دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

راه های تسلط بر زبان و دائم السکوت شدن

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ب.ظ
استفاده از نکته ها و تجارب ناب و ارزشمند افراد موفق در به زنجیر کشیدن زبان و نفس در مدیریت زبان امری پسندیده و نیکوست. مطلب حاضر شامل نکات ارزنده ای از اهمیت کنترل زبان و لزوم تحمل فشار آن است. احادیث این مطلب از سررسید هدیه ای که مزین است به نام بزرگ مرد عرفان حضرت آیت الله بهجت(ره) استخراج شده است. امید است مفید افتد.
Image
پرهیز از بر زبان آوردن حرف دلمان 
پیامبر اکرم (ص): هر کس سلامت خواهد، مراقب گفتار خویش باشد و آنچه بر دل دارد بر زبان نیاورد.

یک نمونه از راهنمایی های بزرگان: چکیده و مختصر 
آیت الله بهجت: بارها گفته ام و بار دیگر می گویم کسی که بداند هر که خدا را یاد کند خدا همنشین اوست احتیاج به هیچ وعظی ندارد.

فکر کردن به حال دیگران مانع بیان خیلی از حرف ها و داد و فریاد هاست 
خاطره ای از آیت الله بهجت: این دهه های آخر عمر با اینکه خیلی سختش بود باز هم کارهای شخصی را مثل همیشه خودش انجام می داد. برای تجدید وضو رفته بود توی حیاط، چند ساعتی گذشت و اهل خانه متوجه نبودنش شدند. دیدند روی زمین افتاده و همان طور تسبیح به دست ذکر می گوید. گفتند: وقتی روی زمین خوردید چرا صدا نزدید؟ گفته بود: فکر کردم شاید خواب باشید، یا کاری داشته باشید.

صبر برای رسیدن به جواب به مرور زمان بدون عجله کردن مانع بسیاری از حرف ها و سوالات است 
مروی است که «لقمان به نزد داوود (ع) آمد – در وقتی که او زره می ساخت – و پیش از آن، لقمان زره را ندیده بود. تعجب کرد که فایده آن چه چیز است. خواست بپرسد، دانایی و حکمت، او را مانع شد و خودداری نمود. چون داوود(ع) فارغ شد برخواست و زره را پوشید و گفت: زره خوب چیزی است از برای وقت حرب(جنگ). لقمان گفت، خاموشی خوب چیزی است و کم است کسی که آن را به جا آورد.

پرهیز از روی آوردن به حرف های نشاط آور (همچون غیبت و تمسخر و ...) و فکر کردن به خود، دین و ایمان خود و ... 
امام صادق(ع): چه بسیارند کسانی که خنده بیهوده می کنند و گریه آنها در روز قیامت زیاد است، و چه بسیارند کسانی که از خوف خدا زیاد گریه می کنند و در روز قیامت در بهشت خنده و شادی آنان زیاد است. (وسائل الشیعه، ج12، ص115)

افرادی که زیاد حرف می زنند صبر کمتری دارند 
به تجربه ثابت شده که افرادی که صبورند و در برابر اتفاقات گوناگون به نرمی واکنش نشان می دهند در برابر حرف ها و سوالات و ابهامات نیز به نرمی برخورد می کنند و پر حرفی نمی کنند. چون بخش عمده ای از حرف ها به دلیل عجله کردن، بی قرار بودن، آرامش نداشتن، اعتماد به نفس نداشتن و ... هست.

پرهیز از اعتماد مطلق کردن به دوستان (که مانع از بیان بسیاری از حرف ها می شود) 
امام صادق(ع): بر تو باد (که رفاقت کنی) با دوستان دیرین (که آنها را آزمایش کرده ای) و بپرهیز از هر (رفیق) تازه پیمان شکن که پناه ندهد و عهد و میثاقی که نشناسد و از استوارترین مردمان در پیش خود برحذر باش (که ممکن است روزی دشمنت شود). (وسائل الشیعه، ج 12، ص 23)

سه ویژگی خوب رفیق خوب که باید در ما باشد و ویژگی اصلی زبان او 
از رسول خدا(ص) پرسیده شد: بهترین همنشین چه کسی است؟ فرمود: کسی که دیدار او شما را به یاد خدا اندازد و سخن او عملتان را افزون کند و عمل او شما را به آخرت ترغیب کند. (وسائل الشیعه، ج 12، ص23)

موضوع صحبت های مومنان با مردم چه باشد؟ 
امام صادق (ع) خطاب به یکی از یاران: سلام مرا به دوستان ما برسان، آنها را به ترس از خدا و عمل صالح سفارش کن، و اینکه افراد تندرست از بیماران عیادت کنند، و ثروتمندان فقیران را مورد توجه قرار دهند، و در تشییع جنازه مردگان حاضر شوند، و به خانه های یکدیگر بروند، و در امور دین با یکدیگر مذاکره کنند، زیرا رعایت این امور باعث جاودانگی دستورات ماست. خدا رحمت کند بنده ای را که دستورات ما را زنده نگه دارد. (وسائل الشیعه، ج 12، ص 7)

دوست خوب کسی است که عیب دوستش را بگوید 
امام صادق(ع): گرامی ترین دوستانم در نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد. (وسائل الشیعه، ج12، ص25)

لزوم هوشمندی در جواب دادن برای اطلاع ندادن از درون خود به دیگران 
خاطره ای از آیت الله بهجت: آمده بود جلو و وسط جمعیت پرسیده بود: شما طی الارض دارید؟ همه منتظر بودند ببینند آقا چی جواب می دهد، «نه» دروغ بود و «آره» با مرامش جور در نمی آمد. بعد از چند ثانیه گف: «آن وقتی که ما نجف بودیم، بقال های نجف هم طی الارض داشتند!».

لزوم بکارگیری زبان خوب در مواجهه با مردم 
از جمله اموری که آدمی را به اکرام و تعظیم مردم وا می دارد، آن است که به تجربه ثابت شده است که هر که به هر نظری مردم را می بیند، مردم نیز به آن نظر به او نگاه می کنند و او را می بینند. آری، هر کس هرچه می کارد می درود.

لزوم رعایت ادب در حرف زدن با یکدیگر 
امام کاظم(ع): هر گاه در خانه ای سه نفر حضور داشتند، نباید دو نفر از آنها با هم در گوشی سخن بگویند، چرا که این کار موجب اندوه شخص دیگر می شود. (وسائل الشیعه، ج12، ص105)

راهکار کاملا جدی آ.بهجت برای گناه نکردن (برای حرف نزدن هم می شود استفاده کرد) 
آمده بود و با اصرار می گفت: آقا دستور العمل بدهید! پاسخی نشنید، باز تکرار کرد به من یک دستور العملی بدهید! آقا با تندی گفت: «دستور العمل؟! دستور العمل؟! دستور العمل که چیزی نیست، کو عمل کننده آقا؟!». مرد باز خواسته اش را تکرار کرد. این بار آقا گفت:«یک حرفی به شما می زنم که اگر هزار سال هم بگردید همین است و غیر از این نیست، بروید و گناه نکنید!». مرد پرسید: چه کنیم گناه نکنیم؟ با لحنی تندتر گفت: «زمستان بروید یخ حوض را بشکنید و غسل کنید تا گناه نکنید!».

پرهیز از همراهی و تایید ظالمان در بیان و زبان و قلم و ... (دقت در حرف زدن و موضع گیری سیاسی) 
از آن جناب (پیامبر اکرم(ص)) مروی است که «چون روز قیامت شود منادی ندا کند که کجایند ظالمان و کسانی که شبیه و مانند ظالمان اند، حتی آن کسی که قلمی از برای ایشان تراشیده یا دواتی به جهت ایشان لیقه کرده؟ پس همگی را در تابوتی از آهن جمع سازند و در آتش جهنم اندازند.» و مراد از از «شبیه ظالمان» کسانی هستند که به ظلم ایشان راضی باشند.

شب زنده داری رمز موفقیت مومن 
جناب مستطاب امیر المومنین(ع) در ایام تمکن خلافت، روزها کار خلق ساختی و شب ها به عبادت خالق پرداختی. بعضی عرض کردند: یا امیرالمومنین چرا این همه تعب (رنج) بر خود قرار می دهی؟ یا روز آسایشی فرمایید یا شب. فرمود: اگر روز آسایم، کار رعیت ناساخته ماند و اگر شب آرامم، کار من ناتمام ماند.
پادشاه هوشمندی از یکی از حال، التماس پندی نمود. گفت: اگر سعادت دو جهان خواهی، شب ها در درگاه حق، داد گدایی بده و روزها در بارگاه خود به داد گدایان برس. (معراج السعاده، ص 496).

خودپنداری دائم مومن از قرارداشتن روبروی خدا و امام زمان(عج) 
مومن باید خود را در همه حال در محضر امام عصر(عج) ببیند. توجه داشته باشید که هر کاری می کنید در محضر اوست. او حتی از خیال شما، آگاه است. حتی افرادی مانند سید مرتضی کشمیری ضمیر افراد را می فهمیده اند، چه رسد به امام عصر(عج). (زمزم عرفان، ص355)

یکی از روش ها برای کم گویی استفاده از نگاه و حرکات چشم برای متوجه کردن دیگران است.

تاثیر نماز اول وقت بر روح مومن 
آقای قاضی می فرمود: اگر کسی نمازهای پنجگانه را اول وقت بخواند، به مقامات عالیه می رسد و گرنه مرا لعنت کند.» نگفت خوب بخواند؛ معلوم می شود نماز اول وقت خواندن، حضور قلب آور هم هست.

لزوم جهت دادن زبان از حرافی به سمت امر به معروف و نهی از منکر (لازمه: گناه شناسی ریشه ای) 
حضرت رسول(ص) فرمودند: هیچ قومی نیست که معصیت کنند و در میان ایشان کسی باشد که قدرت داشته باشد ایشان را منع کند و نکند، مگر بیم آن است که خدای تعالی فرو گیرد ایشان را به عذای که از نزد او نازل گردد». و نیز از آن سرور منقول است که فرمود: «باید البته امر به معروف و نهی از منکر نمایید، و الا بدان شما بر شما مسلط می شوند. پس خوبان شما دست به دعا بر می دارند و دعای ایشان به درجه اجابت نمی رسد».

لزوم بکارگیری ترفند های اخلاقی برای خوش برخوردی با دیگران 
امام رضا(ع): هر کس از باقی مانده نوشیدنی برادر مومنش به قصد تواضع بنوشد، خدا حتما او را وارد بهشت می کند، و کسی که بر چهره برادر مومنش لبخند زند خدا برایش حسنه می نویسد و کسی که خدا برایش حسنه بنویسد او را عذاب نخواهد کرد. (وسائل الشیعه، ج12، ص120)

لزوم ترک گناه در فکر، زبان و عمل 
توصیه آیت الله بهجت: دسورالعمل فقط در یک چیز جمع شده در یک کلمه خیلی کوچک، خیلی کوچک، و آن «ترک گناه» است؛ ولی فکر نکن ترک گناه چیز ساده ای است گاهی خیلی مشکل است. و تمام دستورات خودشان بعدا می آید. ترک گناه مثل چشمه ای است که همه چیز را خود به دنبال دارد شما گناه را ترک کنید دستورات بعدی و عبادات دیگر خود به خود به سمت شما می آید. (فریادگر توحید، ص217)

صبور بودن، مانع بیان بسیاری از حرف ها 
امام کاظم(ع): همسایه خوبی بودن به این نیست که همسایه ات را آزار ندهی، بلکه به این است که بر آزار او صبر کنی. (وسائل الشیعه، ج12، ص122)

توجه به فعل و کردار طرف مقابل برای حرف نزدن 
خاطره ای از آ.بهجت: ازش خواسته بودند که باز هم نصیحتشان کند. کاغذ کوچکی فرستاد و گفت برای آنها که موعظه خواسته اند این را بخوانید. نوشته بود: «آقا! حرف های قبلی عمل شد که بقیه اش را می خواهید؟!».

لزوم برخورد سنجیده با هر طیف از مردم بدون دلرحمی (زبان نیز باید تحت همین تاثیر باشد) 
امیرمومنان(ع) فرمود: «رسول خدا ما را امر کرد که ملاقات کنیم با اهل معاصی با روهای درهم کشیده». و از حضرت امام محمدباقر(ع) مروی است که «خداوند عالم به شعیب نبی وحی فرستاد که من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم کرد، چهل هزار نفر بدان و شصت هزار نفر از نیکان. عرض کرد پروردگارا! نیکان را چرا؟ خطاب رسید: به جهت آنکه مماشات و سهل انگاری با اهل معصیت کردند و به غضب من غضبناک نگشتند». (معراج السعاده، ص510)

لزوم رعایت ادب در فکر، زبان و کردار 
امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) هرگز در میان اصحاب خود، پایش را دراز نکرد و اگر کسی با ایشان دست می داد، رسول خدا(ص) دستش را از دست او بیرون نمی کشید تا آنکه آن شخص خودش دستش را بیرون بکشد. (وسائل الشیعه، ج12، ص143)

لزوم رعایت ادب در کوچکترین مسائل اخلاقی (زبان که جای خود دارد) 
امام باقر(ع): وقتی کسی با دوست خود دست می دهد، آن کسی که دست خود را نگه می دارد اجرش بیش از کسی است که دست خود را بیرون می کشد. بدانید گناهان کسانی که با هم دست می دهند، فرو می ریزد تا آنجا که دیگر گناهی باقی نمی ماند. (وسائل الشیعه، ج 12، ص143)

تاکید دین بر آشنایی عمیق با برادران مسلمان (بکارگیری هنر زبان در گرفتن اطلاعات) 
رسول خدا(ص): هر گاه یکی از شما با برادر دینی خود دوستی و محبت پیدا می کند، باید از نامش و نام پدرش و نام قبیله و خویشان او سوال کند، زیرا سوال از این موارد، از حقوق واجب و نشانه صداقت در برادری است، و اگر چنین نکند، این آشنایی همراه با حماقت است. (وسائل الشیعه، ج12، ص145)

سکوت محض در آنچه در دل می گذرد حتی در خانه 
خاطره ای از آ. بهجت: آن قدر از خودش حرفی نمی زد و توی خانه عادی رفتار می کرد که حاج خانم با تعجب پرسیده بود: آقا، مردم چه حرف هایی می زنند! می گویند شما با امام زمان ارتباط دارید!

لزوم خوش برخوردی و اخلاق حسنه گذشت و حسن خلق در بین مسلمانان 
حضرت رسول(ص) فرمود: هر دو نفر مسلمی که از یکدیگر قهر و خشم کنند و از هم دوری جویند و سه روز چنین باشند و با هم صلح و آشتی نکنند، از دایره اسلام بیرون می روند. و هر کدام که ابتدا به صلح و سخن گفتن کند در روز قیامت زود داخل بهشت خواهد شد. و نیز از آن حضرت مروی است که «از برای مسلمانان حلال نیست که زیادتر از سه روز از برادر خود دوری و قهر کنند». (معراج السعاده، ص521)

لزوم پرهیز از بیان بسیاری از حرف ها 
امام صادق(ع): دوستت از راز تو با خبر نشود، مگر آن چیزهایی که اگر دشمنت از آن باخبر شود، به تو زیانی نمی رسد، زیرا چه بسا که دوست به دشمن تبدیل شود. (وسائل الشیعه، ج12، ص147)

لزوم رعایت شرم و ادب و حیا در روابط فردی با دوستان در زبان 
امام کاظم(ع): حالت شرم و احترام را بین خود و برادرت از بین مبر و بخشی از آن را همیشه باقی بگذار، چرا که از بین رفتن آن ، موجب بی حیایی می شود. (وسائل الشیعه، ج12، ص146)

لزوم خشنود کردن مردم با زبان و چهره و ادب 
امام صادق(ع): مومن بعد از انجام واجبات کاری انجام نمی دهد که پیش خدای عزوجل محبوب تر از این باشد که با اخلاقش مردم را از خود خشنود گرداند. (وسائل الشیعه، ج12،ص150)

امام صادق(ع): غیبت آن است که درباره برادر خود چیزی بگویی که خدا آن را پوشانیده است، اما اگر چیزی بگویی که در او نیست مصداق این کلام خداوند عزوجل است، قطعا تهمت و گناه آشکاری به دوش کشیده است.

لزوم صله رحم 
از حضرت امام محمد باقر(ع) مروی است که در کتاب امیرالمونین(ع) نوشته شده بود که ثواب هیچ طاعتی زودتر از صله رحم به صاحب آن نمی رسد. به درستی که طایفه ای از اهل معصیت هستند که با هم نیکویی می کنند، اموال ایشان زیاد می شود. و به درستی که قسم دروغ و قطع رحم، خانه های آباد را ویران می کند و از اهلش خالی می کند. (معراج السعاده، ص527)

لزوم برخورد یکسان با همه مردم در زبان و ادب 
امام رضا(ع): هر کس مسلمان فقیری را دیدار کند و سلامی که به او میکند با سلامی که به شخص ثروتمند می کند متفاوت باشد، زور قیامت عزوجل را در حالی که ملاقات می کند که بر او خشمگین است. (وسائل الشیعه، ج12، ص64)

لزوم اصلاح کردن دل متناسب با زبان 
استجابت دعا شرطش توبه است، لذا ملائکه می گویند: این مشروط (دعا) را با شرطش(توبه) چرا به جا نمی آورید تا مستجاب شود؟ و چرا دعاب تائب و دعای با توبه نمی کنید؟!
(در محضر بهجت، ج1، ص367)

لزوم رعایت پرهیز در همه حال 
امام صادق(ع): سه چیز است که مورد خشم خداوند است، خواب بدون شب زنده داری و خنده بدون علت و خوردن در حال سیری. (وسائل الشیعه، ج12،ص115)

توصیه به دوری و دوستی 
حضرت امیر مومنان(ع) به بعضی از گماشتگان خود در یکی از ولایات نوشتند که «امر کن خویشان را که به دیدن هم روند، و لیکن همسایگی با هم نکنند»؛ زیرا که همسایگی، باعث بغض و حسد و قطع رحم می گردد. و این امری است مشاهد (دیده شده)، همچنان که در اکثر اهل روزگار قدیم می بینیم که چون خویشان از هم دور هستند. دوستی ایشان با یکدیگر بیشتر و شوق ایشان به هم افزون تر است. آری! مثلی است مشهور که «دوری و دوستی». (معراج السعاده، ص527)

توصیه آیت الله العظمی قاضی به نماز اول وقت 
از حضرت آ.بهجت نقل شده که «آقای قاضی می فرمود: اگر کسی نمازهای پنجگانه را اول وقت بخواند، به مقامات عالیه می رسد، وگرنه مرا لعنت کند». نگفت خوب بخواند. معلوم می شود نماز اول وقت خواندن، حضور قلب آور هم هست».

بخشی از وصیت آیت الله قاضی 
از حضرت آیت الله قاضی طباطبایی وصیت نامه ای به جا مانده که در بخشی از آن چنین آمده است: «نماز را بازاری نکنید، اول وقت به جا بیاورید؛ با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ می ماند و تسبیحه ی صدیقه کبری(س) و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود ... روضه هفتگی، و لو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است... » همچنین ایشان در اولین دیدار با علامه طباطبایی که در آن زمان طلبه جوانی بود گفت: «اگر دنیا می خواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت می خواهی نماز شب بخوان».

عمل به کتاب جهاد نفس 
آ. بهجت: هر روز یک روایت از باب جهاد النفس کتاب وسائل الشیعه را مطالعه کنید. به آن عمل کنید و در واضحاتش بیشتر فکر کنید. بعد این را در خودتان می بینید که سر یک سال عوض شده اید. (نکته های ناب، ص143)

لزوم خوش رفتاری با مردم 
رسول خدا(ص): بهترین های شما کسانی هستند که اخلاقشان نیکوتر است و مردم در نزدشان رفت و آمد می کنند و با دیگران انس می گیرند و دیگران هم با آنان مأنوس می شوند و خانه هایشان محل قدم گذاشتن مردم است (کنایه از مهمان نوازی). (وسائل الشیعه، ج12،ص158)

پشت هیچ کسی هیچ حرفی نزنید و تحلیل نکنید. در پی کسی هم تحلیل نکنید 
خاطره از آ.بهجت: با احمد رفیق بودیم، اما چند سالی بود که به خاطر یک اختلاف مالی، میانه مان شکرآب شده بود. هر کدام حق را به خودمان می دادیم. گره دعوا که کور شد، برای قضاوت رفتیم پی آقای بهجت. اول احمدحرف هایش را زد، بعد هم من از سیر تا پیاز ماجرا را گفتم. در این میان، احمد برای کاری از اتاق بیرون رفت. حرف های من که تمام شدو آقا همان جور که سرش پایین بود با لبخند گفت: «خب حالا من گوش کدامتان را بکشم؟». بعد رو کرد به جای خالی احمد ... . چهره اش از ناراحتی تغییر کرد. قطره های درشت عرق نشست روی پیشانی اش... . انگار که اتفاق خیلی بدی افتاده باشد، یا حرف خیلی بدی زده باشد ... . با ناراحتی گفت: «ایشان نیستند؟ اگر می دانستم این جمله را در غیاب او نمی گفتم».

امام جعفر صادق(ع): منقول است که «نمی دانم چیزی را که عمر ها را زیاد کند مگر صله رحم. حتی اینکه می شود که از عمر کسی سه سال باقی مانده باشد و صله رحم به جا آورد. خدا عمر او را سی سال زیاد کند و سی و سه سال بگرداند. و می شود که از عمر کسی سی و سه سال باقی مانده باشد و قطع صله رحم نماید، خدا سی سال عمر او را کم کند و سه سال بگرداند.» (معراج السعاده، ص529)

لزوم خوشرویی برای از بین بردن کینه ها 
رسول خدا(ص): خوش رویی کینه را از بین می برد. (وسائل الشیعه، ج12، ص161)

توصیه آ.بهجت به بیان حرف های محکم و مواضع محکم 
(اگر) آنچه دانستیم، عمل نماییم و آنچه را ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود، هرگز پشیمانی و خسارت در ما راه نخواهد داشت. این عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود. (به سوی محبوب، ص28)

پرهیز از سرزنش مومن 
رسول خدا(ص): هر کس کار زشتی را (در میان جامعه) منتشر کند، مانند کسی است که آن را شروع کرده و هر کس که مومنی را به خاطر کاری سرزنش کند، نمی میرد مگر آنکه مرتکب همان کار خواهد شد. (وسائل الشیعه، ج12،ص277)

رمز موفقیت و نقش مهم زبان 
عامل موفقیت در زندگی مشترک و شرایط ازدواج محمدی: محبت بین طرفین و عمل هر کدام به وظایف شرعی نسبت به دیگری و اغماض هر یک از خطاهای دیگری.

تاکید بر دروغ نگفتن در زبان 
رسول خدا(ص): یا علی، تو را به رعایت چند خصلت سفارش می کنم – خدایا او را یاری کن – اول راستی است و اینکه از دهانت هرگز هیچ دروغی بیرون نیاید.

تاکید بر انجام به انجام واجبات و پرهیز از محرمات 
آ.بهجت: بارها گفته ام و بار دیگر می گویم کسی که بداند هر که خدا را یاد کند، خدا همنشین اوست، احتیاج به هیچ وعظی ندارد، می داند چه باید بکند و چه باید نکند، می داند که آنچه را که می داند، باید انجام دهد و در آنچه که نمی داند باید احتیاط کند. (به سوی محبوب، ص30)

اولین اصل زبان 
امام باقر(ع): پیش از آنکه سخن گفتن را یاد بگیرید راستگویی را بیاموزید. (وسائل الشیعه، ج12،ص163)

عفو کردن باعث عزت 
رسول خدا(ص): بر شما باد که عفو کنید زیرا به چیزی جز عزت نیفزاید، پس عفو و بخشش کنید تا خدا شما را عزیز گرداند. (وسائل الشیعه، ج12، ص170)

لزوم تجدید نظر در همه تفکرات سابق و جایگزینی آن با محبت 
رسول خدا(ص): آیا نمی خواهید به شما بگویم که بهترین آفریدگان در دنیا و آخرت چه کسانی هستند؟ ارتباط برقرار می کنی با آنکه از تو قطع ارتباط کرده و عطا می کنی به آنکه تو را از عطای خود محروم داشته و می بخشی آن کسی را که به تو ظلم کرده است. (وسائل الشیعه، ج12،ص173)

سبک زندگی و نگرش یا عالم وارسته 
درباره زندگی آ.سید محمد حسن الهی: او هدف را همیشه رسیدن به خداوند می دانست. در تمام زندگانی اش عمل به وظیفه می کرد و می گفت: «ما طلبی از خدا نداریم. عمل به بندگی می کنیم. خواجه هم خود رسم بنده پروری می داند.» قدر لحظه لحظه های زندگانی را می دانست و می کوشید از آنها بهترین استفاده را برای رسیدن به خداوند متعال ببرد.

اهمیت سکوت 
امام صادق(ع): قال لقمان لابنه با بنی ان کنت زعمت أن الکلام من فضة فإن السکوت من ذهب.
لقمان به پسرش گفت: پسرم، اگر گمان می کنی که کلامت از نقره است پس بدان که سکوتت از طلا است. (وسائل الشیعه، ج12، ص182)

اهمیت حفظ زبان 
رسول خدا(ص): لا یعرف عبد حقیقة الایمان حتی یخزن لسانه.
هیچ بنده ای حقیقت ایمان را نمی یابد، مگر آنکه زبانش را نگاه دارد. (وسائل الشیعه، ج12، ص184)

لزوم حمایت از حق در هنگامی که سکوت، تایید باطل است 
امام باقر(ع): کلام حق بهتر است از سکوت باطل. (وسائل الشیعه، ج12،ص184)

عمل به معلومات 
خاطره ای از آ.بهجت: آمده بودند و از او «استاد» می خواستند. می گفتند طی این مرحله بی همرهی خضر نمی شود، استادی به ما معرفی کنید. گفت: «استاد شما، معلومات شماست. به آنچه یقین دارید عمل کنید، هر جا یقین ندارید توقف کنید تا برایتان روشن شود». بعد هم حدیث رسول(ص) را گواه آورد که: «من عمل بما علم، اورثه الله علم ما لم یعلم». (هر کس عمل کند به دانسته های خود، خداوند علم به آنچه را که نمی داند به او عنایت خواهد فرمود).


حفظ زبان 
امیر المونین(ع): کلام در بند توست تا زمانی که آن را به زبان نیاورده ای، اما وقتی که آن را به زبان آوردی، تو در بند آنی، پس زبانت را نگهداری کن، همانگونه که طلا و سکه ات را نگاه می داری. چه بسا کلمه ای که نعمتی را سلب می کند. (وسائل الشیعه، ج12، ص187)

حفظ زبان 
پیامبر اکرم(ص): إنه ما من شیء أحق بطول السجن من اللسان.
هیچ چیز برای حبس طولانی شایسته تر از زبان نیست. (وسائل الشیعه، ج12، ص188)

کم گفتن نشانه کمال عقل 
امیرالمومنین(ع): إذا تم العقل نقص الکلام.
هرگاه عقل کامل شود، سخن اندک شود. (وسائل الشیعه، ج12، ص192)

انجام واجبات و حفظ محرمات 
آیت الله بهجت (ره): تمام هم وغم شما ، انجام واجبات و ترک محرمات باشد. اگر عارف نشدید تا روز قیامت مرا لعن کنید.

توصیه به حفظ زبان 
امام صادق(ع): معاشر الشیعة، کونوا لنا زینا ولاتکونوا علینا شینا قولو للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبیح القول.
امام صادق(ع): ای گروه های شیعه، زینت ما باشید، نه سبب ننگ ما. با مردم نیکو سخن بگویید و زبان هایتان را نگه بدارید و آن را از سخنان بیهوده و زشت بازدارید. (وسائل الشیعه، ج12، ص194)
Image
لزوم حفظ زبان 
رسول خدا(ص): إن علی لسان کل قائل رقیبا فلیتق الله العبد و لینظر ما یقول.
همانا برای زبان هر گوینده ای نگهبانی است (که گفته هایش را ثبت می کند) پس بنده باید از خدا پروا کند و بنگرد که چه می گوید. (وسائل الشیعه، ج12، ص195)

حفظ زبان حتی در برابر منافق! 
امام صادق(ع): ای اسحاق، با زبانت نسبت به منافق مدارا کن و محبت خود را برای مومن خالص گردان و اگر شخصی یهودی با تو مجالست کرد، با او مجالستی خوب و نیکو داشته باش.
(وسائل الشیعه، ج12،ص201)

لزوم مهربانی کردن با یکدیگر 
امام باقر(ع): خداوند رحمت کند کسی را که بین دو نفر از دوستان ما، دوستی و الفت ایجاد کند. ای گروه مومنان، با هم یک دل شوید و نسبت به هم مهربانی کنید. (وسائل الشیعه، ج12، ص216)

رعایت کامل ادب توسط امام رضا(ع) در رفتار و کردار 
ابراهیم بن عباس می گوید: (حضرت رضا(ع)) هرگز پای خود را جلوی کسانی که در محضرش بودند، دراز نمی کرد و هرگز در حضور دیگران تکیه نمی داد. و هرگز ندیدم که به کسی از غلامان و مملوکان خود ناسزا بگوید و هرگز ندیدم که آب دهان بیاندازد و ندیدم که قهقهه بزند، بلکه خنده اش تبسم بود. (وسائل الشیعه، ج12، ص209)

پرهیز از تجسس و غیبت 
روزی آن سرور (پیامبر(ص)) بر منبر برآمد و به صدای بسیار بلند که زنان در خانه های خود می شنیدند فرمود: ... ای گروهی که به زبان اسلام آورده اید و دل شما از مسلمانی خالی است، تجسس لغزش ها و عیوب مسلمین را نکنید. به درستی که هر که درصدد عیب جویی مسلمانان باشد، خدا عیب جویی او را می کند و هر که خدا عیب جویی او را کند او را رسوا می گرداند. (معراج السعاده، ص540)

لزوم پذیرش عذرخواهی دیگران 
رسول خدا(ص): یاعلی، کسی که عذر شخص عذرخواه را نپذیرد به شفاعت من نمی رسد و فرقی ندارد که آن شخص در عذر خود راستگو باشد یا دروغگو. (وسائل الشیعه، ج12،ص217)

لزوم پرهیز از عیب جویی 
از حضرت امام محمد باقر(ع) مروی است که: «نزدیکترین حالات بنده به کفر آن است که با مردی در دین برادر باشند و بدی ها و لغزش های او را بشمارد و نگاه دارد که روزی او را به آنها سرزنش نماید». و احمق کسی که خود به هزار عیب آلوده و سر تا پای او را معصیت فرو گرفته و خود از آن چشم می پوشد و زبان به عیوب دیگران می گشاید. و اگر هیچ عیبی از برای او نباشد، همین صفت عیب جویی بالاترین معایب است و از خباثت باطن او مردم را خبر می دهد. پس باید اول عیب خود را دید و بعد از آن چشم به دیگران گشود. (معراج السعاده، ص540)

لزوم دست دادن با هم 
امام صادق(ع): با یکدیگر دست بدهید، همانا این کار کینه را از بین می برد. (وسائل الشیعه، ج12،ص219)

لزوم پوشاندن معایب دیگران 
صاحب مسند رسالت و شافع روز قیامت می فرماید که «هرکه پرده بپوشد بر عیب مسلمانی، خدای تعالی بپوشاند عیوب او را در دنیا و آخرت، و فرمود که «هیچ بنده ای عیب بنده دیگر را نپوشاند، مگر اینکه خدای –تعالی- در روز قیامت عیب او را می پوشاند».

ادب مواجهه با مردم 
رسول خدا(ص): با سلام کردن و دست دادن یکدیگر را ملاقات کنید و با استغفار و طلب آمرزش از یکدیگر جدا شوید. (وسائل الشیعه، ج12، ص220)

ادب مواجهه با مردم 
رسول خدا(ص): از جمله حقوق مهمان آن است که همراه او بروی و او را از حریم خانه ات به سمت در بیرون ببری. (وسائل الشیعه، ج12، ص226)

پرهیز از بیان عیوب دیگران 
معراج السعاده: ساعتی تامل کن که اگر کسی عیبی را از تو در پیش دیگران فاش کند، حال تو چگونه خواهد بود، حال دیگران را هم برخود قیاس کن. و بدان که از اخبار و آثار، واضح و روشن و از تجربه، عیان و ثابت و مبین است که هر که دیگری را رسوا کند، خود نیز رسوا می گردد و هر که عیب کسی را ظاهر کند، عیب او نیز فاش می گردد. (معارج السعاده، ص542)

تلاش برای از جا بلند نشدن تا حد ممکن 
امام صادق(ع) درباره کسی که به خاطر دیگری از جای خود بی می خیزد سوال کردم، فرمود: ناپسند است مگر برای مردی که به جهت دینش به او احترام می کند. (وسائل الشیعه، ج12، ص227)

پرهیز از سخن چینی 
آورده اند که در زمان موسی(ع) در بنی اسرائیل قحط و خشکسالی شد. موسی(ع) چندین دفعه به دعای باران بیرون رفت و اثری نبخشید. حضرت در این باب مناجات کرد. وحی به او رسید که در میان شما سخن چینی هست و من به شومی او دعای شما را مستجاب نمی کنم. (معراج السعاده، ص545)

اهمیت خوش اخلاقی و ادب در مواجهه با مردم 
امام باقر(ع): اگر مسلمانی که برای دیدار یا درخواست حاجتی نزد مسلمان دیگر برود و اجازه ورود بخواهد و آن مسلمان دیگر در منزلش باشد، ولی به او اجازه ندهد و خودش هم بیرون نرود، تا زمانی که آن مسلمان را ملاقات کند پیوسته در لعنت خداست. (وسائل الشیعه، ج12، ص229)

پرهیز از غیبت 
مروی است که: «شخصی به خدمت حضرت امیرالمومنین(ع) آمده و امر بدی از شخصی نقل کرد. حضرت فرمود: استقسار (تحقیق) می کنم. اگر راست گفته باشی، با تو دشمن خواهم شد و اگر دروغ گفته باشی، از تو مواخذه خواهم کرد». منقول است که: «شخصی به دیدن یکی از حکما رفت و از غیری سخنی نزد او نقل کرد. حکیم گفت: مرا با برادرم بد کردی و دل فارغ مرا مشغول فکری ساختی و خود را که نزد من امین بودی محل تهمت گردانیدی». (معراج السعاده، ص547 و 548)

پرهیز از بحث و مجادله 
رسول خدا(ص): من ضمانت می کنم خانه ای را در بالاترین مرتبه بهشت و خانه ای را در میان بهشت و خانه ای را در باغ های بهشت، برای کسی که مجادله را ترک کند، هر چند که حق با او باشد. (وسائل الشیعه، ج12، ص237)

اهمیت حفظ ظاهر اسلامی برای مردان 
استفتاء از آیت الله بهجت: اگر انسان برای اینکه توهین مردم را نشنود، ریشش را بزند چه حکمی دارد؟
جایز نیست.


قناعت کردن و راضی بودن به کم 
اگر قانع باشیم، چرا دین فروشی کنیم؟! در روایت است که «هرکس قناعت پیشه کند، عزیز خواهد بود، اگر نان خالی هم داشته باشیم و قانع باشیم، دیگر محتاج به مال حرام نخواهیم بود، و چه بسا با نان خالی سالم تر هم باشیم».(در محضر بهجت، ج3، ص164)

پرهیز از مجادله و بحث 
رسول خدا(ص): من ضمانت می کنم خانه ای را در بالاترین مرتبه بهشت و خانه ای را در میان بهشت و خانه ای را در باغ های بهشت، برای کسی که مجادله را ترک کند، هر چند که حق با او باشد».
(وسائل الشیعه، ج12، ص237)

پرهیز از مجادله برای پیشگیری از رفتن آبرو 
امیرالمونین علی(ع): هر کس که مراقب آبروی خودش است و نمی خواهد که آبرویش را از دست بدهد باید مجادله و بگو مگو را رها کند. (وسائل الشیعه، ج 12، ص238)

پرهیز علما از شهرت 
در شرح زندگینامه آیت الله بهجت و شاگردی ایشان در محضر آیت الله سید حسین بروجردی آمده است که ایشان مدتی در محفل درسی آن مرجع والامقام حاضر شد اما وقتی دید ممکن است به سبب اظهار نظرهای علمی اش گرفتار رنج شهرت گردد لب فرو بست.

قدرشناسی علما از زمان 
از آیت الله بروجردی نقل است که می فرمود: «من در تمام عمرم یک دقیقه را به بطالت صرف نکردم و یک کلمه لغو هم از دهان من در نیامده است.

پرهیز از بیان حرفی که گفتن آن منجر به نازل شدن بلا می شود 
«شماتت» عبارت است از گفتن اینکه فلان بلا یا فلان مصیبت که به فلان کس رسیده از بدی اوست. و با آن سرور و شادی نیز باشد... . و به تجربه، واضح و از اخبار ثابت است که هر که شماتت کند دیگری را به سبب بلیه ای که گرفتار شده باشد. از دنیا نمی رود تا خود نیز به آن مبتلا گردد و دیگری او را شماتت کند. و حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمود: «شماتت مکن برادر خود را که اگر چنان کنی، خدا بر او رحم می کند و یان بلیه را به تو نازل می کند». (معراج السعاده، ص550)

پرهیز از فریب دادن برادر یا خواهر مسلمان 
رسول خدا(ص): کسی که مسلمانی را فریب دهد از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج12، ص242)

پرهیز از دروغگویی 
امام باقر(ع): خداوند عزوجل برای شر و بدی قفل هایی قرار داد و کلید این قفل ها را شراب قرار داد و دروغ از شراب بدتر است. (وسائل الشیعه، ج 12، ص244)

پرهیز از اشتباه 
خدا کند عمدا اشتباه نکنیم، البته اگر سهوا هم اشتباه کنیم، دشمن نتیجه مورد نظر را می گیرد. (در محضر بهجت، ج3، ص202)

پرهیز از دروغ، جدی و شوخی 
امیر المونین(ع): هیچ بنده ای طعم ایمان را نچشد مگر آنکه دروغ را ترک کند، چه به شوخی و چه جدی. (وسائل الشیعه، ج12، ص250)

لزوم استعانت از اهل بیت در زندگی 
«... اعمال خود را به معصومی که اعتقاد داری واسطه میان تو و خداوند جل جلاله در برآوردن آرزوهایت است، بسپار و به او توسل کن و با توجه به او، به درگاه خدا توجه کن تا عبادات تو را خالی از نقصان و همراه با عفو و مغفرت، به خدا سپارد.... و هرگز به خود و طاعتت خوش بین مباش؛ زیرا چه بسیار اعمالی که با نهایت تلاش و آرزو در دنیا به جا آورده ای، ولی بعد برای تو روشن شده است که دارای عیب و نقصان بوده است و عقل و دل از غفلت شگفت زده شده اند. حال چگونه خواهد بود اگر خداوند جل جلاله که هیچ چیز بر او پنهان نیست، ناظر بر اعمالت باشد؟». (اعمال الاعمال، ج2، ص942)

لزوم راستگویی در شوخی و وعده حتی به کودک 
امیرالمومنین (ع): دروغ چه جدی و چه شوخی، جایز نیست و همچنین درست نیست که یکی از شما به کودکش وعده ای بدهد، ولی وفا نکند. (وسائل الشیعه، ج12،ص250)

تاکید پیامبر بر سکوت 
رسول خدا(ص): ای اباذر، هر که سکوت کند، نجات یابد، پس بر تو باد به سکوت و هرگز از زبانت هیچ دروغی بیرون نیاید. (وسائل الشیعه، ج12، ص251)

پرهیز از شوخی و بذله گویی 
مزاح و خنده و بذله گویی و شوخی کردن، و افراط در آن مذموم و در شریعت مقدسه منتهی عنه (نهی شده) است؛ زیرا باعث سبکی و کم وقاری و موجب سقوط مهابت (شکوه) و حصول خواری می گردد و دل را می میراند و از آخرت غفلت می آورد. و بسا باشدکه موجب عداوت و دشمنی دوستان یا سبب آزردن و خجل ساختن مردمان گردد. و همچنان که گفته اندکه بسیار بازی است که به جدی می کشد. و از این جهت است که گفته اند؛ با مردم صاحب شأن شوخی مکن که کینه تو را در دل می گیرند و با مردم دون و پست نیز شوخی مکن که هیبت تو از نظرشان ساقط می گردد و به تو جرأت پیدا می کنند و سخن زشت می گویند. (معراج السعاده، ص557)

شوخی حلال و شوخی حرام 
مخفی نماند که خنده مذموم، قهقهه است که با صدا باشد، اما تبسم که کسی صدایی از او نشوند مذموم نیست، بلکه محمود است. و تبسم کردن پیغمبر معروف و مشهور است. و همچنین شوخی و مزاح مذموم در وقتی است که کسی افراط در آن کند یا مشتمل بر دروغ و غیبت باشد یا باعث آزردگی و خجالت دیگری شود، اما مزاح اندک که از حق تجاوز نشود مشتمل بر سخن باطل یا ایذاء و اهانتی نباشد و باعث شکفتگی خاطری گردد مذموم نیست. و مکرر از حضرت رسول(ص) صادر شده و از اصحاب در خدمت آن جناب صدور یافته. (معراج السعاده، ص558)

تاکید بر سکوت به عنوان یک ارزش اخلاقی 
امیرالمومنین علی(ع): «أن لله عبادا کسرت قلوبهم خشیة الله فاستنکفوا من المنطق و إنهم لفصحاء ألباء نبلاء».
امام علی(ع): خداوند بندگانی دارد که خشیت و خوف خدا دل هایشان را شکسته است، پس از کلام خودداری می کنند، در حالی که کلامی فصیح دارند و خردمند و باهوش هستند.

ویژگی بارز استاد شیخ محمد حسین غروی اصفهانی 
حضرت آیت الله بهجت، این صفت استاد را چنین بیان می فرمود: «استاد ما (شیخ محمد حسین غروی اصفهانی) می فرمود: مرحوم آقا سید حسین بادکوبه ای روزی دو درس می گفت. اما در غیر ساعاتی که درس می گفت، چنان خاموش بود که گویی زبان ندارد، مگر اینکه ذکری بگوید و گرنه سکوت محض بود!

لزوم آشتی مومنین 
امام باقر(ع): هیچ گاه دو مومن بیش از سه روز با هم قهر نمی کنند، مگر آنکه من از هر دوی آنان بیزاری جویم، پرسیده شد: وضعیت ظالم روشن است، ولی مظلوم چه گناهی کرده است؟ فرمود: چرا مظلوم به سراغ آن برادرش که به او ظلم کرده نمی رود و نمی گوید: من به تو ظلم کردم، تا بدین وسیله، آشتی کنند؟ (وسائل الشیعه، ج12، ص263)

خجالت نکشیدن از گفتن نمی دانم 
اگر متعهد می شدیم که هرچه از ما پرسیدند و ندانستیم، بگوییم نمی دانیم، مردانگی کرده ایم. (در محضر بهجت، ج3، ص263)

پرهیز از خواری مومن 
امام صادق (ع): خداوند عزوجل می فرماید: هرکس بنده مومن مرا خوار و کوچک کند، اعلام جنگ با من کند و هرکس بنده مومن مرا بزرگ بدارد، از غضب من در امان باشد. (وسائل الشیعه، ج12، ص269)

پرهیز از خوشحال شدن از تعاریف دیگران 
پسر آیت الله میلانی به دیدارش آمد و گفت: «همه آن هایی که اقدم از شما بودند از دنیا رفته اند، دیگر کسی مقدم بر شما نیست. چرا رساله نمی دهید؟» ناراحتی دوید توی چهره اش، یک جوری رنگ چهره اش تغییر کرد که انگار حرف خیلی تلخی شنیده باشد. هر وقت تعریف و تمجیدی درباره خودش می شنید همین طور می شد...

پرهیز از غیبت در زبان و عمل 
مخفی نماند که غیبت کردن منحصر به زبان نیست، بلکه هر نوعی که نقصی از غیر را بفهماند غیبت است، خواه به قول باشد یا فعل یا ایماء یا رمز یا نوشتن. مروی است که «زنی بر عایشه وارد شد، چون بیرون رفت، عایشه با دست خود اشاره کرد که این کوتاه است. حضرت فرمود که غیبت او را کردی». (معراج السعاده، ص560)

پرهیز از جواب دادن بدی با بدی 
مردی نزد امام صادق(ع) آمد و از خویشان و نزدیکان خود شکایت کرد. آن حضرت به او فرمود: خشم خود را فرو ببر (و برایشان به کارهای نیک) اقدام کن. آن مرد از کارهای بد آنان گفت. امام فرمود: آیا می خواهی مانند آنان باشی و خدا به شما نظر نکند؟ (وسائل الشیعه، ج12، ص273)

پرهیز از بخاطر سپردن لغزش های برادر مومن برای سرزنش در آینده 
امام صادق(ع): دورترین حالات بنده نسبت به خدا زمانی است که با شخصی دوستی و اخوت داشته باشد و در همان حال لغزش های برادر خود را در نزد خود ثبت کند تا روزی به وسیله آن لغزش ها او را سرزنش کند. (وسائل الشیعه، ج12،ص274)

هم مباحثه ای 
اولین باری که دیدمش گفت: «بروید متاهل شوید!» گفتم می خواهم درس بخوانم آقا. گفت: «مگر شیخ انصاری زن و بچه نداشت؟ بروید با ازدواج یک «هم مباحثه ای» برای خودتان انتخاب کنید».

شنیدن و گفتن در راستای هم هستند 
گناه شنونده غیبت، مثل غیبت کننده است، مگر اینکه در مقام انکار برآید و سخن آن شخص را قطع کند یا از مجلس برخیزد و اگر قدرت بر اینها نداشته باشد در دل غضبناک گردد. و اگر به زبان گوید: ساکت شو، اما در دل، مایل و طالب باشد، این از اهل نفاق است. پس بر اهل دین لازم است که چنانچه غیبت مسلمانی را بشنوند در مقام انکار برآیند و آن را رد کنند، و الا مستوجب نکال (عقوبت و عذاب) می گردند. (معراج السعادة، ص562)

غیبت شخص فاسق بلااشکال است 
امام صادق(ع): إذا جاهر الفاسق بفسقه فلا حرمة له ولا غیبة.
هرگاه شخص قاسق، فسق خود را آشکار کند، دیگر احترامی ندارد و غیبتی برای او نیست (یعنی اگر بدی اش را بگویند غیبت به حساب نمی آید). (وسائل الشیعه، ج12،ص289)

معنای واقعی قطع رحم 
قطع رحمی که حرام است این است که به گفتار یا کردار، ایذاء به او برسانی و با او رفتار ناشایست کنی یا سخن ناخوش نسبت به او بگویی که دل او شکسته گردد، یا او را احتیاجی و ضرورتی باشد به سکنایی یا لباسی یا خوراکی یا نحو آن و تو قدرت بر رفع احتیاج او داشته باشی و زیادتر از قدر ضرورت خود را متمکن باشی و ازاو مضایقه کنی یا ظالمی نسبت به او ظلمی کند و تو بتوانی آن را دفع کنی و کوتاهی نمایی یا از راه کینه و حسد، از او کناره کنی و دوری جویی و ... (معراج السعاده، ص520)

لزوم پرهیز از عاق والدین شدن 
اول چیزی که در لوح محفوظ نوشته شد این بود که «منم خدایی که به جز من خدایی نیست. هر که پدر و مادر از او راضی باشند، من نیز از او راضی هستم. و هر که پدر و مادر بر او خشمناک باشند، من نیز بر او خشمناکم. و حضرت پیغمبر فرمود که «جمیع مسلمین در روز قیامت مرا خواهند دید مگر عاق والدین و شراب خوار و کسی که نام مرا بشنود و صلوات بر من نفرستد.». (معراج السعاده، ص532)
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۹
سید ابوالفضل هاشمی

گلچین

نظرات  (۵)

حدیثی هست از امام علی (ع) که فرمودند همه محبت ات را به پای دوستت بریز ولی همه اعتمادت نریز.
خیلی کمک میکنه در حرف زدن و مراقب جملات خویش بودن.
به هیچ کس نمیشه اعتماد کرد ولی این به معنای مطلقا بی اعتماد بودن نیست.
سلام، وقتتون بخیر 
شما در جایی بیان کردین که بدون استاد پا در راه عرفان گذاشتین، و بعد حالت خستگی و عدم تمرکز داشتین، برای رفعش چه کار کردین؟
منظورم این نیست که بره استاد بگیره، یعنی نخواد عارف شه و اون اثرات رو خنثی کنه.
پاسخ:
سلام. 
قسمت شد بعد از شش سال سرگشتگی رفتم زیارت امام رضا(ع) سه ماه بعدش اتفاقی در زندگی ام افتاد و مجدد به روال سابق برگشتم. باورکردنی نبود. هر شب در خواب اذیتم می کردند. و دادم می زدم. خانواده تعجب کرده بودند. و هر کاری می کردم برگردم به سابق نمی تونستم. لطف امام رضا(ع) بود.
توسل به اهل بیت خیلی مهم اه. من در مسیر عرفان فقط کتاب های عرفان آ. بهجت رو خوندم. خیلی زیاد ذکر لااله الا الله می گفتم. چند وقت پیش از یک استاد پرسیدم گفت همون بدبختت کرده بوده. گفت هر کس ذکر لااله الا الله زیاد بگه مثل حضرت ایوب ازش امتحان میگیرن.
البته مواردی از اتفاقاتی هم شاهد بودم.
با سلام و عرض ادب
استاد تو کتاب درمحضر لاهوتیان هم در مورد ذکر لا اله الا الله  داستانی نقل میکنه که یه مداحی این ذکر را گفت و زندگیش بد شد فقیرشد بعد به مرحوم شیخ جعفر مجتهدی رضوان الله تعالی علیه گفتن چه کنه مشکلاتش برطرف شه فرمود او این ذکر  را میگه  و این ذکر کملین است همه چیز دنیایی ادم را میگیره و مدتی است شغل او را هدف گرفته اند به او بگو بجای این ذکر صلوات بفرسته واو هم همینکار را کرد زندگی و احوالش خوب شد. اما خودم به ایت الله... از دوستان مرحوم مجتهدی و از شاگردان ایت الله بهجت و علامه طباطلبائی این را گفتم . فرمود من با ایشون دوست بودم ولی هیچ وقت نشنیدم همچین مطلبی درباره این ذکر بگویند و قبول نکردند همچنین شیخ جعفر ناصری (کلیپ سخنرانیش تو کاناشون بود)هم که ازدوستان  مجتهدی بودند این مطلب را نادرست میدانند و میگویند مطلبی برای این  خاصیت در  روایات نیست و دلیل معتبری نداره و توصیه این دو استاد این است که این ذکر را بگید باعث قرب میشه ولازمه برای سلوک البته روایات هم که غوغاست در فضیلتش فکر میکنم باید کشف مطلب درخواب بشه تا بفهمیم افسوس که نمیتونم . کاش شماانجام میدادید
پاسخ:
با سلام.
من به تجربه تایید می کنم.
ذکر لااله الا الله و مداومت بر آن باعث امتحانات شدید می شود. بهترین ذکر برای سالک مبتدی صلوات و کسب آموزش های دینی و قرائت قرآن است. حداقل 5 جز.
با سلام
اینکه فرمودید چندسال سلوک کردید بدون استاد و مشکلاتی براتون پیشاومد  میشه سرگذشت خوتون رابنویسید و بگید غیر از لا اله الا الله چه ذکر هایی را میگفتید چه اعمالی را انجام میدادید و فکر میکنید کاداماینها براتون مشکل ساز شده تا دیگران هم اشتباهات شما را انجام ندهند. در ضمن رمز مطالب تون را میخواستم خصوص اون مطلب که درباره خدا و رویا بود ممنون میشم ایمیل کنید خداخیرتون بده التماس دعا یا علی
پاسخ:
بخشی از اون مطلب رمز دار اینه که خودنمایی نکنی و خودت بزرگ نشون نده و در برابر مردم فروتن و پایین باش. بخاطر همین باید اون مطالب رمز دار باشه.  
سلام ببخشید ایمیل یادم رفت بدم. برای رمز
پاسخ:
سلام مجدد. جدا تجربه من برای شما: الگوی شیخ جعفر مجتهدی رو برای سیر و سلوک دنبال کنید. دنبال ذکر های متفرقه نروید.
الگوی شیخ جعفر مجتهدی (رحمه الله علیه):
1- ترک گناه و انجام واجبات »»»» لازمه: شناخت کامل آنها (اگه دقت کنی فقط اونهایی که در مسیر عرفان موفق شدن مثل شیخ رجبعلی خیاط یا شیخ جعفر یا آ. بهجت یا آ. حسن زاده آملی و ... همه کسانی بودن که هم استاد خوبی داشته اند و هم آموزش های خوبی طی کردن. پس لازمه سیر و سلوک: حداقل 2 سال آموزش واجبات و محرمات و اخلاقیات.
2- مراقبه و محاسبه هر روزه.
3- شب زنده داری.
4- تلاوت زیاد قرآن
5- توسل به اهل بیت و علی الخصوص حضرت ولی عصر(عج) هر شب (2 ساعت شب زنده داری لازمه در اتاق تاریک حلال با لباس سفید معطر) لازمه سیر و سلوک
6- ذکر: صلوات.
7- رفع موانع: مثلا اگر نیاز جنسی دارید اول برید یکی رو صیغه کنید یا ازدواج کنید بعد برید دنبال سیر و سلوک. 

یکی از مهمترین عوامل شکست سالکین:
عدم توجه به آموزش های موردنیاز  و نداشتن راهنمای خوب
و عدم توجه به موانع علی الخصوص نیاز جنسی.


ضمنا معنی سلوک:
انسان سه بعدی آفریده شده است و گفته می شود دنیا حداقل 13 بعد دارد. جسم انسان به تنهایی قادر به سلوک به ابعاد بالا نیست ولی روح می تواند تمام ابعاد را طی کند و به خدا برسد(و جسم را نیز با خود جابجا کند). قوانین هر بعد مستقل و مسلط بر ابعاد پایین تر است. یعنی مخلوقی که در بعد بالاتر است براحتی می تواند قوانین بعد پایین تر را نقض کند. مثلا حضرت عزرائیل در بعد 5 و بالاتر هستند به همین خاطر می تواند همزمان یک میلیون انسان را قبض روح کند.
 اگر دقت کنید روح انسان در هنگام جدا شدن در آستانه مرگ های تدریجی، چیزهایی را می بیند و متوجه می شود که قبلا متوجه نمی شده. مثلا در آن لحظات، شیاطین متوچه او شده و او نیز آنها را می بیند. این به دلیل جدایی روح در لحظات آخر زندگی هست. این به دلیل ماهیت 4 بعدی به بالاتر روح هست. تا وقتی تقویت نشده یا جدا نشده ابعاد دیگر را نمی بیند. 
نزدیکترین بعد به انسان بعد 4 هست که جن ها در این بعد هستند. جن ها 4 بعدی هستند به همین خاطر انسان ها را می بینند و می توانند قوانین بعد سوم را نقض کنند. مثلا جن می تواند به گذشته بعد سوم بر گردد ولی نمی تواند به گذشته بعد چهارم برگردد. یا جن می تواند یک شی را از یک جای بسته با دیوارهای بتنی برداشته و جابجا کند. اینها را نمی توان با قوانین فیزیک ثابت کرد.
هدف سلوک این است که روح تقویت گردد و به بعد های بالاتر برود. به همین خاطر سالکین می توانند جن ها را ببینند، شیاطین را ببینند، طی الارض کنند، ذهن را بخوانند و ... .
وقتی شما تصمیم می گیرید سالک شوید باید اول راهنما داشته باشید (انسان عاقل اگر 3 ساعت فرصت بریدن درخت داشته باشد 2 ساعت اره اش را تیز می کند). داشتن استاد خوب، همه راه است. با کتاب خواندن به جایی نمیشه رسید. در برخی از امتحانات اگر استاد خوبی نداشته باشید نمی توانید مسائل را حل کنید. سپس وقتی شروع می کنید مخلوقات بعد های بالاتر متوجه شما میشن. 
جن ها و شیاطین متوجه شما میشن و برای اینکه نذارن شما به بعدهای بالاتر بروید پدرتان را در می آورند. در خواب و بیداری اذیت تان می کنند. راهکار دفع شر آنها فقط قرآن خواندن است. آن هم نه فقط سوره یس و ... . روزی حداقل 5 الی 10 جزء. اگر هر جز، 30 دقیقه وقت بگیرد شما باید روزی حداقل 3 ساعت صرف قرآن خواندن کنید وگرنه پدرتان را در می آورند. به بدنتان می روند و ساکن می شوند و شما را از خود بیخود می کنند. هر شب در خواب اذیت تان می کنند تا دیوانه شوید.

در بالاتر مخلوقات بعد های بالاتر که احتمالا ملائک هستند متوجه شما میشن و از شما امتحانات سخت می گیرن.
نحوه امتحان گیری شان این شکلی است:
شما امروز تصمیم می گیرید گناه نکنید. جدی جدی. به هر شکلی شیاطین شما را وسوسه می کنند که گناه بکنید هر چند کوچک. اگر آگاهانه گناه کوچکی مرتکب شوید راه را باید از نو شروع کنید. خیلی ها همین جا گیر می کنند. مثلا طرف نیاز جنسی داره. میگه من جلق نمی زنم در عوضش با آلتم بازی می کنم تا یک کم لذت ببرم. فارغ از اینکه این کار حرام است ولی مرتکب میشه. یا در تلگرام با زن نامحرم، چت می کند. خودش را منطقی هم توجیه می کند.
مثلا تا قبل از اینکه تصمیم به خوب شدن بگیرید هیچ کس در خیابان شما را نگاه نمی کرد حتی اگر از گرسنگی بمیرید. ولی همین که تصمیم به توبه می گیرید می بینید که زن ها به شما توجه می کنند و جلوی مسیر شما می آیند و از شما دلربایی می کنند تا عاشق شان شوید. 
خوب تا وقتی خودتان را در برابر اینها بیمه نکنید نمی توانید سالک شوید. راهکارش چیه؟ یا ازدواج کنید یا بروید وسط بیابان سالک شوید.
یا دارید با ماشینی به جایی می روید طرف آهنگ حرام می ذاره. حالا اگه شما آموزش صحیح ندیده باشید هیچ واکنشی نشان نمی دهید چون نمی دانید چه واکنشی در این مواقع صحیح است. ولی آنهایی که آموزش دیده اند می دانند در این هنگام به شما امر به معروف و نهی از منکر واجب میشه و یا شما باید پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده بیایید.
دومی اینکه بعد از اینکه از این امتحانات کوچک سربلند شدید میرن سر امتحانات بزرگتر. مثلا اعصابتان را سر موضوعی خرد می کنند ببینند موضع شما چیه؟ یا پیشنهادی مالی به شما میشه که شبهه ناک هست. واسه اینکه شما رو تست کنند. و حتی اگر فکر بد نیز در ذهن خود به سر کنید توبیخ می شوید. مثلا اگر در حال عبور از خیابانی، ماشینی صدای ترانه اش را بلند کرده باشد و شما دلتان برای شنیدن آن شاد شود باید به شدت استغفار کنید. تا این حد مراقبه تحمل دارید؟
می بینید چقدر سریع امتحانات شروع میشه؟ لذت می بری؟ به همین سرعت اگه بتونی از این امتحانات سربلند بیرون بیای می تونی به همین سرعت سلوک کنی.

حالا یکی نیاز جنسی داره یکی مال حرام در زندگی اش داره یکی اخلاق گنده، یکی با یکی دیگه قهر هست یکی حق الناس گردنشه یکی خمسش رو نداده یکی کار و درآمد نداره داره از مال یکی دیگه می خوره اینها به هیچ جا نمی رسن.

این امتحانات رو هم که سر کردین میرن سراغ امتحانات بزرگتر. مثلا شما پی به چیزی می برید. در این دانستن مسئولیت و وظیفه ای پیدا می کنید. باید عکس العمل تان صحیح باشد وگرنه در این مرحله می بازید. گاه مجبورید به خاطر دانستن چیزی، تمام زندگی را فدا کنید تا دین را نجات دهید. آیا می توانید؟ یا باید در مسیری قدم بذارید که احتمال دارد کشته شوید یا به زندان بیافتید. آیا توان اینها را دارید؟

هر قدر هر روحتان در ابعاد جهان بالاتر رود، رقیبت تان (شیطان) جدی تر می شود. هر چند جن ها 4 بعدی هستند ولی قبل از همه سالکین، ابلیس تمام این موارد را به خاطر عبادت چند هزار ساله طی کرده و به بالاترین ابعاد رسیده است. لذا در قدر بالاتر بروید دشمنی ها بیشتر و امتحانات سخت تر می شود. به همین خاطر هست که برخی سالکین با وجود طی مراتبریال به خاطر یک اشتباه زبانی (مثلا در بیان توانایی های بدست آورده) دچار سقوط می شوند. چون شیطان همیشه یک قدم جلوتر از او در حال برنامه ریزی است.


فرق انسان های کوچک و بزرگ در همین امتحانات مشخص می شود.
همین که ببازید می آیید مرحله اول.

این مراحل در روزها و ماه ها و سال ها تکرار می شوند تا شما آزموده شوید و بالاتر بیایید. اگه بتونید 40 روز خودتون رو حفظ کنید برخی چیزها رو که سابقا حس نمی کردین یواش یواش حس می کنین. ضمنا یادتان باشد در طی مسیر سیر و سلوک همیشه ذهن تان مثل الآن پر ذوق و شوق نیست. گاهی وقت ها افسردگی شدید می گیرید گاهی وقت های سنگین سنگین می شوید و گاهی وقت فکرتان اصلا کار نمی کند. در این مواقع نیز اگر خوب عمل نکنید شایسته سرزنش هستید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی