دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
 مدت زیادی است که بسیاری از بنگاه داران تهرانی که شاهد راکد بودن بازار مسکن در شهر تهران و شهرهای مشابه هستند بازار جدیدی برای خود ایجاد کرده اند و در صدد سوق دادن مردم به خرید املاک جدید هستند. املاکی که ویژگی های نظیر خانه های قدیم را داشته باشد و آسمان و آب و هوای آن نیز مثل تهران قدیم، دلنواز و روحنواز باشد. به همین خاطر، ساخت و خرید و فروش ویلا در شهرهای شمالی کشور رونق گرفته است و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. بر همین اساس بسیاری از بنگاه داران، هدف خود را بر روی رونق فروش ویلا متمرکز کرده اند. ویلاهایی با یک حیاط در محوطه ای باز و دلباز. از سویی، خشکسالی و عدم وجود آب باعث شده که بسیاری از کشاورزان نیز دست از کار بکشند و زمین خود را به ویلا سازان بفروشند. این نیز مزید بر علت شده است که این بازار رونق بگیرد. 
Image
جالب اینکه در روند تبدیل زمین های کشاورزی نیز افرادی که خودشان صاحب سمت در شورای شهر و شهرداری این شهرها هستند نیز نقش فعالی در این روند دارند و بسیاری از آنها بنگاه دار و سرمایه دار یا دلال ساخت ویلا در زمین های کشاورزی در شهرها و روستاهای استان های شمالی هستند.

زمین های کشاورزی شمال بسیار مرغوب بوده ولی به دلیل عدم وجود آب و کشت و کار سنتی بومیان، کشاورزان قادر نیستند از این زمین ها برای توسعه کشاورزی استفاده کنند. هنوز در شمال از روش غرقآبی استفاده می شود و بهترین گزینه برای کاشت نیز برنج است که درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می کند. اینها در حالی است که می توان از وجود آب دریا استفاده های بهتری کرد مثل پرورش ماهی، پرورش دام، پرورش پرنده و کشاورزی گلخانه ای. با این همه فرصت کاری، به دلیل فقر فرهنگی بومیان منطقه، کشاورزان از اندیشه و خرد لازم برای توسعه کشاورزی و انجام کارهای سنتی همچون تهیه لبنیات و فرآورده های میوه ای برخوردار نیستند و فقر مالی باعث شده که نتوانند ایده های جدیدی در زمین خود پیاده کنند.
Image
سکوت دولت و روند دائمی تبدیل زمین های کشاورزی به زمین های مسکونی اتفاق نگران کننده ای است که در هیاهوی موضوعات و مسائل پوچی نظیر «مذاکرات و تحریم» و جنجال آفرینی های دائمی رسانه های راستی و چپی گم شده است. بسیاری از مواد لازم برای ساخت و ساز این بناها از چوب درختان گرفته شده است و هر روز در مسیر خیابان های شهرستان های شمال کشور، ماشین های زیادی را مشاهده می توان کرد که درختانی را بریده اند و به کارگاه خود منتقل می کنند. جنگل های شمال روز بروز در حال از دست رفتن و نابود شدن هستند و دولت هیچ برنامه ای برای پیشگیری و کاهش این روند نادرست ندارد. بومیان منطقه نیز از فقر مالی مجبور به استفاده از منابع طبیعی هستند و از طرف دیگر هجوم شرکت های غول پیکر دکوراسیون سازی باعث شده که شاهد هجوم سختی به جنگل های شمال کشور از جانب دینفعان صنایع چوبی و دکوراسیون های چوبی باشیم. آن چیزی که مردم در عمل می بینند بی برنامگی دولت را ثابت می کند و در عوض بودجه های کلان کشور صرف امور بی ارزشی همچون یارانه فوتبال، مخارج میلیاردی صدا و سیما، یارانه میلیاردی روزنامه ها و ... می شود.

نکته تاسف بار در طراحی سازه های خانه های ویلایی این است که بخش عمده ای از آنها همچون پله ها، سقف و دیواره ها از چوب های جنگلی ساخته شده اند که بر روی آنها روغن کشیده شده است. به عبارت بهتر، ساخت هر خانه ویلایی مساوی با قطع چندین درخت و نابودی یک زمین کشاورزی است که می توانست باعث اشتغال و توسعه کشاورزی گردد. از طرفی به دلیل کیفیت پایین ساخت این خانه ها، عمر مفید آنها کمتر از 10 سال خواهد بود و به دلیل نزدیکی به زمین های کشاورزی، سریعا نم داده و نشست می کند. لذا یک چرخه معیوب از نابودی چوب های جنگلی شکل گرفته است که برای سودآوری اقلیتی سرمایه دار، منابع طبیعی به تاراج برده می شود.
Image
وقتی در منطقه ای یک زمین کشاورزی خریداری شود، امکان کار و فعالیت کشاورزی برای کشاورزانی که همجوار این مناطق ملکی هستند بسیار سخت تر می شود. مثلا اگر تا دیروز می توانستند از مسیرهای مختلفی، وارد زمین شان شوند امروز مجبور خواهند بود فقط از یک مسیر پر پیچ و خم، تراکتور را وارد زمین شان کنند. همچنین نزدیکی زمین های ملکی امکان به سرقت رفتن و خرابی و آسیب دهی به گیاهان و درختچه ها و میوه های زمین کشاورزی را بسیار بیشتر می کند. لذا ورود به ساحت زمین های کشاورزی و ساخت هر وبلا در شمال برابر است با آسیب دهی جدی به زمین های مرغوب کشاورزی که عمدتا در مناطق جلگه ای واقع شده اند.

مواردی در زمینه خرید ویلا:    
1. شرکت هایی ایجاد شده است که در این زمینه به فعالیت می پردازند. اینگونه شرکت ها سرویس دهی بسیار خوبی دارند. مثلا با ماشین شما را به محل املاک مد نظر می برند و بر می گردانند بدون اینکه هزینه ای از شما طلب کنند. کل مدت زمان رفت و برگشت شما شاید به 8 ساعت نرسد و 2 ساعت نیز صرف مشاهده زمین ها و ویلاها می گردد.

2. چیزی که به مشتری نمایش داده می شود عمدتا یا زمین کشاورزی است که بخش بندی شده و هر بخش در اندازه های 200 متر الی 350 متر به متقاضیان به قیمت متری 200 هزار تومان الی 350 هزار تومان به فروش می رسد. شرکت ها، این زمین ها را به قیمت بسیار ارزان تر از کشاورزان می خرند و پس از انجام امور اداری اعم از تبدیل زمین کشاورزی به زمین ملکی، آن را با قیمتی بسیار بالاتر به مشتریان واگذار می کنند. برخی نیز مشغول دلالی بوده و فقط به خرید و فروش زمین های کشاورزی دیگران مشغول هستند و از این راه نیز درآمد هنگفتی کسب می کنند.

3. بنا به گفته مشاوران املاک ویلایی، برای خرید لازم است نصف مبلغ در ابتدا به صورت چک داده شود تا در مدت 5 روز کد رهگیری واگذاری زمین صادر گردد. پس از اینکه زمین به نام متقاضی زده شد، می تواند با پرداخت هزینه ای، سفارش ساخت ساختمان ملکی را ارائه دهد.
Image
4. عمده ساختمان هایی که ساخته می شود بر روی زمین هایی قرار دارد که سست بوده و زمین کناری آن کشاورزی بوده و در معرض ورود آب و نشست و استهلاک قرار دارد. این ساختمان ها در معرض هر گونه خطری اعم از ریزش و رطوبت قرار دارند و بر همین اساس خرید این ساختمان ها یک ریسک محسوب می شود. علی الخصوص اگر ساختمان مد نظر در انتهای کوچه و چسبیده به زمین کشاورزی باشد که احتمال نشست و نم دادن آن بسیار بیشتر است. همچنین به دلیل کوچک بودن این خانه ها، عمدتا از مصالح ضعیف مثل میلگردهای نازک استفاده می شود که همین مسئله نیز باعث سستی بنای ساخته شده می شود.

5. وضعیت چاه تووالت این سازه ها نیاز به بررسی جامع دارد. چون همه فاضلاب و دستشویی به چاه وارد می شود و اگر عمق آن کم باشد یا مشترک باشد به زودی پر می شود و همواره باید دغدغه خالی کردن چاه، اولویت ساکنین باشد. ضمن اینکه آب نیز در خانه های ویلایی به سختی در دسترس است و مرتبا آب آنها قطع می شود.

6. داشتن کنتور آب و برق و گاز نیز بسیار مهم است. برخی از ساختمان یک کنتور را دارند ولی کنتور های دیگر را ندارند. این به معنای آن است که حتما مشکلی وجود داشته که کنتور مورد نظر را اخذ نشده است. برخی نیز می گویند که ارائه آب خانه های ویلایی جزء برنامه های دستگاه های مربوطه نیست چون اولویت با بومیان است و منابع آبرسانی به شهرها محدود است.

7. طراحی و ساخت خانه های ویلایی به سه روش انجام می شود: فلت (همسطح با زمین مثل سوله ها)، دوبلکس (دو طبقه با پارکینگ) و چند طبقه ای که هزینه هر یک از این موارد جداست.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۷
سید ابوالفضل هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی