مهندس هاشمی

دفتر مشق روزهای زندگی

دفتر مشق روزهای زندگی

مهندس هاشمی

- بسم الله الرحمن الرحیم
- دفتر مشق روزهای زندگـی
- مهندس سید ابوالفضل هاشمی
- پژوهشگر، آرایشگر، مجرد، 29، تهران
- شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
یادگیری موتورسواری برای کسانی که به آن آشنا نیستند نیازمند آموزش علمی و عملی و فنی است. متاسفانه در آموزشگاه های موتورسیکلت شهر تهران به هیچ یک از این سه وجه به خوبی پرداخته نمی شود و اگر کسی، موتورسواری حرفه ای را بلد نباشد به سختی می تواند در امتحان عملی گواهینامه موتورسیکلت موفق شود. یادم می آید در یکی از جلسات حضورم در تمرین آموزشگاه موتورسیکلت، یکی از هنرجویان به یکی از مربیان رو کرد و گفت که تازه کار هست و نمی تواند به خوبی گاز و کلاج و ترمز را با هم کنترل کند. جوابی که او به آن هنرجو داد قابل توجه بود! مربی به او گفت: "اینجا آموزشگاه ماشین سواری نیست که مربی کنارت بنشیند و ترمز و کلاج را بگیرد و کمکت کند. باید اینقدر تمرین کنی تا خودت یاد بگیری!".
Image
در این مطلب بر آن شدیم تا نکات عملی رانندگی با موتور سیکلت را بیان نماییم. پیش از آنکه به بیان این موارد بپردازیم خاطرنشان می سازیم که برای قبولی در امتحان گواهینامه موتورسیکلت می بایست به همه موتورهای آموزشگاه تسلط داشته باشید و بر همین اساس توصیه می کنیم در آموزشگاه، مرتب موتورهای خودتان را عوض کنید.

قبل از آنکه نکات و تمارین لازم را بیان نمایم 7 اصل مهم برای قبولی در امتحان عملی گواهینامه موتور را بیان می نمایم. این هفت عامل عبارتند از:
1- حفظ سرعت حداقلی حرکت (سرعت مینیمم): پرهیز از کم شدن سرعت (متوقف شدن) و پرهیز از افزایش سرعت
2- صاف و ثابت نگه داشتن بدن (حفظ تعادل): در موتور سواری نباید بدنتان تکان بخورد و فقط باید با دستانتان فرمان را ابنور و آنور کنید. این قاعده در پیچ ها به شدت ضروری است وگرنه تعادل تان را از دست می دهید و مجبورا پایتان را بر روی زمین می گذارید.
3- پرهیز از ترمزگیری یکباره: اگر سرعت تان زیاد باشد و یکباره ترمز بگیرید تعادلتان را از دست می دهید و اگر سرعت تان کم باشد و یکباره ترمز بگیرید موتور ممکن است خاموش کند.
4- تا آنجا که می توانید باز گردش کنید: فضای گردش را بر خود محدود نکنید (تنگ گردش نکنید).
5- نرم حرکت کنید: جوری حرکت نکنید که خسته شوید و مجبور باشید فرمان را به سفتی بگیرید و اینور و آنور بچرخانید و یا به خودتان فشار وارد کنید.
6- پرهیز و مراقبت کامل در حفظ سرعت مینیمم در گردش دایره ای: اگر سرعت تان در حال گردش افت کند و حرفه ای نباشید هول می شوید و مجبور می شوید بیشتر گاز دهید و به همین خاطر موتورتان شتاب می گیرد و کار را خراب می کنید. لذا بهترین کار برای جلوگیری از افزایش یکباره سرعت حفظ سرعت حداقلی است.
7- «بازی مداوم با گاز و کلاج»: باید به آن سطح از مهارت برسید که بدون نیاز به ترمز مسیر را طی کنید. این بخش مهمترین بخش از کسب مهارت رانندگی است.

موتورها از نظر سیستم گاز، ترمز، کلاج، خاموش شدن یا نشدن در سرعت پایین، بالا بودن از سطح زمین، جرم و سنگینی، مرکز ثغل، اندازه چرخش فرمان، کندی یا سختی چرخش فرمان با یکدیگر تفاوت دارند. برای یادگیری برای افراد مبتدی توصیه می شود حتی الامکان با موتوری تمرین خود را آغاز کنند که راحت تر از همه موتورها باشد و سیستم فرمان و گاز خوب و سالمی داشته باشد و اصلا خاموش نکند (مگر به ندرت) و همچنین موتورسیکلت سنگینی نباشد تا قدرت مانور راکب را کم نکند.

الف - تمرین را چطور شروع کنیم؟   
در آموزشگاه موتور سیکلت مسیری وجود دارد که اگر می خواهید در امتحان خوب ورزیده شوید می بایست آن مسیر را مرتب و به خوبی طی کنید. پیشنهاد و ایده من برای کاربران تازه کار و غیرحرفه ای موتورسیکلت که تازه موتور خریده اند و به تازگی اقدام به شرکت در این کلاس ها نموده اند این است که در ابتدا وارد این مسیر نشوید و یک مسیر مستقیم در دور تا دور زمین آموزشگاه را انتخاب کنید و سعی کنید برای هر موتور سیکلت حداقل 10 دقیقه این مسیر را با «حداقل سرعت ممکن» و با «تمرین مکرر گاز، کلاج و ترمز» طی کنید تا به آن موتور آشنا شوید و سپس اقدام به طی مسیر ویژه امتحان نمایید.

ب - چطور به گاز و کلاج و ترمز مسلط شویم؟   
یک اصل مهم برای قبولی در آزمون گواهینامه موتورسیکلت این است که شما به خوبی بر گاز، کلاج و ترمز مسلط باشید و بتوانید از هر سه به طور دائمی استفاده کنید. در تمرین ها و امتحان عملی می بایست همواره گاز دهید و اصلا مجاز نیستید که خلاص برانید! در صورتی که گاز ندهید و بگذارید موتور با سرعت خودش حرکت کند (که به این کار اصطلاحا حرکت با دنده خلاص می گویند) مردود می شوید. لذا شما می بایست همواره مقدار کمی گاز را در حرکت موتور خود حفظ کنید.

برای تسلط به سیستم گاز باید نحوه کار موتور آشنا باشید. اگر شما گاز را در مقدار ثابتی نگه دارید و کم و یا زیاد نکنید دور موتور به صورت آرام زیاد می شود و سرعت موتور نیز بطور متناسب افزایش می یابد. لذا شما باید همواره در طول حرکت بطور دائمی گاز را کم و زیاد کنید تا مقدار سرعت تان در مقدار ثابتی پایدار باقی بماند. دقت کنید! شما باید همواره در طول مسیر مرتب گاز را زیاد و کم کنید. برای اینکه به این موضوع مسلط شوید باید خوب تمرین اولیه ای که در قسمت «الف» مطرح کردم را اجرا کنید.
Image
برای درک نحوه استفاده از گاز و کلاج باید باید با ارتباط این دو آشنا باشید: 
» گاز بدون گرفتن کلاج باعث می شود که موتور شما سرعت بگیرد
» گاز با مقداری کلاج باعث می شود موتور شما به سختی سرعت بگیرد ولی به موتور شما فشار وارد شود و آسیب ببیند.
» گاز با گرفتن کامل کلاج هیچ تاثیری بر حرکت شما و عملکرد موتور ندارد
» کلاج بدون گاز باعث می شود فشار حرکت موتور برداشته شود(اگر کامل کلاج گرفته شود)؛ یا کم گردد (اگر کمی کلاج گرفته شود).
» کلاج بدون گاز باعث می شود افزایش سرعت موتور متوقف شود و رو به کم شدن کند.
» کلاج بدون گاز باعث می شود گاز موتور بی تاثیر گردد.
» و ...

همانطور که در موارد بالا مشاهده می کنید رابطه بین گاز و کلاج به خوبی مشخص است. لذا شما باید با درک این مفاهیم به تخصص زیر برسید:
1. با نحوه گاز دادن کاملا مسلط باشید. بطور مرتب مقدار بسیار کمی گاز دهید و رها کنید. این روند را در هر ثانیه تکرار کنید. برای اینکه از این بابت حرفه ای شوید لازم است که تفاوت یک میلیمتر گردش بیشتر گاز را تشخیص دهید.  
2. پس از اینکه اندکی گاز دادید و احساس کردید موتورتان دارد سرعت می گیرد کلاج را بگیرید. 
3. در هنگام کلاج گرفتن روال دائمی گاز دادن را انجام دهید تا موتورتان خاموش نکند. 
4. هنگام رها کردن کلاج باید روند گاز دادن دائمی و رها کردن آن را انجام دهید تا موتور خاموش نکند و متوقف نشود.
5. گرفتن گاز و رها کردن آن باید کسری از ثانیه انجام شود. معمولا کسانی که خیلی حرفه ای هستند در هر ثانیه این کار را حداقل دوبار تکرار می کنند.
6. اگر جایی احساس کردید که سرعت تان بیشتر از حد شده است اندکی ترمز بگیرید (به یکباره ترمز نگیرید).
7. اگر به آرامی ترمز بگیرید می توانید بدون آنکه پایتان را بر روی زمین بگذارید روی موتور، متوقف باشید و نیازی به حرکت هم نداشته باشید (برای چند ثانیه). اما اگر یکباره ترمز بگیرید تعادلتان را از دست می دهید.
8. گاز دادن و گرفتن کلاج را در دورها به خوبی یاد بگیرید. در «گردش دایره ای»، گاز دادن و کلاج گرفتن و در صورت لزوم ترمز گرفتن به تمرین زیادی نیاز دارد.
9. همواره در حال تمرین، یک متر جلوتر از خود را ببینید و لاستیک جلویی را بر روی خط سفید مسیر تنظیم کنید.
10. گاز دادن در دور (گردش دایره ای) به دلیل حرکت موتور و تمرکز ذهن برای حفظ تعادل و چرخش کار بسیار خطرناکی است و تنها کسانی از عهده آن بر می آیند که تمرین شماره 1 همین پاراگراف را با موفقیت انجام داده باشند. 
11. در موتورهای طرح هوندا 125، بخشی وجود دارد که «ساسات» نامیده می شود. این بخش در هنگام خاموش کردن موتور نقش هوارسانی به موتور را بر عهده دارد. وقتی موتور خاموش کرد برای چند ثانیه، حالت آن را از رو به پایین به رو به بالا تغییر دهید و پس ده ثانیه به حالت اول برگردانید. ضمنا برای روشن شدن سریع موتور همزمان با هندل زدن، اندکی گاز را نیز بگیرید تا بلافاصله پس از روشن شدن، صدای گاز موتور را بشنوید.
12. برای دنده عوض کردن باید ابتدا گاز دهیم و سپس دنده را عوض کنیم. این قاعده برای افزایش سرعت مد نظر است. همچنین برای تعویض دنده در سرعت های بالا کلاج را تا انتها فشار داده و دنده را عوض کرده و سپس بلافاصله بدون مکث کلاج را رها کنیم.


/* این مطلب به مرور زمان تکمیل می شود */
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۷
سید ابوالفضل هاشمی

رانندگی

نظرات  (۴۱)

۰۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۵۲ سینا ملاجعفر
واقعا بابت اموزش ممنونم
ممنون بسیار کاربردی.

انسان بودن هنر است
دستتون درد نکند عالی است.
با سلام
من رانندگی با موتور سیکلت را از 12 سالگی یاد دارم آیا نیازی به دوره های عملی هست یا خیر
خیلی نکات عالی بودن
مرسی
ممنون و سپاسگذار
۲۱ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۰ حسین غفوری
از اطلاعات خوبتون واقعن ممنونم
حاجی خدا خیرت بده...
واقعا از اطلاعات شما متشکرم

تعداد جلسات آموزش موتورسواری 5 جلسه هست و کافی نیست جایی هست که موتور اجاره بدن؟  والا ما 5 نفر بودیم که کله قندیارو باید به نوبت تمرین میکردیم.  مربی هم عین متررسک بیکار نشسته بود و حتی بعضی جلسات رو قبل از اینکه 2 ساعت تموم بشه میگفت وقت تمومه که بره به کارش برسه 
پاسخ:
سلام. جایی که ما بودیم هم همین طور بود. متاسفانه.
سلام  بیایید  نکات را تکمیل کنیم  مطالب فوق   کاملا مفید اما خیلی ناقص است.  مثلا یه نکته این است که برای اینکه به کله قندها برخورد نکنیم این است که روی موتور باید بتوانیم توقف داشته باشیم. 2-این است که تمامی پیچاندن فرمان درکله قند ها بایددریک راستا باشد3-حفظ تعادل وکسب مهارت لازم با دوچرخه یا موتور گازی  یا موتور دنده اتوماتیک باحجم کمتراز100سی سی ویا موتور برقی قبل از اموزش با هوندا125  4-
سپاس از آموزش خوبتون
۲۸ مهر ۹۵ ، ۰۲:۳۱ فرهنگ شهر
تشکر عزیزی قهرمان

تشکر دوست عزیز فوق العاده بووود
۱۳ آبان ۹۵ ، ۱۱:۴۰ شاهین۰۰۱۱
خیلی عالی ممنون
لطفا بیشتر در باره ی هندل توضیح دهید 
پاسخ:
:دی
آقا نوشتی هنگام پیچیدن بدن نباید حرکت کنه و فقط باید دست ها رو حرکت داد که بعد از کلی تمرین متوجه شدم که اشتباس.

پاسخ:
اونطوری بهتر میشه تعادل رو حفظ کرد. شما درستش رو می گفتی؟؟؟
۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۸:۲۸ نیما حیدری
ایا برای بچه های 14 سال موتورسواری اسان است؟
سلام کسی ک درس نمیخونه ولی معافیت تحصیلی داره میتونه گواهینامه بگیره
سلام.میشه درمورد این توضیح بدید که هنگامی که می خوایم حرکت کنیم ابتدا چطور دنده رو عوض کنیم که موتور خاموش نکنه.
ممنون... بسیار عالی
ممنون واقعا لذت بردم و برام آموزنده بود.. منم با 30 سال سن تازه میخوام موتورسواری یاد بگیرم چون با اینکه ماشین دارم حس میکنم واقعا بعضی وقتا موتورسواری خیلی بیشتر لذت داشته باشه و کلا یه چیز دیگس..
تا حالا فقط دوچرخه سواری کردم، نمیدونم درسته یا نه ولی فعلا تصمیمم اینه که یه پرواز 100 بگیرم و با اون اولین تجربه موتورسواری و آموزشمو داشته باشم.
فقط خواستم بگم تو هر سنی هیچوقت خجالت نداره آدم یه چیزی رو تازه بخواد یاد بگیره.
ممنونم از مقاله خیلی خوبتون که واقعا به من امید داد و سختی موتورسواری رو که تو ذهنم بود برام آسون تر کرد.
پاسخ:
با سلام.ممنون از محبت تون.
با سلام . من متولد 62 هستم و با اینکه حدود ده پانزده ساله گواهینامه ماشین دارم ولی هنوز گواهینامه موتور ندارم و موتور سواری کردم ولی موتورسواریم زیاد خوب نیست با این سنمم خجالت میکشم برم آموزشگاه موتورم ندارم که خودم تمرین کنم چکار کنم لطفا راهنماییم کنین؟!
پاسخ:
با سلام. 
خجالت نداره. 
من 15 سال دارم و امروز میخواهم موتور ۱۲۵ بگیرم و من از شما خواهش میکنم موتور سواری رو به من آموزش بدین  ممنون میشم
پاسخ:
با سلام. آموزشگاه هایی بدین منظور هستند می توانید مراجعه کنید. ضمن اینکه بنده سرم خیلی شلوغ است.
سلام
دوستانی که میگن 30 یا 35 سالمونه و خجالت می‌کشیم برا گواهینامه موتور اقدام کنیم، آموزشگاهی که من می‌رفتم بودند کسانی که 50-55 سال داشتند و اومده بودند برا آموزش موتورسیکلت.
هیچ وقت دیر نیست.
گواهینامه، کلاه‌کاسکت و بیمه از ملزومات موتوره.
سلام 
دوستان متور سواری کار راحتی خدایی من بدون زمین خوردن خودم یاد گرفتم کسی که دوچرخه بلد باشه متور راحت یاد میگیره 
تو متور فقط یه نکته مهم یادتون باشه اونم اینه که کلاج رو سریع ول نکنید متور تک چرخ میزنه 
ممنون از سایت
سلام من دوچرخه سواری بلدم ولی موتور بلد نیستم.رفتم آموزشگاه طرف میگه ما اینجا از صفر آموزش نمیدیم.به اونایکه بلدن موتور سواری یاد میدیم.بالاخره ما نفهمیدیم که چرا بهش میگن آموزشگاه.
سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون و راهنمایی هاتون
من حدود ۱سال بی کلاج سوار میشدم ولی الان چند روزه یه موتور کلاج دار خریدم
میخواستم بدونم خیلی کم شده ولی بعضی اوقات چون هنوز عادت نکردم بدون گرفتن کلاج دنده میدم
البته زود عادت میکنم ولی گاهی اوقات فراموشم میشه
میخواستم بدونم با این کار چه مشکلی برا موتور پیش میاد
تشکر
پاسخ:
با سلام
صفحه کلاج تان آسیب می بیند. زیاد گران نیست. شاید پس از مدتی مجبور شوید صد هزار تومان خرج کنید.
درود
خسته نباشین 
دوست عزیز بنده یک موتور سیکلت ۱۲۵ صفر خریدم
دنده یک و دو هیچ مشکلی نداره ولی دنده سه اوایلش وقتی میخواستم بزنم سه دنده نرم و راحت بود ولی جا نمیرفت و خلس میشد،و باید دوباره فشارش  میدادی تا بره ۳
الان که موتور حدودا۲۵۰ کیلومتر راه رفته بهتر شده و اکثر اوقات وقتی فشارش میدم میره دنده۳ ولی بعضی اوقات دنده راحت فشار داده میشه ولی خلس میکنه جا نمیره باید دوباره فشارش داد تا بره جا
میخواستم بدونم امکانش هست بعدا که آبندی شد درست شه یا خوده موتور عیب داره
تشکر و سپاس

با سلام خدمت شما ممنون از نوشتتون من از حدود مهر 95 موتور 125 گرفتم و کلی هم تمرین کردم ولی با تکون ندادن بدن یه جورایی با شما مخالفم شایدم من اشتباه میکنم هنگام دور دایره ای در جهتی که داریم میچرخیم بدن رو به به سمت عکس ببریم به نظرم تعادل بهتر میشه مثلا موتور داره به سمت چپ میچرخه بدن در راستای سمت راست قرار بگیره به نظر من بهتره شایدم من اشتباه میکنم
نکته دوم کدوم آموزشگاه شما تشریف میبردید و چه مدارکی میخواد برای ثبت نام و باید از کله سحر بریم تو صف وایسیم
من یه جا پیدا کردم تو بوستان ولایت و از ترس اینکه پر شه میخوام یکشنبه 3 اردیبهشت 96 برم وایسم تا نوبت بگیرم و ثبت نام کنم اگه میشه یه توضیحاتی در این مورد بدید

پاسخ:
با سلام.
مورد اولی که گفتید گیج کننده است. من قاعده ای کلی گفتم که ازش جواب گرفنم.
نکته دوم من آموزشگاه تهران موتور خ فدائیان اسلام بعد از آزادگان رفتم.
نکته سوم برای ثبت نام باید منجا باشید تا نوبت تان شود. برخی از شب قبلش می آیند.
سلام دوباره دوست عزیز
در مورد اول که گفتید گیج کنندست دقت کردید میخواین بهترین دور رو بگیرید به طور مثال فرمون موتور رو به سمت راست به طور کامل میشکونید ولی وزن بدنتون رو متمایل به سمت چپ میکنید تا به زمین نیفتید منظورم این بود
میخواستم بدونم اینطوری هدایت کنیم موتور رو سرهنگ امتحان اشکال میگیره یا موردی نداره
سوال دوم فاصله هر مانع چقدره چون من حدودا کمی بیش از شش قدم ( تقریبا هفت قدم ) مانع میزارم تا تهم میشکونم فرمون رو بازم از هر ده بیست بار شاید بشه یه بار رد کرد زیگزاگ رو میخواستم بدونم شما یادتون هست چقدر بود فواصل موانع مرسی از وبلاگ بسیار عالیت
پاسخ:
سلام.
شما اگه فکر می کنی با این کار میتونی تسلط بهتری بر موتور داشته باشی حتما انجام بده. ضمنا فاصله موانع را اندازه نگرفتم و متاسفانه حدودی نیز یادم نیست. ممنون از لطفتون به بلاگ حقیر بنده.
سلام دوست عزیز میخواستم بدونم برای اینکه موانع زیگزاگ یا هشت انگلیسی رو بزنیم فقط باید نیم کلاژ بریم یا نیم کلاژ به اضافه ترمز پایی ؟ آیا اصلا ترمز پایی موتورسیکلت های امتحان کار میکنه ؟ یا فقط به کلاژ باید بسنده کرد
سلام ما محلمون جوریه پر از کوچه های باریکه وقتی میخوام بپیچم مجبور میشم پامو بذارم زمین ولی خیلیارو دیدم بدون اینکه پا روی زمین بذارن ازین پیچا رد شدن کمکم کنید منم بتونم یاد بگیرم مرسی
پاسخ:
با سلام
تمرین و تجربه زیاد لازم است.
خسه نباشید ممنون ... میخاستم بدونم ترمز گرفتن در حین رانندگی موتورو خاموش میکنه چرا ؟
پاسخ:
بخاطر باتری و قطعه شارژ کننده باتری هست اگر سیستم برق موتور سالم باشه و اگر شمع موتور مشکلی نداشته باشه.
سلام میشه بگید چطور دنده عوض میکنن.از یک تا چهار باید دنده را بزنی پایین بعد از چهار دوباره بکشی بالا؟لطفا راهنمایی کنید.
سلام ممنون از سایت خوبتون من 13سالمه   من تو   ترمز کردن مشکل دارم    اگه میشه یه کمکی بکنید ممنون  😃
پاسخ:
سلام.
آقا علیرضا.
ترمز کردن باید همراه با رها کردن گاز و گرفتن کلاج باشد. بهترین کار در ترمز استفاده همزمان از ترمز عقب و جلو هست.
سلام من پسری ۱۵ساله هستم
میخوام موتور بابام رو روشن کنم
هرچی هندل میزنم روشن نمیشه
ایا هندل زدن خالی کافیس یا باید 
هنگام هندل زدن کار دیگه ای کرد
پاسخ:
با سلام. قبلش باید ساسات رو بچرخونی. البته اگر ساسات داشته باشه. بعضی موتورها ساسات شون خودکاره نیازی به چرخاندن نداره. اگر شیر بنزین موتور هم بسته باشه هر قدر هم هندل بزنی روشن نمیشه.
سلام خسته نباشید
من واس گرفتن گواهینامه موتور آزمون آیین نامه فرعی و اصلی رو گذروندم حالا تا یه هفته دیگه آزمون عملی دارم .آزمون اینه که باید از بین کله قندی ها بری حالا میخوام بدونم که شما توصیه ای دارین یا نکته ای .بعدش اینکه چه قوانینی باعث میشه امتحان رو مردود بشی.ایا درحین رد شدن از بین کلاهک ها کلاچ ترمز گرفت یا با همون دنده یک اروم از بینشون رد شد؟؟؟
سلام،ممنون از سایت خوبتون من ۱۷ سالمه و خودم دست به یادگیری زدم حالا ۴ تا مشکل دارم که خواهش میکنم راهنماییم کنید ۱_ تا دنده را کم میکنم یک صدای چرخ دنده از موتور میاد و مثل اینکه ترمز گرفته باشم سرعت کم میشه ۲_وقتی گاز را رها میکنم مثل این می‌ماند که ترمز ناگهانی گرفته باشم و به سمت جلو متمایل میشوم و بر عکس تا گاز میدهم به سمت عقب، که خیلی جالب نیست ۳_ در سرعت زیاد تا ترمز میگیرم موتور خاموش میشود و با این که موتور استارت دارد هرچه استارت می‌زنم روشن نمیشود ۴_ آیا مشکلی دارد هنگامی که دنده عوض میکنیم کاری به گاز نداشته باشیم و با همان مقدار گاز دنده را عوض کنیم و فقط کلاج را تا انتها بگیریم؟.با تشکر از شما 
سلام خسته نباشید ...  ببخشید برا دنده عوض کردن باید گاز رو رها کنیم ؟؟
۲. من یکیو سوار کردم حدود ۱۰۰ کیلو بود تعادل موتور بهم خورد پرسیدم گفتن باید سریع میرفتی دنده دو ک موتور فشار نیاد بهش درسته یا کار دیگ باید کرد ؟؟
پاسخ:
سلام. اولی بله. دومی هم پیادش می کردین :دی . پیاده بره چربی هاش آب میشه واسه سلامتیش بهتره. (به سرعت نه ولی همین که موتور راه افتاد بله).
سلام ببخشید دونفرو سوار کنم پشتم با وقتی ک تنهام فرق نداره ک سریع دنده عوض کنم یا ن ؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی