دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

نکاتی درباره کاشت سبزی

شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰ ب.ظ
کاشت سبزی و صیفی جات برای مصارف شخصی، یکی از زیبایی های زندگی روستایی و مدرن است. آن هنگام که خانه ها بزرگ بودند و متراژ بعضی از آنها به بیش از هزار متر می رسید و هر خانه ای، باغ و حوض و زیبایی خاص خود را داشت. یا در حال حاضر که ثروتمندان جامعه دارای خانه های ویلایی هستند. خانه هایی که حتما قسمتی از آن برای کاشت گیاهان اختصاص دارد.
کاشت سبزی در زمین کشاورزی کوچک خویش فوایدی دارد که در خرید آن نیست. برخی از فواید آن عبارتند از:
الف. سبزی هایی که خودمان می کاریم فاقد کود شیمیایی است.
ب. سبزی های کاشت ما، فاقد سموم کشاورزی برای جلوگیری از آفت زدگی است.
ج. سبزی تازه همیشه در دسترس است.
د. طعم و تازگی سبزی کاشت خویش، با طعم و طراوت سبزی های موجود در مغازه ها بیشتر است.
ه. قیمت آن نسبت به سبزی فروشی، خیلی کمتر در می آید.
د. سرگرمی خوبی برای انسان است.
Image
در این باب نکاتی را یادداشت نموده ام که در اینجا ذکر می نمایم:
1. دانه های سبزی را می توان از عطاری ها خریداری کرد.
2. نحوه چیدن سبزی:
با قیچی معمولی، قسمت فوقانی رشد کرده سبزی (اعم از جعفری، تره، شوید، ریحان و ...) را می چینیم. سبزی مرتب رشد می کند و برای روز بعد، می توانیم سبزی های بیشتری بچینیم.
هر چقدر سبزی را از بالاتر بچینیم به دلیل رسیدگی اش(سبزتر بودنش) خوش طعم تر خواهد بود و آنهایی که نورس هستند چیده نمی شوند و برای روز بعد رشد می نمایند.
3. نیازی هم به سم نیست.
4. دانه های سبزی را روی خاک در روزهای ابتدایی بهار (مثلا از 17 اسفند به بعد) می کاریم و اندکی گرد خاک روی آن می پاشیم و هر روز مقداری آب می دهیم تا سبز شود.
5. «تربچه» را از ته و ریشه می کنیم.
6. به طور متوسط از هر باغ سیصد متر مربعی، روزانه تا 10 کیلو (و بلکه بیشتر) برداشت سبزی خواهیم داشت و این روند تا پایان فصل گرما و حتی در فصل سرما نیز ادامه خواهد داشت.
7. فصل رویش و زنده شده گیاهان، بهار است و باید از این فصل آبیاری را آغاز کنیم. بعضی گیاهان دیرتر و برخی زودتر رویش می کنند مثل گل محمدی که در ماه فروردین می روید و انگور که در اوج گرمای تابستان به ثمر می نشیند.
8. شیوه آب دهی نیز می بایست به صورت مسیرهایی بر روی زمین(کنار درختان) و یا به صورت پخش یکسان توسط آب پاش بر روی بذر باشد. مقدار آب می بایست به حدی باشد که ریشه گیاه آن را به دست آورده و تغذیه کند.
9. گل های محمدی، گل های خوشبوی صورتی رنگی هستند که در اردیبهشت ماه می رویند و خیلی از کسان، آنها را می چینند و پس از جدا کردن گلبرگ های آنها، آن را خشک می کنند (روبروی آفتاب یا در فضایی باز) تا از آن در نوشیدنی ها استفاده کنند. البته اگر عجله کنید و زودتر از موعد، گلبرگ ها را جمع کنید و در داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید، دچار ترشیدگی شده و رنگ آنها از «بنفش و سفید» به «زرد و قهوه ای» تغییر می کند. اگرچه کماکان عطر تندی از خود متساعد می کند.
10. زمان مناسب برای آبیاری گیاهان می تواند از یک ساعت قبل از طلوع آفتاب تا دو سه ساعت پس از آن باشد. همچنین در هنگام غروب که از شدت گرمای آفتاب کاسته شده است نیز زمان مناسبی برای آبیاری است. چون در این ساعات، تبخیر و هدر رفت آب کمتر است.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۸
سید ابوالفضل هاشمی

آشپزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی