دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

راهکارهای مدیریت زمان و برنامه ریزی آینده

شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۱۲ ق.ظ
 Imageاهمیت زمان:   
1. برای از دست دادن فرصت ها قرار نیست همیشه ماه ها و سال ها را تلف کنیم، از دست دادن همین ثانیه های دم دست هم می تواند بعضی فرصت ها را برای همیشه از بین ببرد.

2. مدیریت زمان یعنی اینکه از فرصت‌های و لحظه‌هایی که داریم بهترین استفاده را داشته باشیم.

راه حل ها:   
1. مشخص کردن اهداف:
لازمه‌ی و شرط اصلی مدیریت زمان این است که شما هدف‌های اصلی زندگی خانوادگی و شخصی خود را مشخص کنید و بهترین روش این است که هدف‌تان را بنویسید و در این امر برنامه‌ریزی، دقت و تلاش زیادی را به خرج دهید تا بتوانید به اهداف خود نایل شوید. بدون داشتن هدف‌های قابل وصول و مشخص شما نمی‌توانید درباره مدیریت زمان خود تصمیم بگیرید. پس هدف‌هایی را در نظر داشته باشید که بتوانید به آنها برسید، نکته‌ی مهمی که در اینجا حائز اهمیت است این است که در حد تلاشتان، آرزو و هدف داشته باشید نه کمتر نه بیشتر. زیرا اگر بیشتر از تلاشتان آرزو داشته باشید چون به آنها نمی‌رسید دچار سرخوردگی و افسردگی خواهید شد.

2. اهمیت تعیین هدف:
یادتان باشد تنها زمانی می توانید در مدیریت زمان موفق باشید که اهداف روشنی تدوین کرده باشید و راه های رسیدن به آن را مشخص کرده باشید. کسی که هدف خود را مشخص کرده باشد حتی زیر بار سنگینی از کار می تواند اولویت ها را مشخص کند و با حداکثر توان به سوی اهداف مطلوبش حرکت کند.

3. "تنها 3 درصد از اشخاص هدف های مکتوب دارند و اینها پردرآمدترین مردمان در حرفه خود هستند". (برایان تریسی)

4. فرمول هشت مرحله ای برای هدف گذاری:
مرحله 1: دقیقا مشخص کنید که چه می خواهید. اگر می خواهید درآمد خود را افزایش دهید، دقیقا مشخص کنید که می خواهید چه درآمدی داشته باشید.
مرحله 2: هدف خود را مکتوب کنید. هدفی که مکتوب نباشد یک خیال و رویاست و در پس خود انرژی و قدرتی نهفته ندارد.
مرحله 3: برای دستیابی به هدف خود زمانی را مشخص کنید. ذهن نیمه هوشیار شیفته ضرب الاجل است تا همه نیروهای خود را فعال کند.
مرحله 4: فهرستی از تمامی کارهایی که برای موفق شدن می توانید از آنها استفاده کنید تهیه کنید.
مرحله 5: فهرست را با توجه به اهمیت موارد اولویت بندی کنید.
مرحله 6: برای رسیدن به هدفتان دست به کار شوید. علت اصلی موفقیت اشخاص عمل گرا بودن آنهاست.
مرحله 7: همه روزه، کاری صورت دهید تا شما را به هدفتان نزدیکتر نماید. این کار را 365 روز انجام دهید.
مرحله 8: سعی کنید اقدامات خود را در پایان هر روز ارزیابی نمایید و در پایان هر هفته درصد پیشرفت خود را اندازه گیری نمایید.

5. برنامه ریزی مهمتر از اجرا:
تجربه نشان داده است که هرچه تلاش بیشتری صرف برنامه ریزی بکنیم در موقع اجرا و عمل زمان کمتری مورد نیاز است در نهایت زمان ذخیره می گردد. مهمترین قاعده در برنامه ریزی آن است که کارها را بنویسیم.

6. اولویت بندی کارهای روزانه و هفتگی:
اگر ما اهدافمان را درست انتخاب کرده باشیم می توانیم کارهای روزمره خود را از لحاظ اهمیت و اولویت رتبه بندی می کنیم و بیشتر انرژی خود را در جهت انجام کارهایی صرف کنیم که ما را به اهدافمان نزدیکتر می کنند. برای آشنایی و درک بهتر، ما فعالیت های روزمره را به 4 گروه تقسیم کرده ایم:
- مهم و اضطراری (A): فعالیت های این دسته باید فوری و سریع انجام شوند.
- مهم و غیر اضطراری(B): فعالیت های این دسته اضطرار زمانی ندارند ولی بسیار بسیار با اهمیت هستند و ما را در راه رسیدن به اهدافمان یاری می کنند. این کارها را مجبور نیستیم همین حالا انجام دهیم ولی بسیار مهم است که آن را در برنامه ریزی هفتگی و ماهانه خود قرار دهیم و انجام دهیم. این کارها تنها اعمالی هستند که توسط شما باید انجام گیرد.
- غیر مهم و اضطراری(C): این قبیل کارها مهم نیستند ولی در ما اضطرار ایجاد می کنند. معمولا چنین کارهایی نه تنها مهم نیستند بلکه هیچگونه ارتباطی با اهداف ما ندارند و حتی در بعضی از مواقع مانع کارهایی می شوند که ما را به اهدافمان نزدیک تر می کند.
- غیر مهم و غیر اضطراری(D): کارهایی که نه مهم هستند و نه باید فوری انجام شوند. در این طبقه کارهایی قرار دارند که انجام دادن یا ندادن آن حالا و یا در وقتی دیگر هیچ گونه سودی به حال شما ندارد و بیشتر جنبه وقت گذرانی دارند.

7. اهمیت استفاده از زمان:
فرق بین افراد موفق و نا موفق در استفاده بهینه از زمان است. افراد موفق اجازه نمی دهند که این ساعات و لحظات گرانبهای عمرشان صرف امور بی اهمیت شود، آنها سعی می کنند متناسب با هدفشان رفتار می کنند و بیشتر کارهایی را انجام دهند که آنها را به اهداف نزدیکتر نماید.

8. اهمیت برنامه ریزی قبلی:
هر هفته در ابتدای هفته و هر روز در شب قبل سعی کنید برنامه ریزی کنید و تصمیم بگیرید که ابتدا کار های مهم را انجام دهید.

9. اهمیت استراحت:
کار کردن بسیار طولانی چندان ارزنده نیست چون تمرکز و قدرت اجرایی کاهش می یابد و اشتباهات پی در پی صورت خواهد گرفت یک وقفه کوچک در بین کارها اصطلاحا باتری شما را شارژ خواهد کرد.
توجه: مطالعه بر روی تمرکز افراد نشان می دهد که تمرکز در دوره های بین 60 تا 90 دقیقه ای به حداکثر خود رسیده دوباره افت می کند. از این روز پس از هر یک ساعت و نیم، حداقل 10 دقیقه استراحت داشته باشید تا ظرفیت ذهنی شما به جای اول باز گردد.

10. برنامه ریزی هفتگی:
در برنامه ریزی هفتگی، مقاصد را تعیین و ارزش دهی کنید، یعنی اختصاص یک ارزش و درجه اهمیت به آنچه ملزم به انجامش هستید و آنچه دوست دارید انجام دهید. فعالیت های فهرست شده را ارزیابی کنید و بی هیچ رحمی تکالیف غیر ضروری را حذف یا متوقف نمایید.

11. دفتر پیش نویس:
یک دفترچه پیش نویس تهیه کنید تا مطالب گوناگونی که هر روز به نظرتان می رسد ثبت نمایید، با این کار مدیریت برنامه ریزی و زمان بندی شما کامل می شود.

12. دوره هایی که انرژی شما حداکثر است، کشف کنید و کارهایی که نیازمند بیشترین انرژی هستند، در زمانی انجام دهید که می توانید از آهنگ طبیعی بدنتان بهره مند شوید.

13. نکات مهم در تعیین بایدها و خواسته ها در مدیریت زمان:
- از همین حالا مشغول به کار شوید و منتظر وقت مناسب برای شروع کار نباشید.
- همواره به طور منظم کاری را انجام دهید که شما را به سمت یک مقصد بلند مدت هدایت کند.
- خود را مجبور کنید تا هر بار یک ساعت به این هدف وقت اختصاص دهید.
- کارهای روزانه ای را که مرتب انجام می دهید به شکل عادت درآورید.
- تعیین کنید که چه کارهایی را می توانید به سرعت انجام دهید.
- برنامه ریزی بلند مدت خود را به صورت ماهیانه و فصلی بازبینی نمایید.
- پیشرفت خود را در فواصل میان کارها بررسی کنید تا دریابید در چه مقطعی قرار دارید.
- در صورت لزوم برنامه هایتان را اصلاح کنید. برای بررسی و اصلاح برنامه ها از روش های پیگیری کارها و هم از بازخور کارها استفاده نمایید.
- پیشرفت خود را مستند کنید.
- سخت ترین تکالیف خود را به ابتدای هفته اختصاص دهید.
- سعی نکنید حجم زیادی از کارها را به یکباره انجام دهید.
- تا آنجایی که می توانید از پریدن از یک پروژه به پروژۀ دیگر اجتناب ورزید.
- هنگامی که مجبور هستید بخش عمده وقت تان را بر باید ها صرف کنید.
- همواره ارزش دهی را در صدر قرار دهید.
- با گذاشتن یادداشت، پروژه های آینده را به خود یادآوری کنید.
- همیشه از خود بپرسید: «بهترین استفاده ای که هم اکنون می توانم از وقتم ببرم» چیست؟
- هر روز مطالعه داشته باشید.خواندنی های خود را محدود کنید(مثلا فقط در حوزه شغل خود کتاب بخوانید). حتی الامکان در یک دروه آموزش تندخوانی شرکت کنید.
- نظم اتاق کارتان به مدیریت زمان و انجام بهتر کارها به شما کمک شایانی خواهد کرد.
- تصمیم بگیرید کارها را واگذار کنید و «نه» بگویید. لازم نیست همه کارها را خودتان انجام دهید، آن هم در وضعیتی که شخص دیگری با مشغله کمتر وجود دارد و می تواند آن کار را به خوبی انجام دهد.
- میزتان را در جایی قرار دهید که وقتی در باز می شود، شما دیده نشوید.
- جلوی افرادی که می خواهند فقط 1 دقیقه با شما صحبت کنند را بگیرید.
- برای پاسخ دادن به تماس های تلفنی، زمانی را تعیین کنید که در آن تماس تلفنی برقرار کرده یا به تلفن ها پاسخ می گویید.
- قبل یا حین سفر، فهرستی از کارهایی که به هنگام بازگشت از سفر باید انجام دهید را تهیه کنید. (همیشه در اوقات بیکاری به این فکر کنید که ساعت بعدی چه کاری باید انجام دهم.)
-

14. نکات مهم برای آنهایی که کار و شغل خود را در خانه انجام می دهند:
- خود را ملزم نمایید تا زمانی را که به کار خود اختصاص داده اید، فقط برای انجام آن صرف کنید.
- دو تلفن جداگانه را به امور شخصی و امور کاری اختصاص دهید.
- یک اتاق جدا با دربی مستقل برای کار اختصاص دهید تا بتوانید در صورت نیاز آن را قفل کنید. همچنین برنامه زمانبندی کاری خود را بر در اتاق بچسبانید.
- در خلال نبرد برای جدایی کار از خانه، ارتباط بیرون از منزل شما می تواند پایه گذار کارتان در آینده باشد. پس در مراسم، نشست ها، فعالیت های اجتماعی و دیگر ارتباطات داوطلب شده در آنها شرکت نمایید.

15. با انجام همزمان دو کار، انجام یکبارۀ یک کار و انجام یک کار در زمان بین دو کار دیگر، زمان را به دست آورید.

16. در یک برنامۀ مدیریت زمان مناسب، برای انجام یک کار فقط یک راه وجود ندارد، بنابراین خود را فقط به یک راه محدود نکنید و برای انجام کارهای مورد نظر روش های متفاوت را امتحان کنید.

17. لازم نیست همۀ کارها را خودتان انجام دهید، آن هم در وضعیتی که شخص دیگری با مشغله کمتر وجود دارد و می تواند آن کار را به خوبی انجام دهد. هنگامی که به کارهای غیرضروری «نه» می گویید، مرتکب هیچ گناهی نشده اید، برعکس، این امر نشان دهندۀ واقع بینی و مسئولیت پذیری شماست.

18. نکاتی برای مواجهه با عوامل بر هم زننده برنامه ریزی:
- قبل از پذیرفتن یک کار غیر منتظره از جانب بالادست خود، نگاهی به فهرست کارهای آن روز خود بیاندازید و قبل از ایجاد هرگونه تغییری در برنامه کاریتان، با رئیس خود صحبت کرده، ارزش و اولویت این کار جدید را مشخص کنید.
- حتی الامکان جلسات دو نفره را در اتاق خودتان برگزار کنید. انجام این کار باعث می شود که در صورت تاخیر یا عدم برگزاری ملاقات ها، بتوانید به سرعت به کارهای دیگر خود بپردازید.

19. 20% زمانی که روی برنامه ریزی صرف می کنیم به اندازه 80% زمان انجام آن فعالیت ارزش دارد.

20. اجازه ندهید که زمان آماده کردن برنامه ها، جای زمان انجام کارها را بگیرد، چرا که برنامه ها برای به اجرا درآمدن تهیه می شوند.

21. همه چیز را بنویسید:
از یک دفترچه یادداشت برای ثبت دقیق وقایع روزمره استفاده کنید. پس از ثبت وقایع هنگام تجزیه و تحلیل آنها خودتان متوجه فعالیت های غیرضروری خواهید شد. اصلا نگران نباشید همین که شروع به مدیریت زمان خود کنید، متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد.

22. فعالیت هایتان را اولویت بندی کنید:
اولویت بندی یکی از قدم های مدیریت زمان است. این کار به شما کمک می کند که کارهای غیرضروری را که نه تنها اوقات خوشی برای شما نمی سازد بلکه زمان حال را هم از شما می گیرند و شما را از اهدافتان دور می کند، حذف کنید.

23. از مزاحمت ها جلوگیری کنید:
لازم نیست همواره پذیرای کسانی باشید که می خواهند با شما گپ بزنند. این افراد می توانند مانع بهره وری و باعث به هم ریختگی محیط یا ذهن شما شوند. با بستن در اتاق کار یا حذف ارتباط چشمی می توانید به آنها بفهمانید که شما اکنون مشغولید و وقت اضافه ندارید.

24. راهزنان وقت را شناسایی کنید:
راهزنان وقت همان طور که از نام شان پیداست، وقت را از ما می دزدند و تا به خودمان می آییم می بینیم زمان به انتها رسیده و وقت مان تمام شده و این اصلا خوشایند نیست. صحبت های کم اهمیت، مهمانان ناخوانده، ناتوانی در نه گفتن به خواسته های بیجا و برای هر کاری امروز و فردا کردن، بعضی از راهزنان وقت هستند که همه ما با آنها سر و کار داریم.

25. از وقت های مرده استفاده کنید:
زنده کردن وقت های مرده ای مثل وقت هایی که در انتظار هستید، انجام همزمان بعضی کارها، نه گفتن به خواسته های بی اهمیت و عقب انداختن کارهای بی اهمیت به جای عقب انداختن کارهای ضروری، راه حل های ساده ای برای ایجاد وقت هستند.

26. همه کارها ضروری نیستند:
سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به آنها احتیاج دارید. این نوع کارها را در فهرست کارهای تان یادداشت کرده و بعد کارهای فهرست را اولویت بندی کنید. با انجام این عمل روزتان را کنترل می کنید و در پایان روز احساس خوبی خواهید داشت. همچنین می دانید که چه فعالیت هایی را انجام نداده اید و روز بعد آنها را به اولویت های روزانه اضافه خواهید کرد.

27. بر بهرهوری تاکید کنید نه سرگرم بودن:
برای اینکه از خودتان رضایت بهتری داشته باشید لازم است کارها را به طور کارا و موثری انجام دهید نه اینکه فقط خود را سرگرم و مشغول کنید. همین که کارها را با عملکرد بهتری و سروقت انجام دهید در افزایش خودباوری و اعتمادبه نفس هر روز شما تاثیر بسیاری دارد.

28. کارها را بشناسید:
از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند. یک دسته کارهای مهم و فوری هستند؛ این دسته کارها افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کند و معمولا افراد ناموفق کسانی هستند که آنها را به تعویق می اندازند. دسته دوم کارهای فوری و بی اهمیت هستند؛ این کارها با اهداف اصلی ما هم جهت نیستند اما انجام می شود. یک دسته دیگر هم کارهای کم اهمیت و غیرضروری هستند. گاهی بعضی از ما به دلیل ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری یا از روی تفریح و تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس خود را به این کارها سرگرم می کنیم.موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تفکیک کارهای مهم و غیرمهم است. اگر می خواهید درست عمل کنید از کارهای غیرمهم فاکتور بگیرید و صرف نظر کنید.

29. نه راه حل برای مدیریت زمان:
۱. فهرستی از مهم ترین کارهای خود تهیه کنید.
۲. دفترچه زیبایی انتخاب کنید تا از نوشتن در آن لذت ببرید.
۳. هر روز را با کارهای مهم شروع کنید.
۴. همیشه از خود بپرسید هم اکنون بهترین کاربرد وقت من چیست؟
۵. کاری که برای انجامش با خودتان قرار گذاشته اید را هم اکنون شروع کنید.
۶. کارهای زیادی را همزمان با هم انجام ندهید.
۷. یک روز را هزار بار تکرار نکنید.
۸. برای ارزیابی زمان خود فهرست زمان بندی را مرور کنید.
۹. هر روز فرصتی را به فکر کردن اختصاص دهید.

30. صبور بودن برای رسیدن به هدف:
رسیدن به هر هدفی حتی خیلی کوچک نیاز به زمان مناسب دارد و به تدریج صورت می‌گیرد، اگر تلاش لازم را انجام می‌دهید ولی به نتیجه‌ای که می‌خواهید نمی‌رسید، ناراحت و نگران نشوید به تلاش خود ادامه دهید. تلاش‌های ما همانند مثال یک درخت و باغبان آن است. ما باغبان و تلاش‌هایمان مانند یک درخت است. باغبان درخت خود را آبیاری می‌کند، مواظب آن است تا در فصل مناسب از میوه‌های درختش استفاده کند و انتظارات خود را برای فصل تابستان نگه می‌دارد و این امید را ندارد که درختش در فصل زمستان به او میوه بدهد. پس شما هم تلاش خود را بکنید اما منتظر باشید تا زمان باروری درختتان فرا برسد.

31. امروز و فردا نکنید:
سعی کنید بعضی از باورهای نادرست درباره مدیریت ناکارآمد زمان را در ذهن خود از بین ببرید. مثلا خیلی از افراد می‌گویند از فلان روز یا از فلان تاریخ شروع می‌کنم به درس خواندن، شروع می‌کنم به کار کردن یا.. نه اینها همه باورهای غلط است. از همین امروز تصمیم بگیرید و تلاش خود را شروع کنید به امید آینده‌ای واهی نباشید. چون اگر منتظر چنین روزی باشید هیچ وقت، چنین روزی فرا نمی‌رسد.

32. شما مسئول شکست های زندگی خودتان هستید نه دیگران:
این باور را درخود ایجاد کنید که شما مسئول زندگی و اعمال شخصی خود و خانواده تان هستید. بعضی از افراد عادت دارند همیشه مشکلات و سختی‌های که برایشان در جریان زندگی پیش می‌آید را به گردن دیگری می‌اندازند برای اینکه خود را تبرئه کنند راهی بهتری از این را نمی‌شناسند. اگر متاهل باشند، تقصیرات را به گردن همسر خود می‌اندازند، و اگر مجرد باشند، پدر و مادر خود را مسئول تمامی این مشکلات می‌دانند. اما این موضوع ا را باور کنید که تنها شما و شما هستید که مسئول تمامی مصائب و مشکلات زندگی خود هستید. پس برای حل آنها باید خودتان به تنهایی گام بردارید.

33. عادات نادرست را کنار بگذارید:
در میان عوامل مخرب زمان، «عادت های غلط فرد» مهمترین علت از هدررفت زمان است.

34. ثبت عملکرد روزانه برای تحلیل زمان:
برای شناسایی آفت های وقت، بررسی عملکرد روزانه، یکی از راه های مناسب به شمار می آید که در این راستا فرد می تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها، هفته ها و ماه ها، اشکالات موجود را دریابد.

35. اصلاح عادات فردی:
برای مبارزه با آفتهای مربوط به خلق و خوی افرادی که زمان را تلف می کنند، بهترین راه، برقراری یک انضباط شخصی مستمر است که موجب بروز تغییرات تدریجی در این راه می گردد. از آنجا که عادت های نامناسب به صورت تدریجی شکل می گیرند و موجب تخریب زمان می گردند لذا تغییر این عادات نیز در طول زمان میسر خواهد بود.

36. هرگاه شروع به انجام کاری کردید سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان رسانید.

37. به هیچ فردی اجزه ندهید وقت شما را تلف کرده و برای خود مصروف کند و بیاموزید در صورت لزوم با صراحت «نه» بگویید.

38. دستیابی به موفقیت در زندگی منوط به اجرای اصل «حذف و انتخاب» است: «انتخاب بین اعمال با ارزش و حذف فعالیت های بی ارزش».

39. مدیریت زمان خانه داری و رهنمودهایی برای کاهش خرده کاری های خانه:
- بهترین راه برای انجام و کنترل خرده کاری های خانه آن است که به ترتیب اهمیت، آنها را انجام دهیم و نگذاریم که این کارها روی هم جمع شوند.
- چیدمان خانه را طوری انتخاب کنید که خانه سریعتر تمیزتر شود.
- بر روی کابینت ها و قفسه ها برچسب هایی را که نشان دهندۀ محتویات آنهاست بچسبانید.
- فقط هفته ای یکبار به خرید بروید.
- کارهای خانه را بین بچه ها تقسیم کنید.
- با حذف خرت و پرت ها و تقسیم خرده کاری های خانه به تکالیف روزانه، هفتگی و ماهیانه، می توان با سرعت بیشتری خانه را تمیز کرد و کارهای آن را انجام داد.

40. اساتید علوم استراتژیک می‌گویند اگر حجم کارهای خودتان را ۱۰۰ واحد در نظر بگیرید، هفتاد واحد آن امور جاری و روزمره، بیست واحد آن امور مهم و ده واحد آن امور استراتژیک است. در عین حال اگر فرصت زمانی و انرژی و توانایی خودتان را هم ۱۰۰ واحد در نظر بگیرید، هفتاد واحد آن باید صرف آن ده واحد امور استراتژیک بشود، بیست واحد آن صرف همان بیست واحد امور مهم شود و فقط ده واحد آن صرف آن هفتاد واحد امور جاری و روزمره گردد. به عبارت بهتر، اهمیت و اولویت آن ۱۰ واحد امور استراتژیک به اندازه‌ای است که باید ۷۰ درصد وقت و انرژی و توانایی خودتان را صرف پیشبرد آن بکنید.

منابع:   
مقاله فوق، چکیده ای است از جستجوی مطالب چند تارنما به صورت صفحات وب و فایل PDF با موضوع «مدیریت زمان» که در بالا ارائه گردیده است. جهت یافتن این صفحات، عبارت «مدیریت زمان» را در گوگل جستجو نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر:
1.گوگل:
http://www.google.com/search?client=opera&q=%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA+%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۱
سید ابوالفضل هاشمی

روانشناسی

گلچین

نظرات  (۱)

ممنون بابت اطلاعات قشنگتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی