دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
 کتاب آیین خانه داری به قلم محمد حسین حق جو از جمله کتاب های خوبی است که به وظیفه زن در خانه و جامعه پرداخته و مهمترین رسالت زن را شوهرداری و تربیت نسل معرفی نموده و در سراسر کتاب، به طور کامل به آن توجه داشته است. این کتاب توسط انتشارات محمد وفایی منتشر شده و نسخه ای که در اختیار من قرار داشت مربوط به چاپ اول 1374 می باشد. مطالعه ی این کتاب برای من یک هفته به طول انجامید و من از زمان هایی که در اتوبوس و مترو برای رفت و آمد در اختیار داشتم برای مطالعه ی این کتاب استفاده کردم.


مشخصات کتاب: 
- نام کتاب: آیین خانه داری (وظیفه زن در خانه و جامعه)
- مولف: محمد حسین حق جو  
- ناشر: انتشارات محمد وفایی
- قطع کتاب: شومیز
- تاریخ و نوبت چاپ: اول 1374


تاریخچه مطالعه من: 
- بازه زمانی مطالعه: جمعه 24/3/1392 الی پنجشنبه 30/3/1392
- مکان مطالعه: مترو و اتوبوس

کتاب آیین خانه داری کتابی است فرهنگی و اجتماعی که ویژه بانوان به نگارش درآمده است. نویسنده کوشیده است با استفاده از رویکرد مذهبی و خردمندانه، الگویی صحیح برای زنان مسلمان معرفی کند. این کتاب با قلم ساده و روان، مناسب هر سطح از سوادی و ویژه عامه زنان جامعه می باشد. نویسنده در یک جهت گیری منسجم از ابتدا تا انتهای کتاب کوشیده است آرام آرام مخاطب را با خود همراه سازد؛ به گونه ای که وی اولین بخش کتاب را به عفت فکری تخصیص داده و از تلاش استعمارگران و سران قدرت برای استبداد و استعمار فکری ملت ها سخن رانده است. نویسنده در ادامه تا انتهای کتاب، شماری از آسیب های اجتماعی را تشریح کرده است و در کنار آن راه حل های جامع و مفیدی برای سبک زندگی نیکو ویژه زنان ارائه داده است. 

مهمترین معضلات اجتماعی که نویسنده به آن پرداخته است به این شرح است:
1. علت گریز از اجتماع
2. برخورد نادرست برخی شوهران با زنانشان و نحوه صحیح مواجهه با چنین شوهرانی
3. بی عفتی در محیط خانواده از جانب مرد و وظیفه زن
4. اسراف و نقش ویژه زنان
5. بی غیرتی
6. سقط جنین
7. ابتذال جنسی زنان و مردان در محیط خارج از خانه
8. کنار هم نشستن زن و مرد در کنار هم در تاکسی (تحت عنوان گناه ساندویچی)
9. لباس های زنانه و بی حیایی خیاطها و فروشنده های مرد و بی مبالاتی خریداران زن
10. چشم چرانی و نگاه های حرام و جلوه پراکنی زنان
11. پاسخ به شبهه «مهم این است که دل آدم پاک باشد...»
12. بدگویی و فحاشی در خانواده
13. دزدان ناموسی
14. امراض روانی و عفت جامعه
15. چشم و هم چشمی و تاخیر در ازدواج
16. علل و دلایل اختلافات بروز زناشویی در خانواده
17. فضای مادی گرای حاکم بر خانواده ها و سنت های ازدواج همچون مهریه، جهیزیه و تربیت فرزندان با این نگرش 

در کنار ذکر این موارد، مولف با رویکرد اسلامی، راه حل ها و نصایح خوبی برای جوانان و علی الخصوص والدین آنها تهیه نموده است که قطعا توجه به آنها، بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ما را حل خواهد کرد. 

در زیر بخش هایی از این کتاب که در نظر بنده، از اهمیت بیشتری برخوردار بودند، را تایپ نموده و تقدیم می نمایم.

قبل از ارائه مشروح این بخش ها خاطر نشان می سازم که یکی از مهمترین نکاتی که من در این کتاب با آن مواجه شدم و برای من تازگی داشت این عبارت بود:

عموما پسرها و دخترها در سنین جوانی علاقه به مستقل بودن دارند ولی با افزایش سن، حس استقلال طلبی در انسان کاهش می یابد و احساس تنهایی و نیاز به همدم در انسان افزایش می یابد.


به عبارت بهتر، وقتی تا انسان، جوان است فریب احساسات جوانی را می خورد و بدون آینده نگری و دور اندیشی، قید ازدواج را می زند دست رد بر سینه خواستگارانش می زند ولی وقتی طراوت و تازگی و نشاط جوانی را از دست داد و دیگر خواستگار و فردی نبود که خواهان وی باشد، آنگاه است که حس استقلال طلبی در وی روز بروز کاهش می یابد و نیاز به همدم و شریک زندگی در وی روز بروز افزایش می یابد و آن زمان است که افسوس روزها و فرصت های از دست رفته را می خورد.

این بخش به زودی تکمیل خواهد شد:
اهمیت احترام به پدر و مادر : صفحات 61 الی 70    
آیات و روایات فراوانی وجود دارد که بیانگر توصیه و تاکید بر یاری و همکاری در امور نیک است که بحث مفصلی دارد ولی اینجا گذری کوتاه داریم بر برخی از آیات و روایات قرآن کریم و روایات در رابطه با همکاری و یاری در کارهای نیک مخصوصا کمک به پدر و مادر، خواهر و برادر و ... .
1. در کارهای خوب کمک کنید، اما در کارهای ناشایسته و عصیان یاری نکنید. (تعاونوا علی البر ... سوره مائده، آیه 2)
2. کسی که برای ما تلاش کند و زحمت بکشد ما راه های نیکو را به وی نشان می دهیم. (من جاهد فینا لهندینهم ... صافات 25)
3. چرا به همدیگر یاری نمی کنید. (و قضی ربک ان لا تعبد ... بقره 83)
اصل تعاون و همکاری از دیدگاه قرآن کریم پسندیده است حتی بی توجهی به آن نکوهیده می باشد و مورد عذاب الهی خودهد بود. نکته دیگری که باید یادآور شویم اینکه خداوند متعال توجه فراوانی به پدر و مادر نموده است تا آنجا که در قرآن می فرماید:
الف. خداوند متعال حکم کرده که فقط او را عبادت کنید و به پدر و مادر نیکی نمایید. این که همراه عبادت خود نیکی پدر و مادر را مطرح فرموده است بیانگر اهمیت مقام و عظمت پدر و مادر است.
ب. پدر و مادر موقعی که دستور می دهند تا کاری انجام دهید «اف» (نشانگر بی میلی، اخم و ... باشد) نگو، بر سرشان داد مکش و حرف شایسته به آنان بزن. (فلا تقل لهما اف ... اسراء 23)
ج. امام صادق(ع) فرمود: عاق والدین(خشم و غضب) از گناهان کبیره است. (عقوق الوالدین من الکبائر: علل الشرایع ج2 ص479)
د. امیرالمومنین فرمود(ع) فرمود: بهترین اعمال، نیکی به پدر و مادر است. (ای الاعمال افضل او بر الوالدین: اخلاق شبر ص116)
ه. پیامبر خدا(ص) وعده داده است کسی که برای پدر و مادر عصبانی شود، خدا دو راه بسوی جهنم برای او در نظر می گیرد. (من اصبح مسخا لابویه ... جامع السعادات ج2 ص202)
و. رسول خدا(ص) دگر بار فرمود: به آن خدایی که مرا به پیامبری برگزید کسی که به عاق والدین دچار شود بوی بهشت را نمی شنود. (والذی بعثنی بالحق ... مکارم الاخلاق ص220)
با توجه به دو سری روایات به این نکته توجه فرمایید:
مادران مظلوم از زمان بارداری زحمتها کشیده اند، تا فرزند متولد می شود، همین که می فهمند دختر است خوشحال می شوند، چون معتقد هستند دختر عصای پیری مادر است. دائما او را مورد نوازش قرار می دهند، از نظر لباس، زر و زیور آلات اوضاع ظاهری به دختر می رسند، حتی گاهی از پول توجیبی خود، از اموال شخصی خود و ... وسائلی را برای او می خرند، عنایت شخصی دارند تا خلاصه دختر اندکی بزرگ می شود و ...
حال دختری شده که می تواند: جاروب کند، نظافت نماید، لباس بشوید، غذا بپزد، وسائل سفره را مهیا کند، برادر یا خواهر کوچکش را مراقبت نماید و ... شروع می کند به قیافه گرفتن، داد و فریاد کردن، زیر بار نرفتن، غرغر کردن، نق و نوق نمودن، اگر گاهی کمکی هم می کند آنقدر قیافه می گیرد، اخم می کند که مادر را از کار کردن خود متنفر می کند، آثاری در این کار است:
1. مادر وقتی می بیند دختر او را یاری نمی کند تجربیات مهم و حساس خود را در اختیار او نمی گذارد.
2. به فرمان خدای عزیز که دستور به همکاری و یاری داده (در رابطه با همه مردم مخصوصا پدر و مادر) بی توجه بوده است مسلما عقاب می شود.
3. خشم و غضب در مادر بوجود آورده که در نتیجه موجب نکوهش خدای متعال می گردد برای خود عذاب الهی را برگزیده است.
4. از آموزشگاه مداوم، مربی رایگان سود نبرده، در نتیجه وقتی ازدواج می کند با کمبودها و کاستی های رفتاری خود موجب می شود که پیوسته با دعوا، ناراحتی، فریاد، نق و نوق اطرافیان شوهر مواجه شود. تا به مرور زمان و هزاران منت و سرکوفت مسیر صحیح زندگی را تا حدی بیاموزد اگر خلاف را مادر در آنجا با تندی و اخم می گفت ولی گاه در زندگی جدید ممکن است با اهانت و کتک و تمسخر مطرح شود.
5. آرامش و آسایش روحی خود و مادر و خانواده را به خطر انداخته است.
6. از نظر جسمی، فکری رشد کافی را پیدا نخواهد کرد.
7. مسئله مهمتر دنیا مکافات برخی از اعمال را برای انسان مهیا می سازد، از جمله اینکه اگر کسی به پدر و مادر خود بی احترامی کند علاوه بر آثار اخروی، در دنیا فرزندانش به او بی احترامی خواهد کرد (گاهی بدتر از آنچه با پدر و مادر خود کرده با او می کنند).
8. گاهی موجب می شود آبروی فرد پیش اقوام و خویشان و دوستان برود، زیرا وقتی که پدر و مادر از رفتار انسان ناراحت شوند ممکن است به این و آن بگویند، دیگر در بین مردم فردی راحت طلبف اخمی و تنبل و ... شهرت پیدا می کند. آثار دیگری هم خواهد داشت.
9. اصلا این خود یک نوع ستم و ظلم است که انسان زحمات خود را بر دوش دیگران (مخصوصا پدر و مادر) قرار دهد و استفاده از این نوع غذا، لباس تمیز، خانه مرتب و ... برای انسان برکات معنوی و رشد الهی نخواهد داشت، بلکه زمینه ساز رکود می گردد که باید از این حرام ها و بهره برداری موارد شبهه دوری گزید تا سعادتمند دنیا و آخرت گردد.
10. اینگونه افراد خشم و غضب الهی، پدر و مادر درباره آنها هست و در زمینه های ازدواج هم مشکلاتی برایشان پیش خواهد آمد.
احترام به پدر و مادر از اموری است که حتی در ایمان و اخلاص و نیز در توحید انسان اثر می گذارد.
یکی از اصحاب مریض شد، رسول خدا(ص) به عیادتش آمد، بالین سر او نشست، جوان در حال مرگ بود، پیامبر خدا(ص) به او تلقین فرمودند که بگو «لا اله الا الله» (مستحب است در حال مرگ این عبارت تکرار گردد)، هرچه پیامبر خدا(ص) تکرار فرمودند، جوان تبعیت نکرد و تکرار ننمود.
پیامبر خدا(ص) سوال فرمودند: این جوان مادرش زنده است؟
پاسخ دادند: آری.
حضرت فرمود: ای مادر از این پسر راضی هستی؟
عرض کرد: خیر، یکسال است با هم حرف نزده ایم.
رسول خدا(ص) فرمود: بیا ای مادر، به خاطر من از این جوان بگذر.
مادر عرض کرد: چشم یا رسول الله به خاطر شما از این جوان گذاشتم.
رسول خدا (ص) یکبار دیگر که فرمود ای جوان بگو «لا اله الا الله»، بلافاصله جوان گفت: لا اله الا الله و بعد هم جان داد و تسلیم خدای متعال شد.
رسول خدا(ص) فرمود: اگر این جوان مادرش از او راضی نمی شد نمی توانست کلمه شریفه «لا اله الا الله» بگوید و کافر از دنیا می رفت.
آری اگر انسان مخصوصا مادرش را ناراحت کند و از او راضی نباشد عاقبت شومی را در پی خواهد داشت.
با این بررسی کوتاه استفاده می شود که چه آثار نیکویی در یاری و کمک به مادر هست و رها کردن آن نیز چه ثمرات پلیدی در پی خواهد داشت و مطالب و مباحث لطیف دیگر در این رابطه بود که ما بخاطر رعایت اختصار به همین مقدار بسنده می کنیم.
امید است که بانگ بیدار باشی باشد برای شما خواهران گرامی و اعلام خطری گردد برای خواهرانی که احیانا تاکنون مراعات نکرده اند، حتما بدانید اگر کمک به مادر کنید در امور عبادی، معنوی، درسی، اجتماعی، هنری و ... نیز خدای متعال یاری تان خواهد فرمود.
اگر انسان در صدد جلب رضای خدا باشد حتما خداوند متعال او را یاری خواهد فرمود.
البته در صورتی است که خانواده دارای یک دختر باشند او باید اینگونه ایثارگری نماید. ولی اگر در یک خانواده چند خواهر باشند باید کارها تقسیم گردد و مادر جنبه نظارت را داشته باشد نه اینکه هر کدام کارها را به دیگری حواله دهند آخرش هم مادر خود مجبور شود برای جلوگیری از داد و فریاد و دعوا و ناراحتی اقدام به کار کند. آری اگر در میان این دخترها یکی از دیگران متدین تر است، بزگتر باشد یا کوچکتر، شایسته است او توجه بیشتری به کارها کند، زیرا موجب پند دهی به دیگران می گردد.
خواهران عزیز یک دعای مادر، گاهی موجب می شود که انسان ره صد ساله را یک روزه بپیماید.


 گفت و شنود دوستانه در محیط خانواده 257 الی 266   
وقتی دردها انباشته گردد انفجار ایجاد می گردد، آنگاه که پیشگیری مشکلات نشود بصورت مزمن و فرسایش و نیز غیر قابل علاج در می آید. زمانی که نقطه های آغاز ناراحتی مورد بررسی قرار نگیرد نابسامانی و عواقب شومی را در پیش خواهد داشت، اگر مرد برای بازگوئی دردها و اشتباهات خود و همسرش زمانی را معین نکند تا راه چاره منطقی و اساسی اندیشه کند مسلما پایانش طلاق، جدایی، دعوا و ... زد و خورد و ... خواهد بود.

آری یک امر طبیعی است که زنان ما معصوم نیستند و گاهی هم اشتباه می کنند و حتی گاهی اطاعت از شیطان و خواسته های هوای نفس را نیز می کنند و در برخی مواقع به دلایلی یک سری کارهای خلاف نظر مرد را از روی عمد انجام می دهند و مردان هم چندان تمام کارهایمان مطابق با موازین شرع و قانون و عقل نیست، و نیز جامعه فعلی ما هنوز اینگونه نیست که تمام خواسته های زن و مرد طبق دستورات اسلامی باشد بلکه هر دو گاهی خلاف و اشتباه می کنند.

گاهی مردها مشکلاتی را در بیرون از محیط منزل مشاهده می کنند، حوصله شان کم می شود عصبانی می گردند، وقتی به منزل می آیند اندکی ناراحت هستند، خسته هستندو منتظر می شوند تا همسر یک خلاف انجام دهد، فرزند یک اشتباه کند... . مادران نیز از صبح با داد و فریاد بچه ها و نیز خستگی طاقت فرسای کارهای مختلف خانه و ... گاهی ناراحت هستند، خسته هستند و منتظرند تا همسرشان بیاید، وای از آن روز که او هم ... .

به هر حال در طول زندگی انسان از نظر فکری و روحی با فراز و نشیب های مختلفی مواجه هست مخصوصا اگر از یک واقعه، سانحه، جریان و ... مشکل ساده ای برای دو دو طرف بوجود آید.

اگر یکی از دو طرف قضیه از صبر و بردباری برخوردار باشند که یکی از صفات ارزشمند اسلامی و انسانی است و بتواند خلاف و اشتباه او را نادیده بگیرد و در صدد انتقامجویی بر نیاید چه بهتر و گرنه ممکن است عواقب شومی را در پی داشته باشد.

از مقام بردباران و شکیبایان در قرآن زیاد تمجید شده و از صفات شایسته بر شمرده اند و لذا در قرآن کریم جزء ویژگیهای انبیاء(علیهم السلام) شمرده شده: پیامبران اولی العزم صبر کردند. (فاصبر کما صبر.... احقاف 35).

روز قیامت به کسانی که در برابر مشکلات بردباری کرده اند گفته می شود سلام خدا بر شما باد. (سلام علیکم بما ... رعد 24).

برخی از مرم را برای رهبری جامعه برگزیدیم زیرا که دارای شکیبایی بودند. (و جعلنا منهم ... سجده 24).
اگر در برابر مشکلا پایداری کنید و پرهیزگار باشید نکر و حیله دیگران (شیطان درون و برون) به شما آسیبی نمی رساند. (ان تصبروا و .... آل عمران 12).
خدا بردباران را یاری می کند. (ان الله مع الصابرین .... بقره 153).
خدا شکیبایان را دوست دارد. (والله یحب الصابرین .... آل عمران 146).

از این قبیل آیات فراوان است در مقام صابران (متجاوز از 100 آیه در قرآن به این امر توجه داده). اما منظور ما این است که اگر یک طرف قضیه نتوانست کنترل خود را حفظ کند او داد زد، دیگری هم هوار زد خلاصه ... .

اسلام می گوید و روانشناسان نیز همین نظریه را دارند که با حالت عصبانیت و ناراحتی هر چه هم حق با طرف باشد، هر چه هم طرف دیگر دلسوز باشد، صحیح بگوید، با ملایمت تشریح کند و ... اثری در نصیحت و بازگویی اشتباهات ندارد بلکه برخی مواقع بسیار اثر منفی خواهد داشت، پس چه باید کرد؟

نشستی برای بازگو کردن دردها، بررسی خطاها، گفت و شنودی دوستانه با محبت در رابطه کارها و اشتباهات هر دو طرف در طول هفته، حسابرسی کارهای یکدیگر، البته در قالب دلسوزی و رفع مشکلات و ... داشته باشید.

اسلام می فرماید: به امور خود رسیدگی کنید قبل از اینکه دیگران به حسابتان برسند آنجا که می فرماید: قبل از اینکه به حسابتان (در قیامت در دادگاه، پدر و مادر و اقوام طرفین و ...) برسند خود برسید. (اخلاق شبر ص 284، امام کاظم(ع)).

اگر به اعمال خود نرسند پشیمانی او زیاد می گردد. (مصباح الشریعه ص 86، رسول خدا(ص)).

سزاوار است عاقل یک ساعت از عمر خود را برای بررسی اعمال خود اختصاص دهد. (جامع السعادات ج3 ص91، امام صادق(ع)).

از طرفداران ما نیست کسی که حساب اعمال خود را نرسد. (الحقائق ص303، امام کاظم(ع)).

نگذارید حقوق ضایع شده، نادیده گرفته شده، نابود شده یکدیگر در سرای قیامت، دادگاه، اطلاع اقوام طرفین برسد که نتایج زشتی را در پی دارد.

حتی اشکالی ندارد که اگر سواد دارید دفتری معین کنید و اشتباهات یکدیگر را یادداشت کنید و در هر جلسه مشکلات را مطرح و حل کنید، نظرات سازنده و آموزنده خود را داده و یا اظهار ندامت و پشیمانی و پوزش بخواهید.

اگر در روایات داریم که وقتی معین می شود یک زن و شوهر از هم جدا شوند، طلاق بگیرند، عرض خدا به لرزه می افتد، مسلما این جلسات که برای نلرزاندن غرض خدا به خاطر خشم (غضب او) یکی از بزرگترین عبادات محسوب می گردد.

شرایط جلسه الهی: زمان جلسه را وقتی بگذارید که
1. آرامش خاطر در هر دو طرف باشد.
2. بچه ها یا نباشند و یا خواب باشند.
3. میهمانی نداشته باشید.
4. مسائل را از دل و فکر خود بیرون کنید.
5. نوع گفت و گو بگونه ای باشد که طرف مقابل احساس نکند می خواهید او را خورد کنید.
6. نکات مثبت و برجسته او را بازگو کنید.
7. انتقاد خود را بگونه ای بگویید که او احساس شرمندگی نکند.
8. در ابتدای کار از تهدیدها، تحریک های بی مورد پرهیز کند.
9. قبل از آغاز سخن از خدای متعال کمک بجویید.
10. در حین سخن به چهره او نگاه کنید هر وقت دیدید نزدیک است ناراحت شود دنباله بحث را قطع کنید و ... .

با دلی آرام و قلبی آماده برای برداشتن مشکلات روبروی هم قرار گیرید، وسائل مختصری برای پذیرایی نیز مهیا کنید پس از آن یادآوری نام خدا و خواندن چند آیه قرآن شروع به درد دل کنید. بدانید عفو و بخشش از هر دو طرف باید باشد اگر شما از خطاهای یکدیگر نگذرید خدا هم وعده داده که از گناهان شما نگذرد بدانید که: در عفو لذتی است که در انتقام نیست. اگر اینجا و در این جلسه محترمانه، دوستانه، مودبانه از هم نگذرید در خیلی از موارد ناچارا در دادگاه و در برابر دید اقوام و خویشان باید بگذرید، معلوم می شود شما نتوانسته اید مسائل همدیگر را حل کنید که به دادگاه و بستگان کشیده شده است. اگر اینجا با یک مقدار تذکر و توجه مسئله حل می شود، آنجا که خدا می داند به کجا کشیده می شود، در حد ممکن دردها و نارسایی های عملی همدیگر را حل کنید و به دیگران نگویید که به قول معروف یک کلاغ چهل کلاغ می کنند و یک حرف شما را چند تا هم رویش می گذارند و به این و آن منتقل می کنند. آنجاست که چاره ای نیست، یا اگر هم باشد خیلی بی مزه می شود، اصلا اگر یک بار انسان زن و مرد به دادگاه در رابطه با امور زندگانی کشانده شوند آن عطوفت و مهربانی، اخلاص و علاقه و ... از بین می رود.

اصولا نزاع های خانوادگی را به دادگاه و اقوام و خویشان کشاندن نشانه شکست و ناتوانی است. پس این جلسه گفت و شنودهای دوستانه دوای بسیاری از دردهایی است که در آینده غیرقابل درمان و چاره است می باشد. تشکیل و پیشنهاد این نشست نیز باید از سوی شوهر باشد و یا اینکه زمینه سازی آن را زن بکند.

کانون گرم: امید است که اگر خود ازدواج کرده اید و تاکنون چنین کانون گرمی نداشته اید تشکیل دهید و اگر دیگران را سراغ دارید که اختلاف دارند این جلسه را به آنها پیشنهاد کنید و در صورت ممکن فواید آن را برای آنان تشریح کنید.

نکته ای که اینجا قابل تذکر است اینکه سعی کنید رازهای خصوصی خود را از خانه بیرون نبرید حتی به نزدیکترین افراد، زیرا بعدها ممکن است مورد سوء استفاده قرار دهند و نیز زندگی شما را متلاشی کنند. اصولا دخالت در زندگانی زن و شوهر از هر کس باشد بسیار اشتباه است چون به تمام خصوصیات و طرف آشنا نبوده معمولا به جای اینکه رفع مشکل شود تشدید مشکل می گردد. گاهی مواقع پیش آمده همین که مرد متوجه شده مشکلات خارج از خانه مطرح شده قضیه را تشدید کرده و دیگر کار به جای ناشایستی کشیده شده است. اصولا معایب و اشکالات مرد را نباید برای دیگران عنوان کرد بلکه خوبی های مرد را هم نباید برای دیگران بیان کرد زیرا ممکن است حسادت طرف مقابل تحریک شود و ضرر بزند اگرچه این بیان خوبی و بدی ها به اقوام نزدیک باشد.


بیماری های روانی284 الی 288  
1. افسردگی: نوعی اختلال روانی است که در اثر آن انسان غمگین می شود، گاهی می گوید میل به غذا ندارد، دچار یأس و بدبینی است، درباره خود احساس کهتری و بی ارزشی می کند، گاهی میل به خودکشی، فرار، دگرکشی پیدا می کند، و در یک جا راحت نمی تواند بنشیند دائما از خستگی شکایت دارد، حالت پرخاشگری دارد، در این صورت است که تاب و توان ماندن در خانه را ندارد و به شوهر خود قناعت ندارد و خلاصه ... . علت مرض از دست دادن عزیزی، و یا وارد آمدن یک حادثه ناگوار در محیطی که ناز و نعمت فراوان باشد است، وقتی که آن موقعیت را از دست بدهد، آنان که منتظرند تا در برابر هر کاری فورا پاداش دریافت دارند، و در خلاف انتظارشان افسرده خاطر می گردند و ...

2. جنون(شیزفرنی): اینگونه افراد همیشه در بهت و حیرت بسر می برند، هدف خاصی در زندگی ندارند، در برابر امور زندگی بی تفاوت هستند، بی قید و بند می باشند. و ...

3. پارانوئی: یک نوع جنون است که همیشه خود را در برابر حملات همه جانبه دیگران احساس می کند، او غالبا عصبانی است، نوامید است، از خود حساسیتی نشان نمی دهد، در برابر ضوابط اجتماعی بی تفاوت و بی اعتناست، به هم جنس خود تمایل پیدا می کند، گاهی هم دم از استقلال و خودبینی می زند. و ... .

4. کاتاتونی: این نیز یک نوع جنون جوانی است، فرد مرتبا موضع گیری می کند، از جمع و مردم کناره گیری می کند،در مسائل اجتماعی و خانوادگی بی اعتناست. به نظافت و نیازهای جسمی و روحی خود بی توجه است، گاهی دچار دگرکشی می گردد، گاهی کارهایی می کند که از نظر خودش نیز مورد قبول نیست. و ... .

5. هبرفرنیک: یک نوع بیماری جوانی است، بی جهت می خندد، بی حساب می گرید، با دلایل پوچ و پوشالی خشمگین می گردد، شخصیت خود را از دست می دهد، اداء و اطفارهای خنده دار از او سر می زند کلمات هم آهنگ و هم صدا تکرار می کند، در برابر مرگ عزیزانش بی تفاوت است و ... .

6. هیستری: علاقه به تظاهر و خودنمایی دارد، می خواهد حالات مختلفی را از خود نشان دهد، حالت تقلیدی در خود بوجود می آورد، یک حالتی دارد که گویا در صحنه ای از نمایش نامه می خواهد بازی کند، در هنگام خشم و غضب پا به زمین می کوبد، کارهایی می کند که نشانگر هیجانات تند و ناراحت کننده درونی آن است از معاشرت با دیگران متنفر است و ... .

7. سادیسم: بی رحمی و جنون و مردم آزاری، یکی از امراضی است که معمولا در جوانان و حتی گاهی در نوجوانان دیده می شود.

8. مازوخیسم(خود آزاری): که گاه بیمار مبتلا به آن را به انحراف جسمی، جنسی، فکری نیز می کشاند ولی یک بیماری روانی است که زیادش برای آینده فرزندان مضر است ولی اگر که گاهی و کم باشد می توان با تمرین و رشد فکری مریضی او را درمان نمود.

9. میتومانی: این بیماری غالبا در دختران مشاهده می گردد، علاقه ای به دروغ پردازی دارند، مسئله ای را بزرگ می کنند، سعی دارند با رفتارش شگفتی و تحسین دیگران را برانگیزانند، سعی در جلب نظر دیگران دارند، ارضای حالت مهر طلبی در آنان دیده می شود که نمونه بسیار زشت آن در فحشاء و خودفروشی است. و ... .

10. ماتیک: این فرد دچار هیجان است و همیشه در حالت فرار بسر می برد، بی جهت فریاد می زند، قسم می خورد، همیشه حرف می زند حتی وراجی و بیهوده گویی می کند، خنده او به صورت قهقهه است، تمایلات جنسی خود را بدون هیچگونه ترس و واهمه ای ظاهر می سازد، به آسانی از فکر خود منصرف می شود، ولی در عین حال خود را آزاد حس می کند. و ... .

11. مالیخولیا: این بیمار معمولا دچار غم و افسردگی است، یک حالت خستگی در وجودش مشاهده می شود، انتظاری همراه با نگرانی و اضطراب او را رنج می دهد، اینگونه بیماری ها فکر و عمر خود را تلف می کنند، گاهی حالت تهی نگری دارند، نسبت به خود و گاهی هم خود را شاعر، نویسنده، دکتر و ... جلوه می دهند و ... .


آغوش مادر 291 الی296  
یکی از لوازم حیات بشریت را خدای متعال، مُدُنیّت و اجتماعی بودن او قرار داده زندگی تنها و انفرادی با ساختار وجودی انسان ناسازگار است و برای او مشکلات فراوان روحی و جسمی به بار خواهد آورد. اگرچه برخی تصور می کنند که تنها بودن رشد فکری و روحی انسان را تسریع می بخشد ولی این یک پندار غلطی است، انسان در جمع و در صحنه بسیاری از استعدادهای او شکوفا می شود و برخی از مشکلات او کاهش می یابد، انسان باید اگر از یک جامعه ای جدا شد خود را به جمع متصل سازد تا از شکوفایی و رشد باز نماند. آنها که انزوا طلب و گوشه گیرند معمولا انسانهای نرمالی نیستند و مشکلات زیادی را در پی خواهند داشت. البته حضور در جلسات و مجامع گناه حکم دیگری دارد و تطابق با جامعه فساد و منحرف هم در حرمت آن شکی نیست ولی نیاز جمعگرایی انسان یک امر غیر قابل اغماض است.

فکری باطل: دخترانی که فکر می کنند برای ادامه تحصیل باید ازدواج را رها سازند در اشتباه سختی هستند زیرا گل همیشه قابل عرضه نیست و طراوت او پاینده نیست بلکه مقطعی می باشد. دختر تا یک زمانی طراوت و جذابیت دارد از آن زمان که بگذرد روز به روز افت جذابیت شروع می شود و مشکل آفرین می شود. رشد برخی از سیستم های دختر و پسر پس از ازدواج انجام می شود که تاخیر در ازدواج عواقب شومی دارد و از جمله آن استعدادها از فعالیت باز می مانند و پس از ازدواج رشد طبیعی خود را خواهند کرد. بعضی از نارسایی های روحی و فکری دختران به خاطر تاخیر در ازدواج است. ضربان قلب مادر، آغوش پدر آرامش بخش خوبی برای کودک است، دیدار پدر و مادر، خواهر و برادر از نظر نیروهای متافیزیکی و جسمی نقش بسیار مهمی در آرامش انسان دارد پناهگاهی پدر و مادر و برادر و خواهر به انسان به طور غیر مستقیم یا مستقیم موجب رشد قوای روحی انسان می گردد. روابط متافیزیکی پدر و مادر نسبت به فرزند یک امر غیرقابل انکار است.

آغوش مادر: اگر مادر، کودک را از نظر مادی تغذیه نکند، شیر ندهد، دانشمندان معتقدند که باید روزی چند بار فرزند خود را زیر پستان خود بگذارد تا تغذیه روحی گردد. وقتی که کودک بزرگتر می شود اگر در خانه تک فرزند باشد پیوسته افسرده و گرفتار است ولی همین که فرد دیگری به عنوان خواهر یا برادر به دینا می آید روحیه کودک خیلی تغییر می کند. پس از مدتی که به مدرسه می رود اگرچه در منزل چند برادر و خواهر داشته باشد باز دوست دارد که در مدرسه دوست داشته باشد حتی در اردوهای موقتی و مسافرتهای مقطعی نیز این نیاز حاکم است، این نیاز انسان غیرقابل اغماض است.

مادران عزیز به وسیله بهانه گیری های گوناگون دختران خود را از این نیاز طبیعی و ضروری محروم نکنند. دختر وقتی به سن بلوغ و ازدواج رسید نیاز دارد به یک پناه و موقعیت جدید و رابطه دقیق تر و حساس تر. اگر مانع در مسیر راهش ایجاد شود او به دیگران و موارد غیرمجاز پناهنده خواهد شد، که طبعا عواقب شومی خواهد داشت سخت گیری های مادران در امور ظاهری و اجتماعی همسران دخترانشان پی آمدهای بدی دارد. ملاک ازدواج باید ایمان و صداقت باشد، تخصص، پول، موقعیت اجتماعی و علمی اگر جدای از ایمان و صداقت باشد نگون بختی می آورد.

هزینه های غیر ضروری: هزینه های بیهوده و غیر ضروری اگرچه در آغاز ازدواج ممکن است مرد و اطرافیان او چیزی نگویند ولی زمینه دشمنی و عناد را به وجود خواهد آورد. میهمانی های مفصل و پرهزینه نه قبول خداست و نه مورد قبول داماد و اطرافیان اوست بله فقط به اطرافیان عروس می توانند بگویند ما برای عروسی دخترمان 100 نفر میهمان داشتیم، 500 نفر دعوت کرده بودیم و ... آنها هم که می آیند فقط معمولا به یک مبارک باشد، تبریک می گوییم، پای هم پیر شوند و ... تمام می شود و اگر بر فرض هم هدیه ای بیاورند معلوم نیست از موارد ضروری باشد و یا مورد قبول شما واقع شود و چه بسا در این گونه مراسم مفصل گناهانی هم شود که بخش مهم آن بر عهده بر پدر و مادر داماد و عروس است. آری ولیمه و میهمانی کردن لازم است ولی در حد متعادل و مختصرف خوب است به جای میهمانی های سنگین وسیله ای برای فرزند خود بخرند و یا حل مشکلی از خانواده ای بکنند که نتیجه آن به مراتب بیشتر است.


چشم و هم چشمی در امر ازدواج 297 الی 307  
اکثر پسر و دخترها از شیوه های تصمیم گیری پدر و مادرها خصوصا مادران در رابطه با ازدواج آنها رنج می برند، بدون اجازه دختر، بدون مشورت با او، بدون توجیه نظر نامساعد او و یا تبیین نظرات پدر و مادر و یا سخت گیری های پدر و مادر در آیین ازدواج خود یکی از مشکلات فرزندان مخصوصا دختران می باشد. می دانیم اگر رضایت و اجازه دختر در ازدواج در نظر گرفته نشود عقد باطل است و محرمیت حاصل نمی شود. و تمام مراسم ازدواج حرام خواهد بود، اگر چه پدر و یا مادر زحمات زیادی برای فرزند خود کشیده ولی این نمی تواند عاملی باشد که زندگی 50 ساله آینده فرزند خود را با اجبار و بی میلی شروع نمایند. اگرچه این سخت گیری ها معمولا برخاسته از علاقه پدر و مادر به فرزند و یا ناآگاهی است ولی بسیار موارد دیده شده پدر و مادر به خاطر اینکه بین اقوام و خویشان و همسایگان و دوستان خود را بزرگ جلوه دهند، یک بلند پروازی هایی دارند و برای خود و خانواده داماد زحمت به وجود می آورند. شما خود می دانید بسیاری از خرج ها در زندگی آینده فرزند تاثیری ندارد و معمولا به جز ایجاد مشکلات چیز دیگری را به ارمغان نمی آورد.
خرید های بیجا: مثلا خرید یک لباس، کفش و ... که چندین هزار تومان قیمت دارد فقط برای یک شب آن هم چند ساعت این قطعا غیر لازم و برخی مواقع حرام است، میهمانی دادن رنگین و مفصل فقط عده ای می آیند می خورند بعد هم می گویند چنان بود، چنین شد، بی توجهی شد، استثنا قائل شدند، غذا آن بود، مجلس این بود و ... مهریه، شیربهاء، خرید سرعقد و ... اگرچه تا حدی خوب و لازم است ولی بسیاری از آنهافقط جنبه چشم و هم چشمی و خودنمایی دارد.
ازدواجی که از آغاز آن گناه باشد سعادت در آن خانواده نخواهد بود. گذاشتن عروس و داماد در ماشین و بوق زدن و چراغ داخل ماشین روشن کردن و فیلم و عکس برداشتن در صورتی که زمینه تحریک افراد به وجود آید حرام است و خلاف غیرت و حمیت انسان مومن است. انسان عاقل و متفکر دست به این کار نمی زند، ولی گاه مادری گوید چه کنم؟ مد شده، دخترم آرزو دارد، پسرم امید دارد، مگر پسر و دختر من چه از فلان کم دارند که او چنان کرد، چنین کرد و من برای فرزندم انجام ندهم! قطعا این انگاره های ذهنی است که شیطان به انسان القاء می کند و انسان های ضعیف از نظر ایمان تن به آن می دهند. چه پیامدهای شومی را در برخواهد داشت خدا می داند.


ترس از عروسی: چرا پدر عروس باید از ازدواج پسر یا دخترش بترسد، وحشت کند، تن به این امر مقدس ندهد، مدت ها زیر بار بدهی عروسی پسر و یا دخترش باشد، پیش این و آن رو اندازد که قرض بگیرد و زمینه مخارج غیر لازم ازدواج را مهیا سازد، شما می دانید گاه لوازمی می خرند که در سال یکبار هم مورد لزوم فرزندشان قرار نمی گیرد. بعضی مواقع هنوز داماد یا عروس یا فرزندشان خانه مسکونی ندارد، یا باید اجاره کند و یا منزلشان دو اطاق دارد یک تخت و کمد دو نفره می گیرند در یک اطاق قرار می دهند بعد هم دیگر جای تکان خوردن ندارند، اگر اعتراض کنی می گویند مگر می شود تخت و کمد برای دختر نخرم ... بعد هم پس از گذران یکی دو سال یا ... به خاطر جابجایی و تنگی جا وضع ظاهری کمد عوض می شود و باید به قیمت چوب کهنه و با قیمت بسیار پایین بفروشند و چه بسا هنوز پدر بیچاره قرض آن را نداده باشد.


خرید نیاز واقعی: عروس و داماد در اول زندگی مگر چقدر ظرف نیاز دارند و چقدر میهمان دارند، بیچاره داماد با حقوق و درآمد مختصر اگر با زحمت زندگی خود را بتواند تامین کند. بیچاره پدر باید هی پول بدهد، قرض کند یا نه قرض هم نکند ولی زمینه را برای قرض گرفت پدر دختران دیگر مهیا کنند که او چنان کرده و ما نمی توانیم از او کمتر بگذاریم. متاسفانه تنوع در لوازم خانه مشکل آفریده، ظروف، چینی، ملامین، بلوری، استیل،گلدار، چینی، تکه و ... دیگ و قابله روحی، مسی، استیل و ... استکان، فنجان، استکان پایه دار، بی پایه، دسته دار، بی دسته، کوچک، بزرگ و متوسط و ... همه و همه اش بدست هم می دهد پدر را بیچاره می کند و فرزندان دیگر جامعه را دچار مشکل می کند و فساد فراوان می شود. اگر مادری به این وسیله موجب اسراف برای خود، برای همسرش و اقوام داماد گردد قطعا او مسئول خواهد بود و گرفتاری های دنیا و آخرتش گریبان او را خواهد گرفت.


تقلیدهای بیجا: مادر عزیز چرا برای رضاء و تقلیدهای کورکورانه زندگی خود را به زحمت می اندازی و برای خویش گرفتاری های روحی و معنوی و مادر به وجود می آوری دنیا و آخرتت را به خطر می اندازی؟ زندگی در پرتو متعادل و فرامین الهی آرام بخش خواهد بود. لوازمی که سرعقد خریداری می شود معمولا در طول زندگی بی مصرف، کم مصرف می ماند و فقط زحمت جابجایی را برای فرزند فراهم کند. اگر انسان اندکی تامل کند درک خواهد کرد که این گونه مخارج واقعا زمینه ساز سعادت فرزند او نخواهد بود بلکه مشکل آفرین می باشد. ... گویند اگر ساده بگیریم قدر نمی داند، اگر سخت هم بگیرید تا آخر عمر نق و نوق او بر سر دخترشان بلند است، سعادت انسان در پرتو ارزشهای انسان و الهی است نه زرق و برق ها! مادر! هر حال از خدا محبت و علاقمندی همسر فرزندتان را نسبت به هم بخواهید که این کلید سعادتمندی است نه آن چه ما تصور می کنیم، افزایش هزینه های غیر ضروری فقط ایجاد دشمنی و تنفر می کند. نِق و نُق های پدر داماد و یا منت گذاشتن افرادی که خرج را می دهند و یا پرداخت اقساط وام ها و نیز تامین بدی های بعد از ازدواج نقطه هایی از بی میل و کم توجهی در دل داماد ایجاد خواهد کرد که به دعوا، جدایی و ناراحتی های فراوان منجر می گردد.


تامین بدهی ها: آری معمولا پدر، برادر، عمو، دایی، دوست و ... مساعدت هایی برای ازدواج می کنند ولی پس از مدتی کوتاه اگر قرض داده باشند طلبشان را مطالبه می کنند، اگر بی عوض باشد منّت می گذارند، و اگر هم هیچ یک نباشد توقع دارند به خاطر آن کاری که برای ازدواج او انجام داده اند حال فلان کار را بکند، در نهایت سر به زیر و سرافکنده بودن روشی است که باید داماد به عهده بگیرد و نق و نوق های آن را هم در منزل بر سر دختر شما انجام دهد. کلید سعادت و خوشبختی هر زندگی جدید(ازدواج) ایمان و اخلاق و آگاهی است و پایه های ثبات زندگی هم چیزی جز این سه اصل نیست. چه خوب است شما مادر گرامی برای زندگی فرزند خود بجای اینگونه امور غیر لازم به مسائل و لوازم ضروری اکتفا کرده و از خدای متعال زندگی آرام و سعادتبخشی را آرزو کنی.


تامین ملاکهای شرعی: البته ملاکهای شرعی، عقلی و عرفی در این امور باید به طور متعادل در نظر گرفته شود ولی نباید از این رسم و رسومات در مسیر ارزشهای باطل بهره جویی گردد و مشکلاتی را برای افراد و اشخاص جامعه به وجود آورد. بدیهی است که چون هر انسان عضو جامعه است پی آمد مشکل جامعه شامل او و خانواده اش نیز خواهد شد. همان هایی که شما به خاطر حرف آنها این همه مشکل آفریدید اگر بشنوند قرض دارد، مشکل دارد، ولخرجی نکند، مگر مجبور بود و خود شما هم خواهید گفت ای کاش فلان خرج و فلان برج را انجام نمی دادم که حال شوهر و فرزندان و خودم گرفتار شویم.


نقش مادران: در اینجا این نکته قابل تذکر است که مادر در این گونه امور نقش حیاتی به عهده دارد و تقاضای بنده این است که برای خاطر خدا اندکی از این امور صرف نظر کنید تا دامنه گرفتاری ها به خانواده شما سرایت نکند و در گناهی که از این امور متولد می شود مصون بمانید اگر انسان برای خدا به برخی از خواسته های غیر مشروع خود پاسخ مثبت ندهد خدای متعال قطعا جبران خواهد کرد، خدای متعال به حضرت خدیجه(س) ثروتمند به خاطر پاگذاشتن روی اموال، مقام های افراد عصر خود و ازدواج با حضرت رسول(ص) مهمترین گوهر گنیجنه خود را به او تقدیم کرد که به نام فاطمه(ع) که او و فرزندانش در دنیا و آخرت صاحب مقامات عالی معنوی و ظاهری خواهند بود. اگر مادری از این امور چشم پوشی کند فقط برای رضای خدا قطعا برکات الهی نسبت به زندگی فرزندش جریان خواهد یافت.


نیت الهی: می دانیم هر عملی یا نیت، هدف و انگیزه مسیرش تغییر پیدا می کند. تحمل هر زحمت و مشکلی اگر همراه با نیت و هدف الهی باشد ثمره خواهد داشت، تا آنجا که خدا هدف واقع شود نتیجه هم الهی است از وقتی که انگیزه عوض شد ثمرات هم تغییر می کند و شاید هم برآیند برعکس شود. منت گذاردن، اذیت کردن، ریا نمودن، غرور ورزیدن نسبت به اعمال نیک گذشته اثر منفی دارد و نتیجه کار را از بین می برد و گاه ضررهای غیر قایل جبران خواهد داشت. مادر و خواهر عزیز! مواظب باشید اگر در این گونه امور کار نیکی انجام دادید با شیوه های مذکور اثر آن را از بین نبرید که نه پاداش الهی خواهید داشت و بذر عداوت و کینه را هم در دل طرف مقابل کاشته می شود. و در نتیجه زمینه های ناسازگاری هم پیش خواهد آمد.


زن و مرد در 2 توان 334 الی 336    
مرد در عین حالی که قوای جسمی او قوی تر از زن است ولی از نظر برخی قوا از زن ضعیف تر است یکی از نیروهایی که مرد از زن ضعیف تر است تحمل ناراحتی و اضطراب و ... است. علم ثابت کرده است اگر زن توان پذیرش 100 درجه فشار و ناراحتی روحی را دارد، مرد به مرز 70 هم نمی رسد. ممکن است زجر زیاد او را از میدان بدر برد و برای همیشه مبتلا به بیماری های روحی و جسمی نماید و یا اینکه برای نجات جان خود آخرین تصمیم که طلاق و جدایی است را بگیرد، اگرچه قبول داشته باشد که طلاق او را آرام نمی کند ولی این را یک مرحله نجات می داند. اگر مرد یا زنی یکبار تعارض شدید پیدا کردند و مسئله گسترش پیدا کرد و به اقوام و یا دوستان رسید دیگر این بذر افشانده شده در هر زمینه مساعدی نمو پیدا می کند و ارکان زندگی را متزلزل می سازد و علاوه آرامش واقعی را از دو طرف می ستاند و زن و شوهر و دیگران احساس بی ثباتی می کنند. نگذارید برخورد و تعارض اخلاقی و رفتاری و کرداری پیدا کنید که این خود یک آغاز حرکت های مشکل دار خواهد شد و این تعارضات ناپیوسته زمینه ساز مشکلات ناخواسته خواهد شد.
خواهرم! اگر دقت نداشته باشی، مرد گریز پای شود، از خانه گریزان گردد و پیوسته سعی می کند وقت خود را در خارج از منزل سپری کند، البته این هم علت علاقه او به شماست زیرا نمی خواهد اصطکاک ایجاد شود صلاح را بر این می داند که خانه را رها کند. خواهرم! زن سالاری عواقب بدی دارد، تحکم و زورگویی و تندگویی و تندروی نتیجه ناخوشایندی دارد. شما زن هستی و باید ملاکات زنانه ات قوی باشد اگر ملاکات مردانگی شدت یافت نشانه رکود اخلاقی شماست. کلا روحیه مردها نسبت به زنان که دوست دارند صفات مردانه داشته باشند سازگاری ندارد. مرد از نظر غریزی دوست دارد در خانه یک مرد باشد و او مدیریت نماید تعدد مدیریت مردانه در محیط خانه خطر آفرین است. همچنان که تعدد مدیریت زنانه هم مشکل می سازد. از نظر فرزندان هم تعدد مدیریت پدرانه یا مادرانه شکنجه آور می باشد باید یکی تدابیر مردانه را بکار برد و دیگری شیوه های زنانه را.

برای کسب اطلاعات بیشتر: 
1. پروفایل استاد محمد حسین حق جو

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۰۳
سید ابوالفضل هاشمی

خانواده

روانشناسی

نظرات  (۳)

۰۸ تیر ۹۲ ، ۱۶:۳۵ محمد حسن دوستی
سلام
امیدوارم حالتان خوب باشد.خواستم اگر امکان داشته باشد یک دعوتنامه برای بنده ارسال کنید.
در ضمن من چند دامنه ثبت کرده ام.برای تبدیل به سایت باید چکار کنم.ممنون میشم کمکم کنید.
با تشکر
پاسخ:
با سلام. در اولین فرصت پاسخ را برایتان ایمیل می نمایم. دعوت نامه هم فرستادم.
۰۸ تیر ۹۲ ، ۲۲:۵۵ محمد حسن دوستی
سلام
از بابت دعوتنامه بی اندازه ممنونم.لطف بزرگی کردید
حق یارتان
پاسخ:
با سلام. خواهش می کنم. این روزها خیلی سرم شلوغه. فرصت شد، در اولین فرصت آن ایمیل را برایتان می فرستم.
سلام
کتاب جالب و خوبی بود
و شما هم که وقت گذاشتید و بخشهای مهم این کتاب را با حوصله تایپ کردید کار بسیار بزرگی کردید... ممنونم.
وبلاگ شما را با افتخار لینک می کنم موفق باشید
پاسخ:
با سلام. لطف کردید. من هم لینک می نمایم. البته در صفحه پیوندها. مرسی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی