دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
یادگیری موتورسواری برای کسانی که به آن آشنا نیستند نیازمند آموزش علمی و عملی و فنی است. متاسفانه در آموزشگاه های موتورسیکلت شهر تهران به هیچ یک از این سه وجه به خوبی پرداخته نمی شود و اگر کسی، موتورسواری حرفه ای را بلد نباشد به سختی می تواند در امتحان عملی گواهینامه موتورسیکلت موفق شود. یادم می آید در یکی از جلسات حضورم در تمرین آموزشگاه موتورسیکلت، یکی از هنرجویان به یکی از مربیان رو کرد و گفت که تازه کار هست و نمی تواند به خوبی گاز و کلاج و ترمز را با هم کنترل کند. جوابی که او به آن هنرجو داد قابل توجه بود! مربی به او گفت: "اینجا آموزشگاه ماشین سواری نیست که مربی کنارت بنشیند و ترمز و کلاج را بگیرد و کمکت کند. باید اینقدر تمرین کنی تا خودت یاد بگیری!".
Image
در این مطلب بر آن شدیم تا نکات عملی رانندگی با موتور سیکلت را بیان نماییم. پیش از آنکه به بیان این موارد بپردازیم خاطرنشان می سازیم که برای قبولی در امتحان گواهینامه موتورسیکلت می بایست به همه موتورهای آموزشگاه تسلط داشته باشید و بر همین اساس توصیه می کنیم در آموزشگاه، مرتب موتورهای خودتان را عوض کنید.

قبل از آنکه نکات و تمارین لازم را بیان نمایم 7 اصل مهم برای قبولی در امتحان عملی گواهینامه موتور را بیان می نمایم. این هفت عامل عبارتند از:
1- حفظ سرعت حداقلی حرکت (سرعت مینیمم): پرهیز از کم شدن سرعت (متوقف شدن) و پرهیز از افزایش سرعت
2- صاف و ثابت نگه داشتن بدن (حفظ تعادل): در موتور سواری نباید بدنتان تکان بخورد و فقط باید با دستانتان فرمان را ابنور و آنور کنید. این قاعده در پیچ ها به شدت ضروری است وگرنه تعادل تان را از دست می دهید و مجبورا پایتان را بر روی زمین می گذارید.
3- پرهیز از ترمزگیری یکباره: اگر سرعت تان زیاد باشد و یکباره ترمز بگیرید تعادلتان را از دست می دهید و اگر سرعت تان کم باشد و یکباره ترمز بگیرید موتور ممکن است خاموش کند.
4- تا آنجا که می توانید باز گردش کنید: فضای گردش را بر خود محدود نکنید (تنگ گردش نکنید).
5- نرم حرکت کنید: جوری حرکت نکنید که خسته شوید و مجبور باشید فرمان را به سفتی بگیرید و اینور و آنور بچرخانید و یا به خودتان فشار وارد کنید.
6- پرهیز و مراقبت کامل در حفظ سرعت مینیمم در گردش دایره ای: اگر سرعت تان در حال گردش افت کند و حرفه ای نباشید هول می شوید و مجبور می شوید بیشتر گاز دهید و به همین خاطر موتورتان شتاب می گیرد و کار را خراب می کنید. لذا بهترین کار برای جلوگیری از افزایش یکباره سرعت حفظ سرعت حداقلی است.
7- «بازی مداوم با گاز و کلاج»: باید به آن سطح از مهارت برسید که بدون نیاز به ترمز مسیر را طی کنید. این بخش مهمترین بخش از کسب مهارت رانندگی است.

موتورها از نظر سیستم گاز، ترمز، کلاج، خاموش شدن یا نشدن در سرعت پایین، بالا بودن از سطح زمین، جرم و سنگینی، مرکز ثغل، اندازه چرخش فرمان، کندی یا سختی چرخش فرمان با یکدیگر تفاوت دارند. برای یادگیری برای افراد مبتدی توصیه می شود حتی الامکان با موتوری تمرین خود را آغاز کنند که راحت تر از همه موتورها باشد و سیستم فرمان و گاز خوب و سالمی داشته باشد و اصلا خاموش نکند (مگر به ندرت) و همچنین موتورسیکلت سنگینی نباشد تا قدرت مانور راکب را کم نکند.

الف - تمرین را چطور شروع کنیم؟   
در آموزشگاه موتور سیکلت مسیری وجود دارد که اگر می خواهید در امتحان خوب ورزیده شوید می بایست آن مسیر را مرتب و به خوبی طی کنید. پیشنهاد و ایده من برای کاربران تازه کار و غیرحرفه ای موتورسیکلت که تازه موتور خریده اند و به تازگی اقدام به شرکت در این کلاس ها نموده اند این است که در ابتدا وارد این مسیر نشوید و یک مسیر مستقیم در دور تا دور زمین آموزشگاه را انتخاب کنید و سعی کنید برای هر موتور سیکلت حداقل 10 دقیقه این مسیر را با «حداقل سرعت ممکن» و با «تمرین مکرر گاز، کلاج و ترمز» طی کنید تا به آن موتور آشنا شوید و سپس اقدام به طی مسیر ویژه امتحان نمایید.

ب - چطور به گاز و کلاج و ترمز مسلط شویم؟   
یک اصل مهم برای قبولی در آزمون گواهینامه موتورسیکلت این است که شما به خوبی بر گاز، کلاج و ترمز مسلط باشید و بتوانید از هر سه به طور دائمی استفاده کنید. در تمرین ها و امتحان عملی می بایست همواره گاز دهید و اصلا مجاز نیستید که خلاص برانید! در صورتی که گاز ندهید و بگذارید موتور با سرعت خودش حرکت کند (که به این کار اصطلاحا حرکت با دنده خلاص می گویند) مردود می شوید. لذا شما می بایست همواره مقدار کمی گاز را در حرکت موتور خود حفظ کنید.

برای تسلط به سیستم گاز باید نحوه کار موتور آشنا باشید. اگر شما گاز را در مقدار ثابتی نگه دارید و کم و یا زیاد نکنید دور موتور به صورت آرام زیاد می شود و سرعت موتور نیز بطور متناسب افزایش می یابد. لذا شما باید همواره در طول حرکت بطور دائمی گاز را کم و زیاد کنید تا مقدار سرعت تان در مقدار ثابتی پایدار باقی بماند. دقت کنید! شما باید همواره در طول مسیر مرتب گاز را زیاد و کم کنید. برای اینکه به این موضوع مسلط شوید باید خوب تمرین اولیه ای که در قسمت «الف» مطرح کردم را اجرا کنید.
Image
برای درک نحوه استفاده از گاز و کلاج باید باید با ارتباط این دو آشنا باشید: 
» گاز بدون گرفتن کلاج باعث می شود که موتور شما سرعت بگیرد
» گاز با مقداری کلاج باعث می شود موتور شما به سختی سرعت بگیرد ولی به موتور شما فشار وارد شود و آسیب ببیند.
» گاز با گرفتن کامل کلاج هیچ تاثیری بر حرکت شما و عملکرد موتور ندارد
» کلاج بدون گاز باعث می شود فشار حرکت موتور برداشته شود(اگر کامل کلاج گرفته شود)؛ یا کم گردد (اگر کمی کلاج گرفته شود).
» کلاج بدون گاز باعث می شود افزایش سرعت موتور متوقف شود و رو به کم شدن کند.
» کلاج بدون گاز باعث می شود گاز موتور بی تاثیر گردد.
» و ...

همانطور که در موارد بالا مشاهده می کنید رابطه بین گاز و کلاج به خوبی مشخص است. لذا شما باید با درک این مفاهیم به تخصص زیر برسید:
1. با نحوه گاز دادن کاملا مسلط باشید. بطور مرتب مقدار بسیار کمی گاز دهید و رها کنید. این روند را در هر ثانیه تکرار کنید. برای اینکه از این بابت حرفه ای شوید لازم است که تفاوت یک میلیمتر گردش بیشتر گاز را تشخیص دهید.  
2. پس از اینکه اندکی گاز دادید و احساس کردید موتورتان دارد سرعت می گیرد کلاج را بگیرید. 
3. در هنگام کلاج گرفتن روال دائمی گاز دادن را انجام دهید تا موتورتان خاموش نکند. 
4. هنگام رها کردن کلاج باید روند گاز دادن دائمی و رها کردن آن را انجام دهید تا موتور خاموش نکند و متوقف نشود.
5. گرفتن گاز و رها کردن آن باید کسری از ثانیه انجام شود. معمولا کسانی که خیلی حرفه ای هستند در هر ثانیه این کار را حداقل دوبار تکرار می کنند.
6. اگر جایی احساس کردید که سرعت تان بیشتر از حد شده است اندکی ترمز بگیرید (به یکباره ترمز نگیرید).
7. اگر به آرامی ترمز بگیرید می توانید بدون آنکه پایتان را بر روی زمین بگذارید روی موتور، متوقف باشید و نیازی به حرکت هم نداشته باشید (برای چند ثانیه). اما اگر یکباره ترمز بگیرید تعادلتان را از دست می دهید.
8. گاز دادن و گرفتن کلاج را در دورها به خوبی یاد بگیرید. در «گردش دایره ای»، گاز دادن و کلاج گرفتن و در صورت لزوم ترمز گرفتن به تمرین زیادی نیاز دارد.
9. همواره در حال تمرین، یک متر جلوتر از خود را ببینید و لاستیک جلویی را بر روی خط سفید مسیر تنظیم کنید.
10. گاز دادن در دور (گردش دایره ای) به دلیل حرکت موتور و تمرکز ذهن برای حفظ تعادل و چرخش کار بسیار خطرناکی است و تنها کسانی از عهده آن بر می آیند که تمرین شماره 1 همین پاراگراف را با موفقیت انجام داده باشند. 
11. در موتورهای طرح هوندا 125، بخشی وجود دارد که «ساسات» نامیده می شود. این بخش در هنگام خاموش کردن موتور نقش هوارسانی به موتور را بر عهده دارد. وقتی موتور خاموش کرد برای چند ثانیه، حالت آن را از رو به پایین به رو به بالا تغییر دهید و پس ده ثانیه به حالت اول برگردانید. ضمنا برای روشن شدن سریع موتور همزمان با هندل زدن، اندکی گاز را نیز بگیرید تا بلافاصله پس از روشن شدن، صدای گاز موتور را بشنوید.
12. برای دنده عوض کردن باید ابتدا گاز دهیم و سپس دنده را عوض کنیم. این قاعده برای افزایش سرعت مد نظر است. همچنین برای تعویض دنده در سرعت های بالا کلاج را تا انتها فشار داده و دنده را عوض کرده و سپس بلافاصله بدون مکث کلاج را رها کنیم.


/* این مطلب به مرور زمان تکمیل می شود */
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۷
سید ابوالفضل هاشمی

رانندگی

نظرات  (۹۰)

۰۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۵۲ سینا ملاجعفر
واقعا بابت اموزش ممنونم
ممنون بسیار کاربردی.

انسان بودن هنر است
دستتون درد نکند عالی است.
با سلام
من رانندگی با موتور سیکلت را از 12 سالگی یاد دارم آیا نیازی به دوره های عملی هست یا خیر
خیلی نکات عالی بودن
مرسی
ممنون و سپاسگذار
۲۱ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۰ حسین غفوری
از اطلاعات خوبتون واقعن ممنونم
حاجی خدا خیرت بده...
واقعا از اطلاعات شما متشکرم

تعداد جلسات آموزش موتورسواری 5 جلسه هست و کافی نیست جایی هست که موتور اجاره بدن؟  والا ما 5 نفر بودیم که کله قندیارو باید به نوبت تمرین میکردیم.  مربی هم عین متررسک بیکار نشسته بود و حتی بعضی جلسات رو قبل از اینکه 2 ساعت تموم بشه میگفت وقت تمومه که بره به کارش برسه 
پاسخ:
سلام. جایی که ما بودیم هم همین طور بود. متاسفانه.
سلام  بیایید  نکات را تکمیل کنیم  مطالب فوق   کاملا مفید اما خیلی ناقص است.  مثلا یه نکته این است که برای اینکه به کله قندها برخورد نکنیم این است که روی موتور باید بتوانیم توقف داشته باشیم. 2-این است که تمامی پیچاندن فرمان درکله قند ها بایددریک راستا باشد3-حفظ تعادل وکسب مهارت لازم با دوچرخه یا موتور گازی  یا موتور دنده اتوماتیک باحجم کمتراز100سی سی ویا موتور برقی قبل از اموزش با هوندا125  4-
سپاس از آموزش خوبتون
۲۸ مهر ۹۵ ، ۰۲:۳۱ فرهنگ شهر
تشکر عزیزی قهرمان

تشکر دوست عزیز فوق العاده بووود
۱۳ آبان ۹۵ ، ۱۱:۴۰ شاهین۰۰۱۱
خیلی عالی ممنون
لطفا بیشتر در باره ی هندل توضیح دهید 
پاسخ:
:دی
آقا نوشتی هنگام پیچیدن بدن نباید حرکت کنه و فقط باید دست ها رو حرکت داد که بعد از کلی تمرین متوجه شدم که اشتباس.

پاسخ:
اونطوری بهتر میشه تعادل رو حفظ کرد. شما درستش رو می گفتی؟؟؟
۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۸:۲۸ نیما حیدری
ایا برای بچه های 14 سال موتورسواری اسان است؟
سلام کسی ک درس نمیخونه ولی معافیت تحصیلی داره میتونه گواهینامه بگیره
سلام.میشه درمورد این توضیح بدید که هنگامی که می خوایم حرکت کنیم ابتدا چطور دنده رو عوض کنیم که موتور خاموش نکنه.
ممنون... بسیار عالی
ممنون واقعا لذت بردم و برام آموزنده بود.. منم با 30 سال سن تازه میخوام موتورسواری یاد بگیرم چون با اینکه ماشین دارم حس میکنم واقعا بعضی وقتا موتورسواری خیلی بیشتر لذت داشته باشه و کلا یه چیز دیگس..
تا حالا فقط دوچرخه سواری کردم، نمیدونم درسته یا نه ولی فعلا تصمیمم اینه که یه پرواز 100 بگیرم و با اون اولین تجربه موتورسواری و آموزشمو داشته باشم.
فقط خواستم بگم تو هر سنی هیچوقت خجالت نداره آدم یه چیزی رو تازه بخواد یاد بگیره.
ممنونم از مقاله خیلی خوبتون که واقعا به من امید داد و سختی موتورسواری رو که تو ذهنم بود برام آسون تر کرد.
پاسخ:
با سلام.ممنون از محبت تون.
با سلام . من متولد 62 هستم و با اینکه حدود ده پانزده ساله گواهینامه ماشین دارم ولی هنوز گواهینامه موتور ندارم و موتور سواری کردم ولی موتورسواریم زیاد خوب نیست با این سنمم خجالت میکشم برم آموزشگاه موتورم ندارم که خودم تمرین کنم چکار کنم لطفا راهنماییم کنین؟!
پاسخ:
با سلام. 
خجالت نداره. 
من 15 سال دارم و امروز میخواهم موتور ۱۲۵ بگیرم و من از شما خواهش میکنم موتور سواری رو به من آموزش بدین  ممنون میشم
پاسخ:
با سلام. آموزشگاه هایی بدین منظور هستند می توانید مراجعه کنید. ضمن اینکه بنده سرم خیلی شلوغ است.
سلام
دوستانی که میگن 30 یا 35 سالمونه و خجالت می‌کشیم برا گواهینامه موتور اقدام کنیم، آموزشگاهی که من می‌رفتم بودند کسانی که 50-55 سال داشتند و اومده بودند برا آموزش موتورسیکلت.
هیچ وقت دیر نیست.
گواهینامه، کلاه‌کاسکت و بیمه از ملزومات موتوره.
سلام 
دوستان متور سواری کار راحتی خدایی من بدون زمین خوردن خودم یاد گرفتم کسی که دوچرخه بلد باشه متور راحت یاد میگیره 
تو متور فقط یه نکته مهم یادتون باشه اونم اینه که کلاج رو سریع ول نکنید متور تک چرخ میزنه 
ممنون از سایت
سلام من دوچرخه سواری بلدم ولی موتور بلد نیستم.رفتم آموزشگاه طرف میگه ما اینجا از صفر آموزش نمیدیم.به اونایکه بلدن موتور سواری یاد میدیم.بالاخره ما نفهمیدیم که چرا بهش میگن آموزشگاه.
سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون و راهنمایی هاتون
من حدود ۱سال بی کلاج سوار میشدم ولی الان چند روزه یه موتور کلاج دار خریدم
میخواستم بدونم خیلی کم شده ولی بعضی اوقات چون هنوز عادت نکردم بدون گرفتن کلاج دنده میدم
البته زود عادت میکنم ولی گاهی اوقات فراموشم میشه
میخواستم بدونم با این کار چه مشکلی برا موتور پیش میاد
تشکر
پاسخ:
با سلام
صفحه کلاج تان آسیب می بیند. زیاد گران نیست. شاید پس از مدتی مجبور شوید صد هزار تومان خرج کنید.
درود
خسته نباشین 
دوست عزیز بنده یک موتور سیکلت ۱۲۵ صفر خریدم
دنده یک و دو هیچ مشکلی نداره ولی دنده سه اوایلش وقتی میخواستم بزنم سه دنده نرم و راحت بود ولی جا نمیرفت و خلس میشد،و باید دوباره فشارش  میدادی تا بره ۳
الان که موتور حدودا۲۵۰ کیلومتر راه رفته بهتر شده و اکثر اوقات وقتی فشارش میدم میره دنده۳ ولی بعضی اوقات دنده راحت فشار داده میشه ولی خلس میکنه جا نمیره باید دوباره فشارش داد تا بره جا
میخواستم بدونم امکانش هست بعدا که آبندی شد درست شه یا خوده موتور عیب داره
تشکر و سپاس

با سلام خدمت شما ممنون از نوشتتون من از حدود مهر 95 موتور 125 گرفتم و کلی هم تمرین کردم ولی با تکون ندادن بدن یه جورایی با شما مخالفم شایدم من اشتباه میکنم هنگام دور دایره ای در جهتی که داریم میچرخیم بدن رو به به سمت عکس ببریم به نظرم تعادل بهتر میشه مثلا موتور داره به سمت چپ میچرخه بدن در راستای سمت راست قرار بگیره به نظر من بهتره شایدم من اشتباه میکنم
نکته دوم کدوم آموزشگاه شما تشریف میبردید و چه مدارکی میخواد برای ثبت نام و باید از کله سحر بریم تو صف وایسیم
من یه جا پیدا کردم تو بوستان ولایت و از ترس اینکه پر شه میخوام یکشنبه 3 اردیبهشت 96 برم وایسم تا نوبت بگیرم و ثبت نام کنم اگه میشه یه توضیحاتی در این مورد بدید

پاسخ:
با سلام.
مورد اولی که گفتید گیج کننده است. من قاعده ای کلی گفتم که ازش جواب گرفنم.
نکته دوم من آموزشگاه تهران موتور خ فدائیان اسلام بعد از آزادگان رفتم.
نکته سوم برای ثبت نام باید منجا باشید تا نوبت تان شود. برخی از شب قبلش می آیند.
سلام دوباره دوست عزیز
در مورد اول که گفتید گیج کنندست دقت کردید میخواین بهترین دور رو بگیرید به طور مثال فرمون موتور رو به سمت راست به طور کامل میشکونید ولی وزن بدنتون رو متمایل به سمت چپ میکنید تا به زمین نیفتید منظورم این بود
میخواستم بدونم اینطوری هدایت کنیم موتور رو سرهنگ امتحان اشکال میگیره یا موردی نداره
سوال دوم فاصله هر مانع چقدره چون من حدودا کمی بیش از شش قدم ( تقریبا هفت قدم ) مانع میزارم تا تهم میشکونم فرمون رو بازم از هر ده بیست بار شاید بشه یه بار رد کرد زیگزاگ رو میخواستم بدونم شما یادتون هست چقدر بود فواصل موانع مرسی از وبلاگ بسیار عالیت
پاسخ:
سلام.
شما اگه فکر می کنی با این کار میتونی تسلط بهتری بر موتور داشته باشی حتما انجام بده. ضمنا فاصله موانع را اندازه نگرفتم و متاسفانه حدودی نیز یادم نیست. ممنون از لطفتون به بلاگ حقیر بنده.
سلام دوست عزیز میخواستم بدونم برای اینکه موانع زیگزاگ یا هشت انگلیسی رو بزنیم فقط باید نیم کلاژ بریم یا نیم کلاژ به اضافه ترمز پایی ؟ آیا اصلا ترمز پایی موتورسیکلت های امتحان کار میکنه ؟ یا فقط به کلاژ باید بسنده کرد
سلام ما محلمون جوریه پر از کوچه های باریکه وقتی میخوام بپیچم مجبور میشم پامو بذارم زمین ولی خیلیارو دیدم بدون اینکه پا روی زمین بذارن ازین پیچا رد شدن کمکم کنید منم بتونم یاد بگیرم مرسی
پاسخ:
با سلام
تمرین و تجربه زیاد لازم است.
خسه نباشید ممنون ... میخاستم بدونم ترمز گرفتن در حین رانندگی موتورو خاموش میکنه چرا ؟
پاسخ:
بخاطر باتری و قطعه شارژ کننده باتری هست اگر سیستم برق موتور سالم باشه و اگر شمع موتور مشکلی نداشته باشه.
سلام میشه بگید چطور دنده عوض میکنن.از یک تا چهار باید دنده را بزنی پایین بعد از چهار دوباره بکشی بالا؟لطفا راهنمایی کنید.
سلام ممنون از سایت خوبتون من 13سالمه   من تو   ترمز کردن مشکل دارم    اگه میشه یه کمکی بکنید ممنون  😃
پاسخ:
سلام.
آقا علیرضا.
ترمز کردن باید همراه با رها کردن گاز و گرفتن کلاج باشد. بهترین کار در ترمز استفاده همزمان از ترمز عقب و جلو هست.
سلام من پسری ۱۵ساله هستم
میخوام موتور بابام رو روشن کنم
هرچی هندل میزنم روشن نمیشه
ایا هندل زدن خالی کافیس یا باید 
هنگام هندل زدن کار دیگه ای کرد
پاسخ:
با سلام. قبلش باید ساسات رو بچرخونی. البته اگر ساسات داشته باشه. بعضی موتورها ساسات شون خودکاره نیازی به چرخاندن نداره. اگر شیر بنزین موتور هم بسته باشه هر قدر هم هندل بزنی روشن نمیشه.
سلام خسته نباشید
من واس گرفتن گواهینامه موتور آزمون آیین نامه فرعی و اصلی رو گذروندم حالا تا یه هفته دیگه آزمون عملی دارم .آزمون اینه که باید از بین کله قندی ها بری حالا میخوام بدونم که شما توصیه ای دارین یا نکته ای .بعدش اینکه چه قوانینی باعث میشه امتحان رو مردود بشی.ایا درحین رد شدن از بین کلاهک ها کلاچ ترمز گرفت یا با همون دنده یک اروم از بینشون رد شد؟؟؟
سلام،ممنون از سایت خوبتون من ۱۷ سالمه و خودم دست به یادگیری زدم حالا ۴ تا مشکل دارم که خواهش میکنم راهنماییم کنید ۱_ تا دنده را کم میکنم یک صدای چرخ دنده از موتور میاد و مثل اینکه ترمز گرفته باشم سرعت کم میشه ۲_وقتی گاز را رها میکنم مثل این می‌ماند که ترمز ناگهانی گرفته باشم و به سمت جلو متمایل میشوم و بر عکس تا گاز میدهم به سمت عقب، که خیلی جالب نیست ۳_ در سرعت زیاد تا ترمز میگیرم موتور خاموش میشود و با این که موتور استارت دارد هرچه استارت می‌زنم روشن نمیشود ۴_ آیا مشکلی دارد هنگامی که دنده عوض میکنیم کاری به گاز نداشته باشیم و با همان مقدار گاز دنده را عوض کنیم و فقط کلاج را تا انتها بگیریم؟.با تشکر از شما 
سلام خسته نباشید ...  ببخشید برا دنده عوض کردن باید گاز رو رها کنیم ؟؟
۲. من یکیو سوار کردم حدود ۱۰۰ کیلو بود تعادل موتور بهم خورد پرسیدم گفتن باید سریع میرفتی دنده دو ک موتور فشار نیاد بهش درسته یا کار دیگ باید کرد ؟؟
پاسخ:
سلام. اولی بله. دومی هم پیادش می کردین :دی . پیاده بره چربی هاش آب میشه واسه سلامتیش بهتره. (به سرعت نه ولی همین که موتور راه افتاد بله).
سلام ببخشید دونفرو سوار کنم پشتم با وقتی ک تنهام فرق نداره ک سریع دنده عوض کنم یا ن ؟؟

سلام
من 14 سالم هست برای اینکه از دنده 2برم 3 بلید کلاج رو سریع ول کنم یا اروم اروم ولش کنم ممنونتون میشم جواب بدین
پاسخ:
سلام در سرعت های بالا باید به سرعت کالج رو گرفت و رها کرد. در سرعت پایین باید کالج را آرام رها کرد علی الخصوص وقتی تازه حرکت رو آغاز کردی.
آقا هاشمی چکار کنم سرعتمو تو کمترین حفظ کنم چون وقتی زیاد میکنم میخورم به دیوار وقتی کم می‌کنم موتور خاموش میشه
پاسخ:
سلام. در متن گفتم. باید با گازش کار کنید تا حرفه ای شوید. اگر حین رانندگی نمی توانید بدون حرکت روی موتور بنشینید و ۵ دقیق با گازش کار کنید. مشکل شما به خاطر اضطراب هست که نمی توانید به موتور مسلط شوید. سعی کنید ترس و استرس را از خودتان دور کنید.
میگم کسی که دوچرخه سواری بلد نیست میتونه موتور سواری یاد بگیره?کارش سخت تر نیست?
پاسخ:
سلام. نه. ارتباطی با هم ندارند. دوچرخه سبک است و باید پا بزنید و در عین حال تیزفرمان باشید. موتور خیلی آسانتر است. سنگین روی زمین و همه چیز در دست موتورسوار است.
سلام ببخشید وقتی میخاهیم دنده رو کم کنیم باید ترمز بگیریم یا نه
پاسخ:
سلام. نه.
سلام ببخشید من ۱۷ سال و ۹ ماه سن دارم و سربازی معاف هستم و درحال تحصیلم میخواستم بدونم میتونم گواهی نامه موتور هوندا بگیرم؟ اگه میشه یه جواب کلی بهم بدین ممنون
پاسخ:
سلام. از قوانین جدیدی که اخیرا تصویب شده اند اطلاعی ندارم. از آموزشگاه ها بپرسید.
ولی منطقا حکم می کند که بشود وگرنه این همه سرباز راننده اجازه رانندگی بدون مجوز و گواهینامه در خیابان ها پیدا نمی کردند.
سلام
من 16 سال سن دارم موتور خریدم خیلی خوب یاد گرفتم و بزرگترام میگن دست فرمونت عالیه اقا یک روز خوردیم به یک ماشین دیگه از اون به بعد خیلی ترس دارم از خیابون میترسم برم تو خیابون شلوغ چیکار کنم هرکی دست فرمونم دیده گفته حرف نداره بنظرتون چیکار کنم ترسم بریزه از ماشین ها و خیابون
سلام
من 16 سال سن دارم موتور خریدم خیلی خوب یاد گرفتم و بزرگترام میگن دست فرمونت عالیه اقا یک روز خوردیم به یک ماشین دیگه از اون به بعد خیلی ترس دارم از خیابون میترسم برم تو خیابون شلوغ چیکار کنم هرکی دست فرمونم دیده گفته حرف نداره بنظرتون چیکار کنم ترسم بریزه از ماشین ها و خیابون
با عرض سلام به سوال داشتم من هجده سالم هست و موتور سواری فقط بلدم حرفه ایی نیستم و جاهایی مشکل دارم میخواستم بپرسم که با خرید بنلی ۱۵۰ دچار مشکل میشم یا نه ممنون میشم جوابمو بدین.
سلام جناب ببخشید من یدونه موتور هوندا دارم و توی دور زدن کمی مشکل دارم تو جاهای باریک باید پاهام رو بزارم روی زمین دور بزنم ونمیتونم سریع دور بزنم دور زدنم زیاد طول میکشه ببخشید میخواستم بدونم موقع دوز زدن بدن باید کدوم سمت باش . ممنون میشم جواب بدید 
با سلام اگه میشه آموزش تک چرخ زدن هم بگذارید مرسی
سلام ببخشید من اموزش کاملشو مثلا عوض کردن دنده و درباره ترمز گاز کلاج اینچیزا شو میتونی واسم تو تلگرام بفرستی دمت گرم اینم ایدیم @Mrho3ein_j
دوستان عزیز بنظر من تو سرعت بالا موقع تعویض دنده گازو کم کنید کلاجو تا ته بگیرید دنده عوض کنید وسریع کلاجو ول کنید و گاز بدید
البته این تجربه شخصیمه و نمیدونم درسته یا نه
سلام...
من چند مدت دارم خودم با ی موتور هندا ۱۵۰ تمرین میکنم ی مشکلی که دارم وقتی تازه میخوام شروع به حرکت کنم کمی گاز میدم بیشتر  موقع شانسی موتور رو را میندازم  ولی وقتی را میندازم تو دنده های بالا راحت راه میبرم سوالم اینه که اگه دور موتور روی ۵باشه کلاج هم اروم ول کنم ایا موتور  بلند میشه یا همون تک چرخ میزنه از بقیه دوستان اگه میدونن هم خواهش میکنم بمن یاد بدن 
سلام من مشکل با روندن ندارم مشکل من هندل..وقتی  روز برای اولین بار می خوام روشنش کنم خیلی سخت میشه وقتی هندلو به پایین فشار میدم ی کمی پایین میره انگار قفل میکنه و به پام وقتی قفل میکنه ضربه میخوره بعضی مواقع اصلا اینطور نمیشه راحت با هندل روشن میشه بعضی موقع هم اینطوری.. امکانش هست من بد  هندل میزنم یا هندل مشکل داره ؟؟!  اگه کسی دیگه بی میدونه بگه🙏🙏🙏
تو شهر ما اون دو تا دایره شعاش به 1 متر نمی رسه این یکی داخل عکس اصلا فلکه گمون برای اینکه همه رد بشن دوباره پول آمموزش یک سی تومنی بریزن
سلام. من نمی دونم برای انتقال از دنده یک به دو باید کلاج را سریع رها کنم یا نه و بلعکس از دو به یک نیز چگونه کلاج را رها کنم
سلام دوست عزیز سوالی داشتم ابرای روشن کردن موتور باید چیکار کنم یه توضیح مقتصر بدین
پاسخ:
سلام. سوئیچ رو بچرخون تا آخر بعد هندل بزن. همزمان با هندل، کمی هم گاز رو بگیر تا روشن بشه. صبح های سرد ممکنه اذیتت کنه. زیاد بذاری بمونه باتریش خالی میشه. هر چند روز یکبار باید از موتورت استفاده کنی.
سلام.منم اون مشکلی که اشکان گفته رو دارم،وقتی میخوام برم دنده سه خلاص می کنه،بردم تعمیرگاه ،موتورش رو آورد پایین هر چیش که اشکال داشت رو عوض کرد و چن روزم دست خودش بود میرفت و میومد باهاش و مشکلی نداشت،اما خودم که سوار میشم باز بعضی وقتا دنده سه خلاص میکنه،میخواستم ببینم مشکل از دنده دادنه منه یعنی؟ یا مشکل داره موتور؟ چرا فقط دنده سه اینطور میشه؟
سلام استاد
من موتور اتومات چند وقته سوار شدم ولی الان ک ی موتور کلاج دار سوار شدم نتونستم کلاج و دنده رو درست عوض کنم 
ی سوال دیگه اینکه برای رفتن ب آموزشگاه موتور سیکلت باید موتور همراه خودت ببری
و اینکه من مبتدی هستم آیا میشه
پاسخ:
سلام. موتور دارن اونا. ولی به امید آموزش اونا نباش. باید خودت تمرین کنی.
سلام من تازه موتور سواریو شروع کردم   همه چیم خوبه فقط دور زدن یکم مشکل دارم مخصوصا جاهای کوچیک  با سربالایی  و شیب تند    به نظرتون  چقد دیگه باید تمرین کنم بعد برم  گواهینامه؟   هزینه گواهینامه چقدره  ممنون
پاسخ:
سلام. موتور سوارهای حرفه ای هم در دور زدن احتیاط می کنند. هزینه رو از دوستان آموزشگاهی بپرسید.
اولا سلام دوما ممنون از سایت خوبتون سوما اگه میشه یه شمع خوب  موتور وروغن موتور سیکلت بگید با تشکر ؟؟؟
۰۸ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۲۷ امیرحسین زارعی
با سلام میخواستم ببینم من ۱۵ سال دارم میتونم موتور یادبگیرم و گواهسنامه بگیرم یا باید صبر کنم به سن قانونی برسم؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام.
از آموزشگاه بپرسید. قوانین جدید رو اطلاع ندارم. ولی فکر کنم زیر سن قانونی هم بشه. 
۰۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۱:۵۹ علیرضا هاشمی
با سلام
میخواستم بدونم چطوری میشه با نیم کلاج آیتم کله قندی طی کرد؟
اگه نیم کلاج بگیری احتیاجی به گاز دادن هست یا موتور با سرعت یکنواخت حرکت میکنه اخه آیتم کله قندی اگه گاز بدی و سرعت بگیری اصلا نمیشه زیگزاگ مسیر طی کرد و کنترل موتور از دستت در میره

پاسخ:
سلام. پاسخ داده شده. نیم کلاج به اضافه گاز (قطع و وصلی) + استفاده از ترمز و رهاسازی آن.
سلام ببخشید من 14 سالمه فقط نمیدونم که چه زمانی باید دنده عوض کرد ممنون میشم اگه بگید 😊
پاسخ:
سلام.
وقتی که استارت رو می زنی و می خوای موتور راه بیافته یک بار دنده رو، رو به جلو عوض می کنی.
وقتی که موتور یک کم راه افتاد و خواستی کمی تندتر بره، اول یک کم گار می دی و در کمتر از دو ثانیه ابتدا گاز رو ول می کنی (یعنی اول گاز می دی و بعد ول می کنی) و بلافاصله دنده رو یک شماره می بری بالا.
دنده یک تا 10 کیلومتر بر ساعت سرعت
دنده دو تا 30 کیلومتر بر ساعت سرعت
دنده سه تا 45 کیلومتر بر ساعت سرعت
دنده چهار هم عموما دنده آخر هست و وقتی بعد از سرعت 45 عوض می کنی که از دنده 3 بری دنده 4 تا حداقل 60 تا 100 کیلومتر بر ساعت می تونی گاز بدی.
ببخشید هنگامی که میخوای از دنده 1 به بالاتر بری  باید اول کلاچ رو بگیری بعد دنده بزنی یا نه بدون اینکه کلاچ رو بگیری باید دنده زد
پاسخ:
برای دنده عوض کردن باید حتما کلاج رو بگیری. حالا می خواد رو به بالا باشه یا رو به پایین. البته من موتورم از همین دنده معمولی هاست. دنده این موتور جدیدا رو آشنا نیستم.
سلام و خسته نباشید
من موتور 200 کویر دارم خب می خوام دنده  کشیم خوب شه باید چیکار کنم (یعنی وقتی دنده میزارم صدایی میده که نباید بده اون صدا) اگه میشه کمکم کنید ممنون
پاسخ:
سلام و عرض ادب.
بعضی مدل ها مشکل جا افتادن دنده دارن. من هم بوکسر دارم همین مشکل رو داره. ببر مکانیک خوب ببیین چی میگه.
من موندم که اول باید کلاچ رابگیریم بعد هندل بزنیم یا اول هندل بزنیم وقتی که روشن شد دنده بدیم و بریم یعنی موقعی که میخوایم هندل بزنیم باید کلاچ را بگیریم
پاسخ:
سلام. چه سوالاتی می پرسید!
موقعی که می خواهید هندل بزنید باید موتور روی دنده نباشه. حالا می خواد کلاج رو بگیرین یا روی خلاص (دنده صفر) باشه.
سلام ببخشید . سرعت هر دنده چند تا باید باشه؟
مثلا(دنده دو 40 )
پاسخ:
سلام. توی دفترجه هر موتور نوشته. واسه هر موتور فرق داره. ولی موتورهای معمول رو در پاسخ به نظر «امین» نوشتم.
سلام . اما من بدون دفترچه خریدم موتورو .خودتون یه چیزی رو بلد نیستین تعریف کنین؟
پاسخ:
سلام. نوع موتور تون رو می تونین در اینترنت جستجو کنید و در سایت شرکت سازنده به زبان فارسی یا انگلیسی، اطلاعات لازم رو بدست آورید.
سلام من چند وقتی هست موتور سواری میشم و همه چی رو کامل بلدم ولی مشکلم در این هست که مثلا وقتی سرعتم 50 تا یا 60 تا هست اگر ماشینی بپیچه جلوم یا بچه ای بیاد جلوم چطوری باید نگه دارم اگر ترمز ناگهانی بگیرم موتور چپ میشه یا لیز میخوره دقیقا نمیدونم باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید یکبار ماشینی جلوم پیچید که فاصلم باهاش خیلی کم بود و نتونستم نگه دارم میخام کمک کنید که در این مواقع باید چکار کنم؟ و یک سوال دیگع داشتم اینکه من گواهینامه ندارم و 15 سالمه ایا میتونم در این سن گواهینامه بگیرم و الان که ندارم ایا پلیس انتظامی میتونه منو متوقف کنه یا فقط راهنمایی رانندگی میتونه؟

پاسخ:
با سلام. سوال دومتون که درباره گواهینامه بود رو محبت کنید از آموزشگاه بپرسید. فک کنم بشه. ولی سن قانونی دختر و پسر از 18 سالگی تمامه.
ولی می تونین از الان برین آزمون هاشو شرکت کنید که یک گام جلو باشید و می مونه آزمون عملی. اونو می ذارین مرحله آخر.

درباره سوال اولی هم باید بگم که:
سرعت 60 تا سرعت بالایی هست و طبیعتا اگر فاصله تان با طرف مقابل کم باشه بهش می خورین. عموما موتور سوارهای حرفه ای قدرت دید قوی ای دارن و کوچکترین تحرک و خطری رو احساس می کنن و احتیاط می کنن. من خودم همیشه احتیاط می کنم. برخی وقت ها هم که حادثه پیش میاد به دلیل احتیاطم در سرعت مناسب و کلاه کاسکت و حرکت از سمت راست بزرگراه و لایی نکشیدن و توجه به عقب برای چپ یا راست آمدن اتفاق بدی نمی افته.
از جنبه تکنیکی که چطور موتور رو متوقف کنیم که خیلی حرفه ای باشه باید از موتور سوارهای حرفه ای بپرسید (مثل موتورسوارهای کوهستانی: ورزشکارهای حرفه ای شون)
سلام .من اصلا تا حالا سوار موتور نشدم. چند سال پیش با داداشم رفتم بیرون موتور رو داد بهم که من راه بندازم. یادم میاد. ۵۰ بار موتور رو خاموش کردم برای راه افتادن اولش .حالا رفتم برای گواهینامه موتور نوشتم. هیچ تجربه ای هم ندارم .چیکار کنم که حداقل خاموش نکنم موتور رو 😶😑 . لطفاً خیلی کامل و دقیق برام توضیح بدین ممنون🙏

سلام خسته نباشید 

در کرمان چه کسی اموزش موتور انجام میده 

من هر اموزشگاهی رفتم گفتن موتور اموزش عملی نداره

سلام من میخام بدونم از چه سرعتی باید دنده ببریم بالا و کار با دنده زیاد بلد نیستم اگه میشه همنیجا جواب بدید یا به ایمیل ام بفرستین 

پاسخ:
سلام. در نظرات قبلی پاسخ داده شده.
۲۳ مرداد ۹۸ ، ۰۱:۱۹ متین کریمی

سلام چجوری دنده معکوس بزنم بلد نیستم  بعد میخای دنده عوض کنی مثلا سرعت رو ۳۰ شد یا بالاتر باید کلاچ بگیری عوض کنی این دنده بلد نیستم

سلام میشه بگین اینایی که صفحه سرعت خرابه و سرعت نشون نمیده چجوری دنده میرنن مثلا سرعت ۵۰ تاس اینا چجوری میفهمن سرعت ۵۰ تاس که دنده ۴ کردن یا پایین ترش   بعد اگه بخوایم دنده معکوس از ۴ به ۳ یا پایین تر بزنیم چجوری بزنیم  برای موتور ضرر نداشته باشه مثلا سرعت ۶۰ باید همون موقع کلاج بگیری معکوس کنی بیشتر توضیح میدی دربارش

پاسخ:
سلام. از روی صدای موتور میشه فهمید. البته واسه کسی که با موتور کار کرده نه شما. مقدار سرعت رو در نظرات قبلی نوشتم. در دفتر راهنمای موتور هم هست. همیشه کمتر در نظر بگیرید که به موتور فشار نیاد. نوضیح اضافی هم نیاز نیست. خودت فکر کن می فهمی.

برای دنده معکوس زدن باید چیکار کنم  بخام از دنده ۴ به ۳ مهکوس بدم باید سرعتم تو حد معمول اون دنده باشه یعنی میگین از ۴۵ به بالا دنده ۴ میشه بخام دنده ۳ کنم باید سرعتم ۵۰ یا ۴۵ باشه

سلام بخوام دنده رو معکوس بدم باید چیکار کنم این قسمتشو مشکل دارم عزیز

سلام می خواستم بدونم قطر دایره ها که به دورش می چرخیم چقدر است

سلام خسته نباشید

من موتور سواری یادندارم ومیخواهم برای تمرین پالس135 بگیرم به نظر شما گزینه خوبیه برای یک تازه کار ممنون

پاسخ:
سلام.
به نظر من برای شما که مبتدی هستی بهترین انتخاب، موتور سبک و کم ارتفاع هست. این موتورها بلندند. حتی باکسر هم برای کسی که مبتدی هست اصلا گزینه مناسبی نیست چون هم سنگینه هم درازه هم بلنده.

سلام اگه بخای دنده اظافی کنی باید کلاچ بگیری بعد پاتو رو دنده بزاری و برای معکوس کلاج بگیری باید چیکار کنی دنده معکوس بخوره که کامل ت ضیح میدی 

سلام

من ۱۷ سالمه 

جایی هست بشه موتورسواری یاد گرفت ولی گواهینامه نگرفت

پاسخ:
سلام. یه موتور سوار خوب معتمد پیدا کن بهت یاد بده. خودت کسی رو سراغ نداری به همسایه و داداش و بابا و ... بسپار پیدا میشه.
۰۷ دی ۹۸ ، ۰۰:۱۴ دهه شصتی بدبخت
برای فرار از ترافیک و زودتر به مقصد رسیدن موتور وسیله خیلی خوبیه مخصوصا تو کلانشهرها ولی در عین حال وسیله خیلی خطرناکیم هست اونم با این اوضاع خراب رانندگی تو شهرای بزرگ ، چون آدم حتی وقتی تو ماشینم نشسته ایمنی نداره چه برسه به اینکه سوار موتور باشی ، یه لحظه غفلت کنی به دیار باقی میشتابی
۰۷ دی ۹۸ ، ۰۰:۴۲ دعه شصتی بدبخت
ولی موتور سوارا هم مخل آسایش مردم هستن مخصوصا تو شهرای بزرگ .... تو خیابونا ویراج میدن و مسخره بازی درمیارن و هر وقتو بی وقت و نصف شبو وقت استراحت مردم تو محله ها و کوچه پس کوچه ها گاز میدن و با ایجاد سرو صدا و آلودگی صوتی واسه مردم مزاحمت ایجاد میکنن و اگرم بهشون اعتراض کنی یهو یه قمه از تو پاچه شلوارشون در میارن میدون دنبالت !!!!!!! "البته منظورم کسایی که از موتور استفاده صحیح میکنن نیستن مثل : پیکهای موتوری و کسایی که از موتور واسه رسیدن به محل کارشون استفاده میکنن"

سلام 

دوستانی که میگند موتور وقتی گاز کم میدیم خاموش میکنه یا زیاد گاز میدیم تصادف میکنیم ای امرو در نظر بگیرن که کلاج بهترین راهه تا حرفه ای بشین اگه کلاج بگیرین و کم گاز بدین موتور اصلا خاموش نمیکنه و هنگام تر مز از کلاج استفاده کنید تا تصادف نکنید و را حت بایستید. 

اگه مطلب مفید بود برام صلوات بفرسین😁

۱۳ تیر ۹۹ ، ۱۵:۰۳ امیر حسین میثمی

جناب هاشمی

با عرض سلام و احترام

بابت راهنمایی هاتون از شما تشکر میکنم

 

بعد از پس انداز تونستم یک موتور اتومات طرح وسپا خریداری کنم ولی امتحان با موتور دنده ایی برگزار میشه از طرفی امکان تعویض ویا قرض گرفتن موتور دنده ایی جهت تمرین برای بنده وجود ندارد.

 

سوالی که دارم اینه:

آیا امکان داره با استفاده از کلاچ موجود در موتور اتومات برای شرکت در امتحان تمرین کرد؟

 

با تشکر فراوان

پاسخ:
سلام. کلا سیستم وسپا با هندا فرق داره. اگه به وسپا مسلط باشید ولی به هندا مسلط نباشید سخت می تونین کنترل کنید. ضمن اینکه نشستن روی وسپا و ترمز گیری و تعویض دنده هندا هم کاملا با وسپا متفاوته. من پیشنهاد نمی کنم.

سلام

من این پیج رو دراینستاگرام بهتون معرفی میکنمamozeshgahjavan@

همه ی این توضیحات رابا فیلم و توضیح درزیر اون داره

۲۶ خرداد ۰۱ ، ۲۰:۵۱ ابولقاسم پیشوایی

سلام من زیاد موتور سواری بلد نیستم میخوام بدونم وقتی موتور در دنده یک که میخوایم حرکت کنیم حالت نیم کلاج باشه گاز بدین چه اتفاقی میوفته ؟؟ بعد هم چطور تیکاف کنیم ؟. لطفا جواب بدین🙏🙏🙏🙏

سلام خسته نباشد 

اموزشگاها تعادل موتور هم یاد میدن 

۰۲ دی ۰۲ ، ۱۱:۲۹ حمید غزلی

سلام میشه حتما جواب بدید 

من در سرعت کم تعادل ندارم مخصوصا اولش که می‌خوام حرکت کنم وقتی با سرعت کم فرمونو چپو راست میکنم دستم درد میگیره چیکار کنم تعادلم خوب شه؟!

پاسخ:
سلام. باید تمرین کنید و خودتون فکر کنین که چه کارهایی انجام بدین. ایده هایی که به ذهن تون می رسه رو انجام بدین تا تسلط تون خوب شه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی