچ واکنشی مواجه نمی شود و هیچ یک از این سایت های مدعی اخلاق، نسبت به آنها واکنش نمی دهند. و یا این سایت ها درباره مظلومیت مردان ایرانی که قربانی زنان شیاد و زرپرست شده اند چیزی نمی نویسند! کافی است به آمار درخواست های طلاقی که در دادگاه ها از جانب زنان داده می شود و مردان بسیاری را راهی زندان می کند نگاهی بیافکنیم. کافی است که به نرخ بالای مردان معتاد که در خیابان ها ثانیه شمار مرگ خود هستند نگاهی بیاندازیم. ای کاش رسانه ای پیدا می شد و از درد و مظلومیت مردان در جامعه مدرن و زن سالار امروز سخن می گفت.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۷
سید ابوالفضل هاشمی

فمینیسم

نظرات  (۴)

سلام مهندس جان
خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم صدای عدالت بین جنسی این بار با وبلاگ شما در وب طنین انداز شده
امیدوارم موفق باشیم

با سلام

مطلب شما در سایت انجمن حمایت از حقوق مردان بازنشر شد

دمت گرم . بازم از این مطالب بگذارید. ما مردها باید با هم متحد شیم و این فمنیست های کثیف رو نه تنها در ایران بلکه در جهان سر جای خودشون بنشونیم . فقط تا میتونید آمار بازدید این جور مطالب رو ببرید بالا .
پاسخ:
با سلام. دقیقا. من هم با شما هم نظرم.
سلام
آقا من شما رو لینک کردم ، منم انتی فمنیستم. حتما ما رو لینک کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی