دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

هفت اصل مهم برای خرید از بازار

شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۴۴ ق.ظ
دیروز برای خرید یک بلندگو برای رایانه ام به پاساژ عالی(مرکز کامپیوتر ایران) در پایین تر از میدان ولی عصر(عج) رفتم. چون وقتم محدود بود، مغازه ها را زیاد نگشتم و پس از دو سه بار سرکشی و قیمت گیری، یک Speaker از نوع EDIFIER مدل P2060 پسندیدم.

مغازه دار، شروع به تعریف از جنسش کرد و گفت همین نوع اسپیکر در سایت ماتریکس(خدمات پس از فروش این محصول در بازار) 148 هزار تومان درج شده ولی ما این را 145 هزار تومان و زیر قیمت می فروشیم. من هم چون عجله داشتم، پیش خودم گفتم حتما راست می گوید و نیازی به وسواس و بدبینی در خرید نیست. پس با خودم تامل کردم و تصمیم گرفتم خرید کنم.

وقتی خرید کردم، به محض رسیدن به خانه با شماره ماتریکس (2700 واحد فروش و 2707 واحد خدمات پس از فروش با پیش شماره 021) تماس گرفتم و قیمت را پرسیدم. خانمی گوشی را برداشت و جواب داد، قیمت این مدل توسط ما 124000 تومان تعیین شده است. بلافاصله از فاکتور خرید، شماره مغازه را پیدا کردم و با فروشنده تماس گرفتم که آقای محترم، شما به من گفتید که این جنس را ما زیر قیمت ماتریکس می فروشیم و به من گفتید چون شما خریدار هستید ما به شما قیمت مناسب می دهیم و اینقدر از خودتان و جنستان تعریف کردید. ولی فروشنده با سردی جواب داد و گفت شرمنده، الآن این نوع جنس در بازار نیست و من نمی توانم مابه تفاوت را به شما برگردانم. می بینید چقدر ساده؟ در هنگام خرید، راحت و زیبا به شما دروغ می گویند، شما را به خوبی تحویل می گیرند ولی وقتی پول را پرداخت کردید دیگر انگار نه انگار که شما انسان هستید! اینجاست که آدم پشت دستش را داغ می کند که دیگر سرش کلاه نرود.
اگرچه بیست هزار تومان گرانفروشی مبلغ زیادی نیست. لیکن من با توجه به این اتفاق و اتفاقات مشابه در خریدهای قبلی ام، چند اصل را برای خرید و تجارت تعریف نمودم تا همیشه در هنگام خرید، آنها را رعایت کنم تا دچار زیان و پشیمانی نشوم. امیدوارم این موارد برای شما خواننده عزیز نیز مفید واقع شود: 

پنج اصل مهم برای خرید از بازار:    
1. برای خرید، به بازار مراجعه کنید. (بازار یعنی محل یا خیایان یا پاساژی که بورس فروش اجناس موضوع خرید شما را تشکیل می دهد).
2. حتما قبل از خرید، تمام مغازه ها را بازدید کنید و تمام اجناس موجود در بازار را یکبار ببینید.
3. کاغذی بردارید و لیست اجناس مورد پسندتان به همراه قیمت و ویژگی های آن به علاوه ی آدرس مغازه فروشنده آن را بنویسید.
4. اگر جنسی را پسند کردید، قیمت آن را از مغازه داران دیگر بپرسید تا اسیر گرانفروشی نشوید.
5. در هنگام خرید، به هیچ کس اعتماد نکنید و با فروشنده صمیمی نشوید و با وی انس نگیرید. این وظیفه فروشنده است که به شما اعتماد کند و با شرایط شما کنار بیاید.
6. زیاد در مغازه ای نمانید. نگذارید فروشنده برای شما زبان بریزد. بیشتر وعده ها و تعریف های لابلای حرف فروشنده ها دروغ است. معمولا فروشنده ها از این طریق، می خواهند خریدار را در رودربایستی قرار دهند و شما را در شرایطی قرار دهند که حتما جنسشان را بخرید. لذا پس از اطلاع از نوع و ویژگی های محصول مد نظر، سریعا از مغازه خارج شوید.
7. شرایط و ویژگی هایی که فروشنده برای خرید شما مد نظر قرار داده است را در یک برگه قرار داد بنویسید و از وی اثر انگشت و امضا بگیرید. شرایطی در قرارداد لحاظ کنید تا اگر فروشنده، فریبتان داد بتوانید وی را مورد پیگرد قانونی قرار دهید و از وی شکایت کنید.

نکات مهم دیگر: 
- حتی الامکان سعی کنید با دو نفر به خرید بروید تا پخته تر و عاقلانه رفتار نمایید.
- پس از خرید از فروشنده «فاکتور و مهر» و حتی الامکان جواز کسب و کارت شناسایی از وی بخواهید تا بعدا بدانید از چه کسی خرید کرده اید.
- اگر فروشنده ای با شما بد برخورد کرد، ناراحت نشوید! چنین فروشنده هایی اخلاق حرفه ای کاسبی را بلد نیستند. از آنها خرید نکنید تا پررو نشوند. مطمئنا خرید از چنین کسانی، عاقبت خوبی برایتان ندارد!


برای کسب اطلاعات بیشتر 
1. گوگل: اصول خرید ... 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۵
سید ابوالفضل هاشمی

گلچین

نظرات  (۲)

۰۲ تیر ۹۲ ، ۱۰:۳۴ سید میلاد موسوی
درود فراوان؛
امیدوارم حالتان خوب و زندگی به کامتان باشد؛
به ما هم سر بزنید و اگر با داد و ستد پیوند همدل بودید؛ آگاهمان کنید؛
در پناه پروردگار دادار؛
بدرود.
iPendar.Blog.Ir
۱۷ تیر ۹۲ ، ۱۷:۳۵ میلاد قاسمی
اینکه قبل از خرید یک محصول یک جستجو در اینترنت برای پیدا کردن ضعفهای احتمالی‌اش هم داشته باشیم خیلی مهمه.
پاسخ:
با سلام. بله. ولی وقتی این موضوع امکان پذیر است که جنس مورد نظر شما در اینترنت یافت شود. اگر نباشد، مجبورید از بازار هر جور باشد، تهیه کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی