دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
مدت های زیادی است که به مانند دیگر مشکلات کشور، مسئله حضور اتباع افغانستانی حل نشده باقی مانده است و هیچ رئیس جمهوری، چه راستی و چه چپی و چه جریان انحرافی کاری به آن ندارند. هر دولتی که می آید به این موضوع و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن کاری ندارد و حتی صریحا نیز از آن حمایت می کنند. اخیرا نیز رسانه های نزدیک به یک جریان خاص فکری همچون تسنیم و رجانیوز و خبرگزاری فارس اقدام به تولید انواع محتواهای گوناگون برای فرهنگ سازی حضور دائمی اتباع افغان در ایران کرده و می کنند. این همه در حالی است که سوالات و انتقادات زیادی نسبت به این تصمیم وجود دارد که به هیچ یک از آنها پاسخ داده نشده است. رسانه های جریان های سیاسی ترجیح می دهند حرف های خود را ابتدا از طریق رسانه هایشان مطرح کنند و پس از اینکه با بازخورد مثبتی از سوی مردم مواجه شد و درصد بالایی از مردم نظرشان مطابق نظر آنها شد، شخصیت هایشان را به میدان بفرستند تا همان نظرات را صریحا بیان کنند. لذا هر وقت رسانه های یک جریان فکری، روی یک موضوع دست گذاشتند منتظر باشید که شخصیت های و افراد آن جریان، آن موضوع را صریحا بیان کنند و به شعارهای خویش تبدیل سازند. این یک راهبرد رسانه ای است که در اکثر کشورهای دنیا دنبال می شود و در کشور ما که کم و بیش از مدل های نظام سرمایه داری غربی دنبال می کند نیز دنبال می شود. اینها همه در حالی اتفاق می افتد که هیچ یک از شخصیت های سیاسی این جریان ها حاضر نیستند در بین مردم این حرف ها و دلایل پشت پرده آن را مطرح سازند و به سوالات و انتقادات پژوهشگران پاسخ دهند.
Image
در این مقاله سعی کرده ام برخی از موارد و مسائلی که در باب حضور چشمگیر اتباع افغانی در کشورمان می باشد را بیان نمایم:

۱- بنا به منابع رسمی حدود ۲ میلیون مهاجر مجاز افغان در کشور داریم. طبق برخی آمارگیری ها حداقل سه برابر آمار مهاجران افغان، غیر مجاز وارد کشور شده اند. یعنی به جرئت می توان گفت بین ۶ الی ۱۰ میلیون افغان در کشور داریم.

۲- از دوستان خواننده می خواهم تبعات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حضور اتباع بیگانه افغانی در ایران را بررسی نمایید و سپس به اظهار نظر بپردازند. هم اکنون شهرداری تهران ۳۰ هزار خدمه دارد که همه شان غیر مجاز وارد کشور شده اند. به طوری که جا واسه پسر ایرانی که بخواهد به عنوان رفتگری در شهرداری مشغول بکار شود نیست. چون افغانی ها مشغله کمتری برای کارفرماها دارند و نیازی به بیمه ندارند. همچنین ۹۰ درصد کارگران پروژه مسکن مهر در دولت قبلی را اتباع افغانی کار می کردند و مثل همیشه کارگر ایرانی که مطالبه اقتصادی بالاتری از اتباع بیگانه افغانی دارد مظلوم واقع شده است. هم اکنون در مشهد حدود ۷۵ درصد کارگران مشهدی ایرانی بیکار هستند چون در عوض آنها اتباع افغانی شاغل شده اند.

۳- اکثریت مذهب اتباع افغانی اهل سنت است و رشد جمعیت ۸ درصدی در کشور ما دارند. در حالی که رشد جمعیت ایرانیان الان ۱٫۵ است و زیر حد جایگزینی است. یکی از دلایل رشد جمعیت پایین ایرانی بیکار بودن جوانان ایرانی و ازدواج در سنین بالا و عدم توانایی تامین هزینه های فرزند است. از طرفی رشد جمعیت افغانی ها، بافت اجتماعی و فرهنگی ایران را بر هم می زند که این خلاف قانون اساسی است. لطفا در اینباره مواضع خود را اعلام کنید که اگر اکثریت شیعی کشور ما به خاطر سیاست های غلط نظام و تحریریه های سایت های حمایت کننده بهم ریزد چه بر سر جامعه خواهد آمد. فراموش نکردیم که چندی پیش در ماه محرم و صفر، جمعی از افاغنه مراسم عروسی را برگزار کرده بودند و مشغول بزن برقص بودند. که با خشم ایرانی ها و برخورد پلیس مواجه شدند.

۴- لطفا توجه داشته باشید که هیچ کشوری در دنیا به شکل فعلی، پذیرای مهاجرین نیست. هم اکنون دولت افغانستان تشکیل شده است و اتباع افغانی باید به کشور خودشان برگردند. جنگ تمام شده است و حضور انها در ایران توهین و تبعیض علیه ایرانیان است.

۵- اگر یک ایرانی به عراق یا افغانستان یا ترکیه برود حداقل شش ماه در بدترین شرایط زندانی می شود ولی در ایران اتباع افغانی دستگیر می شوند و سوار اتوبوس می شوند و مجدد بر می گردند. به همین دلیل است که سالیانه ۵۰۰ هزار افغانی دستگیر می شوند ولی مجدد برمی گردند. لذا باید برخورد سختگیرانه به خرج داد و حتی لازم است خشونت نیز به خرج داد.

۶- مقادیر زیادی از ثروت ملی صرف اتباع افغانی در کشور ما می شود. این پول ها می تواند برای ایرانیان باشد. چه بسیار از جوانانی که به خاطر بیکاری و عدم وام و پول بیکار مانده اند، معتاد شده اند، به زورگیری و دزدی روی آورده اند. لذا توجه داشته باشید که حمایت شما و عدم موضع گیری در قبال حضور اتباع افغانی، ما را در گناه ویرانی کشور و جامعه ایرانی و نابودی جوانان ایرانی سهیم می کند. برایم سوال است که حامیان حضور اتباع غیرمجاز افغانی چه جوابی در محضر خدا دارند؟ بنا به اخبار رسمی تقریبا همه هزینه های حضور اتباع غیرمجاز افغانی از جیب دولت ایران می رود و کمک سازمان ملل در برابر هزینه های سنگین اقامت آنها در ایران بسیار ناچیز است. به عنوان نمونه هزینه آموزش و پرورش برای تحصیل اتباع افغانی: سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان می شود ولی کمک سازمان ملل: تنها ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان! می گردد و وقتی گفته می شود که اتباع افغان، هزینه انجام شده را بپردازند با مظلوم نمایی در اخبار و شبکه های اجتماعی مواجه هستیم. 

۷- امروز شرایط زندگی برای اتباع افغانی بهتر از جوانان ایرانی است. آنها سربازی نمی روند و خبری از قوانین محدود کننده ندارند. علارغم تاکید قانون اساسی برای تحصیل رایگان مردم ایرانی تا مقطع دانشگاه، امروز در مدارس حتی از دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی نیز پول می گیرند ولی با این وجود سالیانه ۵۰۰۰ افغانی و خارجی بورسیه می شوند تنها به این دلیل که این موضوع در برنامه پنجم و ششم توسعه قید شده است!!! جوانان افغانی براحتی با دختران و زنان ایرانی ازدواج می کنند و وقتی مدتی از عشق و صفایشان گذشت براحتی به کشور خودشان بر می گردند و هزینه زن و بچه های آنها را می بایست دولت جمهوری اسلامی با مالیات گیری سنگین از مردم و فروش ذخایر نفتی و معادن طبیعی اش بپردازد بدون آنکه دولت افغانستان، کوچکترین مسئولیتی در قبال پیامدهای حضور اتباعش در ایران را بپذیرد.

۸- در کرمان ۵۰ درصد جرائم به اتباع افغانی بر می گردد. حضور اتباع افغانی نه تنها باعث جرم و جنایت در کشور ما شده است بلکه فرزندان نامشروع و بی هویت حاصل ازدواج با زنان ایرانی، گریبان کشور را گرفته است. جالب اینکه دولت افغانستان از کمترین همکاری برای کاهش معضل حضور افغانی ها در ایران امتاع می ورزد. مسئولین کشور ما نیز می گویند ما با سازمان ملل قرارداد داریم. حالا سوال این است که چرا سازمان ملل برای مهاجرین ایرانی که به استرالیا و اروپا و ترکیه و آمریکا می خواهند مهاجرت کنند دلسوزی نمی کند؟ چرا باید دختر ایرانی در زندان های استرالیا تجاوز شود و بسیاری از جوانان ایرانی در زندان های وحشتناک آنجا خودکشی کنند؟ آیا این است نتیجه تحمل ۱۰ میلیون افغانی مجاز و غیر مجاز در کشور ما؟ آیا نباید با مردم ما که سالها از مهاجرین افغان پذیرایی کرده اند در کشورهای دیگر بهخوبی استقبال شود؟ چرا سازمان ملل در این مورد دخالت نمی کند؟

۹- سازمان ملل مجری بین المللی سیاست های فراماسونری است. سیاست های حمایت آمیز سازمان ملل در حمایت از اتباع افغانی ساکن ایران و از سوی دیگر حمایت های معنا دار رسانه های روشنفکر مثل بی بی سی و سایت های غربگرای فارسی زبان به خوبی نشان می دهد که ما با یک مسئله ساده مواجه نیستیم بلکه یک پروژه محرمانه در پس پرده جریان دارد. غافل تر اینکه دوستان انقلابی این ها را هنوز درک نکرده اند و متوجه فریبی که دارند می خورند نیستند! آیا برایتان سوال ایجاد نشده که چرا با اینکه زبان مردم ازبک نیز فارسی است ولی سایت بی بی سی فارسی بخش اخبار افغانستان را در کنار ایران قرار داده است؟ پاسخ سوال این است که طبق طرح خاور میانه بزرگ بخش مرکزی و شرقی ایران باید به افغانستان پیوند بخورد و «ایران» جدید اینگونه تعریف می شود. از سوی یگر بخش غرب ایران به ترکستان و کردستان و لرستان بزرگ تقسیم می شود.

10- هر چند به باور برخی کارشناسان نادان و فریبکار که مزدور رسانه ها هستند تا مردم را با اطلاعات و گزاره های غلط شان فریب دهند اشتغال کارگر افغانی موجب رونق تولید می شود ولی واقعیت این است که تمام نقدینگی ناشی از اشتغال کارگر افغانی به کشور افغانستان سرازیر می شود. نقدینگی ای که می توانست به کارگر ایرانی برسد تا باعث رونق خرید ملک و خرید کالاهای ایرانی و رونق بازار کشورمان گردد پولشویی شده و در قالب سرویس طلا و گردنبند به افغانستان ارسال می گردد و از سویی کارگر ایرانی و بسیاری از جوانان ایرانی بیکار می مانند و به بزهکاری و خلاف و گناه روی می آورند. 

11- هم اکنون در بسیاری از شهرستان های کشور،کشاورزان، زمین کشاورزی خود را به یک تبعه افغانی داده و به جای یک اشتغال یک جوان ایرانی، افغانی ها را صاحب تجربه در کشاورزی و خرید و فروش نموده است و خودش به کلی از کار کنار کشیده است. از این موارد در باغ های شمال کشور به کرات مشاهده می شود. این مسئله باعث نبود فرصت لازم برای جوان ایرانی برای کسب تجربه و وجود رقیبی ارزان تر برای کار و تولید به شمار می رود.

12. شهرستان های حاشیه ای شهر تهران مثل دهات ها (مثل قلعه نو در حد فاصل قرچک و شهر ری در جاده ورامین) پر از خانواده های افغانی شده است. مسئولین دولتی ابتدا عنوان می کردند که در افغانستان جنگ شده است ولی حالا که جنگ و درگیری تمام شده است به جای آنکه آنها را به کشورشان برگردانند خدمات مختلف برای ماندن آنها در نظر گرفته اند. خدماتی همچون تحصیل بدون نیاز به مجوز اقامت، بورسیه تحصیلی در دانشگاه های کشور، بیمه سلامت و ... .

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
همچنین برخی رسانه ها که رویکرد غیر مردمی خود را در پشت مطالب فان و تفریحی پنهان کرده اند بدون توجه به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی حضور چشمگیر اتباع افغانی بر وضعیت جامعه ایرانی از حضور آنها حمایت می کنند و چشم شان را بر روی مشکلات موجود می بندند. این دسته از سایت ها حتی حاضر نیستند نظرات مخالف کاربران را منتشر کنند. به عنوان نمونه، بنده نظر زیر را در زیر مطلب جام جم در آدرس زیر ارسال کردم که تایید نشد و نمایش داده نشد.

مطلب جام جم در حمایت از اشتغال افسار گسیخته اتباع افغانی: http://jamejamonline.ir/online/2111187913243800550  
در زیر، نظر منتقدانه من به این مطلب را مطالعه می کنید که از سوی دست اندرکاران سایت جم جم نمایش داده نشد:

1- حضور افاغنه در کشور ما تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی برای جامعه ایرانی دارد که از هر جهت که بررسی کنید می بینید که تبعات دراز مدت آن به ضرر امنیت ملی و بافت دینی جامعه تمام خواهد شد. لذا نگاه اقتصادی به این مسئله خیانت به کشور است و کسانی که از حضور افاغنه در کشور حمایت می کنند فقط مسئله مالی آن را در نظر می گیرند و قدرت فهم و درک مسائل دیگر را ندارند یا چشم شان را بر روی آن بسته اند و به صرف کسب پول بیشتر، حاضرند آینده جامعه ایرانی را دستخوش نابودی سازند. متاسفانه چنین سیاستی در حوزه زنان نیز دیده می شود و کارفرمایان ایرانی برای کسب سود بیشتر و پرداختی کمتر از استخدام مردان متاهل و پسران جوان خودداری ورزیده و در عوض زنان و دختران را شاغل می کنند. حمایت و بازگو کردن نظرات و آرا این افراد خیانت به کشور است که توسط رسانه های غربگرا که دغدغه مردمی ندارند بازگو می گردد.

2- تابحال هیچگاه نخواسته ایم که نیازهای کشورمان را با توان داخلی حل و فصل سازیم. مثلا با اینکه این همه مخترع و دانشمند داریم ولی باز می خواهیم همه چیز را از خارج وارد کنیم. این موضوع به نیروی کار هم رسیده است. دولت در طی این سی و اندی سال چقدر تمرکز بر نیروی کار ایرانی کرده است؟ آیا نیروی کار خارجی همیشه در دسترس است؟ نسل های جدید افاغنه دیگر حاضر نیستند مثل پدرانشان تن به کار بدهند و به مغازه داری روی آورده اند. سیاست کشور برای 50 سال آینده چطور خواهد بود؟ آیا آن موقع می خواهید از کشورهای آفریقایی نیروی کار وارد کنید؟ این را حل شماست؟؟؟؟

3- جوان ایرانی و نیروی کار ایرانی دغدغه کشور دارد، دغدغه ازد.واج و خانواده و تشکیل مسکن دارد. او حداقل 2 سال از عمرش را در سربازی برای امنیت از دست داده است. در کشور مادری اش بزرگ شده است. ولی افغانی ها در کشورشان امنیت نداشتند، آب و گاز و برق و تلفن هم در بسیاری از شهرهایشان ندارند، غیر قانونی به ایران آمده اند و طبیعی است که حاضرند حقوق وزارت کار را بگیرند و دو سه برابر ایرانی ها کار کنند. ولی کارفرمایان ما می خواهند حقوق اندک بدهند و از کارگر ایرانی مثل افغانی کار بکشند. طبیعی است که منطقی نیست. حقوق کارگر ایرانی باید حداقل 5 الی 10 برابر افغانی باشد.

4- الآن بخش عمده ای از کارگران ایرانی بیکار هستند چون افغانی ها در زمینه های مختلف وارد شده اند. وقتی نیروی کار افغانی باشد، کارفرمای ایرانی علاقه ای به نیروی کار ایرانی ندارد. بارها شده که جوانان ایرانی می خواسته اند به کاری بروند ولی چون کارفرمای ایرانی نیروی کار افغانی داشته او را استخدام نکرده است.

5- مشکل کمبود کارگر را می توان به راه اندازی یک سیستم جامع بیکاری و ثبت نام همه نیروی کار کشور در تمام نقاط و استان ها و شهرها حل کرد. به گونه ای که هرجا نیاز به نیروی کار بود از شهرهای دیگر اعزام شوند و پس از پایان پروژه به پروژه دیگر در شهری دیگر بروند. ضمن اینکه باید حقوق و مزایای کارگر ایرانی از زمین تا آسمان با افغانی ها تفاوت داشته باشد چون او یک ایرانی است، 2 سال سربازی رفته است، و به کشورش تعهد دارد. ولی افغانی ها شرایط شان از زمین تا آسمان با ما فرق دارد.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
چرا سازمان ملل از مهاجرین ایرانی حمایت نمی کند؟   
امروز سطح درآمد کارگر ایرانی به شدت افت کرده است که حتی کارگر افغانی نیز حاضر نیست با حقوق رسمی وزارت کار کند. اگر بررسی کنید اکثر کارگران افغانی از حقوق بالای 2 میلیون تومان برخوردارند. با این وجود این افراد آزادانه در کشور ما می چرخند و بخش زیادی از مشاغل موجود در بازارها، اقتصاد، ساخت و ساز، خدمات و ... را گرفته اند بدون آنکه محدودیت های پیش روی کارگر ایرانی را داشته باشند. افغانی ها عمدتا بدون مجوز بدون آنکه دغدغه سربازی داشته باشند مشغول کار هستند و نیروی انتظامی و دستگاه های مسئول، در قبال آنها هیچ واکنشی نشان نمی دهند ولی اگر کارگر جوان ایرانی به سربازی نرود از جانب نیروی انتظامی تحت تعقیب قرار می گیرد. تصویر زیر از بازار تهران گرفته شده است که بخوبی سیاست غیردوستانه مسئولان در قبال جوانان ایرانی در مقایسه با جوانان افغانی را نشان می دهد:
Image
همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید نیروی انتظامی که زیر مجموعه اداری وزارت کشور و دولت قرار می گیرد به جای آنکه نوک حملات خود را به طرف اتباع غیرمجاز افغانی نشانه بگیرد به طرف فرزندان جوان ایرانی نشانه گرفته است. این در حالی است که اگر سری به بازار تهران و مغازه ها و بنک دارهای آنجا سر بزنید اکثر آنها حداقل یک کارگر افغانی استخدام کرده اند. کارگران افغانی بخش خدمات و رفتگری نیز که همه افغانی هستند. جالب است که هیچ محدودیتی در قبال اتباع افغانی فعال در بازار ایجاد نشده است ولی همواره علیه پسرانی که به سربازی نمی روند جنگ روانی گسترده ای در بین سایت های اینترنتی، اخبار تلویزیون، روزنامه ها و حتی مثل نمونه بالا در محوطه کار و زندگی مردم در جریان است. به نظر نتایج چنین تصمیماتی بر روحیه جوان ایرانی چیست؟ آیا جز این است که او را از کشور و نظام اسلامی ناامید و متنفر می کند؟ آیا این ناامیدی او را به آسیب های اجتماعی سوق نمی دهد؟

این همه محدودیت در داخل برای جوان ایرانی و این همه مزایا برای جوان افغانی که در کشورش امنیت نداشت و بیکار بود و رفاه لازم را نداشت و امروز به ایران آمده است بدون آنکه نیازی به سربازی رفتن داشته باشد براحتی گواهینامه اش را می گیرد باعث شده زندگی در ایران برای جوان ایرانی شبیه زندگی در جهنم باشد. خیلی ها این چیز ها را می فهمند و پولدارند و از ایران مهاجرت می کنند. برخی می فهمند و آهی در بساط ندارند ولی به هر دری می زنند نمی توانند مهاجرت کنند، چون بر خلاف مرز افغانستان، اولین مرزی که سد راه آنها می شود تا مانع از خروج غیرمجاز جوانان ایرانی به کشورهای غربی گردد، مرزبانان ایرانی غرب کشور هستند!! 

با این وجود شاهد هستیم که بسیاری از افرادی که به کشورهایی نظیر استرالیا مهاجرت می کنند مورد بدرفتاری عجیب دولت های خارجی قرار می گیرند. آنها، مهاجران ایرانی را در زندان های مخوف و وحشتناک زندانی می کنند و به شدت با آنها بدرفتاری می کنند به گونه ای که بسیاری از ایرانیان در زندان های استرالیا دست به خودکشی می زنند. با این وجود سوالی که پیش می آید که چطور بزرگترین کشور مهاجر پذیر دنیا که علارغم داشتن این همه مشکلات، این همه مهاجر  افغانی را پذیرفته است چرا با مهاجرانش در کشورهای دیگر اینقدر بی احترامی می شود؟ چرا سازمان های حمایت از مهاجرین و علی الخصوص کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، هیچ حمایتی از مهاجران ایرانی نمی کند؟ چرا وزارت خارجه هیچ تدبیری برای جوانانی که می خواهند به کشورهای خارجی رفته و در آنجا به دلیل پایه حقوق بالاتر شاغل شوند هیچ تدبیر و راهی ایجاد نکرده است؟


پیوندها:
- هزینه آموزش و پرورش برای تحصیل اتباع افغانی: سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان/ کمک سازمان ملل: تنها ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان!
http://iran-newspaper.com/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=79321 






/* این مطلب به مرور زمان تکمیل می شود */
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۸
سید ابوالفضل هاشمی

حقوق مردان

ناقص

نظرات  (۵۶)

جالبه. افغانی هایی که میخوان بیان ایران با سی چهل هزار تومان کارت سبز اقامت یکساله می گیرند ولی ایرانی هایی که می خوان برای مدتی محدود به کشورهای همسایه بروند حتی خود افغانستان باید دویست سیصد هزارتومان صرف پاسپورت و ویزا کنند.
واقعا جالبه مگه نه؟
پاسخ:
سلام. بله متاسفانه.
۲۳ دی ۹۴ ، ۱۳:۲۳ سید محمد سجادی ازقم
سلام مهندس هاشمی من یکی از اتباع افغانی مقیم ایران هستم 
1 افغان ها کارهایی را انجام می دهند که اغلب جوانان ایرانی از انجام آ خودداری می کنند 
برای مثال حفاری چاه های فاضلاب کارخانه ی پر شویی کارخانه ی  تولید غذاهای مرغ و غیره شما می تونید برید یکی از دفاتر کفالت و لیست کارهای مجاز افغان ها رو ببینید 
2 هر اتباع افغانی مجاز سالانه بایستی هزینه هایی زیادی برای اقامت پرداخت کنند 
برای مثال هزینه کارت گارگری  عوارض شهرداری  مالیات و غیره که برای یک خانواده ی چهار نفره حدود 1400000 تومان هزینه بر می دارد در ضمن برای تحصیل در مدرسه هر محصل هم هزینه پرداخت می کنیم دانشگاهها هم از ما شهریه های سنگینی دریافت می کند لطفا کمی تحقیق کنید تا از صداقت حرف هایم مطمئن شوید 
3 همان بیمه ی سلامتی که شما از آن صحبت می کنید برای هر شش ماه مبلغ 97 هزار تومان از هر نفر مطالبه می کند و فقط هنگام  بستری شدن در بیمارستان برای بیماری های خطرناک قابل استفاده می باشد و هزینه ی ویزیت و دارو ها را پشتیبانی نمی کند
4 اکثر اتباع افغانی ایران شیعه هستن تعداد زیادی از آنها برای جنگ با داعش داوطلب می شوند من خودم  سادات هستم و پسر عموی خودم و چند تن از دوستانم برای جنگ با داعش راهی سوریه شدند
5 افغان ها به علت جنگ از کشورشان مهاجرت کردند در حال حاضر هم چند گروه تروریستی از قبیل داعش طالبان در افغانستان دست به قتل عام مردم می زنند به خوصوص شیعیان مظلوم را
6  افغان ها سال ها به علت امانتداری و صداقت مورد اعتماد بودن حالا شما جرم جنایت رو به ما نسبت می دهید ما شیعیان افغانستان پشتیبانی جز خداوند نداریم و به امید خودش منتظر ظهور منجی عالم بشریت هستیم . 
پاسخ:
سلام خدمت شما برادر عزیزم. از اینکه نظر دادید سپاسگزارم. من درباره هر شماره از نظرات شما، نظرم را می گویم:
1. اینکه شما می فرمایید افغان ها فقط کارهای سطح پایین را انجام می دهند با واقعیت سازگار نیست. الآن اتباع افغانی در بسیاری از کارخانه و کارگاه ها مشغول بکار هستند. یکی از اقوام بنده کارخانه ای داشت که قبلا کارگر ایرانی داشت ولی پس از بکارگیری اولین کارگر افغانی، همه کارگران ایرانی را به مرور اخراج کرد و همه امور را به کارگران افغانی اش داده است. ضمنا اینکه چرا جوان های ایرانی، کارهای سطح پایین را انجام نمی دهند به چند دلیل است: یکی وجود نیروی کار افغانی در این کارها (که برایشان اف دارد. اگر نیروی کار خارجی نباشد جوان ایرانی با راحتی و احترام بیشتری همان کار را انجام می دهد). دوم پایین بودن سطح حقوق. سوم عدم پذیرش تعهد کاری از سوی کارفرما. چهارم کیفیت بهتر خدمت دهی افغانی ها به دلایل متعددی همچون مجبور بودن، عدم داشتن کار در کشور افغانستان و  ... . لذا علت اصلی این موضوع که جوان ایرانی به کارهای سطح پایین انگیزه نشان نمی دهد به این دلیل است که کارفرما توقع دارد با حقوق یکسان، کارگر ایرانی که یک ایرانی است، و دو سال برای کشورش به سربازی رفته است و سالها درس خوانده است و امروز موظف به پرداخت هزینه های یک خانواده (در صورتی که متاهل باشد) است همانند کارگر افغانی برایش کار کند که کاملا غیر انسانی و ضد ایرانی است. نیروی کار افغانی در کشور ما همانند جنس چینی می باشد که به دلایل مختلف امکان رقابت با آن وجود ندارد مگر با حمایت های قوی قانونی، قضایی، حقوقی و مالی.
2. در زمینه اقامت کارگران افغانی، اکثریت آنها غیرمجاز هستند (بنا به تصریح مسئولان شهرداری 30 هزار کارگر افغانی در شهرداری هستند که تقریبا همه شان غیر مجاز می باشند) و جای خواب دارندو پایه حقوق شان حداقل 800 هزار تومان است که برای برخی از اتباع افغانی به بیش از 2 میلیون نیز می رسد. همچنین هزینه مربوط به کارت سبز اقامت نیز بسیار ناچیز است. ضمنا این هزینه ها و شرایطی که شما به آن اشاره کردید در صورت درست بودن، به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط کشورهای دیگر نیست. ضمن اینکه خدمات و هزینه هایی که در قالب یارانه به محصولات مختلف (مثل نان که همه مردم مصرف می کنند)  تعلق می گیرد و اتباع افغانی نیز از آن استفاده می کنند و بهره می برند بسیار بیشتر از هزینه ای است که به دولت می پردازند. همچنین باز تاکید می کنم که این هزینه قابل مقایسه با هیچ کشوری در دنیا نیست. کافی است با شرایط«مسافرت»در کشورهای دیگر را بررسی کنید تا متوجه تفاوت سیاست های موجود در کشورهای دیگر در قبال اتباع خارجی دیگر کشورها شوید.
3. هزینه بیمه خدمات درمانی برای فرهنگیان ایرانی نیز با هزینه ای که شما می فرمایید یکسان است و از هزینه های آنها کم می شود. همچنین هزینه بیمه تامین اجتماعی نیز برای اتباع ایرانی نیز حدود 150 هزار تومان است. ضمن اینکه هم اینک بیش از 150 هزار افغانی در کشور ما «بیمه تامین اجتماعی» هستند (طبق گفته و اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها). لذا در این زمینه تفاوتی با اتباع ایرانی وجود ندارد.
4. در رابطه با اینکه اکثریت اتباع افغانی شیعه هستند یا سنی اظهار نظر دقیق نمی کنم چون بر اساس برخی گزارش های غیر قطعی این گمان مطرح است که اکثریت غیر شیعه هستند. اما در مورد حضور در سوریه و دفاع از کیان اسلام، وظیفه همه برادران مسلمان و دولت ایرانی حمایت از این برادران و خانواده معزز شهدای افغانی است. ولی این حمایت می تواند بصورت مالی و در کشور افغانستان از طریق سفارت انجام پذیرد. ضمن اینکه بنده به عنوان یک جوان ایرانی نیز علاقه زیادی به حضور در سوریه دارم ولی نمی دانم چرا از جوانان ایرانی برای حضور در سوریه ثبت نام نمی کنند و آنها را پشتیبانی نمی نمایند. لذا ایثار و فداکاری اتباع افغانی در سوریه برای دفاع از کیان اسلامی و مقدسات دینی بوده و ربطی به ایرانی و افغانی بودن ندارد و منت آن نیز نباید بر ایرانیان باشد. ولی وظیفه دولت اسلامی ایران هست که از این عزیزان حمایت کند ولی بنده حقیر به حمایت هایی همچون تابعیت ایرانی دادن انتقاد دارم و آنها را غیر استراتژیک می دانم.
5. لطفا توجه داشته باشید که الآن شیعیان در سودان، لبنان، سوریه، پاکستان، یمن نیز توسط گروه های تروریستی سرکوب می شوند ولی آیا چنین چیزی باید باعث شود که همه شیعیان این کشور ها به ایران بیایند؟ آیا به نظر شما خالی کردن میدان و دادن عرصه و جولان به سلفی ها و وهابی ها در افغانستان خیانت به وطن (افغانستان) و دین نیست؟ آیا بهتر نیست اگر قرار است از برادران افغانی حمایت شود در داخل کشور خودشان گردد؟
6. دوست عزیز. حساب ما با برادران افغانی مومن و صالح جداست. ولی آمارهای رسمی نشان می دهد که جرم و جنایت در بین اتباع افغانی به دلیل بی سوادی، فرهنگ پایین و مذهب (اکثریت غیر شیعه) پایین بوده و به همین دلیل باعث بروز بسیاری از تجاوز ها هستند. ضمن اینکه حضور غیرمجاز آنها علاوه بر بزهکاری ها و جرم و جنایات نیز باعث شده فرزندان بی سرپرست (پدر) و زنان تنها (زنان ایرانی ازدواج کرده با اتباع افغانی غیر مجاز که به کشورشان برگشته اند) زیاد شود و هزینه سنگینی بر دوش مردم ایران سوار کند. هزینه ای که می توانست برای اشتغال و آبادانی ایران شود باید صرف حمایت از زنان ایرانی مزدوج با افغانی هایی شود که امروز فرزند و زن خود را تنها گذاشته و متواری شده اند. ضمن اینکه دولت افغانستان از کمترین همکاری برای خروج اتباع خود از ایرانی پرهیز می کند و رفتار زشت و نادوستانه ای با دولت ایران دارد.
کاملا درست فرمودید ، بعلت اینکه مسئولین کشور ما ..... هستند 
چرادرموردازدواج زنان بامردان افغانی به انهایی که خوشبخت شده وازترشیدگی نجات یافتنداشاره ای ندارید
پاسخ:
مهمترین دلیل مجرد ماندن دختران ایرانی، بیکاری پسران و مردان ایرانی در نتیجه اشتغال افسارگسیخته افغانی ها و زنان در مشاغل مختلف است. در کنار ترویج فرهنگ صحیح تعدد زوجات مشکل را به طور کامل حل خواهد کرد.
ضمنا ازدواج مردان افغانی با زنان ایرانی در بیشتر مواقع با هدف اقامت گیری بوده و در عوض متاهل شدن یک دختر ایرانی، یک دختر افغانی ترشیده شده است. ضمنا نیمه خالی لیوان بسیار بیشتر از نیمه پر آن است و زنان بی سرپرست ایرانی حاصل ازدواج با مردان اقغانی زیاد است. مثلا فرزندان حاصل از این ازدواج تا حد به رشد عاطفی و شخصیتی می رسند نیز جای بحث است (به دلیل اختلاف مذهب پدر افغانی با مادر ایرانی) و تبعات اجتماعی این موضوع بر دیگر مسائل اجتماعی.
شما همه پارامترهای اجتماعی و اقتصادی را رها کرده اید چسبیده اید به یک موضوع کوچک؟؟؟
مسئولین دولتی و کشوری اگر مشکل بیکاری و موانع پیش روی اشتغال پسران ایرانی مثل سربازی و مدرک تحصیلی را با تدبیر صحیح و مدیریت صحیح نیروی جوان کشور حل می کردند نیازی نبود که افغانی ها در ایران حاضر باشند و افغانی ها با دختران ایرانی ازدواج کنند و امروز تعداد بسیار زیادی از پسران جوان بیکار مانده اند و ازدواج نکرده اند. هر چه ما می کشیم از دست خیانت مسئولین کشور در سطوح بالایی است.
با سپاس  از شما جناب آقای مهندس هاشمی از بیان موشکافانه و دقیق شما در خصوص آثار و تبعات خطرناک حضور افاغنه در ایران و مشکلات بعدی و عواقب سیاسی و اجتماعی و امنیتی آنان بر آینده و فرزندانمان؛ من نیز با شما هم عقیده ام  نمیدانم چرا دولت و مسئولین کشور ما برای حل این معضل اساسی و بازگرداندن انها به کشورشان اقدام نمی کنند. به نظر من باید قوانین سختگیرانه تری نسبت به کنترل دقیقتر و سخت تر مرزها و برخورد و مجازات سنگین با رانندگانی که اتباع افغان را در ازای کرایه های میلیونی در شهرهای کشور جابجا می کنند و نیز مجازات حبس برای آنها که وارد  کشور می شوند  و نیز گرفتن عوارض و مالیات سنگین و گرفتن هزینه های تحصیلی و بهداشتی و درمانی از آنان ،انها را مجبور به بازگشت کرد.
پاسخ:
نظام سرمایه داری حاکم در بین مسئولین کشور بر این نظر است که اتباع افغان در کشور ما اطراق کنند و جوانان ما از فرط بیکاری به اعتیاد و فساد و فحشا و سوء رفتار روی بیاورند. هر وقت جریان سرمایه داری حاکم بر کشور ما که شبیه جریان یزید و معاویه در زمان امام حسن و امام حسین هست را شناختید آنگاه می توانید ریشه و منشأ مشکلات کشور را به خوبی ارزیابی کنید.
Cمن یک دورگه ایرانی افغانی هستم, من به شخصه بسیار ناراحتم که در این کشور با تفکر فاشیستی بدنیا امدم, فکر میکنم اگه تو افریقا بدنیا میومدم بهتر بود تا ایران نژادپرست و بی چشم و رو, نژادپرستی تو ذات ایرانی هاست, افغانستان زمانی جز خاک ایران بوده , نژاد بیشتر ایرانی ها از همونجاست, مقالتون سرتاپا نژادپرستانه و توهین امیز بود, خود ایرانیها دقیقا چه خانی هستند و چقدر در دنیا اعتبار دارند که اینطور راجع به افغانیها صحبت میکنید
پاسخ:
از لحاظ ژنتیک شما به پدر افغانی تان رفته اید و نژاد او متعلق به شماست. آنقدر هم مثل بسیاری دیگر از هم وطن هایتان قدرنشناس هستید که نه تنها تشکر نمی کنید بلکه وقتی به جایی می روید فحش و بد دهانی نیز می کنید. کسی شما را به اجبار در ایران نگه نداشته خودتان ابتدا به صورت غیر قانونی وارد ایران عزیز شدید. لطف کنید تشریف ببرید همان کشور خودتان، آنجا را آباد کتید اگر در ادعای خود صادق هستید.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
۱_ خدایا این چه قوم **** هست که این کشور رو ترک نمی کنه.** *** *** *** **** **** ***** *** ** **** ** *** ****** *** ** **** ***
سلام خدمت مدیر سایت و ویزیتورای ایرانی سایت.من با مقاله کاملا موافقم.انشالا نمیدونم بگم ب امید بیداری مسؤولین خودمون یا اباد شدن افغانستان ک اینا برگردن شاید مملکتمون پر از کار و امید بشود
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
افغانی ها اصلا از ایران نمیرن افغانی ها با تولید مثل قارچ گونه و بچه اوردن زیاد در حال تغییر نژاد در ایران هستند در واقع ٧٠٠سال پیش چیزی که امروز به نام افغانستان می شناسیم همه از نژاد آریایی بودن اما با اومدن مغول ها (اجداد هزاره ها) و تولید مثل بسیار زیاد و قارچ گونه یک تغییر نژاد عظیم  انجام دادن الان هم هر زوج افغانی در ایران با اورن چهار تا پنج بچه به طور متوسط و از ان طرف رشد جمعیت صفر در بین مردم ایران شاهد یک تغییر نژاد در ایران هستیم ************** ***** *** ****** *** **** *** **  *** ** *****       **** ** ***** * **** ***** *******
۱۳ مهر ۹۶ ، ۰۳:۰۰ توفیق جعفری
با سلام و درود الان افغانها به جایی از قدرت و پول رسیدن که در صنفهای مختلفی همچون سراجی تبدیل به کارفرما و مافیایی بزرگ شدن و با برده داری نوین همچون ندادن حقوق به کارگر افغان غیر مجاز و فقط با قول گرفتن کارت اقامت ایران و همچنین در مکانهای نامناسب و هزینه های اندک که کارگاه و خانه محسوب میشوند و با تولید محصول مشابه ایرانی ولی نامرغوب و نصف قیمت تولید کننده ایرانی باعث شدن هزاران کارگاه ایرانی تعطیل و چند ده هزار نفر کارگر و کارفرمای ایرانی بیکار و ورشکسته شوند و بیکاری جوانان ایرانی به طبع معظلات اجتماعی فراوانی و ناهنجاریهای اجتماعی بوجود آمده  و این دلایل و صدها دلیل دیگر باعث شده جوانان ایرانی فراری از ازدواج و یا فشارهای روحی فراوان دست به کارهای ناهنجار زده و بیکاری جوانان یکی از دلایلی هست که به سمت اعتیاد روی می اورند و جهت مشاهده عینی میتوانید به چهارراه مولوی و کوچه های منتهی به باغ سپه سالار شاهد باشیم در هر صورت باید دولتمردان چاره ایی بیاندیشن وگرنه با این همه افغان در ایران به زودی شاهد مشکلات حادتری هم از طرف افغانها و از طرف جوانان بیکار ایرانی بوجود می اید با تشکر از شما 
۲۳ مهر ۹۶ ، ۱۷:۲۸ رحمت الله حمیدی
برادر 
کارهای که افغانی ها در ایران انجام می دهد حساب کرده اید که روزانه چند میلیارد دلار برای تان سود دارد یک روز را بی افغانی فرض کنید مثلا تمام بیانی و کارگری و دامداری و گاو داری و مرغداری و کشاورزی های تان تعطیل شود چه بلای سر شما خواهد آمد؟؟؟
در ضمن ما که حاضریم به کشوری دیگری برویم ولی دولت شما کارگر مفت گیرش آمده حاضر است با سلاح ما را در ایران نگهداری کنند؟!
با هم خدمت تان عرض کنم ما فکر می کردیم در کشور اسلامی می رویم که ادعای حکومت علوی دارد؟ نه حکومت یزیدی و صدام؟
باز هم عرض کنم یکبار فکر کنید که شصت هزار افغانی در سوریه برای دفاع از شما نمی رفت و هشت هزار کشته نیمی داد امروز شما تهران را چگونه مشاهده می کردید؟
افغانی ها با شما در دین، مذهب و فرهنگ و خون شریک است یکبار تاریخ دفاع مقدس را مطالبعه نمایید که چهار هزار شهید که امزور یادی هم ازش نمی شود در دفاع از شما مقابل صدام شهید شده است؟!
شکر نعمت نعمتت افزون کند و گرنه مسلط برشما دوشمن همچون مغول کند.
پاسخ:
با سلام. این چیزهایی که شما در بند اول نظرتان گفته اید فقط سودش برای سرمایه دارهاست نه اکثریت مردم بدبخت و زیرخط فقر ایران.
چه کسی گفته که دولت ایران شما را با سلاح در ایران نگه داشته؟ هر روزه اخبار سوانح تصادف و کشته شدن افغانی هایی که غیر مجاز با وسیله نقلیه سواری وارد کشور می شوند در صفحه جراید خودنمایی می کند. 
اینجا حکومت علوی باشد یا یزیدی، باز هم شما وظیفه دارید بروید کشور خودتان را آباد کنید. الان فعلا افغانستان افتاده دست یزیدی ها.
برادران مجاهد فاطمیون و شهدای عزیز افغانستانی در عراق و سوریه و ... بر سر ما جای دارند. این سروران برای دین و خدا و عشق شان (اهل بیت) رفته اند و جان خود را فدا کرده اند. برای ما ایرانی ها نرفته اند که توقع دارید که ایرانی تقاص دهند. اجر آنها بر خداست که صدالبته بهترین مقام را در دنیای پس از این دنیا به آنها خواهد داد. پس منتش را سر ایرانی ها نگذارید. اینها به خاطر دلشان رفتند. به خاطر اسلام رفتند.
اینقدر محبت و احترامی که طی سی و هشت سال اخیر به برادران افغانستانی بخاطر جنگ و درگیری های شدید گذشته در آنجا گذاشته شده آیا نشانگر حسن نیت مردم ایران و برخورد انسانی آنها با ملت شریف افغان نبوده است؟
کل حرف ما این است: مردم ما الان با بیکاری فراوان و مشکلات اقتصادی ناشی از کم درآمدی ناشی از رقابت گسترده نیروی کار (افغانی ها و زنان) دست و پنجه نرم می کنند که همین تمدن اسلامی را در معرض فروپاشی قرار داده و خون هزاران شهید ایرانی و افغانی را در آستانه تهدید قرار داده است. ما می گوییم صلاح حضور افغانستانی ها در ایران بیشتر به نفع سرمایه داران فاسد و مسئولین غیر قابل اعتماد و فاسد دولتی است. نه به نفع مردم. می گوییم اگر افغانستانی ها به کشورشان برگردند بهتر می توانند موثر باشند. به نظر شما این همه مبارز افغانستانی چرا به مبارزه با طالبان بر نمی خیزند و کشورشان را از شر آنها خلاص نمی کنند؟
برای اینکه یک مشت دزد و فاسق و مادرجنده سیاستمداران و زمامداران امروز ایران هستند افاغنه در ایران چنگر خورده اند و لنگر انداخته اند ....
در مورد ندادن حقابه ایران از هیرمند و هریرود و خشک کردن تالاب هامون و ضربه ای که همین افاغنه نجس به ایران و مردم سیستان و بلوچستان زده اند هم لطفا مقاله بنویسید باید در این مورد بسیار بیش از این تلاش کرد من که تمام سعی خودم را بر روشنگری میکنم
چه عجب که یه سایت پیدا شد که حرف دل ما ایرانیا رو بزنه ، حرفایی که هیچ کس و هیچ رسانه ای منتشر نمیکه و مثل بغض ت گلو مون مونده ، میدونین این افاغنه کثیف چقدر جرم و جنایت تو کلانشهر زادگاه من شیراز کردن و به همین نسبت کلانشهرهای دیگه مثل اصفهان و تهران کردن ولی متاسفانه هیچ شبکه و رسانه ای جنایاتشونو پوشش نمیده و اعلام نمیکنه..... واسه چی باید چند میلیون افغانی با این آمار بالای جرم و جنایت و توزیع مواد مخدر بدون هیچ حساب و کتابی داخل ایران زندگی کنن و هر روز هم تعدادشون بیشتر بشه ؟ تازه اکثر افغانیها هم با ایرانیها بشدت دشمن هستن و توی افغانستان بشدت تبلیغات ضد ایرانی جریان داره اما متاسفانه رسانه های ما در این موارد اطلاع رسانی نمیکنن و بنا بر مصلحت یک عده انگشت شمار مصالح ملت رو نادیده میگیرن !!!! همین افغانستان حقابه ایران رو از هیرمند نمیده و مردم سیستان رو آواره شهرهای  دیگه کرده بعدا چند میلیون افغانی مفت توی ایران واسه خودشون بچرن ؟؟؟تازه هر جا هم فرصتی پیدا کنن مخصوصا تو مجازی نسبت به ایرانیا فحاشی میکنن و میگن ایرانیا نژاد پرستن هستنو بی رحمنو ادعای فرهنگ میکنن ولی بی فرهنگنو از اینجور چرتو پرتا....بابا مگه شما افغانیها نمیگین ایران خوب نیست و مردم ایران بی فرهنگ هستنو بد هستن پس چرا خودتون و دوستانتون دو دستی چسبیدین به ایران و بر نمیگردین افغانستان؟؟ من نمیدونم  این زامبی های افغان چقدر جمعیت دارن که غیر قانونی تو ایران و ترکیه و ارمنستان و گرجستان و عراق و تاجیکستان و  قطر و کویت و اروپا و آمریکا و آسمون و زمینو همه جا هستن  که خب البته تو ایران به دلیل به قانونی و بی درو دروازگی بیشتر از همه جای دنیا هستن چون جاهای دیگه قانون داره 
معلوم نیست یه عده احمق واسه چی دنبال حمایت از حقوق افغانیا تو ایران هستن و چه اهدافی پوچی رو دنبال میکنن !؟ شبکه های وطن فروشی مثل آیت الله بی بی سی فارسی و من و تو  و ......که مشخصه پشت پرده با  ج.ا  همکاری میکنن ، آیت الله بی بی سی که علنی از افاغنه تو ایران حمایت میکنه و من و تو هم که یه سری  از عوامل شبکه یا نزدیکان خودشونو به عنوان شرکت کننده میارن تو مسابقه بفرمایید شام  و با هماهنگی و حرفهای از قبل کارگردانی شده بحثو به حمایت از افاغنه میکشونن و حتی چندتا شبکه دیگه........یا اینکه همین شبکه ها این همه جنایات افاغنه رو تو ایران اعلام نمیکنن ولی جریان ستاره قریشی میشه بمب خبریشون و کلی بخاطرش ایران و مردم ایرانو تو سطح جهانی خارو ذلیلو کوچیک میکنن و من خندم میگیره که اکثرا  منطق احمقانشونم این هست که ببینین چقدر ایرانی رفتن اروپا و آمریکا......آخه یکی نیست به این هالوها بگه که ایرانیایی که رفتن آمریکا و اروپا کیا هستن؟؟ دکتر،مهندس،سرمایه دار،نابغه،روشنفکر،کارآفرین،هنرمند و.... حالا افغانیایی که اومدن ایران کیا هستن؟؟ کور،کچل،بی سواد،ناقل انواع بیماریهای خطرناک،قاچاقچی مواد مخدر،متجاوزین به ناموس مردم،دزد و...که همه جوره اشاعه بی نظمی و بی فرهنگی میکنن و جامعه ایرانو نا امن کردن ، آخه لامصبای وطن فروش ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﯾﺎ ﺗﺨﺼﺺ ﻣﯿﺒﺮﻥ ﺗﻮ ﮐﺸﻮﺭﺍﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﯾﺎ ﺩﺳﺖ ﮐﻢ ﻣﯿﺸﻦ ﺟﺰﻭﯼ ﺍﺯ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﻭﻥ ﮐﺸﻮﺭ ( ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺗﻮ ﮐﺸﻮﺭﺍﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ) ﻭﻟﯽ ﻣﺎ ﮐﻪ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺭ  ﺗﻮ ﺍﯾﺮﺍﻥ نداریم ، ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﯼ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﺻﺪ ﺩﺭ ﺻﺪ ، ﻫﺸﺘﺎﺩ ﺩﺭﺻﺪﺷﻮﻥ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻭ ﻗﺎﭼﺎﻗﭽﯽ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻫﺴﺘﻦ ، ﺑﺎﺯﻡ ﺍﻭﻥ ﺑﯿﺴﺖ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺎﺑﻘﯿﺸﻮﻥ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺧﻮﺏ ﻫﺴﺘﻦ ﻭﺍﺳﻪ ﻣﺎ ﺟﺰ ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﻭ ﻗﺎﭖ ﺯﺩﻥ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎﯼ ﺷﻐﻠﯽ ﻫﯿﭽﯽ ﻧﺪﺍﺭﻥ و اما یه عده اشخاص سود جو که تو بوق و کرنا فریاد میزنن کارگر افغانی بهتر از کارگر ایرانی کار میکنه و کارگر ایرانی کارایی نداره  خب البته از اونجایی که آقایون و خانمای کارفرما و سازنده برج و آبپارتمان از ساندیس خورها هستن چیز عجیبی نیست که به خاطر سود بیشتر خودشون میگن کارگر افغانی بهتر کار میکنه و با این کارشون هم افاغنه رو پرو میکنن و هم به اقتصاد ایران ضربه میزنن و همین افاغنه که اومدن ایران و کارو از کارگر ایرانی قاپ زدن تحت تاثیر فرهنگ ایران و مردم ایران خودشونو تغیر میدن و چنج میشن  و جالبشم اینجاست که بعدش واسه خود مردم ایران زبون در میارن ...ﺧﺐ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻓﻐﺎﻧﯿﻬﺎ ﺗﻮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﺭﺍﺿﯽ ﺑﺎﺷﻦ ﭼﻮﻥ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﻣﯿﺎﺭﻩ ﺳﺮ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺍﯾﻨﺠﻮﺭﯼ ﺣﻖ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺿﺎﯾﻊ ﻣﯿﺸﻪ ........ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﮐﻪ ﺍﻓﺎﻏﻨﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﮑﯿﺰﮐﯽ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﻪ ﺗﺮﺍﻣﭗ ﻫﻤﺸﻮﻧﻮ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺯ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﻣﮑﺰﯾﮏ ﺭﻭ ﻫﻢ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﮐﺸﯽ ﮐﺮﺩ آیا حالا ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺍﻣﭗ ﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﻣﯿﮕﻦ ﺑﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺖ؟؟ و در نهایت اینکه اینا با این همه جمعیت تو ایران فردا روزی ادعا خواهند کرد و دیگه کسی جلو دارشون نخواهد بود و ما بدون هیچ جنگی کشورمونو تسخیر شده و اشغال شده خواهیم دید...
چه خبرتانه این همه ادعا دارید !! مگر شما ایرانیها کی می باشید که آنقدر ادعاهای بیخود دارید؟؟؟ من کل سخنان و کامنتها را خوانده کردم و بسیار به این ادعاهای شما خنده کردم بدانید که ما افاغنه سرور شما ایرانیها می باشیم واگر ما از ایران بیرون شویم  شما ایرانیها حتی عرضه ندارید  چند آجر روی هم بچینید چه رسد که خانه و ساختمان برای زندگانی خود بسازید، همه خانه های شما را ما ساخته ایم وگرنه خودتان که توان ندارید و حتی کارهای سخت کشاورزی و مرغداری و دامداری را هم که ما در ایران انجام می دهیم و شما باید از ما تشکر کرده و منتمان را هم داشته باشید و اینک که به خاطر مشکلات قیمت دولار اقتصادتان هم که دارد فرو پاشی می شود و ایران از افغانستان هم هزارآن هزار برابر بدتر خواهد شد و ایران دگر جای زندگانی نمی باشد و اگر ما از ایران بیرون شویم ایران ویران خواهد شد زیرا شما ایرانیها تن پرور بوده عرضه انجام کارهای سختی که  که ما به انجام می رسانیم ندارید پس آنقدر ادعا نکرده و حرفهای بیخود نزنید چون بعد از فرو پاشی شدن ایران همه تان باید پنجاه نفری سوار وانت شده و بیایید افغانستان برای کارگری تازه اگر اجازه دهیم که به کشور ما وارد شوید چون ما افاغنه شما ایرانی ها را داخل آدم حساب نمیکنیم
پاسخ:
سلام.
با این وضعیتی که مسئولین این ممکلت درست کردند درست می فرمایید.
:))))
در جواب به این آقای افغانی با اسم کاربری کابل باید بگم که : اولا گفتی که ادعاهای بی خود دارید و من به حرفها و کامنتها خیلی خنده کردم!!!!! باید بدونی که تاریخ و تمدن و فرهنگ چند هزار ساله ایران خیلی بزرگتر و غنی تر از اون چیزی هست که تو و امثال تو بخاین با این دلقک بازیا و لوده بازیا ببرینش زیر سوال و واسش نسخه بپیچین چون این تاریخ و تمدن چند هزارساله تو همه دنیا و در سطح بین المللی به اندازه کافی شناخته شده و زبان زد همه مردم دنیا هست ، په نه په شما افاغنه خیلی با فرهنگین که فرخنده بیچاره رو تو روز روشن وسط خیابون سنگسارش کردین و حتی از سر جسدشم نگذشتین و آتیشش زدین پس نیا اینجا ادعای بیخودی کن یا بقول خودت به ایرانیها خنده کن.....دوما گفتی که ما سرور ایرانیها هستیم و اگر نباشیم شما عرضه چیدن چندتا  آجر هم ندارین و نمیتوین ساختمون واسه زندگیتون بسازین !!!!!؟؟؟؟ فعلا که ما ایرانیا خانم بالاسر و آقا بالاسر شماها هستیم و این شما هستین که کارگرو نوکر ما هستین و به همین خاطر باید  دست بوس و پا بوس ما ایرانیها باشین و شما اگر عرضه داشتین مثل ما ایرانیها که هشت سال با عراقیها جنگیدیم و حتی یه وجب از خاکمونم ندادیم می ایستادین و با طالبان میجنگیدین و وطنتونو دو دستی تقدیمشون نمیکردین و خودتونم فرار کنین بیاین ایران و اما در مورد ساختمان سازی یه جوری میگی که انگار همه کارهای ساختمونیو تو  دنیا شما افاغنه میگردونین ! نخیر این کارگرها و مهندسهای زحمتکش ایرانی هستن که کار میکنن واین وسط واسه خاطر ثواب و این که بیکار و گرسنه نمونین یه کاریم دادن به شماها اصلا مگه تو همین زمان پهلوی که این همه ساخت و ساز و آبادانی شد شما افاغنه بودین ، نخیر این کا گرها و مهندسهای زحمتکش ایرانی بودن که ایرانو آباد کردن ، افغانی کجا بود اون موقع......سوما گفتی که کار های سخت کشاورزیو دامداریو  مرغداریو ما افاغنه انجام میدیم  ایرانیها منتمان را دارند و باید تشکر کنن!!!!!؟؟؟؟ شما با حقوق خیلی کم و بدون بیمه حاضر به انجام این کارها میشین و از اونجایی که کار فرما ها که اکثرا از آقا زاده ها که چه عرض کنم از انگل زاده ها هستن به خاطر سود بیشتر شماها رو میارن سر کار و در واقع شما با این سیاست و اینجور کار کردنتون با حقوق کم کارو از کارگرهای ایران قاپ میزنین بماند که خیانتکارای اصلی کارفرماها هستن که شماها رو استخدام میکنن و شما ها هم که قدر نشناس و نمک نشناس هستین و به جای اینکه از مردم ایران بخاطر اینکه منت خیلی بزرگی سرتون گذاشتن و تو ایران راهتون دادن و بهتون خونه و کار دادن تشکرو قدر دانی کنین ولی میاین اینجا و توهینم میکنین ، اینه جواب محبت ایرانیا.......چهارما گفتی ایران جای زندگانی نمی باشد!!!!!!؟؟؟؟؟ ﺁﺭﻩ ﺟﻮﻥ ﺧﻮﺩﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺟﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﻮ ﮔﻔﺘﯿﻮ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻧﻢ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﺮﺩﻥ ، ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺗﻮ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺟﻠﻮ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺳﺮﻭ ﮐﻮﻝ ﻫﻤﺪﯾﮕﻪ ﻣﯿﺮﯾﻦ ﺑﺎﻻ‌ ﻭﺍﺳﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭﯾﺰﺍﯼ ﮐﺎﺭﻭ ﺣﻤﺎﻟﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ؟؟؟ ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ‌ ﻣﻮﻧﺪﯾﻦ ﺗﻮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺑﺮ ﻧﻤﯿﮕﺮﺩﯾﻦ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ؟ ﺗﻮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺟﻠﻮ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﭼﺘﻮﻧﻪ ﭘﺲ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺳﺮﻭ ﮐﻠﻪ ﻫﻤﺪﯾﮕﻪ ﻣﯿﺰﻧﯿﻦ ﺗﺎ ﻭﺍﺳﻪ ﭘﻨﺞ ﺷﯿﺶ ﻣﺎﻩ ﺩﯾﮕﻪ ﻭﯾﺰﺍﯼ ﮐﺎﺭو حمالیتون ﺗﻤﺪﯾﺪ ﺑﺸﻪ؟ حالا اون جمعیت غیر مجازتونم که  به جای خودش ، حالا نه اینکه افغانستان کشور گل و بلبلیه و خیلی جای خوبی واسه زندگی کردن ، دختر بیچاره داره راه میره میگیرن میبرن سنگسارش میکنن ، ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻭﺍﺳﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻓﺎﻏﻨﻪ.......پنجما گفتی به خاطر قیمت دلار ایران جنگ و فرو پاشی می شود و شما ایرانیها باید پنجاه نفری سوار وانت شوید بیایید افغانستان کارگری !!!!!!؟؟؟؟؟این گرونی دلار اگر یک میلیون جور بدی داشت حد اقل یه حسن خوبش اینه که شما افاغنه دارین زحمتو کم میکنین و بر میگردین وطن خودتونو آباد کنین و تو  باید بدونی که ایران افغانستانو عراقو سوریه نیست که اون بلاها به سرشون بیاد چون مردم ایران دو دستگی بینشون نیست که جنگ داخلی بشه و داعش و طالبان بتونن نفوذ کنن ﺩﺭﺿﻤﻦ ﺑﺪﻭﻥ ﮐﻪ ﻓﻌﻼ‌ ﺍﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﺍفاغنه ﻫﺴﺘﯿﻦ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﻨﺎﺭ ﺧﯿﺎﺑﻮﻥ ﯾﺎ ﺗﻮ ﻣﯿﺪﻭﻥ ﺷﻬﺮ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻣﯿﺸﯿﻨﯿﻦ ﺗﺎ ﺷﺎﯾﺪ ﯾﮑﯽ ﺑﯿﺎﺩ ﺑﺒﺮﺗﺘﻮﻥ ﻭﺍﺳﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮیو حمالی ، ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﮑﭙﺎﺭﭼﻪ ﻭ ﻣﺘﺤﺪ ﻫﺴﺘﻦ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﺎﺕ ﻧﻮﺩ ﻭ ﺷﺶ ﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﺎﺕ ﻧﻮﺩﻭ ﻫﻔﺖ ﻧﺸﻮﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻓﺮﺽ ﮐﻪ ﺍﯾﺮﺍنیا ﺑﺨﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮﻥ ﺩﻭﺭ ﺗﺎ ﺩﻭﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﻫﺴﺖ ﭘﺎ ﻣﯿﺸﻦ ﻣﯿﺮﻥ ﻗﻄﺮ ﻭ ﺍﻣﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﮐﻮﯾﺖ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﯿﺠﺎﻥ ﻭ ﮔﺮﺟﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﻣﻨﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎﻥ ﻭ........ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺵ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯿﺮﻩ افغانستان.......آقای هاشمی چرا یه جواب قاطع به این احمق ندادین؟؟؟حد اقل اون جوابی که  زیر کامنتش گذاشتینو پاک کنین ....ای خاک عالم بر سر مسوولین مملکت که مملکتو به جایی رسوندن که یه افغانی مهاجر غیر مجاز انقدر پرو شده که بیاد تو یه سایت ایرانی اینشکلی حرف بزنه ، ما دهه هفتادیا هم داریم پشت بند دهه پنجاهیا و دهه شصتیا بدبخت میشیم مگر اینکه به خودمون بیایم و خودمونو کشورمونو از دست این خیانتکارا نجات بدیم و واسه همیشه آزاد بمونیم

۲۴ شهریور ۹۷ ، ۱۹:۳۳ وطن پرست آریایی
باید مثل ترامپ که مرزهای آمریکا و مکزیک را دیوار کشید ما هم مرزهایمان با افغانستان و پاکستان را دیوار بکشیم و ورود و خروجها را به شدت کنترل کنیم
کاملا مشخصه که خود افاغنه  تو سایتها و رسانه های مختلف با اسامی متعدد کاربری خودشونو ایرانی جا زدن و به جای ایرانیا از افاغنه عذرخواهی کردن و از افاغنه دفاع و حمایت کردن چون هیچ ایرانی همچین کاری نمیکنه همشم آمریکا و اروپا رو مثال میزنن و میگن ببینین چقدر مهاجر از ایران رفتن آمریکا و اروپا و ببینین همه جمعیت آمریکا مهاجر هستن و این کشور چقدر پیشرفت کرده  ، بابا اروپا به خاطر کمبود شدید جمعیت و نیروی کار اقدام به پذیرش مهاجر کرد وگرنه اگر کمبود جمعیت و نیروی کار نداشتن هیچوقت همچین کاری نمیکردن پس چرا حالا که جمعیتشون نرمال شده دیگه مهاجر نمیپذیرن و دارن همه مهاجرها خصوصا افاغنه  رو تو تو دسته های چند صد نفری تو هر هفته برمیگردونن ؟؟؟و آمریکا هم که از همون اول که کریستف کلمب اونجا رو کشف کرد و مردم از همه جای دنیا به آمریکا مهاجرت کردن و کشور آمریکا رو تشکیل دادن و هیچکسی نمیتونه ادعا کنه که یه آمریکایی اصیل هست چون همچین چیزی وجود نداره  و این کشورای آمریکا و کانادا با کشورهایی مثل ایران که تاریخ چند هزار ساله دارن اصلا قابل مقایسه نیستن ، ما کشور خودمونو با ایتالیا و یونان و مصر که مثل ایران تاریخ چند هزار ساله دارن مقایسه میکنیم که این سه تا کشور هم جمعیت های مهاجر رو به کشورشون راه ندادن و درضمن پیشرفت آمریکا هیچ ربطی به مهاجر پذیر بودن این کشور نداره ، باید به ژاپن و کره جنوبی نگاه کرد که به سطح بالایی از علم و صنعت و تکنولوژی دست پیدا کردن و بازار خودرو و الکترونیک دنیا رو قبضه خودشون کردن ولی حتی یه دونه مهاجر هم به کشورشون راه ندادن و درکل پذیرش مهاجر هیچ ربطی به پیشرفت کشور نداره ، کل مهاجرهای ایرانی که به کل کشورهای جهان مهاجرت کردن تعدادشون به دو میلیون نفرم نمیرسه ، آخه کجا تو یه کشور خارجی هفت تا هشت میلون ایرانی هست؟؟؟ ولی تو ایران فقط نزدیک هشت میلیون افغانی هست !!! چه خبره آخه؟؟ آلمان با اون قدرت و ثروت و اون همه ادعا که داره بیست هزارتا افغانی واردش شدن نمیدونه باهاشون چه کار کنه و داره همشونو برمیگردونه اونوقت افاغنه انتظار دارن ایران به هشت میلیون افغانی شناسنامه بده و خونه بده و کار بده و بیمه بده و امکانات رفاهی و تحصیلی بده !!! آخه با عقل جور در میاد!!!؟؟مگه ایران چقدر ظرفیت داره؟؟؟ما که کمبود جمعیت و نیروی کار تو ایران نداریم پس چرا باید افاغنه رو تو ایران نگه داریم؟؟؟ ﺍفاغنه ﺧﯿﻠﯽ ﺟﺮﻡ ﻭ ﺟﻨﺎیتای فجیعی کردن تو ایران که تعداد این جرایم بی نهایت و خارج از حد تصوره ،  یا یه عده همش میگن کارگر افعانی بهتر کار میکنه !!!!! بله اگر کار فرما وجدان نداشته باشه میخاد حقوق نصف بده و بیمه هم نده و در این صورت انتخابش افغانی خواهد بود و این هیچ ربطی به بد شانسی و خوب کار نکردن کارگر ایرانی نداره،من ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻢ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﺮ روش و ﻃﺮﻳﻘﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﻧﻈﺮﺍی ﺧﻮﺩشون تو ﺍﻳﻦ سایت و سایتهای دیگه ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﻣﻴﻜﻨن که نمیخان ﺍﻓﻐﺎنه تو ایران باشن ﭼﻪ ﺍﺻﺮﺍﺭﻱ هست واسه ﺣﻀﻮﺭشون تو ﺍﻳﺮﺍﻥ؟؟؟مگه ﺍفاغنه ﺍﺯ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻃﻠﺒﻜﺎﺭن؟؟؟مگه وحی صادر شده که افاغنه حتما باید تو ایران باشن؟؟؟بابا مگه شما افاغنه نمیگین ما ایرانیا بدیم و نژاد پرستیم پس چرا دو دستی چسبیدین به ایران و برنمیگردین کشور خودتون !!!! برین مملکت خودتونو آباد کنین ، مثل ما ایرانیا که هشت سال تموم نه تنها با عراق بلکه با کل دنیا جنگیدیم و حتی یه وجب از خاکمونم ندادیم شما هم برین برا آزادی کشورتون با طالبان بجنگین و بیرونشون کنین ، نکنه منتظر نشستین تا بقیه کشورای دنیا یه افغانستان شیک و مدرن واسه تون بسازن و شما هم راحت و بی دردسر برین توش !!!نخیرم خودتون باید برین مملکتتونو بسازین و آبادش کنین
ﺍﯾﻦ ﺍﻓﻐﺎﻧﻬﺎ واسه چی ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﻥ؟؟؟ واسه چی ﺍﻧﻘﺪﺭ ﺯﺑﻮﻧﺸﻮﻥ ﺩﺭﺍﺯه؟؟ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺑﻬﺸﻮﻥ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺪﯾﻢ !!! ﻣﻦ ﻫﺮ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ که ﺩﯾﺪﻡ تو ایران ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﺮ ﺭﻭﯾﯽ ﻣﯿﮕﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎ ﻣﺎ ﺭﻭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﻤﯿﺪﻥ!!!ﺑﺎﺷﻪ ﺑﺎﺑﺎ ﻣﺎ ﮐﻪ ﺑﺪﯾﻢ ﻧﯿﺎین ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮین همون ﺍﺭﻭﭘﺎ که داره همتون رو دیپورت میکنه حتی پاکستان هم داره بیرونتون میکنه، واسه چی اروپایا ایرانیها رو بیرون نمیکنن و بهشون احترام میزارن ؟؟چون میدونن که کی هستن و چی هستن ولی شماها رو بیرون میکنن چون میدونن که کی هستین و چی هستین!!!ﺍﻭﻥ ﻭﻗﺖ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﺪ شما عقب مونده ها رو ﺑﭙﺬﯾﺮﻩ و بهتون پناه و امنیت بده و ﺁﺧﺮﺷﻢ میگینﺧﻮﺩﻣﻮﻥ ﮐﺎﺭ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﻣﯿﮑﺸﯿﻢ وتازه زبونتونم درازه؟؟؟ نه اصلنم اینجوری نیست چون ﺷﻤﺎ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﭘﺪﺭ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﻣﻨﻮ ﻣﯿﺪﺯﺩﯾﺪ الان شوهر ﻣﻦ ﺑﺎ مدرک مهندسی حتی با ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﺣﺎﺿﺮه ﮐﺎﺭگری کنه ﻭﻟﯽ ﮐﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ!!! چون افاغنه چند میلیون شغل رو در ایران تصاحب کردن آیا این انصافه؟؟؟
همه جای دنیا پذیرش مهاجر حساب و کتاب داره و هزارتا دنگو فنگ جلو پای کسایی که میخان اقامت یه کشور دیگه رو بگیرن وجود داره ولی مسؤولین ما در مرزهای شرقی رو باز گذاشتن و چندین میلیون افغانی وارد ایران شدن و همه جای ایران پخش شدن، از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ حالا اﻭﻧﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﮕین ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺖ من ﺍﺯﺗﻮﻥ ﻣﯿﭙﺮﺳﻢ آیا ﺷﻤﺎ ﺣﺎﺿﺮﯾﻦ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺟﻮون ﺍﯾﺮاﻧﯽ ﺑﯿﮑﺎﺭ ﺑﻤﻮنن و ﺍﻓﻐﺎﻧﯿﺎ ﺟﺎﺷﻮﻧﻮ ﺑﮕﯿﺮﻥ؟؟؟ﯾﻪ ﺳﺮﯼ که ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻫﯿﭽﯽ ﺧﺒﺮ ﻧﺪﺍﺭﻥ ﻫﯽ ﺣﺮﻑ ﺑﯽ ﺭﺑﻂ ﻣﯿﺰﻧﻦ آیا ﻣﯿﺪﻭﻧین اینا ﭼﻘﺪر به ﮐﺎﺭﮔﺮﺍی ایرانی ضرر زدن ؟؟ یه ذره عقلتونو کار بندازین ببینین میفهمین من چی میگم؟؟ من ﻭﺍﻗﻌا برا آﻳﻨﺪﻩ خانوادم تو ﺍﻳﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﭘﺮﺍﺯ ﺍﻓﻐﺎﻧﻲ ﻧﮕﺮﺍﻧﻢ برا ﺍﻳﻨﮑﻪ خیلی ﺍﺯﺩﻳﺎﺩ ﻧﺴﻞ ﺩﺍﺭن و ﻇﺎﻫﺮﺍ راهی هم ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩن ﻭ خیلی راحت ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﻴﺘونن ﺧﻮﺩشونو ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﺟﺎ ﺑﺰﻧن! ﺧﺪﺍ از ﺑﺎﻋﺚ ﻭ ﺑﺎﻧﻲ اونهایی  ﮐﻪ ﺭﺍﻩ ﻭﺭﻭﺩ ﺍﻓﻐﺎﻧﻲ ها رو به ایران باز کردن نگذره،ﻫﻤﻪ ﺟﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ اگر احتیاج داشته باشن ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻣﯿﭙﺬﯾﺮﻧﺪ و ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﺸﺮ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻪ خیلی ﻣﻌﺪﻭﺩ و انگشت شمار هست،نود ﺩﺭصد ﺍﯾﺮﺍﻧیهای ﻣﻬﺎﺟﺮ ﯾﺎ ﺑﺎ ﺗﺤﺼﯿﻼ‌ﺕ ﻋﺎﻟﯽ ﯾﺎ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﻨﮕﻔﺖ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻣﯿﮑﻨﻦ ﻭلی ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻬﺎﺟﺮﯾﻦ افغان که ﻭﺍﺭﺩ ایران ﺷﺪن ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺤﺼﯿﻼ‌ﺕ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺴﺘن ،ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺸﻮﺭﯼ هست ﮐﻪ ﺍﻗﻼ‌ﻡ ﻣﺼﺮﻓﯿﺶ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻫﻨﮕﻔﺖ ﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﻣﯿشه ﺍﺯ ﺑﻨﺰﯾﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ نون و مواد خوراکی و اقلام پزشکی و ﺩﺍﺭﻭ ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺘﺸﻮﻥ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﺸﻢ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﭘﺬﯾﺮ ﺩﯾﮕﻪ ﻣﺜﻞ ﺗﺮﮐﯿﻪ هست،حرف نﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺘﯽ نیست مﺎ ﻫﻢ هشت ﺳﺎﻝ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺑﻤﺐ بارون ﺭﻭﯼ ﺳﺮ مردم ایران ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ آﯾﺎ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ دیگه فرار کردیم و ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﻩ ﺷﺪیم؟ ﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﻬﺎ باید ﺍﻓﻐﺎنها رو ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﮐﻨﯿﻢ چون‌ ﺩﯾﮕﻪ کاملا مشخصه که ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻭ ﺧﯿﻠﯽ ﺩﻻ‌ﯾﻞ ﺩﯾﮕﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺍﺧﺮﺍﺝ اینها ﺩﺭﺳﺖ ﻣیشه...ﮐﺸﻮﺭ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﻪ ﺩﺍﺭﻥ سرمایه دارها و ﻧﺨﺒﻪ ﻫﺎ و روشنفکرای ﻣﺎ ﺭﻭ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﻦ اونوقت مسؤولین ما ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ بالای ﺟﺮﻡ و جنایت رو ﺗﻮﯼ ﮐﺸﻮﺭﻣﻮﻥ ﺭﺍﻩ ﻣﯿﺪن!! ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﻓﻬﻤﻢ ﮐﺪﻭﻡ ﮐﺸﻮﺭﯼ تا حالا بوده که بیاد به مهاجرها ﺑﮕﻪ ﺧﻮﺏ ﺗﺤﺼﯿلات ﮐﻪ ﻧﺪﺍﺭین، ﺗﺨﺼﺺ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﺭین، ﺳﺎﺑﻘﻪ و پتانسیل ﺟﺮمو جنایتم ﮐﻪ ﺩﺍﺭین، ﺩﺷﻤﻨﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭین،ﺑﻔﺮﻣﺎیین تو ﺧﻮﺵ ﺍﻭﻣﺪین ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ !!! این افاغنه ﺗﺎ ﺁﺧﺮالزمان ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻋﺬﺭﺧﻮﺍﻫﯽ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭن ﻭ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﻓاغنه باید ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﻬﺎ ﺣﻼ‌ﻟﯿﺖ ﺑﻄﻠﺒﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧیها بیوفتن ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺧﺴﺎﺭﺗﻬﺎﯼ ﻣﺎﻟﯽ ﻭ ﺟﺎﻧﯽ ﻭ ﺗﻮﻫﯿﻨﻬﺎ و جنایات فجیعشون ﮐﻪ تو ایران ﮐﺮﺩﻥ و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻓﻐﺎنها میتونن بکنن ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ میبینن ﺍﯾﺮﺍنیها ﺍﻧﻘﺪﺭ ﺍﺯ ﺍﻓﻐﺎنها ﻭ ﻭﺟﻮﺩشون تو ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺘﻨﻔﺮ ﻭ ﺧﺸﻤﮕین هستن به خاسته ایرانیها ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﺬﺍﺭن ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮن ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻭ دﯾﮕﻪ هرگز ﺑﻪ ﻓﮑﺮ اومدن به ﺍﯾﺮﺍﻥ  نباشن
۲۸ مهر ۹۷ ، ۱۱:۵۳ دختر افغانستان
 آره خیلی وضعتون بهتر بود اگه بهتر بودم بخاطر مابود چون جوونای شما عرضه ندارن ناموسشونوازخیابوناجمع کنن از نظر اینابهتر بودن وضع یعنی مثه کشورای خارجی ...بعداسم اسلامی گذاشتن رو کشورشون اگه مانبودیم معلومه ازقحطی تلف میشدیداین همه پولی که مابه دولت میدیم والانصف بودجه ی سالیانش درمیاد اگه ما بخاطرپول میریم جنگ سوریه حتماشمام بخاطرثواب میرین ازاین کشور به ظاهر متمدن دور از انتظاربود واقعابایدبه حالتون تاسف بخورید وبه افغانی بودنم افتخارمیکنم زیادنگران نباشیدنصف ما افغانها رفتیم و بقیمونم میریم ..سی سال خیری از ایران ندیدیم  بزار تحصیلم تموم بشه با خانوادم از این خاک بخل میرم
 در پاسخ به دختر افغانستان :
اولا چرت و پرت نگو به شما افغانها هیچ ربطی نداره وضع کشور ما چجوریه اگه شما خوبید و  خیلی غیرت دارید برید کشور خودتونو درست کنید و ناموس خودتونو از خیابونای خودتون از دست طالبان و داعش نجات بدین ، ندا یاسی اون فاحشه معروف اینستاگرامی افغان رو با اون کلیپای مستهجنش که میشناسی؟؟؟شک داری تو قسمت سرچ اینستا یا گوگل سرچ به فارسی تایپ کن "ندا یاسی" تا متوجه بشی این دختر فاحشه افغان چه فاجعه ای هستش و اگر راست میگینو غیرت دارین برین این دختر افغان رو از کانادا جمعش کنین ...دوم .اگاه همه ی پولی که شما در حال حاضر به دولت میدید رو با تمام پولی که اجدادتون از گذشته تا حالا به دولت ما دادند جمع کنیم به اندازه ی یکی از هزاران اختلاس هایی که هر روز در کشورمون اتفاق می افته نمیشه چه برسه به نصف بودجه ی سالیانه!!!سوم. اگه به خاطر پول میرید جنگ در سوریه پس به ازای کاری که انجام میدید پول میگیرید و دیگه منتی باقی نمیمونه که سر ما بذارید.چهارم این که اصلا لازم نکرده شما به حال ما تاسف بخورید ما خودمون زحمتش رو می کشیم.پنجم این که هنوز یک درصد از افغانی ها هم از کشور ما خارج نشدن چه برسه به نصف اونا.ششم این که کسی شما رو به زور این جا نگه نداشته که میگید "به امید روزی که از این جا خلاص شیم" اتفاقا بیشتر ما خواستار خروج شما از ایران هستیم و هیچ علاقه ای به موندن شما در ایران نداریم.
۰۴ آبان ۹۷ ، ۲۰:۱۱ دختر افغانستان
مدیر سایت با این مطالبش فقط دارد نژاد پرستی را ترویج میدهد و مردم ایران هم اکثرا نژاد پرست هستن ولی ما افاغنه از ایرانیها خیلی با فرهنگتریم و باعث آبادی و چرخش چرخهای صنعت و ساخت و ساز در ایران هستیم و اگر ما نباشیم خیلی از کارها در ایران روی زمین میماند
دختر افغان بگیر بشین سرجات دری وری نگو و حرفای خنده دار نزن و پرو بازی هم در نیار چون تو اینجا فقط یه مهاجری  شما اگر راست میگین و خیلی زرنگین برین چرخهای صنعت و ساختو ساز افغاتستانو به گردش در بیارین و نمیخاد نگران ایران باشین چون ما ایرانیا خودمون هستیم ، میگی فرهنگ بالاتون !!!!!!کدوم فرهنگ بالاتون!!!؟؟؟ مردم ایران بخاطر همین سطح فرهنگ پایینتون  ازتون متنفرن ، لابد قتلها و تجاوزها و جنایاتی که تو ایران کردین نشونه فرهنگ بالاتون هستش!!!!! یه چیزی یاد گرفتین هی میگین نژاد پرستی،نژاد پرستی،نژاد پرستی.....بشینین سر جاتون و انقدر ﺭﻭ ﻭﺍﮊﻩ ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﻮﺝ ﺳﻮﺍﺭﯼ ﻧﮑﻨﯿن،ﮐﺠﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﻪ  ﺁﺩمای ﺑﯽ ﭘﻮلو ﺑﯽ ﺳﻮﺍﺩ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯿﺪﻥ غیر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺯ کشورشون ﺭﺩ ﺑﺸن؟؟؟ﮐﺠﺎﯼ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺎﻣﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﭽﯿﻦ آدمایی واسه ﻋﺒﻮﺭ غیر قانونی ﺍﺯ ﻣﺮﺯ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ؟؟؟ ﺍﺯ ﺁﺏ ﮔﻞ ﺁﻟﻮﺩ ﻣﺎﻫﯽ ﻧﮕﯿﺮین ﻭ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﺮﺯ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﻗﺎﻃﯽ ﻧﮑﻨین ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺩﻭ ﺑﺤﺚ ﻣﺠﺰﺍ ﻫﺴﺘن،ایرانیهای تحصیل کرده و سرمایه دار اگر بخان اقامت اروپا بگیرن باید از هفت خان رستم رد بشن  و در آخرشم معلوم نیست که بهشون اقامت بدن یا ندن ولی افغانها بدون سواد و بدون سرمایه فقط با یه بغچه زیر بغلشون غیر قانونی خیلی از مرز رد میشنو میان ایران و صاحب شغل و زندگی هم میشن!!!!!!!!!! تو کل نیمه غربی ایران مثل استانهای همدان آذربایجانو همدانو کردستانو خرم آباد و .....غیره حضور افغانها ممنوع هستش و یه افغان هم اونجاها نیستش ولی کاراشون رو زمین نمونده،نکنه شماها کار میکنین و پول تو جیب بچه های ایرانی میزارین!!!! دختر افغان چی میزنی؟؟؟ خیلی تو توهمی!!!
۰۸ آبان ۹۷ ، ۱۰:۴۵ دختر افغانستان
این همه ایرانی رفتن اروپا و آمریکا و مشغول عیش و نوش هستند خوبه به اونا همه این چیزها را بگند
دختر افغان انگار یه چیزیت میشه ها !!!!!معلوم نیست چی میزنی!!!! اصلا چرا شما افغانها ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﮐﺸﻮرتون ﺑﺮ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩین؟؟؟؟؟؟؟؟ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺍﺭﻭﭘﺎ رفتن ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﺭﺑﻄﯽ ﺩﺍﺭه؟؟؟ﺑﻪ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﻧﺮﻓﺘﻦ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻃﻠﺐ ﺩﺍﺭین؟؟ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻭ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﻣﯽ ﺗونن در این مورد ﻧﻈﺮ بدن،ضمنا ﺍﮔﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﺭﻓﺘﻪ،ﻣﺎ ایرانیها ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ ﻭ دلمون خاست که یه ﺗﻌﺪﺍﺩیمون ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻭ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ رفتیم ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﺴﺎﺏ ﭘﺲ بدیم؟؟؟ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻧﺮﻓﺘﻦ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺪﺍﻡ ﮔﻮﺷﺰﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺿﻤﻨﺎ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﯿﺎ ﻓﻘﻂ دو سه ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭﻟﯽ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ بین نه تا ده ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﻥ!!!!ﮐﻢ ﮐﺎﺭﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﭼﻪ ﺭﺑﻄﯽ ﺩﺍﺭه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انقدر کرسی شعر تلاوت نکن 
پاسخ:
سلام. داداش خودتو خسته نکن. افغانستانی های عاقل دارن از ایران می رن. اینهایی که موندن با عرض معذرت از برادران و خواهران افغانستانی، اهل تعقل نیستند. الان در ایران ماندن و کار کردن اشتباه محضه. هر کشوری غیر از ایران بهتره. حتی واسه جوان های ایرانی. ولی افغانی ها بر خلاف ایرانی ها یک مزیت دارن. اونها کشورشون جنگ زده است و تروریسم طالبان بهانه خوبی برای مهاجرت هست. اگر بتونن از این فرصت استفاده کنن برن کشور دیگری پیشرفت می کنن. ضمن اینکه اگر بتونن برن کشور خودشون و کار راه بندازن و کارخانه بزنن می تونن جوان های ایرانی رو هم با حقوق بالاتری استخدام کنن. اینهایی که موندن دارن اشتباه می کنن.
چند روز پیش به رفتگر محله مون که میاد آشغال ها رو ببره گفتم چرا دو هفته اس کسی نمیاد کوچه رو جارو بزنه. گفت افغانی ها رفتن. تازه می گفت 5 تا نیروی ایرانی آوردم جای افغانی ها کار کنن یک روز هم نموندن رفتن! بهش گفتم تو چرا موندی؟ گفت دارم برجی 1.5 می گیرم. گفتم 1.5 شد حقوق؟ تازه تو پیری، یه جوون بخواد زندگی تشکیل بده الان با خط فقر 10 میلیون بخواد یک واحد آپارتمان نقلی در تهران بخره باید 40 ماه، ماهی 10 میلیون بذاره کنار تا یه خونه 70 متری بخره. در ایران، نیروی کار رو به استثمار گرفتن. نه قرار داد اصولی، نه شرایط ثابت، نه حقوق درست و حسابی.
پاسخ به مدیر سایت :
سلام ، داداش دلخورم کردی با این جوابت آخرش نفهمیدم فمنیست جهت فکریت چیه؟؟؟ افغانها بمونن یا برن!!؟؟ بخاطر بی عرضگی حاکمیت که نمیتونه یه فکر اساسی واسه این افغانها بکنه تاوانشو ایرانیا دارن میدن ، ببین چقدر پرو شدن که  دیگه دارن راست تورومون وایمیسن و به خودمون و ناموسمون توهین میکنن.....من کلا با این حرفت مخالفم واسه اینکه ما نباید نا امید بشیم و میدونو خالی کنیم و فرار کنیم بریم خارج از کشور  چون اگر ما نا امید بشیم و به فکر ایران و تاریخ و فرهنگ و تمدنمون نباشیم و بخایم از ایران بریم این یعنی همون چیزی که حاکمیت میخاد که وطن پرستا و دلسوزا و روشنفکرا از ایران بزارن برن و فقط خودشونیا بمونن ولی این اشتباهه و ما نباید میدونو خالی کنیمو فرار کنیم باید بمونیم و این بیشرفهای بی بته و بنه که چهار دهه هستش خون ملت ایرانو کردن تو شیشه و ثروت ایرانو غارت می‌کنن بیرون کنیم و کشورمون و تاریخ و تمدنمونو نجات بدیم
پاسخ:
چون علت رو ول می کنی می چسبی به معلول. افغان ها را چه کسانی سرازیر ایران کردن؟
کاملا مشخصه.
همان هایی که طی 4 دهه اخیر بر دولت و مجلس کاملا سوار بودند و حتی رهبری هم عرضه برخورد با آنها را ندارد. چون قدرت دارند. همان ها که ثروت هایشان امروز از آسمان بالا می رود و بسیاری از مردم را به روز سیاه نشانده اند. همان ها که شهید آیت و شهید بروجردی را به شهادت رساندند. همان ها که مجلس را بمب گذاری کردند رجایی را آسمانی کردند و دولت احمدی نژاد را پس از یک دوره دچار چالش و فتنه سال 88 کردند. اینها بر کل کشور حاکمیت دارند. همین ها جمعیت شیعیان را نسل کشی کردند و با طرح فرزند کمتر زندگی بهتر، وازکتومی نمودند. همان ها که امروز با تغذیه ناثواب و سرطانی، مردم را به بیماری های گسترده اعم از دیابت و سرطان مبتلا کرده اند. همان ها که سند 2030 امضا و اجرا می کنند تا جوان ها که امروز توان ازدواج ندارند به همجنس بازی روی بیاورند. 
اگه قرار باشد با کسی بجنگی باید با این اقلیت ثروتمند ناکس حرامی بجنگی. که بر همه مسند ها و رسانه ها و قوانین سلطه یافته اند.
۱۳ آبان ۹۷ ، ۱۷:۳۷ دختر افغانستان
آقای مدیر سایت و آقای محمد علی!!!! کی گفته صاحبان ایران مردم فعلی و کسانی که شناسنامه و کارت ملی دارن هستن اینجا زمین خداست و هر کس هرجا که دلش بخواهد میرود اینه جواب چند دهه زحمت و کار کردن ما تو ایران؟
پاسخ:
با سلام.
این چیزی که شما می گویید در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست حتی در افغانستان.
پاسخ به مدیر سایت : سلام......بفرما داداش تحویل بگیر دختره ی افغانی مغول زاده چقدر پرو شده که داره میگه ایرانیا صاحب ایران نیستن و اینجا زمین خداست و هرجا که دلمون بخاد میریم!!!!! نه خیر  داداش این سیستم و حاکمیت کلا همشون دستشون تو یه کاسه هستش و فلانی و بهمانی و بیساری هم نداره و همگی از دم فاسد هستن و چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و چه هر کوفت دیگه ای فقط واسه بقای این حاکمیت فاسد تلاش میکنن که بتونن هر چه بیشتر با ثروتهای هنگفت و سرسام آور ایران عیش و نوش و عشقو حال کنن....امروزم که طرح دادن تابعیت به فرزندان پدر افغانی و مادر ایرانی رفت مجلس و معصومه ابتکار فلان،فلان......شده  هم با افتخار اعلامش کرد و به سلامتی طرح افغانیزه کردن ایران داره کلید میخوره و افغانهای بربر دارن الکی،الکی ایرانی میشن و شناسنامه میگیرن هرچند که من معتقدم هیچ بی ناموسی دخترشو به عقد افغانها در نیاورده و این آمارها که انقدر جمعیت کودک بی هویت از پدران افغان و مادران ایرانی هستش جعلی و الکیه و میخان با استفاده از این آمارهای ساختگی و دروغ این افاغنه رو صاحب شناسنامه و کارت ملی کنن تا برای مشارکت تو انتخابات های آینده و همینطور سرکوب اعتراضهای مردمی ازشون استفاده کنن .......من دیگه حرفی نمیزنم و تشکر میکنم از سایت خوبت چون مقاله ای که نوشتی مقاله خوبی بود
۱۵ آبان ۹۷ ، ۱۱:۲۵ دختر افغانستان
محمد علی همان بهتر که دیگر حرف نزنی . مدیر سایت و محمد علی شمآها در خیال و رویا زندگی می کنید چون در واقع آریایی های اصیل ما افغانها هستیم نه شما ایرانیها و شما ایرانیها دزدان تاریخ و فرهنگ و دانشمندان و مشاهیر ما هستین از مشاهیری مثل فردوسی و ابوعلی سینا و مولانا گرفته تا آیین و سنتهای نوروز و یلدا و چهارشنبه سوری را از ما دزدیدین، دلیلش هم اینه که همه اتفاقهای داستان شاهنامه در تاجیکستان و خراسان بزرگ یعنی افغانستان کنونی رخ داده و نوشته شده و به نفع خودن تصاحب کردین و در دنیا برای آنها تبلیغات گسترده هم میکنید الان هم بلوچستان ایران و خراسان ایران و خیلی شهرهای دیگر متعلق به ما افغانهاست و باید به ما برگردانده شود
پاسخ:
یادم نمیاد در تاریخ کشوری به نام افغانستان داشته باشیم. افغانستان و پاکستان بخشی از ایران بودند. 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
ﻧﻤﯿﺪﻭﻧﻢ ﭼﺮﺍ ﻫﺮ چی ﮔﺪﺍ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻭ ﻣﻔﻠﻮک و بدبخت و پیچاره هست ﺳﺮﺷﻮ ﻣﯿﻨﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻭ ﻣﺜﻞ *** ﺍﺯ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﺷﺮﻗﯽ ﺭﺩ ﻣﯿﺸﻪ میاد ایران!!! آﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺮﺯ ﻭ ﻣﺮﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﮔﺸﺖ ﻣﺮﺯﯼ ﻧﺪﺍﺭﻩ ؟؟؟ﺍﻓﻐﺎﻧﯿﻬا ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﺮﺷﻮﻥ ﺣﺘﯽ ﻗﺎﺷﻖ ﻭ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﻧﺪﯾﺪﻥ ﻭ مثل *** غذاﻣﯿﺨﻮﺭن و از طرز ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺳﺮ ﻭﺿﻊ ﻭ شکلو قیافشونم ﮐﻪ ﺍﺻﻼ‌ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﮕﻢ ﺑﻬﺘﺮﻩ !!!
بعد همین ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻣﻔﻠﻮﮎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﯾﻪ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻃﻠﺒﮑﺎﺭم ﻣﯿﺸﻦ !!!! یه عده مزدور هم مثل صادق زشت کلام ازشون حمایت میکنن
پاسخ:
سلام.
به شدت مخالف این ادبیات هستم. 
افغانستانی ها انسان هستند و مسلمان و برادر ما. 
مسئله اصلی ما اینها نیستند. مسئولین فاسد و فاسقی هستند که نمی توانند کشور را با سرمایه انسانی ایرانی موجود مدیریت کنند.
این چیزی که شما می گویید برای قدیم بود. الان وضعشون خیلی خوب شده و در سایه کم کاری ایرانی ها و بدرفتاری ایرانی ها با نیروهای ایرانی (که باعث گریزان شدن جوانان از اشتغال شده است) بسیاری از مشاغل در اختیار کامل افغانستانی هاست. مثل :بازار سنگ (در خ فدائیان اسلام تقاطع بعثت) و بازار خرما و دمنوش (در مولوی)
دختر افغان مگه تو خراب شده ی خودتون نمیتونی ادامه تحصیل بدی ؟؟؟ چرا منتظری تحصیلت تموم بشه ؟؟؟ همین نشون میده که اومدین ایران و ما ایرانیا دا یم آدمتون میکنیم . شما افغانیا نژاد آریایی اصیل هستین و ایرانیا آریایی نیستن!!!!!!!!!!!! خخخخخخخخ برو تو آینه یه نگاه به قیاقه خودت بنداز تا پی به رگ و ریشه مغولی خودت ببری دیگه نبینم از این حرفا بزنیا!! افغانی خل و چل و جنگ زده ی مصیبت زده ی قحطی زده ی خدا زده ی نکبت زده ی شپش زده ی موریانه زده ی کپک زده ی جلبک زده ی......... همه چیز زده
ما که نمیدونیم عامل ویرانی کشور و این همه مصیبت و بدبختی و مشکلات معیشتی مردم کیه؟ولی امیدواریم هر کس که هست خدا بزنه اون یکی دستشم چلاق کنه
پاسخ:
با سلام. رهبری آیت الله خامنه ای همانند رهبری هارون(ع) است. ایشون با جمع پیش میرن و وقتی جمع مدیران و مسئولان بالایی کشور تصمیمی می گیرن سعی می کنند هدایت کنند ولی وقتی نمی تونن همراهی می کنند تا وحدت حفظ شود. ایشون معصوم نیست و راهکار تاثیرگذاری بر نظر ات ایشون، اینه که شما بیای وسط میدان و اندازه خودت تلاش کنی که برای آبادانی کشورت تلاش کنی.
اسکندر سوختو عرب ویران کردو مغول غارت کرد اما نکردند آنچه ملا با ایران کرد
پاسخ:
سلام
ملا ها سه دسته اند:
ملای مومن و فهمیده و زمان شناس: مثل شهید بهشتی
ملای مفت خور و بی شعور: مثل اکثر امامان جمعه و مساجد و سخنرانان (بدلیل اینکه حرفاشون، فکر مردم رو رشد نمیده و بدرد زندگی شون نمی خوره)
عده ای خبیث فراماسونر و یزیدی در لباس ملا (همه ملاهای طیف هاشمی رفسنجانی ملعون)

فقط دسته اول مورد تایید اند. 
مردونگی کن منتشر کن
شما افغانی ها حقتونه که از این بدتر به سرتون بیاد و بیشتر تحقیر بشین،وقتی صد سال پیش برای جدایی از ایران پشت انگلیس ایستادین حقتون خیلی بدتر از ایناست حالا هم خودتونو نچسبونین به ایران و برگردین مملکت خودتون
کلا ما ایرانیها دستمون نمک نداره اون از کویتهای بی چشم رو که وقتی عراق به کشورشون حمله کرد پناه آوردن به ایران تا جنگ تو کشورشون تموم بشه  اینم از از افغانها که سی و چند سال است تو ایران هستن و مثل گربه کور میمونن غذا رو میخورن و دستتو گاز میگیرن

با سلام به همه دوستان خوب ایرانی و افغانی
در اینکه هر چیزی قاعده و قانونی باید داشته باشد که مسلما درست است از جمله مهاجرت(همچنان که دوستان پیشتر فرمودند.
ولی پرداختن و وارد شدن به فضای احساسی و کینه ورزی دور از شان هر انسان فهیم و آزاده ای است. همه جای دنیا خوب و بد هست و قابل تعمیم به همه نیست . در همه جای دنیا هم گرفتن شغل منوط به عدم وجود نیروی بومی در آن شغل و نیاز به تخصص مورد نظر است.ولی با اینکه دست پلید استعمار افغانستان را از ما جدا کرد ولی همیشه ارتباط با ریشه در این موارد در همه جای دنیا مشهود است(به جز اعراب ) اینکه ایران گزینه اول افغانها باشد از این منظر کاملا طبیعیست ولی نیاز به نیازسنجی و برنامه ریزی هدفمند سیستم دارد و این توهینها نه راهکار است و نه صحیح . هوشیار باشیم تفرقه حتی بین ما و افغانها که به حق مانند تاجیک ها و گرجی ها از همه اقوام به ما نزدیک ترند،رخ ندهد که دعوای خانگیست . اگر دولت ما به هر دلیل به فکر نیست درمانش دعوا و توهین نیست . حتی خارج از کشور بهترین دوستانی که خواهی داشت همین افغانی ها هستند، چاره اش احترام متقابل است، کمک کنیم همه نوع دوست و وطن پرست باشیم .به امید روزی که ایران من آن قدر رو به پیشرفت باشد و آنقدر فرصت شغلی (ضابطه مند) بوجود بیاید که این مسایل مطرح نشود. با پوزش و سپاس از حوصله جمع
پاسخ:
با سلام. ممنون. نظر خوبی بود.
افغانیها از سرزمین من و از آب و خاک من و از خانه و کاشانه من بحرین بیرون چون ما ایرانیا دیگه حتی نمیخایم صورتتون رو ببینیم بسه دیگه این همه کثافت کاری کردین تو ایران.... چرا وقتی مردم اینا رو نمیخان باز حاکمیت به زور نگهشون داشته!!!؟؟؟
پاسخ:
سلام. سرمایه دارهای ایرانی به حضور افغانستانی ها نیاز دارند چون اینطوری سود بیشتری به جیب می زنند و مسئولیت کمتری در قبال حقوق کارگر می پذیرند و بهتر نیروی کار رو استثمار می کنند.
سوال آخری تون هم چون مملکت دست سرمایه دارها هست آنها تصمیم می گیرند! 
ضمنا خوب نیست توهین کنید. آنها انسان هستند. به دلیل شرایط سهل گیرانه حکومت ایران به ایران آمده اند. مطمئن باشید اگر ایران، نظام قانون مند و قوی و دلسوری برای مردم داشت و مسئولین آن انسان های راستگو و صادق و دلسوز مردم بودند هیچ وقت اینطوری کشور را اداره نمی کردند و بالتبع افغانستانی ها هم فرصت حضور و ماندن پیدا نمی کردند. ما هر چه بدبختی داریم از مسئولین خودمان (دولت و مجلس و ... ) هست.
با سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی سایت


تخصص من تاریخ و باستان شناسی است ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ سیاوش و ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﯿﮑنند ﻭ می گویند ﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﻓﻐﺎﻧﻬﺎ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻫﻢ ﻧﮋﺍﺩ و هم کیش و هم آیین ﻫﺴﺘﯿﻢ و افغانها از دیگر اقوام به ما نزدیکترند !!!! یعنی شما می فرمایید اقوام کرد و لر و.....که ایرانی و آریایی اصیل و از دسته مادها یا پارسها یا پارتها هستند ایرانی نیستند و افغانها از این اقوام ایرانی تر هستند!!!!!!!!!؟؟؟؟ جلل خالق این حرفها را از کجا در می آورید !!!!!؟؟مگر هرکس که فارسی حرف بزند ایرانی است؟؟ مصریها ها هم عرب نیستند ولی زبانشان عربی شده یا فلان آقای آمریکایی یا فلان خانم اروپایی و یا....... هم فارسی یاد گرفته اند و حرف می زند پس آیا ایرانی الاصل هستند؟؟!!ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕویم ﮐﻪ ﺍﺻﻼ‌ ﺍﯾﻨگونه ﻧﯿﺴﺖ و خواهشا ندانسته و بدون اطلاع و بدون مطالعه تاریخی اظهار نظر نفرمایید چون ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺟﺰﺀ یکی از ﻓﺘﻮﺣﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﻬﺎیی که در طول تاریخ ایران ﻓﺘﺢ می شدند و به خاک ایران الحاق می شدند به هیچ عنوان مردمشان ایرانی و آریایی نبودند"مثل هند و مصر و ترکمنستان و قزاقستان و ارمنستان و داغستان و ازبکستان و غیره....." به عنوان مثال امپراتوری مغول هم کشورگشاییهای زیادی داشت و در زمان قدرت و سلطه سرزمینهای زیادی را فتح کردند خوب حال آیا همه مردمان سرزمینهای فتح شده توسط مغولان از نژاد ترکان مغول بوده اند؟؟ "مغولها شاخه ای از نژاد ترک هستند" و یا کشور گشاییهای اعراب و تسلط یافتنشان بر سرزمینهای دیگر هم به همین ترتیب ، آیا همه مردمان کشورهایی که اعراب فتح کردند عرب هستند!!!؟؟؟ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﮐﺜﺮﯾﺖ ﻧﮋﺍﺩ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮑﺮﺩند ﯾﻌﻨﯽ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﻘﺸﻪ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﻓﻌﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﻭ زندگی می کنیم و ﺍﯾﻦ ﺍﻓﻐﺎﻧﻬﺎﯼ زرد پوست و ﭼﺸﻢ ﺑﺎﺩﺍﻣﯽ به هیچ وجه ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ و آریایی ﻧﯿﺴﺘند ﻭ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ و نژاد ترک هستند "شاخه مغول" . در حدود هفت هزار سال پیش آریایها به فلات ایران کوچ کردند و به سه دسته ماد و پارس و پارت تقسیم شدند وتا چندین قرن به همین شکل زندگی کردند "دسته مادها در شمال غربی و غرب و جنوب غربی مستقر شدند یعنی در استانهای کنونی : آذرباییجان غربی و آذرباییجان شرقی و اردبیل و همدان و کردستان ایران و کردستان ترکیه و کردستان عراق و کردستان سوریه و کرمانشاه و لرستان و چهار مهال بختیاری و ایلام و خوزستان و البته به غیر از اعراب خوزستان که بخش کوچکی از جمعیت خوزستان هستند و اکثریت مردم ساکن خوزستان فارس و ایرانی الاصل هستند.... و دسته پارسها در شمال و مرکز و جنوب مستقر شدند  یعنی در استانهای کنونی : مازندران و گیلان و گرگان و گلستان و مرکزی و اصفهان و یزد و فارس و بندر عباس ... و دسته پارتها در شمال شرق و شرق و جنوب شرق مستقر شدند یعنی در استانهای کنونی : خراسان و کرمان و سیستان و بلوچستان ..." تا اینکه حدود دو هزار و پانصد سال پیش کوروش بزرگ هخامنشی هر سه دسته ماد و پارس و پارت را دوباره متحد کرد و امپراتوری بزرگ پارسیان شکل گرفت ، خوب البته اینکه لهجه ها و گویشهای مخلف فارسی چگونه در طول این  هفت هزار و پانصد سال به وجود آمدند و چگونه به حفظ و پایداری زبان فارسی کمک کردند خودش یک بحث بسیار مفصل و طولانی است و بی شمار کتابها و مقاله ها در موردش نوشته شده است ، مثلا در گویش کردی می گویند ایمشو و در گویش لری می گویند امشو و در فارسی می گویند امشب که هیچکدامشان چیزی خارج از زبان فارسی نیست و ریشه در یک زبان دارند و یا مثلا لحجه تهرانی که امروزه مکالمه می شود در صد و پنجاه سال پیش وجود نداشته و در واقع لهجه های دیگری در استان کنونی تهران رواج داشته است و این لهجه صد و پنجاه سال پیش در زمان قاجار متولد می شود "در مورد لهجه تهرانی در گوگل  سرچ شود یا از کتابها و منابع معتبر مطالعه شود " و حتی لهجه های شیرازی و اصفهانی و.....غیره هم خود توضیحات مفصلی دارند ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻓﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﮐﺎﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ باستان ﻫﻤﻪ ﺳﻔﯿﺪ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺁﺑﯽ و مو بور ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ و ما اختلاط نژادی زیادی با اعراب و ترکان و مغولان داشته ایم و نژادمان تغیر کرده است ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻣﺤض است ، به عنوان مثال ﺍﺯ ﺑﻘﺎﯾﺎﯼ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﮐﻪ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ اند ، ﻣﻮﻫﺎﯼ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺭﻭﯼ ﺟﻤﺠﻤﻪ ها ﺳﯿﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻃﺒﻖ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﺎﺕ ﺩﯼ ﺍﻥ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ ژنتیک آن اجساد و جنس ﺁﻥ ﻣﻮﻫﺎ ﺑﺎ ژنتیک و ﻣﻮﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ با درصد بسیار بالایی ﻫﻤﺨواﻧﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ البته  بسیاری از کشفیات تاریخی  دیگرو ﺧﯿﻠﯽ مسائل ﺩﯾﮕﺮ... و ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﮋﺍﺩ ﺳﯿﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ "مثل اعراب سعودی و اعراب حاشیه خلیج فارس" و ﻧﮋﺍﺩ زرد پوست و ﭼﺸﻢ ﺑﺎﺩﺍﻣﯽ "مثل نژاد مغولها" که ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼ‌ﺡ ﻋﻠﻢ ﮊﻧﺘﯿﮏ ﻧﮋﺍﺩ ﻏﺎﻟﺐ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻧﮋﺍﺩﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ صدﻫﺎ ﻧﺴﻞ ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﺑﭽﻪ ﻫﺎیشان ﺳﯿﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺑﺎﺩﺍﻣﯽ ﻣی شوند ﻭﻟﯽ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ زرد پوست و ﭼﺸﻢ ﺑﺎﺩﺍﻣﯽ ﻭ ﺳﯿﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﻤﯽ ﺳﯿﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﻭ ﺑﻨﺪﺭ ﻋﺒﺎﺱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﻩ ﮐﺸﻮﺭ ﭘﺮﺗﻐﺎﻝ ﺑﻮﺩ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﺗﻐﺎﻟﯿﻬﺎ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺩﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﭘﺮﺗﻐﺎﻟﯿﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ و درکل کمتر از پنج درصد عرب و ارمنی و........غیره در ایران داریم که معمولا فقط خودشان با خودشان وصلت و ازدواج می کنند و ایرانیها خیلی،خیلی کم و انگشت شمار با آنها  وصلت میکنند و ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻧﮋﺍﺩ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﺳﻔﯿﺪ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﮔﻨﺪﻣﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﺳﺒﺰﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ قهوه ای ﭘﻮﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ "ویژگی های نژاد آریایی از منابع معتبر مطالعه شود" ﻭﻟﯽ ﺳﯿﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ زرد پوست و ﭼﺸﻢ ﺑﺎﺩﺍﻣﯽ ندارد  و این راهم باید حتما  بگویم که آذریها و اردبیلیها و زنجانیها و قزوینیهای ایران از نژاد ترک نیستند بلکه آذریها و اردبیلیها و زنجانیها و قزوینیهای ایران ، ایرانی و آریایی و از دسته مادها هستند چون همه ترکها از مغولستان و ترکمنستان و هزاره های افغان و همینطور  اوغانهای افغان و چین و قزاقستان و ازبکستان و غیره....غیره همگی زرد پوست و چشم بادامی هستند و کلا تعریف ترک یعنی نژاد زرد پوست و چشم بادامی   آخر آذریهای ایران و زنجانیهای ایران کجایشان به این زرد پوستان چشم بادامی رفته است !!!؟؟؟اینها فقط در زمانی زبانشان تغیر کرده و ترکی شده و در واقع در تهاجم مغولان این زبان به آنها تحمیل شده است ، خوب حال این سوال پیش می آید که ﺁﯾﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﯾﺎ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺗﻬﺎﺟﻢ‌ﻫﺎ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﻨﺪ؟؟؟ جواب این است : بﻠﻪ ، ﻫﻤﺎﻥ‌ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺼﺮ، ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ، ﻟﺒﻨﺎﻥ، ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ، ﺳﻮﺭﯾﻪ، ﻋﺮﺍﻕ ﻭ... ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﺩﺭﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻠﺖ‌ﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﻋﺮﺏ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﺁﺗﻮﺭﭘﺎﺩﮔﺎﻥ ﮐﻪ ﻋﺮﺏ‌ﻫﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺯﻧﮕﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﻧﺠﺎﻥ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﻣﻘﺎﻭﺕ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﻣﻠﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﮑﻮﻣﺖ‌ﻫﺎ ﺩﺭﺩﺳﺮﺳﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ،ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻢ ﺑﺸﮑﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﻭ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﻣﺸﺮﻭﻃﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ عﻨﺼﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﻣﯿﻬﻦ ﺩﻭﺳﺘﯽ ﺩﺭ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ‌ﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺳﺖ،ﺑﺮﺧﯽ‌ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺷﯽ ﺗﻦ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ "به عنوان مثال پان ترکیسم"ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺣﺮﻑ ﺍﺯ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﺟﺎﻫﻠﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻭ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﺜﻼ‌ ﺑﻪ ﻗﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺧﯿﻠﯽ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻠﺖ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻨﺪ : ﻣﻠﺖ ﮐﺮﺩ ، ﻣﻠﺖ ﺗﺮﮎ ، ملت فارس و...ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﻠﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﻪ ﻗﻮﻣﯿﻢ، ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ؛ ﻗﻮﻡ ﻓﺎﺭﺱ، ﻗﻮﻡ ﮐﺮﺩ، ﻗﻮﻡ ﺁﺫﺭﯼ، ﻗﻮﻡ ﺑﻠﻮﭺ ... "مثل عمو و دایی و عمه و خاله و پسر عمو و پسر دایی و ...... که از رگ و ریشه و گوشت و خون ما هستند و ما به آنها اقوام و فامیل میگوییم " ﻭ در کل ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻠﯽ ﺭﺍ ﺧﺮﺩﻩ ﻓﺮﻫﻨﮓ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺷﮑﻞ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ ﺑﻪ ﮔﻮﺍﻩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺩﻻ‌ﯾﻞ ﻭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺻﺪ ﺩﺭ ﺻﺪ ﻣﻌﺘﺒﺮ تاریخی ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﺷاﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻃﻼ‌ﻉ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ و البته اگر بخواهم بنویسم و توضیح بدهم هزاران صفحه می شود پس به خود دوستان واگذار می کنم که به کتابها و منابع معتبر رجوع کنند و حقیقت را دریابند........در ضمن من نیز خواستار این هستم که افاغنه را از راه درست و مسالمت آمیز و دوستانه به کشور خودشان برگردانند که البته بعید می دانم که مسؤولین فاسد چنین کاری بکنند
پاسخ:
سلام. ممنون از نظر پرمحتوای شما.
اگرقاچاقچیهای انسان رو بسختی مجازات می کردن و کسایی رو که غیر قانونی وارد ایران شده اند رو بازداشت و در زندان نگهداری می کردن به ایرانیا یاد میدادند که پناه دادن به افراد غیر مجاز مساوی است با خدشه در امنیت ایران دیگه کشور ما مامنی برای کسب  و کار و فربه شدن این افغانی ها تبدیل نمی شه . باید همه افاغنه را از ایران بیرون کنیم
۰۹ آذر ۹۷ ، ۱۰:۳۲ سارا از اصفهان
افغانی ها مخل امنیت و هستن. خدا وکیلی من هر وقت تو محله ساخت و ساز داریم و کارگر افغانی رفت و آمد میکنه جرآت ندارم بچه هامو بیرون بفرستم. یه بار چند ماه پیش که از سر کار بر می گشتم خونه با چشم خودم دیدم که کارگرای افغانی پسر بچه ی یکی از همسایه ها رو به بهونه ی آب خوردن پشت گونی های ساختمون نیمه کاره می کشیدن و اگه من داد و فریاد نکرده بودم خدا می دونه چه بلایی سر بچه ی بدبخت مردم میومد. خوشبختانه مردای محل جمع شدن و یه کتک مفصل به کارگرای افغانی زدن و بیرونشون کردن. افغانیها بسه مظلوم نمایی. خدا هم که ارحم الراحمینه به قوم لوط و قوم عاد و قوم ثمود رحم نکرد.  هر کی افغانیها رو دوست داره و هم زبون و هم کیش میدونه از مردم و زن و بچه مردم مایه نزاره.بره افغانستان باهاشون زندگی کنه و بهشون خدمت کنه 

برینم به خودتون و کشورتون.نه اینکه شما از ما سواستفاده نکردین ومارو اذیت نکردین.اکثر پول و سرمایه هایی که دارین از ماست .از کارکردن پدران و برادران زحمت کشمون تا پول کارت های اقامتیمون.الان حتی ایرانی های خودتون به خودتون اعتماد ندارند از بس تو کار ازشون دزدی کردین.چرا حکومتتون مارو بیرون نمیکنه چون به ما نیاز داره.چون اگه بیرون کنه دیگه کسی نیست ساختموناتونو بسازه.خخخخخ.دیگه سرمایشونو از دست میدن.با شنیدن این حقایق خیلی دارید میسوزید نه؟

ﺁﺭﻩ ﺟﻮﻥ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ  ﺣﺘﻤﺎ ﺷﻤﺎ ﺍﻓﻐﺎﻧﯿﻬﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺎﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺪ ﻭ ﺍﺻﻼ‌ ﻫﻢ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ! پس ﮐﺸﺘﻦ ﻭ ﺁﺗﺶ ﺯﺩﻥ ﻓﺮﺧﻨﺪﻩ ﺗﻮﯼ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﭘﻠﯿﺲ ، و سنگسار زنان و دختران بی گناه و ﻗﺘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﺤﺎﺭ ﻭ ﺁﺩﻣﮑﺸﯽ ﻭ ﺭﺳﻢ ﻣﻨﺤﻮﺱ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﮐﺸﺖ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻭ ﻗﺎﭼﺎﻕ ﻣﻮﺍﺩ ﻭ... ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﺎﻻ‌ﯼ ﺷﻤﺎﺳﺖ !!!
ﺗﻮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻢ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺑﺎ ﻗﺎﭼﺎﻕ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻭ ﺩﺯﺩﯼ ﻭ ﺁﺩﻣﮑﺸﯽ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺁﺑﺮﻭﯼ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﺮﺩﯾﺪ ، ﺩﺭ ﺿﻤﻦﺍین ﮐﻪ 5 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻧﻔﺮﺗﻮﻥ ﺗﻮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﻔﺖ ﻣﯿﺨﻮﺭﯾﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ ﺍﻣﺎ ﺁﺏ ﻫﯿﺮﻣﻨﺪ ﺭﻭ ﺑﺮﻭﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﺳﯿﺴﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﯿﺪ !!!
ﺧﻮﺏ ﻣﺎ ﻫﻢ ﻣﯿﮕﯿﻢ مسلمون ﺑﺎﯾﺪ ﻏﯿﺮﺕ ﻭ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﯼ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ ﻓﺮﺍﺭ ﮐﻨﻪ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻧﻔﺮﯼ ﺑﯿﺎن ﺍﯾﺮﺍﻥ ، ﺍﻭﻧﻬﻢ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻗﺎﭼﺎﻗﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﺩﺯﺩﯾﻪ !!!مسلمون ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﮔﺮﺩﻩ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ ﻭ داعش ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﻪ ، ﻧﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﻤﺪﺕ 40 ﺳﺎﻝ ﺳﺮﺑﺎﺭ ﻭ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺷﻪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﻧﮕﺸﺘﻦ ﺑﻪ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻭ ﺍﻗﺴﺎﻡ ﺣﯿﻠﻪ بشن!!!!
ﭘﺲ ﺷﻤﺎ افغانها ﻫﻢ ﺑﺠﺎﯼ ﺳﻔﺴﻄﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺳﺮﯾﻌﺘﺮ ﺑﺮﮔﺮﺩین ﺑﻪ کشور خودتون ﻭ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺩﺳﺖ ﺩﺧﺘﺮ این ﺍﻓﻐﺎﻥ ﺑﺎﻻ‌ﯾﯽ ﺭﻭ ﻫﻢ ﺑﮕﯿﺮین ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩتون ﺑﺒﺮین!!
افاغنه باید بدونین که اینجا ایرانه نه اروپا ما با مشکل کمبود کار مواجهیم شما نمیتونین بیاین تو ایران و شغلا رو از جوونای ما غصب کنید و بعدم بگید به ما چه ایرانیا خودشون دل به کار نمیدن !! ایرانیا دل به کار میدن ولی حق دارن تو کشور خودشون قوانین کار در موردشون اجرا بشه مثل حق بیمه و .... شما افغانیا با توقع پایینترتون دارین اسیب به جامعه ما میزنید کارتون فقط به نفع کارفرماهای طماعه  بابا اگه اینقدر زرنگید برین کشور خودتونو آباد کنین الان که دیگه اونجا جنگ نیست......واقعا آیا حاکمیت صداهای مردم بیچاره رو میشنوه یا نه؟؟؟؟
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
همین افغانها یا آن شیعیان بحرین روزى که إحساس کردند دیگرایرانى نیستند جشن گرفتند!اما سرانجام چه شد؟ یااسیر طالبان شدند یا آل سعود !!!! افغانها خودکرده راتدبیرنیست، شما که دیگر سالها ست که گلیم خودراجداکرده اید پس گله نکنید و به کشور خودتون برگردین
**** **
*******
**
آقای افغانی اومدی تو ایران برا خودت صاحاب شغل و زندگی شدی و امنیتی که تو کشورت نداشتی اینجا پیدا کردی و برا خودت میخوری و میخابیو میچری و قدر دان هم نیستی و اینشکلی به ایران من و مردم سرزمین من توهین و فحاشی میکنی؟؟؟؟فعلا که طالبانو و داعشو گروههای تروریستی دارن میرینن و میشاشن به کشورتون و خودتون و ناموستون و هیکلای نحس و نجستون و امثال تو هم انقدر بی شرف و بی ناموس تشریف دارین که به جای اینکه وایسین از مملکت و ناموستون دفاع کنین فرار کردین اومدین اینجا و ادعای مردونگیو شرف میکنین و میگین ما خیلی کاری هستیم شماها اگر عرضه و شرف داشتین و کاری بودین میموندین تو مملکتتون و دشمن رو از سرزمین خودتون بیرون میکردینو تو کشور خودتون ساختمون سازی و آبادانی میکردین و چندین میلیونی نفری فرار نمیکردین و نمیومدین تو کشورای دیگه که یه دور دیگه هم مردم اون کشورا برینن به سر تا  پاتون و بعدم یه تیپا بزنن پشتتون بیرونتون کنن ، راستی چون میدونی مردم تو ایران نمیخانتون و تو آدم حسابتون نمیکنن و تحویلتون نمیگیرن دارین انقدر میسوزین و اینجوری میگین نه؟؟؟ برید گمشید از ایران بیرون ما تو کشورمون چاه خالی کن و فاضلاب خالی کن و آشغال جمع کن نمیخایم  مرده شور اون قیافه های نحس مغولیتونو ببرن. درضمن برای گرفتن جواب حرفات اولا متن مقاله سایت رو کامل بخون و دوما جوابای کاربر ساناز و کاربر آرش و کاربر نادر و کاربر محمدعلی و کاربر امین رو هم بخون چون درباره این ادعاهای مضحکی که شما افغانیها میکنین خوب جوابایی بهتون دادن تا بیشتر بسوزین .......مدیر سایت خواهشا منتشر کن اینا چقدر پرو شدن دارن راست تو رومون توهین میکنن
جواب به AFG : آقای افغانی اومدی تو ایران برا خودت صاحاب شغل و زندگی شدی و امنیتی که تو کشورت نداشتی اینجا پیدا کردی و برا خودت میخوری و میخابیو میچری و قدر دان هم نیستی و اینشکلی به ایران من و مردم سرزمین من توهین و فحاشی میکنی؟؟؟؟فعلا که طالبانو و داعشو گروههای تروریستی دارن میرینن و میشاشن به کشورتون و خودتون و ناموستون و هیکلای نحس و نجستون و امثال تو هم انقدر بی شرف و بی ناموس تشریف دارین که به جای اینکه وایسین از مملکت و ناموستون دفاع کنین فرار کردین اومدین اینجا و ادعای مردونگیو شرف میکنین و میگین ما خیلی کاری هستیم شماها اگر عرضه و شرف داشتین و کاری بودین میموندین تو مملکتتون و دشمن رو از سرزمین خودتون بیرون میکردینو تو کشور خودتون ساختمون سازی و آبادانی میکردین و چندین میلیونی نفری فرار نمیکردین و نمیومدین تو کشورای دیگه که یه دور دیگه هم مردم اون کشورا برینن به سر تا  پاتون و بعدم یه تیپا بزنن پشتتون بیرونتون کنن ، راستی چون میدونی مردم تو ایران نمیخانتون و تو آدم حسابتون نمیکنن و تحویلتون نمیگیرن دارین انقدر میسوزین و اینجوری میگین نه؟؟؟ برید گمشید از ایران بیرون ما تو کشورمون چاه خالی کن و فاضلاب خالی کن و آشغال جمع کن نمیخایم  مرده شور اون قیافه های نحس مغولیتونو ببرن. درضمن برای گرفتن جواب حرفات اولا متن مقاله سایت رو کامل بخون و دوما جوابای کاربر ساناز و کاربر آرش و کاربر نادر و کاربر محمدعلی و کاربر امین رو هم بخون چون درباره این ادعاهای مضحکی که شما افغانیها میکنین خوب جوابایی بهتون دادن تا بیشتر بسوزین .......مدیر سایت خواهشا منتشر کن اینا چقدر پرو شدن دارن راست تو رومون توهین میکنن
جواب به AFG : آقای افغانی اومدی تو ایران برا خودت صاحاب شغل و زندگی شدی و امنیتی که تو کشورت نداشتی اینجا پیدا کردی و برا خودت میخوری و میخابیو میچری و قدر دان هم نیستی و اینشکلی به ایران من و مردم سرزمین من توهین و فحاشی میکنی؟؟؟؟فعلا که طالبانو و داعشو گروههای تروریستی دارن میرینن و میشاشن به کشورتون و خودتون و ناموستون و هیکلای نحس و نجستون و امثال تو هم انقدر بی شرف و بی ناموس تشریف دارین که به جای اینکه وایسین از مملکت و ناموستون دفاع کنین فرار کردین اومدین اینجا و ادعای مردونگیو شرف میکنین و میگین ما خیلی کاری هستیم شماها اگر عرضه و شرف داشتین و کاری بودین میموندین تو مملکتتون و دشمن رو از سرزمین خودتون بیرون میکردینو تو کشور خودتون ساختمون سازی و آبادانی میکردین و چندین میلیونی نفری فرار نمیکردین و نمیومدین تو کشورای دیگه که یه دور دیگه هم مردم اون کشورا برینن به سر تا  پاتون و بعدم یه تیپا بزنن پشتتون بیرونتون کنن ، راستی چون میدونی مردم تو ایران نمیخانتون و تو آدم حسابتون نمیکنن و تحویلتون نمیگیرن دارین انقدر میسوزین و اینجوری میگین نه؟؟؟ برید گمشید از ایران بیرون ما تو کشورمون چاه خالی کن و فاضلاب خالی کن و آشغال جمع کن نمیخایم  مرده شور اون قیافه های نحس مغولیتونو ببرن. درضمن برای گرفتن جواب حرفات اولا متن مقاله سایت رو کامل بخون و دوما جوابای کاربر ساناز و کاربر آرش و کاربر نادر و کاربر محمدعلی و کاربر امین رو هم بخون چون درباره این ادعاهای مضحکی که شما افغانیها میکنین خوب جوابایی بهتون دادن تا بیشتر بسوزین .......مدیر سایت خواهشا منتشر کن چقدر پرو شدن اینا دارن راست تو رومون توهین میکنن
حاکمیت فاسد و مسؤولین بی همه چیز و بیشرف کاری کردن که ما ایرانیها تو مملکت خودمون احساس غربت میکنیم ! ولی افغانیها احساس  قربت میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام من شیرازیم و از هرچی افغانیه متنفرم چون همه جور جنایتی تو ایران کردن و دوتاشو خودم شاهد قضایا بودم که خیلی روم تاثیر گذاشت. همین بیست و چهارم تیرماه امسال یعنی پنج ماه پیش که اومده بودم تهران خونه عموم با پسر عموم رفته بودیم پارک چیتگر که دیدیم یه قسمت از پارک خیلی شلوغه و پلیس آگاهی هم هست و چندتا افغانی رو هم دستگیر کردن و دستاشونو از پشت بسته بودن و خوابونده بودنشون رو زمین و اونطرفترشم جنازه یه زن سی و هفت هشت ساله بود . پرس و جو که کردیم معلوم شد که این افغانیها زن بیچاره رو که با پرایدش مسافر کشی میکرده گرفتن و شال زن رو دور گردنش پیچیده بودن و خفه ش کرده بودن و کشته بودنش و جنازه شو انداخته بودن تو پارک چیتگر و ماشینشو برداشته بودن و تو تهران واسه خودشون ول میچرخیدن که پلیس بهشون مشکوک شده بود و دستگیرشون کرده بود که من همونجا اشک از چشمم سرازیر شد . یه بارم چند سال پیش تو شیراز یه دبیر فیریک به اسم شکرالله نجفی داشتم که این بنده خدا تازه یه وام صد و پنجاه میلیونی از طرف آموزش و پرورش گرفته بود و داشت خونه میساخت و کاراشو به یه عده کارگر افغانی سپرده بود و خیلی هم از هر لحاظ بهشون رسیدگی میکرد . از جای خواب و استراحت گرفته تا خورد و خوراک و حقوقشون. آقای نجفی یکی از همین کارگر افغانیا رو همیشه با خودش واسه خرید مصالح میبرده و این افغانی نامرد رمز کارت بانکیشو وقتی از دستگاه پوز واسه فروشنده مصالح کارت میکشیده حفظ میکنه چون کثافت فهمیده بوده که صد و پنجاه میلیون وام به حساب همین کارت واریز شده و میره با چندتا از کارگرای افغانی و نگهبان ساختمان نیمه کاره که اونم افغانی بوده تبانی میکنه . خلاصه اینکه یک هفته گذشت و مرد منظم و مرتبی مثل آقای نجفی غیبت داشت و مدرسه نمیومد و بعد معلوم شد که تو این یک هفته خونه هم نرفته و خانوادشم ازش خبر ندارن . خانوادش به پلیس اطلاع میدن و پلیس تحقیقاتشو شروع میکنه و خانواده ی بیچارشم که دربه در تو شیراز دنبالش میگشتن و حتی چندین بار میرن سر همون ساختمان نیمه کاره سر میزنن ولی نگهبان ساختمان اظهار بی اطلاعی میکنه!! خلاصه بعد از چندین روز سگ پلیس متوجه جنازه تو چاه پر از بتن میشه و جنازه پیدا میشه و پلیس هم فورا به نگهبان ساختمان مشکوک میشه و دستگیرش میکنه و تو ادراه آگاهی اعتراف میکنه که با تبانی چند کارگر افغانی که از دوستاش بودن و تو همون ساختمان کار میکردن رمز کارت بانکی آقای نجفی رو یاد گرفتن و وقتی آقای نجفی بعد از ساعت مدرسه واسه سرکشی به ساختمان میره میگیرن میکشنش و کارت بانکیشو برمیدارن و جسدشو تو چاه همون ساختمان نیمه کاره میندازن و روشو با بتن پر میکنن و میرن با این کارت بانکی از طلا فروشی با کل پول طلا میخرن و کارت میکشن و متواری میشن و قرار بوده که نگهبانه هم بعد از یه مدت فرار کنه بره پیششون . چون اون کارگرای افغان غیر مجاز بودن حتی تا الآن هیچ ردی ازشون پیدا نشده . معلممون خیلی مرد شریفو نازنینی بود خدا رحمتش کنه روحش شاد باشه . خبراش تو گوگل هست خودتون یه سرچ تو گوگل بزنین : قتل دبیر فیزیک شیرازی توسط افغانها . کشته شدن زن تهرانی در پارک چیتگر توسط افغانها .این دوتا جمله رو سرچ کنین و البته هزاران جنایات دیگشونم هست . شیراز یه شهر کوچیک نیست و یه کلانشهره و چندین میلیون نفر جمعیت داره خوب آخه این همه افغانی که قاچاقی اومدن ایران و ریختن تو شیراز و دارن تو این شهر واسه خودشون ول میچرخن و هیچ نظارتی هم روشون نیست و معلوم نیست که چه فجایع و جنایتایی به بار بیارن . حالا فقط شیراز نیست تهران و مشهد و غیره و ذالک هم هست . یعنی اون وطن فروشای نامردی که از حضور افغانیها تو ایران حمایت میکنن این چیزا رو نمیبینن؟؟ مردم ایران چه گناهی دارن؟؟؟؟
ﯾﮏ ﭼﯿﺰ ﻋﺠﯿﺐ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻗﻮﻣﯿﺘﻬﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﺍﮐﺜﺮﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ مشکل اساسی ﺩﺍﺭﻥ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺳﺎﺯﻥ،حالا ببینین اینا ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﻧﻤﯽ ﺳﺎﺯﻥ ﻭﻟﯽ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻤﺸﻮنو ﺑﺎ ﻫﺮ ﺗﻔﮑﺮ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺗﺤﻤﻞ کنن یعنی ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﮐﻦ ﺍﯾﺮﺍنو ﺗﻮ ﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﺟﺎ ﺩﻫیم ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﯿﺸﻦ و همدیگرو قلع و قمع میکنن،ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺻﺒﻮﺭﻥ که چهل ساله دارن این بربرها رو تحمل میکنن
 ﭼﯽ ﺑﮕﻢ ...کل ایران ﺷﺪﻩ پﺮ از افغانی!!!!چرا افغانیها رو بیرون نمیکنین؟؟؟؟ آﺩﻡ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻪ ﻣﺘﺎﺳﻒ ﻣﯽ ﺷﻪ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﻭ ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ هشتاد میلیون ایرانی ﮔﻮﺵ ﻧمیکنن و در نهایت ﻤﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ باید ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ بشن و ﺍﯾﻨﺎﺭﻭ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﮐﻨﻦ چون دولت و حاکمیت که به فکر نیستن ﭘﺪﺭ ﻣﻦ کارش تاسیسات ساختمان هست ولی ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺎﺭای ساختمانی و تاسیساتی ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺩﺳﺖ ﺍﻓﻐﺎﻧﯿها !!! اینا ﺭﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﺮﺩ ﺑﻪ ﺍﻣﯿﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشیم
۱۷ آذر ۹۷ ، ۱۹:۳۵ دهه شصتی بدبخت
 ﻭﺍﻻ‌ ﻣﻦ ﻫﺮ ﮐﯽ رو ﺩﯾﺪﻡ ﺍﺯ ﺍﻓﻐﺎنها ﺩﻓﺎﻉ ﮐﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩﺵ ﯾﻪ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﻢ ﻭﮔﺮﻧﻪ هبچوقت یه ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﻤﭽﯿﻦ ﺧﯿﺎﻧﺘﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﻮﻃﻨاش ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﺩﻭﻧﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﯾﻨﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺻﺪﻣﻪ ﺯﺩﻥ
پاسخ:
سرمایه داران ایرانی حامی حضور افغانی ها و زنان در مشاغل برای بیکار کردن مردان هستند. مطمئن باشید اگر روزی افغانی ها نباشند از پاکستان و آفریقا و کشورهای دیگر آسیایی نیروی کار وارد می کنند. همانطور که هم اکنون برای پروژه های ساختمانی ترکیه ای، نیروی کار از ترکیه، و برای پروژه های چینی از چین و برای هندی از هند وارد کشور شده اند. فحش تون رو به مسئولین کشورمان بدهید (خاصا لیدر های جناح حاکم بر دولت و مجلس طی 40 سال اخیر). با تشکر
۱۷ آذر ۹۷ ، ۲۳:۳۸ دهه شصتی بدبخت
آره والا باید سر فحشو بکشیم به مسوولان،قبلا میگفتن گرونی دلار کار جمشید بسم الله و دلالهاست،حالا که دیگه جمشید بسم الله و دلالها رو انداختین تو زندان پس این بار کار کیه؟؟حتما این بار کار جمشید نعوذ بالله هست!!!! من که خیلی وقته از دست مشکلات و بیکاری و تورم بدبختی سکته زدم مردم الآنم روح من با روح خدا بیامرز برجام داریم باهم تو خیابون فردوسی دلار قاچاق میکنیم فقط کاشکی روح جمشید بسم الله هم بهمون ملحق میشد تا گروهمون تکمیل بشه !!!!! من دهه شصتی بدبخت که نه کارخونه دارم و نه کارگاه دارم و نه زمین کشاورزی دارم و نه ماشین دارم و نه شغلی که بخام آبو هوا رو آلوده کنم و یا آب رو تو کشاورزی و صنعت به هدر بدم یعنی درواقع همین که بدبختم خودش بیشترین کمک به حفظ محیط زیست کشورمه !!!!!!!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
معلوم نیست تو مملکت چه خبره؟؟چون ارزش ریال افت کرده عراقیا دارن تمام مواد خوراکی و مایحتاج مردم رو با قیمت مفت جارو میکنن میبرن افغانیا هم که با حقوق و دستمزد کم همه مشاغل رو گرفتن تو دست چین از این ور جنس بنجل وارد ایران میکنه و چندصد میلیارد دلار سود میبره روسیه از اون ور باج میگیره و ایرانو میچاپه اروپا از یه طرف دیگه و....... کلا ایران شده مثل گوشت قربونی هرکی از راه میرسه یه تیکه شو برمیداره میره و یه مشت مقام و مسؤول ** ***** * **** **** که اصلا معلوم نیست ملیتشون عراقیه یا نمیدونم کجاییه برا اینکه چند صباحی بیشتر حکومت کنن دارن ایران و ایرانی رو زیر پا له میکنن و نابود میکنن البته ما ایرانیا هم نمیدونم چمون شده و چرا مثل سیب زمینی فقط نشستیم و نگاه میکنیم تا اینا هر بلایی که میخان به سرمون بیارن و اونا هم میبینن صدامون در نمیاد و هیچ حرکتی نمیکنیم برا خودشون همینجوری میتازونن مردم فرانسه یه ذره قیمت بنزین رفته بالا دارن زمین و زمانو زیر و رو میکنن یعنی اگر مثل ما ایرانیا همه کالاهای اساسی و مایحتاج زندگیشون اینجوری بالای صد درصد گرون میشد میزدن مسؤولینشونو زنده،زنده کباب میکردن