دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

شعار فمینیستی «زن = مرد» به چه معناست؟

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۲۷ ق.ظ
حتما در لابلای روزنامه های اصلاح طلب با گزاره های نوشتاری مختلفی که مستقیم و غیر مستقیم بیانگر برابری حقوق زنان با مردان باشد برخورده اید. 
Imageگزاره هایی مثل:
زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند.
زنان نیمی از استعدادهای جامعه و کشور را تشکیل می دهند.
زنان مثل مردان انسان هستند.
نباید تبعیضی بین زنان با مردان باشد.
پدر و مادر نباید در تربیت فرزند دختر با پسر تفاوت قائل شوند.
Imageو از این دست گزاره های ژورنالیستی. در میان صفحات روزنامه ها و مجلات و سایت های خبری و صفحات فمینیستی نیز به عین عبارت یا شبیه آن برخواهید خورد.
مثلا در صفحه فمینیستی برابری زن = مرد در فیسبوک به خوبی این شعار در این صفحه به چشم می خورد. یا در سایت مدرسه فمینیستی و سایت های زنان که تقریبا همگی شان با کمک مستقیم و غیر مستقیم دستگاه های دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی حمایت می شوند هر چند تابلوی وابسته بودن خود را بلند ننمایند. این جریان پس از انقلاب با اتخاذ برخی رویکردها از سوی آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای و شماری از روحانیون و شخصیت های اصولگرا در بدنه جامعه مذهبی نیز تشدید شده است. اصلاح طلبان نیز نقش قلب و مغز این جریان را در بر داشته و حامی مالی و معنوی آن هستند. مردان اصلاح طلب به عنوان حامیان مالی رسانه های اصلاح طلب، حامی زنان ضد مرد فمینیست در تریبون ها و دستگاه هایشان هستند.
Imageبررسی مطالب ارائه شده در موضوع زنان در رسانه های اصلاح طلب و فمینیست، چند مسئله را نشان می دهد:
1. این رسانه ها سعی می کنند به هر خبری که مربوط به زنان است به گونه ای واکنش نشان دهند که جامعه فکر کند عده ای مردسالار متحجر در مجلس و حاکمیت نشسته اند که روحیه ضد زن دارند و به دنبال تضییع حقوق زنان هستند و هر قانونی که به نفع زنان به تصویب می رسد نه تنها لطف مسئولان نبوده بلکه حقی بوده است که مطالبه شده است. این یعنی حفظ رویکرد طلبکارانه و منتقدانه و غیرمحافظکارانه. به عبارتی شما خیلی کم چرخش به عقب و حمایت از سیاست های مسئولان جمهوری اسلامی را در این صفحات مشاهده می کنید و اگر چیزی هم در اینباره بیابید به گونه ای با لحن طلبکارانه مطلب ارائه شده است تا کسی فکر نکند که مسئولین با فعالان زن هم راستا هستند. تا بدین وسیله روحیه ظلم ستیزی و ضد حکومتی را در مخاطبان بیانگیزد و آنها را با جریان فکری خود همراه سازد. هر چند ما باور داریم که بسیاری از مسئولان در کشور ما فمینیست هستند و با اتخاذ سیاست های فمینیستی، مسبب ایجاد طاعون طلاق در خانواده و طوفان اعتیاد و خودکشی و بیکاری مردان هستند و همین ها نیز هستند که مستقیم و غیر مستقیم این جریانات رسانه ای را حمایت می کنند تا افکار عمومی را با خود همراه سازند. 
2. این رسانه ها سعی می کنند هر سیاستی که در راستای حمایت از حقوق مردان مطرح می شود را سرکوب کنند و آنرا خلاف عدالت و مساوات نشان دهند. آنها هر کس دم از حقوق مردان زند را مردسالار و ظالم معرفی می کنند که به دنبال بازگردادن جامعه به عصر حجر است. به طور مثال اگر تعداد کارمندان زن دستگاه های دولتی از مردان بیشتر شود مشکلی نیست (تقریبا اکثر دستگاه ها، کمیت کارمندان زن جدیدی که استخدام کرده اند از مردان بیشتر است/ مثل آموزش و پرورش که 70 درصد کارمندان آن زن هستند و یا تقریبا اکثر بانک ها) ولی اگر طرحی برای افزایش استخدام مردان در نظر گرفته شود از سوی این رسانه ها به عنوان اعلام خطر و حرکتی ضد زن و نقیض حقوق آنها به جامعه اعلام می گردد تا عوام جامعه به این باور برسند که زنان همیشه مظلوم هستند و هیچ حق خاصی ندارند. ولی این رسانه ها هیچگاه منادی تضییع حقوق مرد در جامعه نبوده اند و هیچگاه شاهد درج مطلبی معتدل در این رسانه ها در زمینه مسائل جنسیتی نیستیم و صرفا همه مطالب رویکرد زن محور دارد.
مثلا روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در مورخ 10 آبان 93 قبل از اینکه طرح مجلس به طور رسمی مطرح شده و به رای گذاشته شود اقدام به واکنش به طرح مجلس در زمینه مدیریت استخدام های محدود دولتی نموده و در برابر هر گونه طرحی که موجب محدودیت زنان شود گارد گرفته است (و اعلام خطر -بخوانید جیغ بنفش- نموده است). 
Imageبرای مشاهده صفحه مصاحبه روزنامه مذکور اینجا را فشار دهید.   
3. این رسانه ها سعی می کنند هر اتفاقی که به نفع زنان بیافتد خواه این موضوع یک امتیاز جنسیتی برای زنان باشد و محرومیت مردان را در بر داشته باشد و خواه یکسان شدن حقوق آنها با مردان باشد را نشانه فضل و برتری زنان دانسته و آن را حق آنها می دانند. در صورتی که اگر چنین چیزی برای مردان در نظر گرفته شود نمود تحجر، مردسالاری و ظلم به زنان تلقی می شود.

جمع بندی موارد بالا به همراه حضور دائمی سرکردگان اصلاح طلب فمینیست در ژورنال ها به خوبی این نتیجه را می رساند که شعار فمینیست ها –چه مرد و چه زن- به معنای یکسان شدن حقوق مردان و زنان با هم نیست بلکه به این معناست که:
هر حق و امتیازی که مردان به دلیل مرد بودن بدست آورده اند و یا در قوانین به آنها اشاره شده است، زنان نیز می بایست داشته باشند و اگر زنان به هر دلیلی نمی توانند آن را دارا باشند باید به روشهای مختلف آن قانون را به چالش کشید و ایجاد محدودیت کرد تا مردان از آن قانون نتوانند استفاده کنند هر چند علی الظاهر به مردان انتساب داده شده باشد(مثل حق طلاق که پس از انقلاب با بندها و تبصره ها و مواد الحاقی آنقدر محدود شد که حق طلاق مردان بسیار سخت شده است ولی در عوض زنان با اینکه حق طلاق ندارند ولی می توانند با مواد و تبصره های الحاقی و اضافه شده طلاق بگیرند، این یعنی دور زدن مسائل دینی)، ولی اگر برای زنان به صرف ویژگی های زنانه و مسائل مختلف(مثل تراژدی اسیدپاشی و حوادث مشابه که سرویس های اطلاعاتی غربی با همکاری رسانه های اصلاح طلب برای مظلوم نمایی از زنان به اجرا درآمد)، صاحب امتیازی شدند و قانونی انحصاری به نفع جنسیت آنها تصویب شد (1) حق و شایستگی آنهاست و کسی حق اعتراض ندارد. به عبارت بهتر زن مساوی است با مرد یعنی هر امتیازی که مردان دارند زنان نیز حق دارند داشته باشند ولی برعکس آن مصداق ندارد و برای مردان چنین حقی نیست.

4. بعضی از پسران و مردان ناآگاهی که سعی می کنند این شعار را به کار ببرند و با این موج همراهی کنند باید به این مسئله واقف باشند که نتیجه سر دادن چنین شعاری تبدیل شدن مردان به جنس دوم در جامعه است. یعنی، آقای محترم! در جامعه آینده این شماخواهید بود که با ذلت و خواری می بایست تابلو دست بگیرید و شعار «مرد =  زن» بنویسید و راهپیمایی و تظاهرات کنید. چه اینکه در وضعیت فعلی جامعه هم اگر چنین کاری کنید زود نیست چون امروز در شئون مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آکادمیک شاهد گونه هایی از زن سالاری دولتی و غیر دولتی هستیم.

پی نوشت:    
1. لایحه ‌«تأمین‌ امنیت زنان در برابر خشونت» ‌در راه مجلس
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930814000415 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۶
سید ابوالفضل هاشمی

حقوق مردان

فمینیسم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی