دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

نکاتی برای درست کردن ماست

چهارشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۳۱ ق.ظ
ماست یکی از تغذیه های پرخاصیت است که حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم و ویتامین های مورد نیاز بدن است. ماست همچنین خاصیت ضدعفونی کننده داشته و میکروب ها و ویروس های مضر در دستگاه گوارش را دفع می کند. همچنین غذایی رژیمی بوده که خوردن آن به کاهش جرم و دفع چربی کمک می کند. ماست خاصیت آرامش بخش داشته و خوردن آن قبل از خواب توصیه می شود.

Image
طریقه درست کردن ماست:   
1. شیر را بجوشانید (پس از به جوش آمدن شیر حرارت را کم کنید و 15 دقیقه بگذارید شیر به آرامی بجوشد و آب اضافی اش تبخیر شود).
2. شیر را داخل ظرفی که برای ماست در نظر گرفته اید بریزید و اجازه دهید شیر کمی خنک شود (در زمان اضافه کردن ماست، شیر باید به اندازه ای گرم باشد که انگشت تان گرمای شیر را حس کند اما نسوزد).
3. ماست را مدتی بیرون از یخچال قرار می‌دهیم تا دمای اتاق(37 درجه) را به خود بگیرد و با کمی شیر مخلوط می‌کنیم، تا دمای ماست با شیر نسبتاً هماهنگ شود و بعداً از ترک خوردن ماست جلو گیری شود.
4. سپس حدود ۲ قاشق ماست رقیق شده با شیر را از کنار ظرف، داخل شیر می‌ریزیم و ظرف را آهسته تکان می‌دهیم تا شیر با ماست کمی مخلوط شود (شیر را هم نمی‌زنیم).
5. در ظرف را با ببندید سپس ظرف ماست را با حوله گرمی خوب پوشش دهید و در جای گرمی بگذارید (نزدیک شوفاژ یا بخاری). بسته به گرمای محیط 5 تا 8 ساعت زمان برای بستن ماست لازم است.
6. پس از اینکه ماست بسته شد ظرف را در یخچال قرار دهید تا ماست سرد شود (ماست پس از سرد شدن سفت تر خواهد شد).

چند نکته:   
1. اگر شیر داغ باشد و شما ماست را به آن بزنید، شیر می برد و آب سبز از مواد سفیده ای آن جدا می شود و ته نشین می شود. در این هنگام بگذارید شیر مدتی بماند. پس از دو سه ساعت که مواد سفیده ته نشین شد، آب آن را دور ریخته و باقی آن را در یخچال بگذارید و بجای پنیر از آن استفاده کنید!
2. اگر ماست آب بیاندازد و تکه‌تکه شود یعنی شیر زیاد داغ بوده یا ماست خیلی سرد و با دمای شیر هماهنگی نداشته است.
3. اگر ماست نبست شیر سرد بوده و یا مایه ماست آن که همان دو قاشق است کم بوده یعنی ار اندازه گیری شیر و ماست دقت نشده است.
4. هرچه چربی شیر بیشتر باشد ماست سفت تری خواهید داشت.
5. برای 1 لیتر شیر، حداقل 2 قاشق غذا خوری ماست لازم است.
6. اگر می خواهید ماست شما سفت شود، ماست را داخل کیسه ای بریزید و آن را از جایی آویزان کنید تا آب آن به مرور گرفته شود. می توانید در زیر آن ظرفی بگذارید تا آب ماست هدر نرود، و از آن برای تهیه دوغ استفاده کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۸
سید ابوالفضل هاشمی

آشپزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی