دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

دلایل و مهارت های زندگی مجردی

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۰۸ ب.ظ
الف- خالق جهانیان، فطرت انسان و تمام مخلوقات خویش را به صورت زوج آفریده است و با ایجاد نیاز هایی بین هر دو جنس، ارتباط و کشش هایی بین آنها برقرار کرده تا نسل آنها بقا یابد. هر چند برای ازدواج دستاوردهای زیادی برشمرده شده ولی ازدواج غیر اصولی نیز آسیب های زیادی متوجه افراد می کند. مهمترین دستاوردهای ازدواج ارضای میل جنسی، کسب آرامش، ازدیاد نسل و تشکیل زندگی است. حال اگر با قوانین و آداب و رسوم های نادرست این اهداف به چالش کشیده شود دیگر ازدواج چه سودی خواهد داشت؟ مسلما هیچ انسان عاقلی نمی پسندد که ازدواج باعث سلب آرامش و به تاراج رفتن زندگی اش شده و جوانی خویش را در این راه ویران سازد؛ چیزی که امروز به کرات قابل مشاهده است! 
زندگی با دختران و زنان شیادی که بیش از آنکه به دنبال زندگی کردن و شوهر داری و تربیت نسل باشند به دنیال حق و حقوق قانونی خود و خط و نشان کشیدن برای پسران و مردان زندگی شان هستند یک اشتباه محض است. زن هایی که ارزش و کرامت انسانی خود را در «حضور فعال در اجتماع» جستجو می کنند بدون شک گزینه مناسبی برای همسری و آرامش بخشی به خانواده نخواهند بود. معضلی که امروز با تبلیغات گسترده رسانه های روشنفکر داخلی و خارجی به یک اپیدمی تبدیل شده است. 


ب- از سوی دیگر نگاه برخی از افراد به زندگی مجردی نیز منفی بوده و به افراد مجرد به عنوان انسان های شکست خورده نگاه می کنند. همین دید باعث می شود تا افسردگی و بی انگیزگی به سراغ افراد مجرد و مردان طلاق گرفته بیاید و آنها را از درون پوچ و خالی کند. لذا برای پیشگیری از بروز چنین مسئله ای لازم است تا برنامه ای برای زندگی خود طراحی کرده و از زندگی به سبک مجردی لذت ببریم. آنگاه است که دید جامعه به مردان و پسران مجرد اصلاح شده و ازدواج به شکل سنتی که به زن سالاری در خانواده و جامعه دامن می زند آرام آرام تغییر شکل داده و به مدل های نوین از سبک زندگی –متناسب با جامعه مدرن و تحولات شکل گرفته در عصر امروز- تغییر خواهد کرد.

ج- کسب مهارتهای زندگی مجردی به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و سخت شدن آن، افزایش روز افزون طلاق و فروپاشی خانواده و تغییر شکل دادن خانواده و ایجاد نوعی جدیدی از خانواده و همچنین تغییر تعریف و جایگاه زن از معنای ارزشمند سنتی به عنوان مادری دلسوز و همسری فداکار به موجودی بی عاطفه و خود پرستی منفعت گرا با روحیه مدرن، برای مردان و پسران اهمیت بالقوه ای دارد. روانشناسان نیز این مسئله را تایید کرده اند که آسیب های روحی و روانی مردان پس از طلاق بیش از زنان است. همچنین آسیب های زندگی مجردی برای پسران متفاوت از دختران است و اعتیاد و روابط جنسی خطرناک و افسردگی و تنهایی تا مرز خودکشی آنها را تهدید می کند. بسیاری از دختران از سنین کودکی با کمک والدین شان با مهارت های خانه داری آشنا می شوند و چون جنسیت زن، توانایی و پتانسیل بیشتری برای مواجهه با مشکلات روانی دارد، لازم است برای مردان فکری کرد و به دنبال ارتقای سطح توانایی های آنها برای روبرو شدن با مشکلات بود.
ارتقای سطح مهارت های فردی پسران در زندگی مجردی باعث افزایش حس اعتماد به نفس و خودباوری در آنها می شود، آنها را مستقل بار می آورد و در پیوند زناشویی نیز موجب حفظ قوامیت و استواری آنها در بنیان خانواده می گردد. همچنین وجود چنین باوری در پسران نوجوان و جوان باعث پیشگیری و کاهش سوگیری آنها به سوی دخانیات، تفریحات ناسالم و مدیریت صحیح رفتاری و فکری شان می گردد.

د) از سوی دیگر نباید از این مسئله غافل بود که امروزه، زندگی مجردی به شکل های مختلفی در زندگی مردان در جریان است: پسرانی که در خانواده های تک فرزندی(پدر و مادر و 1 فرزند) پرورش می یابند، مردانی که در سنین پیری همسر خویش را از دست می دهند و فرزندانشان نیز آنها را به دلایل مختلف (مثل ازدواج) تنها می گذارند، جوانانی که در سن ازدواج هستند و به دلایلی همچون سربازی و تحصیلات تنها زندگی می کنند، افرادی که برای کار به شهرهای دور مسافرت می کنند، فرزندان طلاق، مردان طلاق و ... . پس تقریبا همه ی انسان ها در سنین خود، تجربه تنها زیستن را دارند و به همین دلیل یادگیری مهارت های مجرد زیستن دو چندان می شود.

ه) دلایل زیاد دیگری مبنی بر مجرد زیستن وجود دارد. دلایلی همچون حس آزادی و استقلال طلبی انسان، فرار از محدودیت های اجتماعی، هنجار شکنی، علاقه به گوشه گیری، مشکلات اقتصادی، روابط اجتماعی ضعیف، جابجایی نقش زن و مرد در کشور(تاثیرات رویکرد فمینیستی رژیم سیاسی ایران پس از انقلاب) و ... .

مهارت های زندگی مجردی:   
من به دلیل کمبود وقت و به دلیل مفید تر بودن ارائه به روش زیر، از شرح و تفصیل موضوعات زیر اجتناب می کنم.
1- مدیریت زمان: A- روش تخته وایت برد B- روش دفترچه(لیست کارها) C- روش دفتر (پیوستگی کار) D- دفتر گزارش کار روزانه (ثبت هر اتفاق و کار روزانه)

2- ارضای میل جنسی: A- ازدواج موقت B- تخلیه انرژی با ورزش و ریاضت C- روش پرهیز(با وضو و نماز) D- فرار از محیط خلوت

3- ورزش: A- دوندگی B-کوهنوردی C-شنا D- دیگر ورزش ها

4- هنرهای ضروری: A- آشپزی B- خیاطی

5- سبک غذایی: A- گیاه خواری و رژیم های علمی B- رعایت هرم غذایی در برنامه تغذیه روزانه

6- هویت اجتماعی: A- صله رحم B- عضویت در انجمن ها و گروه ها C- مسجد و هیأت D- ایجاد و حفظ دوستی های پایدار

7- مسافرت و تفریح:

8- هدفمندی زندگی: A- کسب مهارت های جدید B- اصل پژوهشگری C-تلاش برنامه ریزی شده برای رسیدن به اهداف

9- ثبت حوادث و پیشرفت ها: A- دفتر خاطرات B- وبلاگ نویسی

10- مالتی مدیا: A- موسیقی و آهنگ و شنیدنی B- کامپیوتر و تبلت

11- مدیریت اقتصادی: A- تفکر زنانه در ذهن مردانه B- انفاق و احسان هدفمند

12- نیاز آرامش:

13- خروج از تنهایی: A- پرنده خانگی

برای کسب اطلاعات بشتر:    
1. در آغوش کشیدن زندگی مجردی / وبلاگ فرزاد حسنی
http://talkhzibast.persianblog.ir/post/406/
2.  افزایش طلاق، عامل رشد زندگی در خانه‌های مجردی
http://mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=183387
3. زندگی مجردی از زبان مجردها
http://khordadnews.ir/news/64376
4. سونامی زندگی مجردی
http://www.seratnews.ir/fa/news/111792/%D8%B3%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C%E2%80%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C
5. ده مزیت زندگی مجردی
http://www.asriran.com/fa/news/42132/%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%AF%DB%8C 
6. تلخ و شیرین زندگی در خانه مجردی
http://sara.jamejamonline.ir/NewsPreview/1775124707644092467 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۱
سید ابوالفضل هاشمی

حقوق مردان

گلچین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی