دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

نکات آموزش عملی رانندگی

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۲ ب.ظ
در این مطلب شماری از نکات مهم در کلاس های عملی رانندگی را ذکر می نمایم. اگرچه نکات عملی رانندگی را می بایست به ضمیر ناخودآگاه ذهن سپرد ولی نوشتن آنها برای پرهیز از فراموشی و یادآوری مجدد خالی از لطف نیست.
Imageنکات حرفه ای: 
1. برای روشن کردن پراید: اول کلید را رو به جلو می چرخانید. ماشین روشن می شود. همزمان پا روی کلاج می گذارید و تا انتها فشار می دهید سپس دنده را از حالت دنده آزاد به دنده 1 حرکت می دهید و سپس کلاج دستی که در سمت راست شما قرار دارد می گیرید و از حالت فعلی (که رو به بالا قرار دارد) به پایین می آورید. حالا کلاج را به آهستگی و به نحوی که کلاج به کف پایتان چسبیده باشد به آرامی رها می کنید(بالا می آورید). ماشین راه می افتد.
2. قبل از روشن کردن ماشین صندلی، آینه ها را تنظیم کنید و کمربند خود را ببندید.
3. همیشه نقطه ای دور که روبرویتان باشد را ببینید. دیدن نقطه دور به شما کمک می کند که همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید و تسلط بیشترو بهتری بر خودروی خود داشته باشید. در هنگام گردش به راست، سمت راست و هنگام گردش به چپ، سمت چپ را نگاه کنید.
4. هر وقت خواستید سرعت اتومبیل را کاهش دهید کلاج را کمی (تا وسط) فشار دهید.
5. هر وقت خواستید ترمز بگیرید قبل از ترمز گرفتن، کلاج را تا انتها به طور کامل فشار دهید.
6. فرمان را آرام بگیرید و در هنگام رانندگی ریلکس باشید. شما باید به سطحی از رانندگی برسید که همزمان اگر رادیو گوش می کردید و کسی نیز حرف می زد بتوانید به همه چیز اشراف داشته باشید و در عین حال رانندگی تان را نیز کنید.
7. لزومی ندارد که هر وقت موتوری یا ماشینی به سمت تان آمد شما فرمان را منحرف کنید که به او نخورید. وظیفه موتور یا ماشین است که مسیر خود را اصلاح کند. اگر شما منحرف شوید و تصادف کنید شما مقصر شناخته می شوید.
8. درس اول درست رانندگی کردن صاف رانندگی کردن است.
9. هر وقت قصد سمت گیری یا گردش به راست یا چپ را داشتید، راهنما را از میله دست چپ فرمان بزنید (بالا راست – پایین چپ). همین که فرمان را به آن سمت بچرخانید راهنما از کار می افتد.
10. هر وقت نزدیک عاملی شدید کلاج را تا نیمه گرفته و ترمز را کمی فشار دهید تا سرعت ماشین به حداقل مورد انتظار برسد ولی از حرکت متوقف نشود.
11. دنده عقب با دنده R است. ابتدا کلاج را تا انتها فشار می دهید و سپس دنده را به R تغییر می دهید. سپس به آرامی پا را از کلاج برمی دارید. حالا ماشین راه می افتد.
12. هر وقت بر سر دو راهی قرار گرفتید ابتدا توقف می کنید و سپس حرکت می کنید.
13. برای چرخش به راست یا چپ سرعت را کم می کنید ولی از حرکت باز نمی ایستید.
14. هر چقدر سرعت تان کمتر باشد با چرخش فرمان کمتری، ماشین دور می زند ولی اگر سرعت زیاد باشد باید چرخش ماشین متناسب با آن باشد.
15. همانطور که برای دور زدن فرمان را می چرخانید باید به موقع نیز فرمان را راست کنید.
16. در آزمون شهری رانندگی در پارک دوبل، اتومبیل در سمت راست شما قرار دارد. لذا شما پس از توقف در کنار اتومبیل جلویی، دنده عقب می گیرید. یادتان باشد که برای عقب آمدن فرمان را به سمت راست بچرخانید تا عقب به سمت راست بگردد.
17. دکمه چراغ های فلاشر در جلوی فرمان و در قسمت میانی بالای تکیه گاه فرمان قرار دارد.
18. به دنده 1 و 2، بستگی به سرعتی که وسیله نقلیه دارد «دنده سنگین» می گویند.
19. ترمز دستی در سمت راست و اهرم تنظیم صندلی در سمت چپ قرار دارد.
20. هر گاه ماشین از حرکت باز ایستاد دنده را به دنده 1 تغییر دهید. هر وقت سرعت ماشین تان از 20 بیشتر شد دنده خود را از 1 به 2 تغییر دهید.
21. دنده ی همه ماشین ها مثل هم است. سمت چپ بالا، دنده یک. سمت چپ پایین، دنده دو. وسط بالا، دنده سه. وسط پایین، دنده چهار. سمت راست، دنده پنج. سمت راست پایین، دنده عقب R.
22. برای آنکه اتومبیل در هنگامی که کلاج را تا انتها فشار می دهید و به آرامی رها می کنید خاموش نشود، کمی گاز را ضمیمه آن کنید.
23. همیشه به یاد داشته باشید که راهنما را 100 متر زودتر از آنکه به تقاطع یا پیچ یا گردش یا سبقت یا پارک بزنید.
24. همیشه به یاد داشته باشید که در 15 متری تقاطع ها نباید پارک کنید و در جاهایی که نباید توقف کنید، توقف نکنید.
25. از جلسات اول آموزش، نحوه کلاج گرفتن آرام را یاد بگیرید. تسلط بر کلاج و آرام گاز دادن، نیمی از رانندگی است.
26. در هنگام رسیدن به تقاطع خیابانی که قصد پیچیدن به آن را دارید نیم کلاج را بگیرید و پس از آنکه ماشین شما در مسیر مستقیم خیابان قرار گرفت نیم کلاج را رها سازید.
27. در رانندگی، ابدا تحت تاثیر بوق و چراغ کسی قرار نگیرید و سعی نمایید طوری رانندگی کنید که احساس ترس و استرس از هیچ کس و چیزی نداشته باشید.
28. طوری در خیابان رانندگی کنید که دیگران به شما توجه کنند و خود را مهیای ماشین شما نمایند و نه آنکه شما حواستان به همه ماشین ها باشد و مراقب آنها باشید!!
29. فشار دادن کلاج مترادف است با دنده خلاص و فشار دادن ترمز مترادف است با کشیدن ترمز دستی. لذا وقتی ترمز دستی را رها کردیم اتومبیل را با ترمز متوقف می کنیم و اگر اتومبیل در حالت دنده خلاص باشد دیگر نیازی به فشار دادن کلاج نیست.
30. سعی نمایید در کلاس های عملی رانندگی سه چیز را خوب یاد بگیرید: 1- کنترل کامل کلاج 2- دور زدن دو فرمانه(علی الخصوص در خیابان های باریک و کوچه ها) 3- پارک دوبل
31. برای رانندگی یاد گرفتن، شرط اول «آرام رانندگی» کردن است. وقتی شما بتوانید در یک سرعت ثابت به آرامی اتومبیل را هدایت کنید، مطمئنا قادر خواهید بود در سرعت بالا نیز آن کار را انجام دهید. به آرامی رانندگی کردن باعث یادگیری بهتر شما خواهد شد. عجله به یادگیری شما لطمه خواهد زد. سرعتی رانندگی کردن و شتابزده بودن به معنای حرفه ای بودن نیست.
32. برای دور دو فرمانه باید به چند نکته مهم توجه داشت. اول اینکه به محض رسیدن جلوی ماشین به خط حائل در بین دو خیابان موظف به توقف هستیم و پس از بررسی از نبود خطر، اقدام به دور زدن می کنیم. در غیر اینصوت ماشین را به جلو حرکت داده و در صورت عبور اتومبیلی از لاین دورتر از خط حائل، می ایستیم تا آن اتومبیل عبور کند و سپس به دور زدن ادامه می دهیم.ثانیا باید در تمام حال اقدام به چراغ راهنما زدن نماییم. همچنین رعایت این نکته نیز مهم است که در دنده عقب جهت چرخاندن فرمان و چراغ راهنما برعکس می شود.
33. عدم رعایت تسلط به پدال گاز و کلاج و ترمز به دلایل متفاوتی همچون ناوارد بودن کارآموز، سفت بودن پدال و ... اتفاق می افتد. عدم تسلط بر پدال کلاج باعث خاموش شدن ماشین در هر بار ترمزگیری می شود. چون اگر پدال کلاج را به تندی رها کنید و بالا بیاورید ماشین خود بخود خاموش می شود مگر آنکه مقداری گاز چاشنی آن کنید. همچنین اگر بر پدال گاز مسلط نباشید منجر به شتاب گیری های غیرحرفه ای می شود که بر روی سرنشینان حالتی نا مطلوب شبیه پرش و پرت شدن دست می دهد. برای این که این مشکل را نداشته باشید، اتومبیل را در کنار خیابان متوقف و خاموش کنید. سپس برای 5 دقیقه با پای خود، پدال ها را به آرامی فشار دهید و به آرامی بالا بیاورید. اگر چند بار این کار را کنید تسلط تان بر پدال به شدت ارتقا می یابد و می توانید پس از روشن کردن اتومبیل از کنترل و تسلط باورنکردنی خود بر پدال ها لذت ببرید.
34. قاعده ساعت 10 و 11 در پارک دوبل:
یکی از موارد مهم امتحانی در پارک دوبل، رعایت نحوه چرخاندن فرمان ماشین است. برای پارک دوبل کردن، هنگامی که پشت فرمان نشسته ایم ضمن رعایت نکات عمومی، دنده را روی R قرار داده و سر برگردانده و آرام به سمت عقب حرکت می کنیم و دقت می کنیم تا هر وقت انتهای ماشین پارک شده را از گوشه نزدیک درب عقب دیدیم فرمان را کامل چرخانده تا اتومبیل ما همچون عقربه ساعت 11 شود. این روند تا دیدن پلاک ماشین جلویی ادامه می یابد تا همچون عقربه ساعت 10 شود. به محض دیدن پلاک از شیشه روبروی فرمان، (پس از آنکه شما توانستید از شیشه جلو، پلاک ماشین روبرویی را ببینید) بلافاصله فرمان را چرخانده تا درجه ماشین به عقربه ساعت 11 نزدیک شود و این روند را ادامه می دهیم تا ماشین به صورت صاف (عقربه ساعت 12) با فاصله نیم متر از جدول و میان ماشین عقبی و جلویی پارک شود.
35. برای توقف پشت چراغ قرمز یا پشت اتومبیلی که ایستاده است می بایست ابتدا پدال کلاج را تا انتها فشار دهیم سپس ترمز را می گیریم و سپس همزمان با گرفتن پدال کلاج، دنده را در حالت دنده خلاص قرار می دهیم. با این کار اتومبیل بدون اینکه خاموش شود از حرکت باز می ایستد. ضمنا یادتان نرود هرگاه خواستید به طور کامل ترمز کنید کلاج را تا انتها بگیرید تا فشار وارد بر چرخ ها از جانب موتور حذف شود و ترمز بی جهت هدر نرود.
36. بهترین راه ترمز کردن: برای توقف ابتدا به آرامی ترمز کرده و سپس پدال ترمز را بیشتر فشار دهید و قبل از توقف کامل از فشار بر پدال ترمز کم کنید.
37. طرز صحیح روشن کردن و شروع حرکت با ماشین: 1- کلاج را تا انتها فشار می دهیم 2-دسته دنده را در حالت دنده خلاص قرار می دهیم 3- سوئیچ اتومبیل را از حالت خاموش می چرخانیم و در حالت باتری قرار می دهیم 4- پس از سه چهار ثانیه سوئیچ را از حالت باتری بیشتر می چرخانیم و استارت می زنیم تا ماشین روشن شود(پس از قطع شدن صدای آمدن بنزین به موتور) 5- همزمان با استارت زدن، پدال گاز را کمی فشار می دهیم تا ماشین روشن شود 6- ترمز را بگیرید و کلاج را تا آخر فشار دهید و دسته دنده را بر روی دنده یک قرار دهید 7- ترمز دستی را خلاص کنید 8- آینه ها را نگاه کنید و پس از زدن راهنمای چپ، شروع به حرکت کنید.
38. برای تسلط بر کلاج هنگام دنده عقب آمدن و شروع حرکت، برای پرهیز از خاموش کردن ماشین یا حرکت شتابزده اتومبیل، ابتدا با پا کمی گاز را فشار دهید و آرام آرام پدال کلاج را بالا بیاورید تا به سرعت مینیممی مد نظرتان دست پیدا کنید بدون آنکه ماشین خاموش شود. گاز دادن هنگامی که کلاج به طور کامل پایین است باعث حرکت اتومبیل نمی شود ولی در عوض شما را با پدال گاز ماشین امتحان گیرنده در آزمون شهری (سرهنگ) آشنا می کند.
39. یک حالت بهتر برای پارک دوبل استفاده از کنج دور شیشه درب عقب است. به این صورت که شما ماشین را نیم متر جلوتر از ماشینی که می خواهید پشتش پارک کنید متوقف می کنید و شروع به دنده عقب آمدن می کنید. سپس پس از آنکه عقب همین اتومبیل را از کنج دور شیشه درب عقب ماشینتان دیدید شروع به چرخاندن فرمان به سمت راست می کنید و این روند را تا زمانی که پشت ماشین را از کنج نزدیک شیشه درب جلو سمت راست (درب کناری تان) ببینید ادامه می دهید و سپس بلافاصله فرمان را به سمت چپ می چرخانید. فراموش نکنید شما در پارک دوبل، ملزم هستید در یک حرکت، ماشین را با فاصله یک متر از جلو، یک متر از عقب و نیم متر از جدول پارک کنید. لذا اگر مجبور شدید، چند حرکت اضافه (مثلا یکبار به جلو بروید تا فاصله تان تنظیم شود) انجام دهید اینها درست نخواهد بود و برایتان نمره منفی لحاظ می شود.
40. در حالت توقف و هنگامی که ترمز دستی بالاست می توانید با فشار دادن کلاج ها، دنده ها را عوض کنید تا بر دنده ها مسلط شوید. این کار برای امتحان سرهنگ خیلی بدرد می خورد. چون ممکن است دنده های ماشین سرهنگ، آنطور نباشد که شما عادت کرده اید!
41. فراموش نکنید که برای جلو و عقب دادن صندلی، ضامن آن در دست چپ قرار دارد. اگر در امتحان سرهنگ، ضامن آن در سمت چپ نبود از سرهنگ بپرسید که ضامن جلو عقب بردن صندلی کجاست؟ اگر حرفی زد به او بگویید ضامن صندلی ماشینی که من با آن کار کرده ام در سمت چپ بود. (ممکن است در برخی ماشین ها، ضامن صندلی در زیر صندلی باشد یا دستگیره پلاستیکی آن کنده شده باشد). 
42. راهنما را در همه حال به خاطر داشته باشید. در دور دو فرمانه می بایست حداقل سه بار راهنما بزنید: یکبار قبل از توقف در کنار خیابان راهمای راست را می زنید. دوم برای دور زدن، راهنمای چپ را می زنید. سوم برای دنده عقب راهنمای راست را می زنید. 
43. فراموش نکنید برای خروج از پارک ابتدا راهنما بزنید. سپس پس از اینکه نیم متر به عرض خیابان حرکت کردید دوباره توقف می کنید و پس از بررسی عدم عبور وسیله نقلیه (که حق تقدم عبور داشته باشد) از پارک به طور کامل خارج شده و در مسیر اصلی قرار بگیرید.
44. در هنگام پارک دوبل کردن ممکن است ماشین را کج پارک کرده باشید. برای اینکه این مشکل پیش نیاید، به وسیله آینه بغل سمت چپ تان، راسته ی اتومبیل تان را با کف خیایان قیاس کنید تا متوجه کج بودن پارک کردنتان بشوید. برای رفع این مشکل، کمی بیشتر دنده عقب بیایید تا اتومبیل صاف شود. 
45. یک اصل مهم در رانندگی تغییر مداوم دنده و بازی با آنهاست. فراموش نکنید در کنار چراغ راهنما، باید همیشه و در سرعت های مختلف دنده ماشین را عوض کنید. در همه حال و علی الخصوص در امتحان شهری، موکدا توصیه می شود که در هنگام کاهش سرعت برای توقف یا پارک کردن، حتما دنده را از 2 به 1 تغییر دهید. وقتی که به طور کامل ایستادید می بایست دنده را در وضعیت دنده خلاص قرار دهید. 
46. یک نکته مهم و حرفه ای در رانندگی این است که در هنگامی که ماشین شما در سرازیری قرار دارد، برای اینکه شما به خوبی از پارک خارج شوید و ماشین عقب نیاید، می بایست به طور همزمان از کلاج و ترمز استفاده کنید و برای اینکه از عقب رفتن ماشین تان جلوگیری کنید لازم است اندکی کلاج را بالا آورده تا ماشین درگیر شود و به عقب نرود.
47. طبق قوانین، شما ملزم هستید قبل از آغاز حرکت، ترمز پایی را تست کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. بررسی سالم بودن ترمز، یکی از موارد امتحانی توسط سرهنگ است. برای اینکه ببینید ترمز ماشین سالم است یا خیر، اتومبیل را روشن می کنید (ولی حرکت نمی کنید) و دنده را بر روی دنده خلاص قرار داده و چند بار با پا، ترمز را فشار می دهید. اگر زیر پایتان خالی شد و پدال ترمز به سرعت پایین رفت به معنای آن است که ترمز ماشین شما مشکل دارد. ولی اگر فشار دادن پدال ترمز سخت بود و به سنگینی پایین رفت به معنای صحت ترمز ماشین شماست. برای اینکه این موضوع را خوبتر بفهمید، سیستم ترمز ماشین را با سیستم ترمز دوچرخه مقایسه کنید: وقتی ترمز، سفت گرفته می شود ترمز سالم است و وقتی سیم ترمز می برد یا کش می آید، دستگیره ترمز به سرعت جمع می شود.
48. دور موتور ماشین در حرکت در دنده یک و دنده دو می بایست روی 1.5 باشد. دور موتور بیشتر به معنای عدم تناسب سرعت وسیله نقلیه با دنده و وسایل نقلیه دیگر است. توجه داشته باشید که در امتحان شهری، عدم رعایت این مسئله منجر به نمره منفی برای شما می شود. 
49. در پارک دوبل در کنار خیابان های پر رفت و آمد توجه داشته باشید که در هنگام دور زدن، ماشین شما به مقدار بیشتری به عرض خیابان تجاوز خواهد کرد. در این حین مراقب باشید که تصادف اتفاق نیفتد و کسی با جلوی ماشین شما برخورد نکند.
50. در هنگام خروج از پارک از کنار خیابان دقت کنید که موتور سیکلت سواران همواره با سرعت بالا و برخی از اوقات به صورت نامرئی ظاهر می شوند. لذا حواستان باشد که نهایت دقت را داشته باشید که به آنها نخورید. کوچکترین اشتباه شما در این زمینه منجر به حادثه می شود و در امتحان شهری نیز، بی ملاحظگی شما در این زمینه باعث مردود شدن تان می گردد.
51. یکی از دلایل بدجا رفتن دنده، فشار ندادن کامل کلاج است. معمولا هنگامی که با سینه کف پایتان کلاج را فشار می دهید، احساس می کنید که کلاج تا انتها پایین رفته است ولی وقتی با نوک انگشتان پایتان آن را فشار دهید می فهمید که هنوز مقداری بالا مانده است و باید بیشتر فشار می دادید که به خوبی پایین برود. لذا برای آنکه در هنگام دنده عوض کردن به مشکل برنخورید، کلاج را تا انتها به طور کامل فشار دهید و پایین نگه دارید تا دنده (علی الخصوص دنده عقب) به خوبی جا برود.  
52. هنگام طی مسیر با دنده عقب می بایست دست راست خود را بر پشت صندلی کناری خود قرار داده و سر را برگردانده و عقب را نگاه کنید. رعایت این نکته در امتحان شهری ضروری است. برای پارک دوبل، نیازی به این کار نیست و فقط لازم است هر دو دست را بر روی فرمان قرار دهید و سر را برگردانید و به موقع فرمان را بچرخانید.
53. شتاب زده بودن در پارک دوبل، منجر به تصادف ماشین با جدول کناری خیابان می شود. همواره در پارک دوبل، به آهستگی رانندگی کنید و اگر می توانید چند بار به کرات سرعت را کم کنید و نظارت کنید تا مرتکب خطا نشوید. شتاب گیری بیجا و عدم توقف کامل اتومبیل در زمان خودش، به گونه ای که ماشین بیش از حد عقب نرود از موارد مهم در پارک دوبل است. برای اینکه به پارک دوبل تسلط یابید حتما تمرین های خودتان را زیاد کنید، به شدت آهسته برانید و از شتاب گیری و سرعتی عمل کردن (حتی اگر خیلی حرفه ای هستید و می توانید با سرعتی بالا ماشین را پارک کنید) پرهیز کنید. همچنین مراقب باشید هیچگاه ماشین تان بی جهت عقب نرود و آن را به خوبی کنترل کنید. کنترل ماشین به گونه ای که نه بیش از حد انتظار جلو رود و نه عقب برود از ملاک های تعیین شایستگی شما برای رانندگی است. 
54. شنیدن صدای موتور به شما کمک می کند تا پایتان را همواره به مقدار مشخص بر روی پدال گاز فشار دهید. این ویژگی در هنگام پارک دوبل که می بایست سرعت شما، حداقل سرعت ممکن باشد بسیار حائز اهمیت است. همچنین می توانید از روی دور موتور (که عقربه ساعتگرد آن در کناز عقربه سرعت است)  نیز مقدار فشار پایتان بر روی پدال گاز را ارزیابی کنید. برای آنکه به این صدا عادت کنید در خیابان های خلوت تمرین کنید و برای امتحان شهری، نیز زمانی را انتخاب کنید که خیابان ها خلوت تر و کم صدا تر باشد تا شما بتوانید به خوبی حرفه ای شوید. 
55. برخی از مربیان درباره شیوه صحیح ترمز گرفتن بر این نظر هستند که می بایست ابتدا یک نیش ترمز ساده و کوچولو گرفت و سپس پا را روی کلاج گذاشت و تا انتها فشار داد و ترمز را گرفت.
56. قاعده کلاج و نیم کلاج: هنگام پارک دوبل و حرکت از پارک به بیرون، وقتی کلاج را تا انتها فشار می دهید و بالا می آورید ممکن است در ابتدای حرکت، ناگهان ماشین یک شتاب محدود در حرکت بگیرد. برای اینکه این مشکل پیش نیاید، همزمان با شروع حرکت پس از بالا آوردن کلاج، اندکی کلاج را مجددا به پایین فشار می دهیم (به اندازه نصف مقداری که بالا آورده اید) تا سرعت ماشین و شتاب آن کم شود و بهتر بتوانید پارک کنید یا از پارک بیرون بیایید.
57. در هنگام خروج از پارک به یاد داشته باشید که اندکی بیرون آمده و توقف می کنید تا قشنگ خیابان را بررسی می کنید. فراموش نکنید که این توقف باید یک توقف کامل باشد. یعنی کلاج را تا انتها فشار داده و ترمز را گرفته باشید تا ماشین ابدا حرکت نکند. حالا برای حرکت دادن ماشین و رفتن به مسیر اصلی خیابان، اگر احتمال می دهید که ماشین ممکن است به عقب برود، بدون آنکه ترمز را رها کنید کلاج را خیلی کم و آهسته بالا می آورید تا حدی که فرمان شروع به لرزیدن می کند. حالا ترمز را رها می کنید. با این ترفند، ماشین عقب نمی رود و بلافاصله پس از رها کردن ترمز با یک سرعت کم شروع به حرکت رو به جلو می نماید. سپس در ادامه پا را روی گاز می گذارید و اندکی گاز می دهید.
58. سیستم فرمان و ترمز و گاز و کلاج پراید ها با یکدیگر فرق دارد. برخی مدل ها فرزتر هستند و تسلط به آنها بسیار روانتر و آسانتر است. اصولا تسلط رانندگی بر ماشینی که ترمز و گاز و کلاج نرم و روانی دارد خیلی ساده تر از ماشینی است که فرمانش به سختی می چرخد، پدال کلاج اش خیلی سخت و سفت است و ترمزش نیز ضمخت است!
59. برخی از مربیان معتقدند یکی از دلایل دیر یاد گرفتن رانندگی و عملکرد ضعیف هنرآموز ها به خاطر کفش نامناسب است. آنها توصیه می کنند هنگام رانندگی از کفش ورزشی استفاده کنند جوری که پدال ها را به خوبی در زیر پایشان احساس کنند. کفش پاشنه بلند (برای زنان) و کفش های رسمی (برای مردان)، از دقت نظر لازم برای تسلط بر کلاج ها می کاهد. 
60. برخی از مربیان توصیه می کنند در هنگام پارک دوبل، پس از آنکه انتهای ماشینی که قرار است پشت آن پارک کنید را از گوشه نزدیک پنجره سمت راست (صندلی کناری تان) را دیدید سریعا توقف کنید و پس از یک ثانیه مکث، شروع به حرکت آهسته کنید و پس از یکی دو ثانیه از شروع حرکت، به طور کامل فرمان را به سمت چپ بچرخانید. در حین چرخش از «قاعده کلاج و نیم کلاج» استفاده کنید.
61. قاعده «یک و نیم دور چرخش معکوس فرمان»: پس از پارک دوبل شاید لازم باشد اندکی از مسیر را را عقب بروید. معمولا این یکی از موارد امتحانی سرهنگ است. برای این منظور به خاطر بیاورید که در حرکت دوم پارک دوبل، فرمان را در چه جهتی به طور کامل چرخانده اید تا ماشین تان در پشت ماشین پارک شده، پارک شود. شما در آخرین حرکت، فرمان ماشین را به طور کامل، خلاف عقربه های ساعت و به سمت چپ چرخانده اید. حالا برای اینکه بتوانید مسیری را دنده عقب بروید می بایست چرخ های ماشین را صاف کنید تا ماشین در مسیری موازی جدول های کنار خیابان حرکت کند. بدین منظور قبل از شروع به حرکت، 1.5 دور فرمان را در جهت راست (عقربه های ساعت) می چرخانید تا چرخ های ماشین صاف شود و حالا سر را برگردانده و دست راست تان را در پشت صندلی کناری قرار داده و با توجه به چراغ ترمز عقب ماشین، ماشین را به عقب هدایت می کنید. به یاد داشته باشید که معیار شما برای صاف حرکت کردن، چراغ خطر عقب ماشین است (مثل نشانه گیری در اسلحه کلاشنیکف و ژ-3 که هدفتان را با نشانه سوزنی سر اسلجه می سنجید).
62. مربیان آموزش دهنده، عموما اجازه رانندگی با سرعت بیش از 30 کیلومتر/ساعت را به هنرجو نمی دهند. بر این اساس توصیه می شود پس از کسب گواهینامه، در صورتی که پیش از این حرفه ای نبوده اید و ماشینی نیز برای تمرین نداشته اید، حتی الامکان با همان سرعت آموزش دیده رانندگی کنید تا به تدریج حرفه ای شوید. 
63. هدف از آموزش ها و امتحان عملی رانندگی (امتحان شهری) این است که شما با کمترین «سرعت» ممکن وسیله نقلیه و بالاترین «سرعت عمل»، موارد رانندگی را انجام دهید. 
64. عموما در آموزشگاه ها، مهارت رانندگی در سرعت های بالا را به هنرآموز نمی دهند. نتیجه آنکه وقتی یک هنرآموز برای اولین بار پشت ماشینی قرار می گیرد و با سرعت بالا رانندگی می کند به محض مواجهه با صحنه ای خطرناک، کنترل و مدیریت صحیح ماشین را از دست می دهد و حادثه ای می آفریند که منجر به مرگ خودش و دیگر سرنشینان می شود. برای رفع این مشکل چند نکته در هنگام رانندگی با سرعت های بالای 50 کیلومتر در ساعت را رعایت کنید: اول اینکه در این سرعت، برای کنترل ماشین و کاهش سرعت آن، هیچگاه کلاج را به طور کامل نگیرید چون شتاب اتومبیل بیشتر می شود و ترمز گیری سخت تر می گردد. بهترین کار در این موقع این است که اندکی ترمز بگیرید و رها کنید و مجددا بیشتر ترمز بگیرید تا بتوانید به خوبی ماشین را کنترل کنید. دوم اینکه اگر با صحنه خطرناکی مواجه شدید هیچگاه از ترمز دستی برای توقف و کاهش سرعت ماشین استفاده نکنید چون در برخی از ماشین ها منجر به چپ شدن (علی الخصوص در پراید) می شود. سوم اینکه هیچگاه در سرعت های بالا، فرمان را با یک دست نگیرید و همواره با دو دست آن را کنترل کنید. چهارم اینکه در هنگام مواجهه با حادثه ای که در شرف وقوع است، هیچگاه فرمان را زیاد نچرخانید چون ماشین چپ می کند و کنترل از دست تان خارج می شود بلکه فرمان را سفت بگیرید تا کمترین انحراف را داشته باشید. پنجم آنکه بهترین کار این است که سرعت مطمئنه را رعایت کنید و از شتاب گیری های غیر مطمئن و عجله پرهیز کنید.   
65. در هنگام شروع بارندگی، به شدت آرام رانندگی کنید (دنده سنگین) و از ترمز گرفتن ناگهانی پرهیز کنید.
66. در هنگام مواجهه با عابر، هیچگاه فرمان را نچرخانید که از کنارش بگذرید. بلکه سرعت را آرام کنید و مهیای توقف شوید. 
67. سعی کنید نحوه چراغ زدن به ماشین جلو را در کلاس های آموزشی یاد بگیرید. همچنین تسلط کامل بر روشن و خاموش کردن چراغ های بالا و پایین جلوی اتومبیل.
68. سعی کنید بخشی از وقت کلاس های آموزشی را صرف یادگیری نکات ریز مکانیکی و تعمیر اتومبیل کنید تا در صورت بروز مشکل به بنبست نخورید و خودتان بتوانید کمی با ماشین ور بروید تا اگر درست نشد، آنگاه مجبور به بردن آن به مکانیکی شوید.
69. هنگام پیاده شدن از اتومبیل همیشه بیاد داشته باشید که ابتدا از داخل آینه بغل تان، عقب را نگاه کنید و در صورت عدم وجود خطری، کمی درب اتومبیل را باز کنید و سرتان را برگردانده و بطور کامل عقب را نگاه کنید. در صورتی که مطمئن شدید هیچ وسیله نقلیه ای مثل موتور سیکلت به سمت تان نمی آید درب را آرام آرام باز کنید و سپس از اتومبیل پیاده شوید. دقت کنید که این یکی از موارد مهم در رانندگی است که عموما به دلیل بی توجهی بسیاری از رانندگان در خیابان ها باعث تصادف موتورسیکلت سواران می شود.
70. برای خاموش کردن ماشین می بایست ابتدا راهنما بزنید و در مکان مد نظرتان توقف کنید، سپس به ترتیب امور روبرو را انجام دهید: 1- وضعیت لاستیک را متناسب با محل توقف تان انتخاب کنید (مثلا اگر در سراشیبی هستید فرمان را به سمت راست بچرخانید تا در صورت حرکت، لاستیک با جدول درگیر شود)، 2- دنده را به دنده خلاص تغییر دهید ولی کماکان پایتان را بر روی ترمز حفظ کنید.  3- ترمز دستی را بکشید.  4- اتومبیل را خاموش کنید.   5- در صورتی که در مسیر سراشیبی قرار دارید دنده را بر روی دنده عقب تغییر دهید تا ماشین حرکت نکند.  6- کمربندتان را باز کنید. 7- به واسطه نگاه کردن آینه بغل و کنارتان، از وجود امنیت برای پیاده شدن سرنشینان از اتومبیل اطمینان حاصل کنید. 8- پس از بررسی از نبود ماشین یا موتوری که به طرف شما می آید درب را باز کنید و پیاده شوید. 
71. یادتان نرود که وقتی نیاز به برداشتن پا از روی کلاج هست الزاما نیاز نیست همه پایتان را از روی همه کلاج رها کنید. اندکی که پایتان را از روی کلاج رها کنید (حدود 20 درصد) ماشین شروع به حرکت می کند. اگر همه بخواهید خودتان را عادت دهید که باید همیشه همه پایتان را از همه کلاج بلند کنید ماشین مرتب خاموش می شود. به محض اینکه اندکی پایتان را از روی کلاج بلند کردید ماشین شروع به حرکت می کند، آرام که حرکت کرد، به تدریج پایتان را از کلاج رها کنید. پس یادتان باشد وقتی می گوییم کلاج را رها کنید منظور این نیست که همه کلاج را یکباره رها کنید بلکه منظور در مرحله اول همان 20% است. بعد که ماشین با گاز کم شما اندکی راه افتاد بقیه پایتان را از کلاج بر می دارید. این نکته برای رانندگی با هر ماشینی الزامی است. 


حاشیه های رانندگی   
1. ساعت تدریس دو ساعت است. برخی آن را در یک ساعت و 50 دقیقه نیز خلاصه می کنند. بعضی نیز در یک ساعت 40 دقیقه!!
2. یک اصل مهم در آموزش رانندگی: سعی نکنید نکات را بنویسید یا حفظ کنید. بلکه آنها را به ضمیر ناخودآگاه ذهن بسپرید. رانندگی چیزی نیست که آن را با حافظه خود یاد بگیرید بلکه باید در ضمیر ناخودآگاه ذهن شما حک شود.
3. تیزبینی خود را روز بروز افزایش دهید. شما باید همزمان هم جلویتان را ببینید هم کنارتان را ببینید. هم عقب را حواستان باشد. هم تابلو ها را بخوانید.
4. آموزش دهنده خودرو به من گفت که دخترها نسبت به پسر ها خیلی دیرتر رانندگی یاد می گیرند :دی! البته چیزی که من در عینه دیدم این است که نرخ قبولی دختر ها در آزمون ها به مراتب بیشتر از پسرها است :دی!
5. عمدتا آموزش دهنده ها، صداقت لازم را برای آموزش ندارند تا هنرآموز، رانندگی را به خوبی یاد نگیرد و مجبور شود کلاس های تمرینی متعددی بردارد. این مربیان، با زرنگی خاصی همواره پایشان بر روی کلاج و ترمز است و خیلی وقت ها که شما این مسئله را می پرسید انکار می کنند اما در حقیقت، این شما نبودید که به خوبی رانندگی کردید بلکه کمک و همراهی مربی بوده است که باعث شده در تمارین خودتان، در موارد متعدد بتوانید به خوبی پارک دوبل کنید و احساس خوبی داشته باشید! لذا بهترین کار برای تسلط بر رانندگی، تمرین با ماشین بدون مربی است. به همین خاطر است که کسانی که با مربی، رانندگی یاد گرفته اند نمی توانند راننده های حرفه ای باشند و نیاز به تمرین زیاد دارند.
6. اگر می توانید دو ساعت کلاس تمرین رانندگی تان را به دو تا یک ساعت تقسیم کنید و در دو روز متفاوت تمرین کنید حتما این کار را انجام دهید. زیرا انسان پس از یک ساعت رانندگی خسته می شود و تمرکز لازم را از دست می دهد و نمی تواند از ساعت دوم کلاس به خوبی استفاده کند. 
7. متاسفانه برخی از مربیان دندان گرد، به خاطر اینکه شما رانندگی را به خوبی یاد نگیرید، شما را به منطقه ای شلوغ، پر سر و صدا و بد آب و هوا می برند تا شما نتوانید به خوبی تمرکز کنید و فکرتان درگیر مسائل حاشیه ای (مثل گرم بودن هوا، شلوغ بودن خیابان و ...) شود. برخی دیگر از مربیان، ترجیح می دهند بیشتر وقت هنرجو (بعضا تا 80 درصد زمان کلاس تمرینی) را صرف گاز دادن در خیابان ها کنند. اگر با چنین مواردی مواجه شدید، حتما محترمانه و مودبانه اعتراض کنید و از مدیر آموزشگاه بخواهید تا مربی ای را به شما معرفی کند که بتوانید به خوبی از زمان تان استفاده کنید و تمرین کنید. برخی از آموزشگاه ها می گویند حداکثر تعداد پارک دوبل 5 تاست!! اگر با چنین موردی مواجه شدید لااقل بگویید من می خواهم در جای خلوت رانندگی کنم و آهسته تمرین کنم. جالب است بدانید که برخی از مربیان، حتی اگر شما بخواهید خیلی آهسته بروید(مثلا با کمترین سرعت ممکن) نیز به شما تذکر می دهند!! برخی دیگر پا را فراتر گذاشته، حتی اگر بخواهید چند بار دنده های ماشین را در حالت خاموش بودن ماشین هم عوض کنید به شما تذکر می دهند و مانع تمرین شما می شوند!! هدف از ایجاد چنین محدودیت هایی برای شما، دکان باز کردن برای کسب و کار خودشان است. لذا تا می توانید کاری کنید که در دام این دسته از مربی ها نیفتید. چون هیچگاه راننده خوبی نخواهید شد و مجبور می شوید بارها در امتحان شهری شرکت کنید تا مثلا در دفعه بیستم قبول شوید. 
8. 

نکات دیگر:   
1. به غیر از امتحان آیین نامه که توسط مدرس در سر کلاس آموزشگاه های رانندگی گرفته می شود، یک امتحان آیین نامه نیز توسط سرهنگ امتحان گیرنده گرفته می شود که شرط قبولی در این امتحان، مجوز شرکت در امتحان عملی رانندگی در سطح شهر است. 
2.  معمولا مربیان آموزش دهنده رانندگی پس از پایان 10 جلسه یک یا دو جلسه هم به صورت تست، اضافه می نویسند تا کارآموز پس از تایید مربی، مجوز شرکت در آزمون سرهنگ و آزمون رانندگی شهری را به دست آورد.

نکات مربوط به امتحان سرهنگ (امتحان شهری) را در مطلب زیر بخوانید:
http://charchoob.blog.ir/post/98

برای کسب اطلاعات بیشتر:   
1. وبلاگ آموزش گام به گام رانندگی
http://www.amoozeshnima.blogfa.com/
2. چند نکته مهم درباره امتحان افسر:
http://drivingtips.blogfa.com/post/110/چطوری-امتحان-شهر-رو-با-موفقیت-پشت-سر-بگذاریم-
3. تکنیک های آموزش عملی رانندگی
http://www.8pic.ir/images/soyr1mm0zdn2v3keez4.pdf
4. نکات حرفه ای رانندگی
http://s2.picofile.com/file/7585165692/ranandegi.rar.html
موافقین ۱ مخالفین ۱ ۹۳/۰۲/۱۳
سید ابوالفضل هاشمی

رانندگی

گلچین

نظرات  (۶۰)

۰۹ تیر ۹۴ ، ۱۳:۱۴ مریم خدادادی
ممنونم 
خداخیرتون بده خیلی خیلی کارتون عالیه من کلاس میرم ولی مربی هرچی میگه یادم میره ولی الان توذهنم موند
سلا م خیلی خوب بود ممنونم .من دوساله گواهینامه گرفتم اما میترسم مخصوصا جای شلوغ  .اینقدر بهم فشارمیاد که زود خسته میشم .چیکار باید کرد.
پاسخ:
سلام. طبیعی است! ترافیک اعصاب خورد کن است. می توانید به شهری خلوت نقل مکان کنید و از رانندگی در آنجا لذت ببرید. خیلی ها هستند که ماشین و گواهینامه دارند ولی ترجیح می دهند به دلایل مختلف مثل جریمه و تصادف و نبود پارکینگ با اتوبوس و مترو اینور و اونور بروند. راستی ماشین شما مدل بالاست؟ شاید به همین خاطر باشد :دی
خدا خیرت بده نه نه جون.مدرسم بودی هاا تا حالو گواهیینامه ام رو گرفته بودم واللوو.الهی بی قضاو بلا باشی .پسرووم .سپردمت دست خدا و شاه چراغ نه نه
۰۲ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۰۲ محمد حسین حسین زاده
سلام و عرض خسته نباشید
این کلاسایی ک مربی پس از اتمام آموزش مینویسه اجباریه؟ینی حتما هر چند جلسه که میگه باید بریم نمیشه هیچ کاریش کرد؟
پاسخ:
سلام. معمولا بین یک تا دو جلسه می نویسند و اجباری است. همچنین کلاس هایی که سرهنگ می نویسد نیز اجباری است.
عالی ی ی ی بود. من تازه مربی شدم خیلی به دردم خورد. ممنون:-) 
باسلام.من خودم مربی رانندگی هستم و باید عرض کنم خیلی از مطالب مطرح شده در بالا واقعأ اشتباه بود
پاسخ:
سلام. تفاوت دیدگاه در بین همه مربیان هست و جالبتر آنکه هیچ یک از مربیان، ضعف خود را نمی پذیرند و مربی دیگر را به آموزش ضعیف و نادرست متهم می کنند. بنده مربی نیستم ولی آموزش هایی که از چند مربی دیده ام را اینجا نوشته ام. اگر فکر می کنید بخشی از آنها اشتباه است لااقل به آن اشاره می کردید یا صحیح آن را قید می فرمودید. با تشکر از نظرتان.
بسیار سپاس و درود
سلام.من تازه کلاسام تموم شده فردا امتحان شهری دارم.کاش زودتر میومدم سایتتون.مربی من منو میبرد جاهای شلوغ خودشم میگفت که بقیه مربی ها راحت طلبن.من میبرمت بهتر یاد بگیری.خودشم پاش همش رو کلاج و ترمز بود.تازه آخر سر که یه بار تست مربی داشتم گفت چند تا خطا داری ولی من قبولت میکنم.باید ٥٠ تومن بدی که ٢ جلسه دیگه هم بیای تا بهتر یاد بگیری.
سلام،عالی‌بود‌من‌بخاطر‌ترس‌ازرانندگی‌خیلی‌دیراقدام‌کردم،وچون‌سنم‌نسبت‌به‌بقیه‌بالاتره‌احساس‌میکردم‌یاد‌نمیگیرم،الانم‌هماهنگی‌ندارم‌ومربی‌باعث‌ترس‌وحواس‌پرتیم‌میشه،همه‌چیز‌رابلدم‌ولی‌نمیتونم‌درست‌انجام‌بدم،آیی‌نامه‌را‌بار‌اول‌قبول‌شدم‌،ولی‌شهری‌هنوز‌نرفتم‌،اظطراب‌شدیددارم،کلاس‌اضافه‌ه‌مم‌گرفتم،خواهشا‌راهنمایی‌کنید،باسپاس‌فراوام
سلام خواهش میکنم  به سوال من پاسخ دهید 
اول اینکه ما هر بار امتحان شهری عملی را مردود میشویم باید یک هفته صبر کنیم تا ازمون مجدد و این همیشه برقراره

و اینکه تنظیم صندلی پراید هایی که تنظیمش زیر صندلی نیست کجاست 

ممنون  و متشکر 
پاسخ:
سلام. من داخل متن نوشتم که اگر زیر صندلی نبود سمت چپش هست. سمت راست که دنده و ترمز دستی هست. دیگه جایی نمی مونه!!
ضمنا گزاره ای که فرمودید باید یک هفته صبر کنیم برای همه صادق است.
سلام و بسیار سپاس از مطالب مفیدتون
به نظر من که تمام مطالب درست بود بجز یکجا که نوشته بودید هنگام دور دوفرمانه وقتی که دنده عقب می گیریم جهت فرمان و راهنما معکوس همدیگه ست. در صورتی که هم فرمان و هم راهنما باید راست باشه و هم جهت هستن.
ایشالا فردا امتحان شهر دارم واسه اولین بار! دعا کنید قبول شم...

پاسخ:
با سلام. منظور از معکوس یعنی نسبت به حال قبلی آن. یعنی هر جهت که فرمان در حالت قبلی بوده حالت عکسش. و هر جهت راهنما بوده حالا عکسش.
عالی :)
نکات پرباری بود لذت بردم از اینکه تماما و با جزئیات خاطرنشان شده بودن.
خسته نباشی:دی
سلام

لطفا در خصوص پارک دوبل اطلاعات بیشتر و در صورت امکان تصویری هم قرار دهید، هنوز خیلی مشکل دارم و عموما با فاصله پارک میکنم،
به نظر شما هنگامی که فاصله با ماشین پارک شده بیشتر از نیم متر شده چه کنم؟

با تشکر از مطالب خوبتون
پاسخ:
سلام. به نظرم مطالب گفته شده به حد کافی با جزئیات می باشد و نیازی به تصویر نمی باشد. فقط کافی است مطالب گفته شده را خوب درک و فهم کنید. پس از آنکه خوب فهمدید می بایست تا آنجا که می توانید تمرین کنید. لذا حفظ کردن صوری این مطالب بدون تمرین مکرر نمی تواند ضامن موفقیت شما باشد.
اگر فاصله شما با اتومبیل پارک شده بیش از نیم متر باشد می بایست هنگامی که از پشت ماشین جلویی دنده عقب می آیید مقدار بیشتری دنده عقب بیایید تا تنظیم شود. اینکه دقیقا چه مقدار می بایست عقب بیایید با توجه به نکات گفته شده در متن (مثل عقب آمدن آهسته و توقف های چند باره و بررسی مقدار لازم برای عقب رفتن) میسر می شود.
توصیه من این است که به همان نکته ای که در قبال حرکت کردن در نزدیک ماشین های پارک شده گفته ام عمل نمایید تا بی جهت زحمت تان چند برابر نشود.
موفق باشید.
سلام 
بنده دوروز پیش امتحان شهر دادم برای اولین بار 
وقتی میخواستم حرکت کنم گف دور بزن گفتم خط ممند هست اجازه هست ؟ 
گف بله بزن معلومه ک حواست هست شروع به دور زدن کردم و هیچ مشکلی نداشتم 
اینقدری خوب رانندگی کردم ک خود افسره گف خودت ماشین داری ؟ من در حالی ک خودم ماشین داشتم و سه سالی میشه رانندگی میکنم به دروغ گفتم ن ! 
چون مربی اموزشی ام به من گف اگ افسر ازت پرسید قبلا رانندگی کردی بگو ن چون مجاز نیست
در ضمن بگم ک من از ١٢ جلسه اموزش 
فقط ٥ جلسه رو رفتم خود مربی هم بهم گف نیاز نداری خودمم دیگ حوصلم سر رفته بود فقط با دنده ی یک و دو


در هر حال افسر بعد از تعریف و تمجید هایش وقتی پارک دوبل کردم 
در رو باز کرد گف چند سانت فاصله بیشتر داره 
و به همین دلیل منو مردود کرد 
و من از پشت ماشین عکس انداختم و به مربی ام نشون دادم گف پارک دوبل ات مشکلی نداشت
حال میخواستم بدونم 
بخاطر دروغی ک گفتم قبلا رانندگی نکردم و خودم ماشین نداشتم منو انداخته ؟ 
چون وقتی اینو گفتم خندید و گف پس معلومه خیلی به رانندگی علاقه داری ک اینجوری رانندگی میکنی 
ممنون میشم علت مردود شدنم رو بگید یا شایدم بخاطر جلسه ی اول هست 
چون تا اونجایی ک من میدونم اموزشگاه ما کسی رو جلسه اول قبول نمیکنه 
پاسخ:
با سلام. چنین آدم های عقده ای ای در بین افسران امتحان گیرنده وجود دارد که به دنبال کوچکترین خطای ممکن می گردند که فردی را رد کنند. اینکه شما را مردود کرده است مطمئنا به خاطر فاصله زیاد نبوده است. حتما دلایل دیگری نیز علاوه بر این موضوع داشته است. ولی در هر صورت حتما پس از رد شدن، علت یا دلایل رد شدن را از افسر بپرسید. نکات امتحان سرهنگ را در صفحه مربوطه بخوانید. لینک آن در انتهای همین مطلب قرار دارد.
سلام,من ۱۰ سال قبل گواهینامه گرفتم ولی الان هم یادم رفته هم استرس وترس از رانندگی دارم,لطفا راهنماییم کنید,مرسی
سلام واقعا گل گفتی دقیقا مربی من همین بلا سرم اورد میرفتیم جای شلوغ منم استرس داشتم فراوان دیگه چیزی یاد نمیگرفتم جای شلوغ موقع پارک دوبل هم همش پاش رو کلاج بود آخر هم دو جلسه بهم اضافه داد خدا ازش نگذره.
سلام و عرض تشکر از مدیر محترم  وبلاگ .
خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید در مورد آموزش نکات مربوط به رانندگی کامیون (بنز تک) . اگه خودتون میدونید یا جزوه ای موجود هست یا سایتی هست ....
ممنونم بزرگوار
پاسخ:
سلام. شرمنده. در زمینه کامیون و اتوبوس اطلاعی ندارم.
من تا حالا 4 بار امتحان دادم و قبول نشدم. کلی هم کلاس برداشتم ولی باز هم نتونستم قبول شم. به نظر شما چکار باید بکنم؟ کل زندگی مو مختل کرده متاسفانه. لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ:
سلام. به نکاتی که در بالا و در بخش نکات مهم امتحان شهری گفته شده توجه کنید و کاملا رعایت کنید تا قبول شوید. وضعیت من از شما به مراتب بدتر بود و تعداد شرکت های من در امتحان سرهنگ از شما بیشتر بود ولی ناامید نشدم و فکرم را بکار گرفتم تا قبول شدم. شما هم فکرتان را بکار گیرید. موفق و موید باشید.

سلام و تشکر از مطالب آموزنده تون ، سوال من این بود که چه کار باید بکنم که حواسم هم به جلو باشه و هم به عقب وهم طرفین ، خیلی مشکل دارم در این زمینه

پاسخ:
سلام. حواستون نباید به عقب باشد و فقط در موقع ضرورت! جلو را نباید خیره نگاه کنید. کمی که رانندگی کنید دستتان می آید. اولش طبیعی است.
درمورد ازمون شهری زیاد به خودتون سخت نگیرین من دفعه اول قبول شدم افسری که از من امتحان میگرفت خیلی سخت گیر بود از هرکی پرسیدم گفت نرو همرو میندازه ولی با این همه قلول شدم مطمعنم اگه موقع امتحان ریلکس باشید و حواستونو جمع کنید راحت قبول میشید

سلام از اینکه کلی وقت گذاشتید بسیارممنون.خدا به دادتون برسه.من واقعا استفاده کردم
سلام ب همگی ...ممنون از توضیحاتتون....منم فردا اولین بارمه واسه آزمون شهری...دعا کنید قبول بشم .....😊😊😊😊😊
سلام من یکبار امتحان دادم مردود شدم ولی بعضی از افسرها انصاف ندارن چون زمان امتحان از تعدادی  که امتحان میگرفتن با دنده 2 پارک دوبل را میگرفت اما از تعدادی  دیگه میبرد دورمیدان دوریک فرمان یا دوفرمان وپارک دوبل با دنده 3 با فاصله کمی از ماشینی که پارک شده می خواست انجام بده خوب مشخصه با 12 جلسه نمیشه این مهارت به دست آورد مگه قانون این نیست که بدون گواهینامه حق رانندگی نداری پس چرا اینطور انتظار دارن حرفه ای عمل کنی .
باعرض سلام و خسته نباشید..من تازه کلاس ثبت نام کردم وهیچی نمیدونستم ولی میخواستم یکم اطلاعات داشته باشم .. خوب و مفید بود متشکرم اززحماتتون
سلام  من 2جلسه هست ک عملی رو شروع کردم ومربی منوجاهای شلوغ وپررفتواماد میبره ومن استرس بقیه ماشین هارومیگیرم  بعد فقط سرکوفت ک این چ وضعشه میشنوم ک زمانی خراب میکنم با قرقر هایش رو ب رومیشم  خیلی اذیت میشم  با اینکه دومین جلسه هست  ازمن انتظارات زیادی دارن با اینکه فقط جاهای پررفتوامدمیرم  ومن تمرکزندارم  ایا بیشتر مربیان این ظور هستن من حتی حق ندارم  داخل ی چاله کوچک برم فقط ی بار رفتم ک با اخمو رفتار های زننده رو ب رو شدم حتی امیدمو از دست دادم  ازدیدن مربی استرس میگیرم ممون میشم راهنماییم کنید؟!!
پاسخ:
مطالبی که در اینجا نوشتم و مطالبی که در صفحه نکات امتحانی شهری که در صفحه لیست برچسب (تگ) رانندگی هست را ابتدا بخوانید و سپس محترمانه و مودبانه از مربی بخواهید که شما را به جایی خلوت ببرد و سعی کنید بدون اینکه مربی به شما بگوید چه کنید و چه نکنید مواردی که گفته ام را انجام دهید. ضمنا شما می توانید مربی تان را عوض کنید و فقط باید به آموزشگاه بگویید که مربی دیگری برایتان انتخاب کند.
سلام ممنون از سایت خوبتون من جلسه دوم توشهری هست طبق برگه ای که به ما دادن زمان برای کلاس های تئوری و عملی 2ساعته ولی در هردو مورد 1/30دقیقه تمومش می کنن.وقتی هم که جلسه ازاد می زنن به همین شکله این درسته؟
سلام 
دستتون درد نکنه واقعا عالی بود
فقط در مورد پارک ال هم توضیح بدین ممنون میشم
سلام من شنبه امتحان عملی دارم امیدوارم که قبول شم اولین بار برام دعا کنیییددد
با سلام
بسیار سپاسگزار از تمامی مطالب خوب و مفیدی که در این قسمت گذاشتید 
با تشکر و احترام فراوان
33سالمه. یکسالو نیمه درگیر امتحان شهرم.حدود 10 بار افتادم.با چند ماشین و مربی و اقوام کار کردم.بیش از 50 جلسه کار کردم.بیشتر 1.5 میلیون خرجم شده.روز تمرین همه چیز متوسطه و روز امتحان همه چیز افتضاح.حتی مواردی که دستکم خوب انجام میدم.ضمنا فاقد هرگونه استرسم ولی با ماشین امتحان هیچ چیزی برام درست جلو نمیره.هیچ کسی نتونسته کمکم کنه.آموزشگاه هم که از این وضعیت لذت میبره
سلام به طور‌مثال اگه سرهنگ a هفته ی اول و دوم باشند برا ازمون عملی و سرهنگ دیگری هفته سوم بیاد حدودا چند هفته بعد سرهنگ a دوباره میاد؟
سلام من بار سومه شهری امتحان دادم قبول نشدم توی پارک دوبل اندازه اش مشکل دارم وقتی امتحان نیست خوب پارک میکنم موقع امتحان بقدری حول میشم حتی نمیتونم جلو سرهنگ حرکت کنم -چیکار کنم پارک م بهتر شه میدونم باید نیم متر پارک      کنم


سلام دوستان من قبول شدم شهری برای اولین بار . ممنون از سایتتون
سلام  بلاخره واسه بار چهارم قبول شدم تنها مشکلم استرس بود - اینقدر قرص ارام بخش خوردم تا بلاخره اثر کردو روز امتحان تونستم بدون استرس امتحان بدم عالی بود
یک دنیا تشکر مهندس هاشمی.خدا پدرو مادرت بیامرز و به خودتون طول عمر بده.بازم تشکر.👌👌👆👆👏👏🌹🌹
سلام.الان 6 ماه ماشین خریدیم و گواهینامه گرفتم از رفتن ب جاهای شلوغ شدیدا استرس میگیرم برای مقابله با استرس چ باید کرد؟
شوهر من از ناحیه چشم راست فقط گوشه مشکل داره و نمیبینه.خودش میگه مشکلی در رانندگی نداره تازه گواهینامه گرفته.من خیلی استرس دارم حتی در سرعت های پایین خودش تا شهرستانم میره چون یکبار تصادف کردیم خیلی استرس دارم و با نشستن تو ماشین حالم ب شدت بد میشه.لطفا راهنمایی کنید
پاسخ:
نباید از تصادف کردن بترسید.
سلام
من سه روز دیگه برای اولین بار امتحان شهری دارم.... چند تا سئوال
اول اینکه اموزشگاه ما جلسات رو فقط یکساعته برگزار میکنه یعنی ما دوازده جلسه یکساعته داشتیم!!!! برام جالبه شما نوشتید دوساعته..البته توی کارتکس هم تازه دیدم همینو نوشته
مورد دیگه اینکه توی همین یک جلسه هم فقط روی روون رانندگی کردن با من کار میکرد مربیم که البته مثلا ب اسابقه ترین و بهترین مربی اموزشگاه ما بود...و شاید در مجموع من ده بار هم پارک تمرین نکردم
مورد سوم اینکه لطفا به بچه ها نگید برای تمرین با ماشین غیر اموزشگاه کار کنن متاسفانه من با ماشین دوستم رفتم و با کمال تاسف بخاطر اشکالات فنی که ترمز و کلاج و فرمان ماشین داشت و من بیخبر بودم در خیابان فرعی کاملا خلوت سر یه پیچ زدم به یه ماشین که بدجا پارک کرده بود و چون دوستم هول کرد فرمون را به شدت برگرداند و از سمت دیگه زدم به یه ماشین دیگه...نهایت اینکه کلی هزینه متقبل شدم که اگه چندین جلسه اضافه میرفتم اینقدر هزینه ام نمیشد....دوستم هم حاظر نشد از کوپن های بیمه اش استفاده کنه....همه اش از جیب من رفت!!!!
پاسخ:
با سلام
بهتر نبود مثل ماشین های آموزشگاه ترمز و کلاج دوبل واسه صندلی کناری راننده ماشین دوستتان می گرفتید و بعد رانندگی می کردید؟ 
رانندگی مثل خطاطی میمونه ، یارو دکترا داره، ولی خطش حال آدم به هم میزند 
من که هر گاه دخترا رو در حال رانندگی ببینم ؛ خنده ام می گیرد، 
پاسخ:
با سلام. رانندگی به شعور هم نیاز دارد که اکثر پولدارها و اونهایی که ماشین مدل بالا دارند فاقد آن هستند.
باسلام خیلی پست خوب و مفیدی بود واقعا ممنونم اجرتون با اباعبدالله 
سلام.
چه نکات خوبی. متاسفانه مربی بنده به نکات تاکید نداشت و من هم تا الان 6 بار رد شدم.
البته مشکل رو به خودم نسبت میدم:
1. قبلا پشت هیچ ماشینی بجز مربی ننشستم.
2. بدون تمرین میرفتم آزمون میدادم. 
3. متاسفانه یه جلسه (یکی مونده به آخر) با یه مربی دیگه برداشتم که کلا پارک دوبلم رو عوض کرد و  از اون به بعد خراب شد. و دیگه فرصت تمرین نشد.
سعی میکنم قبل از آزمون چند جلسه تمرین کنم. و دنبال یه مربی میگردم 4 جلسه باهاش تمرین کنم. 
شانسی قبول شدن هم برام ارزش نداره. میخوام بعد از گواهینمامه گرفتن بدون هیچ مشکلی در داخل شهر تحت هر شرایطی رانندگی کنم.
سلام برای پارک دوبل باید دقیقا کجای ماشین نزدیک شیشه کنج باشد تا بتوانیم فرمان را بچرخانیم وباید چقدر بچرخانیم
پاسخ:
با سلام. در متن هست.
سلام ادمین. برای اینکه سر پیچ ها بشه ماشین رو کنترل کرد و سرعت رو کم کرد باید چی کار کرد؟؟ من سرپیچ ها هول میشم و ماشین که سرعت می گیره نمیتونم کنترلش کنم
پاسخ:
با سلام.
تمرین تمرین تمرین
کاهش سرعت به سرعت مطمئنه + چرخش فرمان متناسب
سلام ممنون از مطالب خوبتون من واسه امتحان شهری هنوز نرفتم میترسم کسی نیست تو خونه تشویقم کنه تا امیدور برم امتحان بدم . خدا کنه روسفید بشم 

پاسخ:
آخه! نازی!! کسی نیست تشویقت کنه :(
با سلام
با تشکر از مطالب شما. یه سوال از شما دارم . من هنگامی که یه مسیری با دنده ۲ حرکت می کنم و مثلا میخوام وارد یه کوچه بپیچم. سرعتم رو کم می کنم و بعد کلاچ تا نیمه گرفته و با کمی گاز ( با همون دنده ۲) می پیچم . این طوری احساس می کنم تسلط بیشتری روی ماشین دارم . حالا سوالی که دارم این کار من درسته؟؟ حتی وقتی در یه مکان تنگ که از لابه لای چند ماشین میخوام رد بشم این کار رو می کنم . آیا این کارم درسته؟ 
پاسخ:
سلام. باید متناسب با سرعت تون دنده تون رو عوض کنید. خودتان می دونید و ماشین تون.
سلام ممنون از وبلاگ خوبتون. کاش زودتر این صفحه رو خونده بودم. از همون روز اولی که رفتم برا تمرین. مربی شهر بهم گفت ۱۲ جلسه برا کساییه که قبلا پشت فرمون نشستن شماها باید بعد از این ۱۲ جلسه حداقل هفت تا جلسه دیگه بردارین. خلاصه با ماشین همش تو شهر و ترافبک بودیم تا جلسه چهارم دور یه فرمونه و دو فرمونه رو اموزش داد که انصافا سریع هم یاد گرفتم وخیلی خوب بودم. از جلسه پنجم همش بداخلاقی کرد و گیر داد که مثلا کلاج گیریت هنوز مشکل داره صاف نمیری چرا و...تا امروز که جلسه نهم بود و خیلی مودبانه ازش خواستم تا پارک کنار جدول رو بیشتر کار کنیم چون همش میگفت بایست و من تا میومدم خودم پارک کنم سریع پارک میکرد و میگفت خوب پارک شد حالا حرکت کنیم و جالب این بود که هیچ قاعده ای برا هیچی حتی پارک نداره و همش میگه حسیه که از نت و...یه سری اطلاعات خودم جمع کردم. با عصبانیت و پرخاش گفت خوب برو پارک کن ببینم و تا میومدم نوک برف پاک کن رو با جدول مماس کنم به زور میگفت همین الان کلاج بگیر بعد جالب اینکه میگه ببین وسط خیابون پارک کردی پارک ساده رو بلد نیستی و تا نیومدم بگم خودت وادارم کردی که زود کلاج بگیرم حرف تو حرف میورد و میگفت حرکت. تازه امروز که جلسه نهم بود گفت حالا من پارک دوبل رو میگم اما فعلا پارک معمولی بلد نیستی وقتی دوبل رو توضیح داد یاد گرفتم و پارک رو هم انجام دادم دیگه هیچی نگفت. بنظرم پارک کنار جدول رو نمیگفت که نخواد پارک دوبل رو یاد بگه و جلساتم رو کش بده. حالا باز موندم فردا بخواد چه بهونه ای بیاره و سرکوفت بزنه. البته امروز تو راه برکشت گفت من میخوام قوی بشین و تا من تایبد نکنم نمیتونید برید امتحان. خدا رحم کنه نمیدونه چقدر دیگه میخواد کش بده. در ضمن یه مشکل دارم که همش میزنه تو سرم اونم اینکه نمیتونم صاف حرکت کنم و اینم از این قضیه سو استفاده میکنه میشه برا حل این مشکل راهنمایی کنید لطفا
خیلی خوب بود ممنون
باسلام
مطالبتون فوق العاده کاربردى و مفید هستند با تشکر
با سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون.
سلام میشه یه کمکی به من بکنین .مربی من خ بداخلاقه بعد ١٢ جلسه ٧ جلسه برام اضافه نوشته بعد اونم قبولیمو نمیده یعنی قسمت سوم برگه آزمونو قبول زده گفته من برا آیین نامه اصلیت قبولی دادم برو ٣-٤ جلسه بردار تا قبولیتو بدم منم موندم چیکار کنم بخدا دیگه پول ندارم .به نظرتون این کار قانونیه!!! بهم میگه اگه بریم پیش افسر رد شی دوبرابر مبلغ یک جلسه ازت گرفته میشه !!! بخدا احساسس میکنم منو هالوو گیر آورده .میترسم هم به رئیس آموزشگاه بگم که شاید درست باشه باهام لج کنه .تو رو خدا یه راهنمایی کنید.ممنونم
پاسخ:
سلام. مربی تونو عوض کنین. حتی اگر مربی تون بهترین مربی هم بود همه کلاسها را با یک مربی برندارید و از تجربه و نظر دیگر مربی های موجود استفاده کنید.
سلام مرسی از مطالب مفیدتون
میخواستم بدونم تو 4 جلسه اول چ مواردی رو مربی باید بگه
من و مربی ام فقط در حال روندن تو خیابونیم حتی تو یه جای خلوتم اجازه نمیده حتی رو تعویض دنده کار کنم

احسنت. خیلی مفهومی و دقیق به ذهن می مونه همه مطالبتون. خدا خیرتان دهد.
سبام من به دلیل شرایط زندگیم و اینکه بزرگتر خانوادم محسوب میشم به رانندگی خیلی نیاز دارم اما برام خیلی سخته و انگار دیر یاد میگیرم چیکار باید بکنم تا خوب یاد بگیرم؟
پارک دوبل من جالب نیس وقتی ک میام عقب سرعتم زیاد میشه و همه چیز بهم میخوره چ بایدبکنم
با سلام و ممنون از مطالب مفیدتون
وقتی بصورت دنده عقب میخوام کنار جدول پارک کنم میشه از این قانون که دستگیره ی درب عقب روی جدول بیفته برای تخمین فاصله ی مناسب با جدول در همه موارد استفاده کرد (کوتاهی و بلندی جدول تاثیر داره؟)و بعد فرمون رو برگردوند برای صاف شدن خودرو .  در این مورد فاصله ماشینم دقیقا برابر با فاصله ی چرخ عقب از جدوله یا موارد دیگه ای هم مثل زاویه قرارگیری ماشین از جدول و .. تاثیر گذاره؟
خیلی ممنون ازامطالب دقیق و مفیدتون، من کلا خیلیخازخسرعت میترسممو مثل ماشینمهایمدیگهدتوماتوبان گاز نمیدم یا مثلا روی پل هوایی که سرعت 40 هست من حداکثر 50تا555 میرم و پشت سریام کلافه میشن ووهمه ازم سبقتسمیگیرن که خود اونم رو پل بلندبخطرناکهب.. من چیکار میتونممبکنم که کمتر ازاسرعت بترسم و بتونم سریعتر برم؟
ممنون
پاسخ:
سلام. تمرین، تکرار، جرأت عمل.
در کنار تسلط به ماشین و صحت ترمز و سالم بودن ماشین.
۲۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۳:۰۴ ماریا پاکزاد
سلاااام . عالی عالی عالی. ممنون از اینهمه وقتی که گذاشتین .خیلی استفاده کردم . فقط میخواستم یه تجربه ی کوجولو از خودم بگم . من در اموزش یاد گرفته بودم که فرمان ماشین در حالت توقف باید صاف باشه . بنا به این اصل هیچ وقت فکر نکردم شاید فرمان جرخش به جپ یا راست باشه در حالت توقف. ماشین رو همسرم شب قبل پارک کرده بود. منکه صبح رفتم بردارم پسرم رو ببرم مدرسه شروع به خرکت کردم ماشین رو مالوندم به دیوار. خسارت شدید نبود. چند تا خط کوچیک..ولی خیلی ترسیدم. میخواستم بگم قبل از حرکت و زمانیکه کلاح رو تا اخر گرفتین و پا به ترمز هستین فرمان رو به طرف هیابون بچرخونید و با کلاج و نیم کلاج و احتیاط و راهنما زدن و جک مسیر اروم حرکت کنید. بازم ممنونم . در ضمن شما دقیقا مثل مربی خودم اموزش دادین . چقد جالب . از مربیم ممنونم . 
سلام خیلی عالی بود دمتون گرم من گواهینامه گرفتم ولی باز خواستم یه مروری کنم عالی بود
اون مسایلی که راجع به بعضی مربیا گفتید دقیقا درست بود و به سر من اوردن و البته منم حالشونو خوووب جا اوردم
بازم ممنون
پاسخ:
سلام. تجارب خوب تون رو واسه بقیه می تونین بگین.

سلام.بنده خودم مربی هستم.اینهایی که شما نوشتید فقط چندتا دونه از نکته هاش به درد میخوره و بقیه اشتباهه و در کل این روش برای آموزش مناسب نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی