دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

رد پای فمینیسم و زن سالاری در اتوبوس های BRT شهر تهران

پنجشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱ ب.ظ
با ورود سامانه اتوبوس های تندرو حمل و نقل، موسوم به بی آر تی (Bus Rapid Transit) به شرکت واحد اتوبوسرانی (به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شهرداری تهران)، تغییراتی در شیوه حمل و نقل مسافرین ایجاد شده است که نسبت به گذشته، آن را متفاوت نموده است.

در این مقاله خواهیم کوشید به چند نمونه از تغییرات و تاثیرات آنها بر جامعه و نکاتی در باب آن بپردازیم.
1. طول مساوی بخش مردان با زنان در اتوبوس های BRT  
در طرح جدید شهرداری تهران درباره اتوبوس های BRT، طول هر دو قسمت خانم ها و آقایان با هم برابر شده است و اگر از انتهای اتوبوس تا مانع تفکیک کننده دو قسمت، و از همان مانع تفکیک کننده تا محل کناری راننده را اندازه بگیریم متوجه برابر بودن طول دو بخش خواهیم شد. البته تعداد صندلی های قسمت آقایان با 20 عدد، دو عدد بیشتر از قسمت خانم ها با 18 عدد است که با توجه به برابر بودن طول هر دو قسمت، متوجه تنگ تر و محدودتر بودن قسمت آقایان اتوبوس های BRT نسبت به قسمت خانم ها می شویم.
*(در این بررسی، اتوبوس های جدید BRT خط 5 اتوبوس های تندرو تهران، مسیر پایانه بیهقی-پایانه علم و صنعت مد نظر قرار گرفته است).

2. سر و صدای فراوان قسمت عقب اتوبوس های BRT به دلیل فعالیت مداوم موتور 
نشستن در عقب اتوبوس به علت قرارگیری موتور قدرتمند نسل جدید اتوبوس ها، با سر و صدای فراوانی همراه است. با توجه به اینکه در محیط های اجتماعی عمدتا کارهای سنگین به آقایان سپرده می شود و امور آسان و اداری به خانم ها واگذار می شود، انتظار می رفت تا قسمت جلو به آقایان و قسمت عقب به خانم ها تعلق گیرد تا مردان ایرانی که مسئولیت های فراوانی بر دوش خود دارند، با آرامش خاطر بیشتری از خانه به محیط کار و از محل کار به منزل رفت و آمد داشته باشند. لیکن گویا، اینجا نیز کفه ترازو به نفع زنان سنگینی می کند! تا آنجا که یکی از رانندگان با تبسمی تلخ، در پاسخ به چرایی این تقسیم بندی گفت:"خانم ها مقدم تر هستند!".

3. یک درب برای آقایان و دو درب برای زنان 
در کنار محدودیت جا برای آقایان که عمدتا در ساعات پایانی روز در سرویس های رفت و برگشت اتوبوس های BRT به شدت مشاهده می شود، مسئله یک دربه بودن قسمت آقایان است. عمدتا ساعات ازدحام قسمت خانم ها در پایان ساعات اداری (از 15:30 الی 19) است ولی در تمامی اوقات، بلا استثنا قسمت آقایان شلوغ تر از قسمت خانم هاست و این موضوع جای تعجب بسیاری دارد که چرا با وجود آنکه تردد مردان در اتوبوس های BRT در طول شبانه روز بیشتر از زنان است، دو درب به قسمت زنان و یک درب به قسمت مردان اختصاص داده شده که این موضوع نیز در کنار دیگر پارامتر های بیان شده، مشکوک به نظر می رسد. 

4. نشستن زنان در قسمت مردان بلا اشکال، ولی نشستن مردان در قسمت زنان گناه کبیره است! 
موضوع دیگری که عمدتا در بین خانم ها دیده می شود این است که اگر پسری به خاطر کمبود جا برای ایستادن و نشستن به قسمت زنان اتوبوس بیاید، جیغ و داد آنها (و متعاقب آن راننده) در می آید ولی همین زن ها به خودشان اجازه می دهند به قسمت محدود آقایان تعدی و تجاوز کنند و صندلی هایی که قرار است، مسافرین مرد در ایستگاه های بعدی روی آنها بنشینند، بدون هیچ شرم و حیایی، و با پررویی اشغال می کنند.

5. ارادت ویژه رانندگان و پرسنل مرد شرکت واحد اتوبوسرانی به مسافرین زن 
موضوع تاسف برانگیز دیگری که نگارنده به کرات مشاهده کرده ام، تبعیض در مواجهه متولیان با هم نوعان مرد نسبت به جنس مونث است. مثلا به عینه دیده شده است که وقتی مردی به رانندگان یا مسئولین خط های BRT به خاطر نبود اتوبوس یا اهمال نظارت در حرکت منظم اتوبوس ها شکایت می کند با زنان با آرامش و علاقه بیشتری برخورد می کنند ولی در مقابل مردان، بسیار جدی و اخم آلود برخورد می کنند و حتی در هنگام فحاشی، در مقابل زنان سکوت می کنند ولی در مقابل مردان شروع به بد و بیراه گفتن زشت تری می کنند.
جالب این است که اگر زن ها مسئول شوند، کمتر دیده می شود که برخورد نرم و محبت آمیزی با جنس مخالفشان داشته باشند ولی متاسفانه مردان ایرانی، فریب ظواهر فریبنده و میل شهوانی درونی خودشان را می خوردند و در مقابل زنان، کوتاه می آیند و خم و راست می شوند.

نتیجه گیری: 
آنچه نگارنده به عنوان یک شهروند تهرانی درک کرده ام، این است که در دوران فعلی شهرداری تهران، رویکرد ویژه ای نسبت به زنان دیده می شود، که اگر در کنار توجه ویژه به جنس مرد در جامعه ما قرار داشت، منطقی و ارزشمند به نظر می رسید، ولی واقعیت این است که هر جا زنان و دختران ایرانی به کام و نوایی رسیده اند به بهای قربانی شدن مردان و پسران بوده است و از این جهت مذموم است. نمونه عینی آن را می توان در اتوبوس های BRT شهر تهران دید که تحولی وسیع در حمل و نقل درون شهری پایتخت ایجاد نموده است ولی نگاه زن سالارانه در آن به خوبی دیده می شود که در آن نگاه تکریم آمیز به جنس زن و تحقیر آمیز به مردان جامعه دارد.
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۵
سید ابوالفضل هاشمی

فمینیسم

حقوق مردان

نظرات  (۱۲)

سلام
آفرین
عالیه
ادامه بده

یا سلام

مطلب شما در سایت انجمن حمایت از حقوق مردم بازنشر گردید.

با سپاس از مطلب تیزبینانه و روشنگرانه شما

یا علی (علیه اسلام)

ما هم از دقت نظرتون در این امر سپاسگذاریم
اما اگر در نتیجه گیری اسمی از اشخاص نمی آوردید بهتر بود که بعدا حق و حقوقی برایشان ایجاد نشود.

خیلی هم خوبه. مردا بشینن خونه سبزی پاک کنن خانوما بشینن پشت فرمون خوش رکاب بزن به دل کویر... بزن بریم قربون اون شتابت... پشت ماشین هم بنویسن "به خاطر اشک شوهر احتیاط کن"!

کی گفته با لاک ناخن و رژ و ریمل و لپ قرمزی نمیشه راننده کامیون شد؟ اصلا سیبیل چه ربطی داره به دنده و میل لنگ و دیفرانسیال؟ هر چند خانوم که به این حرفه شریف مشغول بشه کم‌کم سیبیل هم خودش رو نشون میده...

تازه مگه نشنیدین میگن بهترین آشپزای دنیا آقایون هستن؟ خب پس مشکل حله دیگه!! دیگه چه مساله‌ای هست؟ کلی هم خوبه. مردا چه قدر خوشبخت میشن فکر کن... اوج رستگاری! اصلا من می‌خوام یه کتاب بنویسم به نام "مردان بدون زنان"

وای ی ی ... یاد فیلم wickerman (مرد حصیری) افتادم

متشکرم مهندس. تغییرات مورد نظر اعمال شد.
سلام
با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا  یاداشتی تحت عنوان "روشی برای انتخاب کاندیدای اصلح" نوشتم ببینید ان شاءالله قابل استفاده باشه
دمت گرم. نمیدونی از دیروز چقد خوشحالم که میبینم آقایون هم در اینترنت دارن از حقوق خودشون دفاع میکنن. خصوصآ از شما که هم سن خودم هستید و در پایتخت زندگی میکنید.
پاسخ:
با سلام. البته من دارم سعی می کنم یک وبلاگ با موضوع ضد فمینیستی راه بیاندازم. ان شاء الله در آینده.
۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۳:۲۷ سعید حنایی
ای کاش یه پیشنهاد برای اعتراض گروهی به شهرداری میکردید و پیگیر اجرای اون هم میشدید.
بنده حاضرم پیگیر کار هم باشم.
پاسخ:
با سلام. بله حق با شماست. ولی زندگی اینقدر سخت شده که باید صبح تا شب بدویم تا گرسنه نمانیم. اگر فرصت کنم خیلی علاقه دارم دنبال این مسائل باشم. اگر خواستید فعالیتی داشته باشید با آقای منافی در انجمن حمایت از حقوق مردان تماس داشته باشید: mensright.ir
اره حتما امضا جمع کنین که این مشکلات حل شه. مخصوصا ورود بی شرمانه زنان به قسمت اقایان مظذوم خیلی پرروبازیه.منم امضا میکنم
سلام. اگه بخام عضو انجمن حمایت از حقوق مردها شم باید چی کار کنم؟ میشه زودتر بهم بگین. اخه خیلی ضروریه
پاسخ:
سلام
شماره موبایل و ایمیل و مشخصات تون را به این ایمیل ارسال کنید:
menshome.ir@gmail.com

من خودم نمیرم قسمت زن ها بشینم میگم میان گیر میدن ،ابرو ریزی میشه ولی زن ها میان قسمت مرد ها راحت میشنند ، اینجا معلوم میشه کی توی جامعه امنیت بیشتری داره 

خیلی وقیحانه و بی ادبانه عرض کردید آقای بی سواد.کاش برای گرفتن حقوق برابر مردان و زنان با سواد اقدام میکردید نه با زبان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی