دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
مشخصات کتاب
نام کتاب: تربیت فرزند از منظر اسلام
نویسنده: آیت الله حسین مظاهری
ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی
تعداد صفحات: 330 صفحه

تاریخچه مطالعه
زمان: آبان و آذر 1392
مکان: پادگان 01 نزاجا (دوره آموزش رزم مقدماتی سربازان نظام وظیفه)

کتاب «تربیت فرزند، از منظر اسلام» نوشته استاد اخلاق آیت الله حسین مظاهری کتابی است با نثر روان و بسیار شیوا و قابل فهم برای جوانان و بزرگسالان که به وظایف والدین در قبال تربیت و تاثیر عملکرد آنها بر شقاوت و فلاحت فرزندانشان می پردازد. تا پیش از مطالعه این کتاب، همواره برای من سوال بوده که خداوند چطور در قبال توهین و بی احترامی فرزندان به پدر و مادرشان در قرآن تذکر داده است و کسانی که از این دستور خدا نافرمانی کنند را به آتش جهنم وعده است ولی هیچ آیه ای از قرآن کریم درباره پدر و مادرهایی که با اخلاق و رفتار خویش موجب سقوط اخلاقی، شقی شدن و گناهکار شدن فرزندشان می شوند اشاره نکرده است؟ پس از مطالعه این کتاب به خوبی متوجه می شوید که دین اسلام به این سوال هم به خوبی پاسخ داده است و پیشوایان دین بزرگ اسلام به کرات درباره وظایف والدین در قبال تربیت فرزندانشان تذکر داده اند و سیره اهل بیت(علیهم السلام) نیز به خوبی دانشگاهی برای پدرها و مادرها است تا با الگوگیری از آن به تربیت فرزندانشان همت گمارند. با مطالعه این کتاب است که می فهمیم بسیاری از پدرها و مادرهای امروزی به سبب توانایی شان در کمک به فرزندانشان برای عاقبت به خیری و به علت تلاش نکردن در این مسیر «ملعون» هستند و همه پدرها و مادرهایی که با اخلاق و رفتار نادرست خود، فرزند (صالح و مومن) خویش را از مسیر تدین و دین داری بدر می کنند با فرزند از راه بدر شده خویش در آتش جهنم گرفتار می شوند. مثلا پدری می تواند بسترهای کار و اقتصاد فرزندش را فراهم کند ولی هیچ تلاشی برای سرافرازی فرزندش انجام نمی دهد و به همین دلیل فرزند وی به فقر و فلاکت دچار می شود که در این صورت این پدر از دایره مسلمانی خارج می شود. یا مادری که با سخت گیری ملاک های ازدواج دخترش باعث می شود تا دختر وی فرصت ازدواج را از دست بدهد و به گناه دچار شود، آن مادر نیز در سقوط اخلاقی دخترش شریک جرم است و در گناه او نیز سهیم است و در آتش دوزخ کیفر رفتارش را خواهد دید.Image
با مطالعه این کتاب به موارد متعددی که اهمال و بی توجهی از آنها موجب عقده ای شدن فرزند کودک، نوجوان یا جوان ما می شود آگاه می شویم، معنای عقده ای شدن را می فهمیم و می آموزیم که باید چگونه با فرزند خویش در چارچوب شرع مقدس اسلام کنش داشته باشیم تا فرزند خویش را در چاه کمبود نیازهای روحی و روانی از جنبه های گوناگون نیاندازیم.
عقده ای شدن باعث انحراف اخلاقی جوان و حرکت وی در راه افراط و تفریط می گردد. عقده های درونی است که به یکباره همچون آتش از دهان اژدها بیرون زده و موجب جنایت، بی آبرویی و دعوا و هتک حرمت توسط فرزند عقده دار می گردد. لذا قبل از آنکه دیر شود باید علاج فاجعه را قبل از وقوع آن کرد تا از تبدیل شدن فرزندی که می تواند هدایتگر و محبوب جامعه باشد به لکه ننگی که آبروی خاندان و خانواده خویش را ببرد و رسوایی به بار آورد پیشگیری و جلوگیری کرد.
در این کتاب می آموزیم که علاج بسیاری از مشکلات روحی روانی فرزندان ما در مراقبه اخلاقی و تذهیب نفس از زمان انعقاد نطفه تا بارداری و از زایمان تا دو سال شیردهی و دو سالگی تا هفت سالگی و از هفت تا 14 سالگی و از چهارده سالگی تا 21 سالگی است ولی در طرز مواجهه با فرزند و مسئولیت پدر و مادر متفاوت است. در این کتاب با نقش عظیم مادر در تربیت فرزند (و خاصا از زمان انعقاد نطفه تا دو سالگی) آشنا می شویم و کمی از ابعاد رسالت مادری در تربیت فرزند صالح را مطالعه می نماییم. همچنین مسئولیت پدر را در سنین هفت تا 21 سالگی آگاه می گردیم.
هرچند توفیقی شد که این کتاب را از کتابخانه پادگان 01 نزاجا بدست آورده و مطالعه نمایم و از طرفی فرصت نسخه برداری و خلاصه نویسی از این کتاب را بدست نیاوردم(به دلیل مشغله خدمت شوم و اجباری سربازی)، ولی انگیزه ای شد تا نسخه ای از آن را –برای آینده ان شاء الله- خریداری کنم و در کتابخانه شخصی خویش نگهداری نمایم. پیشنهاد می کنم به آنهایی که دوستشان دارید یک نسخه از این کتاب را هدیه دهید.



دانلود کتاب:  
برای دانلود این کتاب می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
با تشکر از وبلاگ فن آموز جهت ارائه فایل این کتاب.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۵
سید ابوالفضل هاشمی

خانواده

روانشناسی

پدر و مادر

نظرات  (۱)

سلام
برای اینترنتی خریدن این کتاب، باید به چه سایتی رجوع کنیم؟پس از چه مدتی کتاب به دستمون می رسه؟؟
پاسخ:
سلام. درباره خرید اینترنتی خبری ندارم. من خودم از نمایشگاه کتاب خریدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی