دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

نمایشگاه کتاب، فرصتی برای خانه تکانی ذهن!

يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۲۸ ب.ظ
آغاز دهه برگزاری نمایشگاه کتاب(10 الی 20 اردیبهشت) به خاطر تخفیف 10 الی 30 درصدی ناشران کتب تخصصی و از 10 تا 50 درصدی ناشران کتب عمومی فرصت خوبی برای خرید کتاب است. کتاب هایی در حوزه های فکری گوناگون تهیه و منتشر شده است تا سطح فکری و تخصصی جامعه را ارتقا دهد. کتاب هایی که هر ساله با شکل و کیفیت بهتری به بازار عرضه می شوند تا موجب انگیزه برای خرید در خوانندگان و بینندگان گردند.
نمایشگاه کتاب امسال از حیث گرانی های ماه اخیر و سالهای گذشته کاغذ و چاپ و ... با استقبال کمتر مردم نسبت به چهار سال پیش مواجه شده بود. کسانی که این روزها به نمایشگاه می آیند به خوبی متوجه خلوت بودن نمایشگاه -نسبت به چند سال پیش- می شوند. البته با این وجود، جمعیت بسیار زیادی به نمایشگاه کتاب مراجعه می کنند و از غرفه های ناشران بازدید می کنند؛ هر چند شاید نتوانسته باشند همه ی آن کتاب هایی که به آن علاقه داشتند را خریداری کرده باشند!
Image
نمایشگاه کتاب امسال یک ویژگی خوب دارد و آن اینکه کتاب هایی که تاریخ چاپشان به سال 91 و قبل از آن بر می گردد، هنوز در بسیاری از غرفه ها به مردم عرضه می شود. این کتاب ها نسبت به کتاب های چاپ جدیدتر، تقریبا قیمت شان نصف است. به طور مثال کتابی که در سال 91 به قیمت 4500 تومان زیر چاپ رفته است، در چاپ پاییز سال 92 به 9000 تومان رسیده است. به عبارت دیگر عیب عمده نمایشگاه کتاب امسال به قیمت بالای کتاب های چاپ جدید باز می گردد که اصلا با سطح درآمد قشر عظیمی از جوانان و مردم متناسب نیست.
در حال راه رفتن در بین غرفه ها با کتاب های ارزشمندی مواجه می شوید که به خاطر بودجه و وقت کم تان، فرصتی برای مطالعه و خرید آنها ندارید. اما با دیدن آنها انگیزه پیدا کرده تا در فرصت حضوری که سال آینده –ان شاء الله- نصیبتان می شود آنها را بخرید. همچنین عجله دارید که هر چه زودتر کتاب هایی که خریدید را به خانه برده و شروع به خواندن آنها کنید. هر چند بسیاری نیز کتب خریداری شده را مستقیما در قفسه کتاب هایشان بایگانی می کنند و دیگر یادشان می رود که آنها را برای «خواندن» خریداری کرده بودند و نه دکوراسیون منزل!
کتاب خواندن برای آنها که ارزش کتاب خواندن را فهمیده اند یک ضرورت است. افزون بر این، زندگی در وضعیت نامناسب اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایران اقتضا می کند تا آموزش های مورد نیاز و اطلاعات ضروری و مشاوره های لازم را –به جای مراجعهبه کارشناس و دکتر و متخصص و این و آن- از کتاب و منابع علمی بدست آوریم.
متاسفانه نظام آموزش عالی کشور ما، پسران و دختران را تا زمان اخذ مدرک تحصیلی درگیر کتب درسی ای می کند که از محتوای غنی، بی بهره اند و نونهال و نوجوان و جوان مجبور است از 6 سالگی تا 24 سالگی فقط به حفظ کردن کتاب های درسی بپردازد و فرصتی برای خواندن کتب غیردرسی پیدا نکند.
اهمیت کتاب برای انسان زمانی مشخص می شود که بفهمد برای کسب تخصصی که در یک کتاب در اختیار خواننده قرار گرفته است در موسسات آموزشی، مبلغ بالایی از او طلب می کنند. کتاب بدون وارد نمودن اضطراب و تنش و با کمترین هزینه، علوم مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد و همین به شما انگیزه می دهد که مستقل باقی بمانید و روز بروز به کتاب خواندن ادامه دهید.
یکی از اشتباهات والدین در خانواده های ایرانی است که وقتی برای کتابخوانی اختصاص نمی دهند و فرزندان خود را نیز به آن سوق نمی دهند. اگر فرزند پسر و دختر ما از کلاس اول دبستان بیاموزد که هر ماه یک کتاب بخواند، در مقطع راهنمایی هر ماه یک پژوهش(تحقیق) انجام دهد و در دبیرستان توانایی آموزش(تدریس) را داشته باشد، محققا وی یک دانشمند خواهد شد. اما مدل رفتاری بسیاری از خانواده ها با فرزندان خود به گونه ای است که فرزند خود را برای زیردست شدن تربیت می کنند تا فردی مستقل و خردمند که در مسیر پیشرفت و کسب موفقیت، جلودار و پیشرو باشد.
به امید آنکه ما پدرانی و مردانی شایسته و راهنما برای نسل عالم و اندیشمند فردا باشیم.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۴
سید ابوالفضل هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی