دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
چندی پیش، مسئولین سازمان نظام وظیفه در خبری که با پوشش گسترده رسانه های حکومتی همراه بود خبر از افزایش خدمت اجباری سربازی به 24 ماه دادند و در عین حال از مزایای در نظر گرفته شده برای افراد متأهل برای فرزند دار شدن (در جهت استراتژی جدید نظام برای افزایش جمعیت) یعنی کاهش 3 ماه به ازای هر فرزند خبر دادند(1). در همین هیاهو بعضی از فرماندهان پادگان ها، پا را فراتر گذاشته و با دشوارتر کردن شرایط انتقالی برای سربازان متأهل، شرط انتقال از یک پادگان به پادگان نزدیک محل سکونت را منوط به فرزند دار شدنکردند!
Image
در اینکه آیا چنین رفتاری در نظام جمهوری اسلامی که حاصل خون هزاران شهید و در سایه فرماندهی مقام معظم رهبری صورت می پذیرد صحیح است یا خیر چند مطلب قابل توجه است:
1. خدمت سربازی به شکل فعلی در تاریخ اسلام بی سابقه است و حتی در زمان حکومت امام علی(ع) نیز کسی را اجباری به جنگ نمی فرستادند، چه اینکه بخواهند در دوران صلح دو سال عمر او را برای بیگاری و بردگی به یغما ببرند و در زمینه های خدماتی یا به عنوان فردی که عملا مجبور به اجرای وظایف سپرده شده به پرسنل کادر می باشد بکار گیرند. احادیث و مواضع صریحی از امام علی(ع) مبنی بر مخالفت ایشان با سربازگیری اجباری (به شکل فعلی که در کشور ما اجرا می شود) وجود دارد که در نهج البلاغه وجود دارد.

البته بررسی های تاریخی و مقایسه آن با شکل فعلی سربازی در ایران نشان می دهد که سربازی شباهت بسیار زیادی با بکارگیری «بنده» در زمان قدیم دارد که در آیین اسلام، توصیه بر آزادی بندگان و خوش رفتاری با آنها شده است و آن هم به دلیل شرایط آن زمانه ها بوده است. هم اکنون برده داری در تمامی کشور های جهان برچیده شده ولی برخی از قدرت های مستبد در جهان اقدام به برده داری مدرن با شعار ها و ظواهر دیگر می کنند که برخی کارشناسان معتقدند که سربازی گونه ای از «برده داری مدرن» است.

2. در اسلام «سرباز» معنایی عمیق و انسانی دارد و اصلا با معنی واقعی «سرباز» در خدمت اجباری سربازی که هم اکنون در کشور ما وجود دارد همخوانی ندارد. در دین اسلام، همه مردم سرباز اسلام هستند و هر کس در هر کجا(در کار، در جامعه، در قدرت) هست می تواند به گونه ای رفتار کند که سرباز دین خود باشد(برخی این معنا را برای تعریف معنوی بسیجی نیز بکار می برند که اینها همه بازی با کلمات است و در اسلام همه ی این لفاظی ها و تعاریف در لغت «مومن» خلاصه می شود). پس این که معنای «سرباز» را در احادیث به معنی «سرباز نظام وظیفه» بدانیم اشتباه است. و متاسفانه مسئولین سازمان نظام وظیفه با استفاده ابزاری از دین در صدد توجیه خدمت اجباری سربازی و ساکت کردن صدای منتقدان هستند. نمونه اش هم خرج های فراوان برای برگزاری همایش و برنامه های مختلف برای محبوبیت افزایی سربازی در بین عوام می باشد. در سربرگ های اعزام به خدمت سربازان نیز یک نمونه از این سوء استفاده ها به چشم خورد که در آن حدیثی از امام علی(ع) در تجلیل از مقام «سرباز» درج شده تا بدین وسیله سربازی، وجهه ای مقدس و دینی پیدا کند. لازم به ذکر است که مفهوم سرباز در دین اسلام با واقعیت سرباز و سربازی در کشور ما از زمین تا آسمان فرق دارد و دین اسلام مخالف به اجبار فرستادن مردم به جنگ به اسم «خدمت مقدس سربازی و دفاع از کشور» است. همچنین دین اسلام مکررا توصیه به تعقل کرده که بررسی مضرات و آثار زیانبار خدمت سربازی (با مدل فعلی نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران) بر جامعه، کشور و کرامت انسان ها غیر شرعی بودن آن را برای ما روشن می کند. (2)

3. ایران در جهان جزء معدود کشور های جهان است که سربازی اجباری دارد و در عین حال جز محدود کشورهایی است که خدمت سربازی در آن 24 ماه است. در بسیاری از کشورهایی که سربازی اجباری وجود دارد(علی الخصوص کشورهای اروپایی و سکولار) شکل و مدل سربازی به کلی با شکل سربازی که عمدتا از سرباز به عنوان «برده» استفاده می شود متفاوت بوده و تفاوتی برای جنسیت در نظر گرفته نمی شود و برای آن امتیازات ویژه ای در نظر گرفته می شود(3). اما در کشور ما فقط جنسیت مذکر مشمول این قانون است و نه تنها هیچ مزیتی برای پسران ندارد بلکه در صورت نرفتن به سربازی از بسیاری از حقوق شهروندی تا سن 50 سالگی محروم می شوند. در عوض، دختران با استفاده از عقب افتادن پسران از خودشان و بدون هیچ دغدغه ای 70 درصد دانشگاه ها و اکثریت فرصت های شغلی دستگاه های دولتی را تصاحب کرده اند.

4. سربازی در بین مجتهدان جهان اسلام نیز مخالف های زیادی دارد. در هنگام اجباری شدن سربازی برای روحانیون در زمان شاهنشاهی، آخوند ها پرچمدار مخالفت با قانون سربازی بودند و اجرای این قانون را در جهت تضعیف اسلام تلقی کرده بودند. هم اکنون نیز بسیاری از روحانیون از خدمت سربازی به اشکال مختلف معاف هستند و یا سربازی را به شکلی متفاوت از سربازی لیسانس وظیفه ها که فراوان از رفتارهای غیر انسانی و توهین آمیز است می گذرانند. حالا اینکه آیا تبعیض قائل شدن برای قشری خاص، پشتوانه شرعی دارد یا خیر را به وجدان های بیدار می سپاریم. (4)

5. با تحقیقات از شمار زیادی از سربازان، هیچ یک از جوانانی که به سربازی اعزام می شوند دلایل موجهی برای سربازی رفتن ندارند (به جز اینکه از محرومیت های ناشی از نرفتن به خدمت سربازی در امان باشند) هر چند خود را دوستدار سربازی معرفی نمایند. حال و روز آن دسته از افراد که قبل از اعزام از سربازی طرفداری می کنند در انتهای خدمت سربازی شان دیدنی خواهد بود که چقدر بد و بیراه نثار مافوق و کادری ها و نظام می کنند. کافی است پادگان یک هفته تعطیل شود، آنگاه همه سربازان برای مرخصی رفتن سر و کله می شکنند.

6. بخش عمده ای از مردم «غیر شیعه» کشور در شهرها و استان های حاشیه ای و روستاها زندگی می کنند و بدلیل شرایط زندگی در روستا، ازدواج در سنین پایین (و قبل یا هنگام سربازی) برای آنها بسیار آسان خواهد بود. اما غالب جمعیت شیعیان در شهرها ساکن هستند و به دلیل سبک زندگی مدرن جوانان شیعه و لازمه کسب تحصیلات و تخصص و درآمد برای ازدواج در محیط شهری، ازدواج در سنین بالا ناگزیر خواهد بود. ازدواج در اهل سنت و ادیان دینی دیگر راحت تر از ازدواج در بین شیعیان بوده و امکان رخداد آن در سنین پایین تر بیشتر است. از طرفی فرزندان متولد شده در خانواده های روستایی در تراز علمی و فرهنگی مشخصی رشد خواهند کرد و با افزایش جمعیت چنین خانوارهایی، تبعات فرهنگی و علمی و اجتماعی آن برای جامعه آینده ناگوار خواهد بود. لذا از گزاره های مطرح شده می توان نتیجه گیری کرد که طرح سازمان نظام وظیفه برای در نظر گرفتن کسر خدمت به ازای هر فرزند سربازان نظام وظیفه، باعث افزایش جمعیت خانوارهای غیر شیعه و تاثیرات نامطلوب فرهنگی می گردد. لذا چنین طرحی یک غفلت آشکار است.

7. در کشور های پیشرفته برای افزایش جمعیت، طرح های مختلفی در نظر گرفته می شود که از جمله آنها می توان به آموزش و ارائه امتیازات و آینده نگری تامین شده برای فرزندان متولد شده اشاره کرد همچون کمک و حمایت های چند هزار دلاری به خانواده ها و مسکن رایگان و تامین اقتصادی و آتیه خانواده که بسیاری از اینگونه موارد در برنامه «مناظره» شبکه 1 سیما توسط کارشناسان عنوان شده است.
ویژگی مشترک این طرح ها، احترام و برخورد با محبت با مردم است که باعث ارتقای روز افزون سطح فرهنگ ملی این کشورها شده است. ولی نحوه مواجهه مسئولین با مردم در کشور ما به شکل دیگری است. احترام و تکریم ها فقط مخصوص روزهای دهه فجر و راهپیمایی های بخصوص است و پس از آن در حوادث و طرح های مختلف، نحوه مواجهه مسئولین با مردم به کلی دگرگون می شود. ابتدا سخن از محکوم کردن قضایی افرادی که وازکتومی می کنند به میان می آید و پس از رای نیاوردن به جریمه نقدی بسنده می شود و پس از آن دولت محدودیت های جدیدی برای مردان وضع کرده و سازمان نظام وظیفه اقدام به افزایش مدت خدمت اجباری سربازی می کند و از کسر خدمت های جدید سخن به میان می آورد. به عبارت بهتر ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان بخشی از «حاکمیت» و به نمایندگی از آن می خواهد با قانون غیر شرعی و اجباری و زیانبار سربازی و بدون پرداخت و متقبل شدن هیچ هزینه قابل توجهی و بدون ارائه هیچ امتیازی همچون اشتغال و مسکن و وام و بیمه تامین اجتماعی و حقوق کامل و ... به سربازان وظیفه، و فقط با قانون جبری سربازی هم امنیت برقرار کند، هم مشکل مالی و نیروی انسانی دستگاه های نظامی را برطرف کند و هم مردم بچه دار شوند و جمعیت کشور در راستای سیاست های مقام رهبری دچار پیری نگردد، هم نرخ بیکاری کاهش یابد (البته فقط در آمارهای دستگاه های وابسته به قدرت) و هم جوان ها به بهانه کسر خدمت سربازی به عضویت بسیج درآیند و اعضای آن روزبروز بیشتر شود تا در مواقع لازم بکار گرفته شوند و هم ...  ! ! به عبارت بهتر از جیب مردم برمی دارند و دوباره به خودشان می بخشند! این وسط هم مردم باهوش و انقلابی کشور ما، شاد و خوشحال از سیاست های حکیمانه مسئولان نظام، به زندگی خود ادامه می دهند و این وسط هم هیچ کس معترض نمی شود که انگار نه انگار که سر ما کلاه گشادی رفته است! بسیار جالب است. اینطور نیست؟ 
مسلما با توجه به شناختی که جامعه از فضای حاکم بر دستگاه های نظامی دارد کسی انتظار ندارد فرماندهان و مسئولین قوای نظامی از خدمت سربازی انتقاد کنند یا از حرفه ای سازی و حذف آن طرفداری کنند که در این صورت با سیل واکنش دیگر فرماندهان و تنزل درجه و توبیخی های مکرر در پرونده پرسنلی شان مواجه خواهند شد. ولی از دفتر مقام رهبری انتظار است که انتقادات را به گوش ایشان برساند تا با مدیریت و تصمیمات انقلابی شخص ایشان، به عنوان فرمانده کل قوا، جامعه را از این ستم برهاند و آثار و عوارض زیانبار آن را برای همیشه از سر جامعه دفع نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر:     
1. خبرگزاری فارس: ۶ ماه کسر خدمت برای سربازان متأهل و دارای فرزند
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930708000564 
 2. نه به سربازی اجباری: ضربات و آسیب و زیان های خدمت اجباری سربازی
http://sarbazyy.blogfa.com/post-1.aspx 
الف: درباره مشکلات و معایب خدمت سربازی؛
ادامه خدمت اجباری سربازی، با کدام توجیه منطقی؟
http://alef.ir/vdcjame8ouqeyhz.fsfu.html?206978 
3. تابناک: مقایسه‌ وضعیت نظام وظیفه در 200 کشور جهان
http://www.tabnak.ir/fa/news/141324 
4. مشرق نیوز: ماجرای فرار رهبر معظم انقلاب از سربازی و واکنش حوزیان به قانون سربازی آخوندها
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/160654/روزی-که-آقا-سید-علی-از-خدمت-اجباری-فرار-کرد-خنده-به-لباس-سربازی-هاشمی-رفسنجانی 
5. رجانیوز: پاسخ مودبانه سردار کمالی به منتقدان: به شما ربطی ندارد!!
http://rajanews.com/detail.asp?id=216638
http://jahannews.com/vdcjyxex8uqey8z.fsfu.html 
 
با لطف نظام وظیفه، مهرداد پولادی به جای زندان، به سواحل قطر رفت!
http://rajanews.com/detail.asp?id=217820 
http://www.rajanews.com/news/202060 
6. 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۹
سید ابوالفضل هاشمی

سربازی

نظرات  (۵)

۳۰ آبان ۹۳ ، ۱۸:۳۴ منصور صادقی
خود آقایون می دونند که سربازی چیز نفرت انگیزی است که با این طرح، خیلی از جوان ها حاضر می شوند برای فرار از مخمصه و فلاکت و بردگی و هرزگی و بیگاری «خدمت مقدس سربازی» بروند ازدواج کنند تا شش ماه کسری بگیرند.
بدبختی اینجا مشهود می شه که یکی حاضر بشه برای گرفتن شش ماه کسری خوشو بندازه توی چاه ازدواج. اون هم با قوانین زن سالاری که خود این آقایون با سیاست های حکیمانه و مدبرانه شون باعث و بانی شون بودند. و لعنهم الله علی الظالمین.
پاسخ:
با سلام. گل گفتید :)
نظر بنده اینه که با ادامه وضع کنونی و کاهش جمعیتی که مهم‌ترین عاملش همین سربازی اجباریه در آینده نه چندان دور فرزند ذکوری نخواهد بود که به سربازی فرستاده بشه.
اللهم عجل لولیک الفرج
تاوقتی قده سرطانی به نام سربازی اجباری هست اقتصاد مقاومتی  جکی پیش نیست
پاسخ:
سلام. بله. سربازی اجباری ارتباط مستقیمی با اقتصاد نفتی دارد. وقتی کشور پشتوانه اش به صنعت و کار و تولید مردم باشد هیچگاه دو سال عمر جوانانش را به هدر نمی دهد.
با سلام بسیار جالب بود. سربازی باید در زمان صلح حرفه ای و بصورت شغل باشد و در زمان جنگ همه برای جهاد و داوطلبانه در صورت نیاز بیایند مثل جنگ تحمیلی با عراق. سربازی اجباری به زودی تیشه به ریشه جمعیت شیعه کشور می زند همانطور که تا الان هم زده است. چون 2 سال سربازی اجباری یعنی عقب افتادن از اشتغال=عقب افتادن از ازدواج=افزایش سن و تمایل کم به فرزند آوری
ابلهان را همه شربت ز گلاب و قند است
قوت دانا همه از خون جگر مى بینم

اسب تازى شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه بر گردن خر مى بینم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی