دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
بررسی جشن ها و مراسم های رسمی که با حضور خانواده ها در سالن های همایش برگزار می شوند از نظر نتایج فرهنگی مهم است. آنچه اینگونه مراسم ها را خاص تر می کند حضور زنان و دختران کارمند (به همراه شوهرانشان) در این مراسم هاست که ویژگی های آن را متمایز می کند. در این مطلب بر آن شدیم تا نیم نگاهی به ورودی و خروجی (دستاورد) و بخش اصلی این همایش ها داشته باشیم و آن را از دریچه نگاه یک مسلمان بررسی کنیم و در نهایت ببینیم آیا راهکاری برای کاهش تاثیرات منفی فرهنگی و افزایش نتایج فرهنگی آن وجود دارد؟ و اگر چنین است به بیان آنها بپردازیم.
Image
به عنوان نمونه به سراغ برج میلاد تهران رفتیم. برجی که در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد و محمد باقر قالیباف طراحی و ساخت آن نهایی شده است و در یکی از شمالی ترین نقاط شهر تهران قرار دارد. طراحی این برج کاملا با سبک و سیاق غیراسلامی بوده و در طراحی آن هیچگونه ظواهر و نمادهای اسلامی بکار نرفته است. این را می توان از طراحی ستون ها، طراحی طرح های فلزی، و نماد فراماسونری X در پایین برج ها شاهد بود.

مشاهدات:
- حیث تاثیرپذیری ورود زنان به چنین مکانی -بدون در نظر گرفتن اینکه اینجا بالاشهر است یا پایین شهر- قابل توجه است. بسیاری از زنان و دختران با مانتوها و شلوارهای چسبان که باسن شان را جذاب و سکسی نشان می دهد حاضر می شوند. زنان چادری نیز -عمدتا- قبل از ورود به چنین مکانی چادرشان را از سر بر می دارند و بدون چادر به این مکان می آیند. علی الخصوص قبل از ورود به سالن همایش که بسیاری از آنها ترجیح می دهند بدون چادر حاضر شوند. این را از نوع حجاب زن هایی که هیچ آرایشی ندارند و مقنعه شان را به خوبی بسته اند و مانتوی بلندی دارند می شود فهمید. همچنین بسیاری از زنان چادری نیز برای حضور در چنین مراسمی، به شدت به ظاهر خود می رسند و بهترین کفش ها، مانتوها، شلوارها، مقنعه ها و چادرهایشان را بر سر می کنند. پس می توان از شواهد این نظریه را مطرح کرد که ساختمان های بلند و بزرگ (همچون برج میلاد و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مثل هایپر استار) بر ظاهر و نوع حجاب زنان تاثیر گذار است و آنها را به زیورآلات و ظواهر شیک و بسیار برجسته (متکبرانه) سوق می دهد.
Image
- هر قدر فضا مدرن تر و سازه های آن با فرهنگ مردم ما ناآشناتر و غیر اسلامی تر باشد تاثیرگذاری فرهنگی آن بر نحوه پوشش مردان و زنان حضور پیدا کرده در این اماکن بیشتر است. هر قدر محیط فوق خلوت تر باشد و زنان و دختران آرایش کرده در آن بیشتر باشند نیز شدت تاثیرگذاری آن افزایش می باید. بر همین اساس مسیر نزدیک به برج میلاد دارای چند ایست و بازرسی مسلح است و برای رسیدن به برج نمی توان از وسایل نقیله عمومی مثل تاکسی و اتوبوس استفاده کرد (مگر آنکه آژانس و دربستی باشد). ضمن اینکه به هیچ کس، خودسرانه برای ورود به برج میلاد اجازه داده نمی شود مگر آنکه به برنامه و مراسمی دعوت شده باشد(بصورت رایج).

- برنامه هایی که در این مراسم ها برگزار می شود قابل توجه است: *تلاوت تزئینی قرآن، *حضور مداوم یک مجری (مثل محمد سلوکی) در طول برنامه، *سخنرانی یک مقام برجسته، *خوانندگی، *تئاتر، *ارائه اهداف و برنامه های بانی همایش، *مسابقه و اهدای جوایز، *خودستایی و تعریف و تمجید از کارگزار برنامه در قالب فیلم و کلیپ، شعر خوانی حماسی از شاهنامه، اجرای خنده آور و شاد (مثل اجرای حسن ریوندی و فرهاد)، خوانندگی (مثل فرزاد فرزین)     

- طراحان اجرای چنین مراسم هایی به شدت مراسم را شاد نگه می دارند و مرتب از کف زدن حضار برای اجرای برنامه هایشان استفاده می کنند.

- عموم افراد و مجریان این برنامه ها (خواننده ها و گروهشان) وجهه ای مدرن دارند و خبری از ظاهر متدین و ارزشی متناسب با سنت های جامعه ایرانی نیست. این را می توان از ظاهر خواننده ها و گروه های موسیقی شان فهمید که ظاهری به شدت غربزده دارند.

Image
- تقریبا هیچ چیزی در سالن های برگزاری جشن ها و همایش ها اسلامی نیست. مثلا نورپردازی ها در سالن همایش و تصاویر گرافیکی و متحرک LED  های پس زمینه همایش دقیقا کپی برداری شده از سالن های موسیقی غربی است و ابدا تغییری برای بومی سازی آنها با فرهنگ و دین مردم ایران نشده است. یا چینش صندلی ها مختلط بوده و صحنه های زننده ای در زمان خاموش شدن لامپ ها و اجرای موسیقی پدید می آید. همچنین ظواهر طراحی این سالن ها نیز کاملا غربی بوده و هیچ تغییری منطبق با فرهنگی ملی و دینی برای آن نشده است.

- منطقه ای که برج میلاد در آن قرار گرفته است بر بالای یک منطقه کوهستانی مرتفع است. به همین دلیل همه ساختمان هایی که بر بالای آن ساخته شده اند نسبت به مناطق دیگر، بالاتر بوده و اتوبان ها و ساختمان های دیگر براحتی از طبقه اول این ساختمان ها قابل رویت هستند. لذا ارتفاع در ایجاد حس تکبر و غرور مسلما بی تاثیر نیست.

-در اجرای مجریان به طور مرتب از کف (تشویق) برای ادامه دادن مراسم استفاده می شود. کف زدن امری شاد برای زنده نگه داشتن مراسم است.

- مجریان برنامه های شاد از تقلید صدای خوانندگان مطرح برای خوشحال کردن حضار استفاده می کنند. آنها با تقلید صدا و تمسخر اداهای این دسته از خوانندگان به جمع، احساس خوب می بخشند و آنها را خوشحال می کنند. همچنین آنها از تقلید صداهای شخصیت های مشهور (مثل علی دایی و مهران مدیری) و تمسخر حرکات آنها برای خنداندن مردم استفاده می کنند. این دسته از مجریان از یک DJ برای اجرای برنامه های خود استفاده می کنند و دیجی این برنامه ها از اصوات و آهنگ های مختلف به صورت کاملا حرفه ای برای پیشبرد برنامه استفاده می کند.
Image
- خوانندگان دعوت شده در این مراسم ها عمدتا افرادی هستند که یک آهنگ رسمی در صدا و سیما از آنها پخش شده است. همین آهنگ پخش شده از این افراد در صدا و سیما موجب مشهور شدن آنها گشته است. به عنوان مثال فرزاد فرزین برای اجرا در همایش یک گروه 7 نفره (طبل زن، دوقول زن، پیانو (دی جی)، دو گیتار زن، شیپور زن و یک پیانو زن حرفه ای) برای اجرای زنده مراسم استفاده می کنند. معمولا در اینگونه مراسم ها، خواننده چند آهنگ از آلبوم های مختلف خودش را که  اجرا می کند که اکثرا عاشقانه و بر روابط زن و مرد و هوسبازی تاکید دارد. همچنین در بین آهنگ های انتخابی خود، یکی از آنها را نیز به آهنگ معروفشان که از صدا و سیما پخش شده است اختصاص می دهند.

- فضایی که در حین اجرای آهنگ های تند و پاپ در سالن ایجاد می شود مقدمه ای بر آینده است که همچون سالن های رقص و شادی در کشورهای دیگر، زن و مرد دست به دست هم داده و برقصند. تنها کاستی اینگونه مراسم ها در این است که زنان و مردان بر روی صندلی نشسته اند و اجازه بلند شدن و دست به دست همدادن و رقصیدن ندارند. بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور این اتفاق نیز بیافتد.

 - آهنگ هایی که از سالن پخش می شود به هیچ وجه برانگیزاننده احساسات ملی و دینی نیست و صرفا شماری آهنگ و ترانه مطرب ویژه پارتی و رقاصی است. البته برخی از آهنگ های این دسته از خوانندگان غمگین نیز هست ولی نکته حائز اهمیت در چینش این آهنگ هاست که به گونه ای انتخاب می شود که برانگیزنده احساسات شنوندگان باشد.

- ارائه شادی و لحظاتی شاد به حاضران با استفاده موسیقی و جلوه های خاص آن (مثل حرکات خاص گیتاریست ها و ویلون زن) و یا تند کردن سر و صدای ادوات در انتهای اجرای موسیقی برای پایان دادن به اجرای خود و گرفتن تشویق از حضار نیز قابل توجه است.

- نکته ای که من برایم قابل توجه است این است که از شخصیت هایی که در این مراسم ها حاضر می شوند و نقش فعالی در اینگونه مراسم ها دارند یا از طرفداران اینگونه مراسم ها هستند هیچگاه نمی توان انتظار داشت که انقلابی عمل و رفتار کنندو در قبال مفاسد جامعه خودشان، عاشورایی موضع گیری و عمل کنند. به عبارت بهتر، تقویت اینگونه فضاها موجب فراگیری طرز تفکری خاص برای قدیمی جلوه دادن تفکرات اسلامی و انقلابی است.
Image
- عرضه کنندگان مواد غذایی و سالن پذیرایی آن -عمدتا- از نوشیدنی هایی با برند خارجی مثل کوکاکولا و فانتا و پپسی استفاده می کنند و شما تقریبا محصول خوراکی اصیل ایرانی مثل دوغ و خوراکی های دیگر را در بخش عرضه تغذیه در برج میلاد شاهد نیستید (علی الخصوص در ساختمان همایش های بین المللی برج میلاد).

- جلوه های طراحی زیبایی استفاده شده در داخل برج میلاد کاملا مدرن و غربی می باشند (مثل آب نماها و جلوه های آبی). اصلا هیچ رنگ و بوی ایرانی اسلامی در طراحی جلوه های برج میلاد شاهد نیستید.

-بسیاری از بانک ها که از یک سو با پول مردم برای خودشان بنگاه کلان اقتصادی راه انداخته اند و از سویی تمام گرانی شان را نثار طبقات مستضعف می کنند، اقدام به برگزاری همایش ها و جشن های گران قیمت در برج میلاد می کنند. به نظر می رسد این چیزی نیست جز فریب و تحمیق مردم و سرگرم آنها با چیزهای بی ارزش. بانک ها با اقتصاد ربوی خود، سرمنشأ بسیاری از بدبختی های مردم هستند ولی از سویی مردم و کارمندانشان را با جوایز قرض الحسنه و جشن های گران قیمت در برج میلاد سرگرم می کنند تا آنها نیز همانند تفکر مدیران سطح بالایشان رفاه زده باشند و مثل آنها به دنبال پول و به دنبال خوشگذرانی باشند.
Image
-فضای حاضر در چنین اماکنی آنقدر مسموم است که به صرف نگاه کردن شما به زنی به صورت اتفاقی، وی فکر می کند می خواهید با وی دوست شوید و حتی ممکن است به شما لبخند بزند! (مثل طرز تفکر آدم هایی که به سفر خارج از کشور می روند و سریع خودشان را خراب می کنند).

- تاثیر پذیری چنین فضاهایی بر طبقه متوسط جامعه به شدت بالاست. این را نه از روی ظاهر، بلکه از طرز رفتار افراد حاضر در چنین مکان های لوکسی می توان دریافت. وضعیت به گونه ای است که برخی ها، رفتن به چنین اماکنی را به عنوان افتخار بیان می کنند و خود را از کسانی که به چنین جاهایی نرفته اند بهتر می دانند!!

- یک واقعیت تلخ این است که برنامه ریزی فرهنگی مدیران کشوری در جهتی است که کشور را به سمت و سوی غربی شدن هدایت کند و تقریبا هیچ برنامه ریزی مشخصی در شهرداری ها و دستگاه های دولتی برای ترویج الگوهای اسلامی ایرانی انقلابی وجود ندارد و اگر هم نامی از آن برده می شود فریبی بیش نیست و سیاست های پشت پرده ای وجود دارد. نتیجه چنین رویکردهایی که نمونه در دسترس آن، نوع طراحی و برنامه های اجرا شده در برج میلاد است این است که فرهنگ و نگاه مردم روز بروز از ارزش های دینی و ملی خود فاصله می گیرد و بحران های اجتماعی همچون طلاق، روابط نامشروع جنسی و سستی خانواده فراگیرتر می شود.
Image
پیشنهادات:
در بخش قبلی، برخی از مشاهدات خود از برج میلاد و افراد و ظواهر زننده و روابط صورت پذیرفته در این مکان را بصورت کاملا ناقص و محدود برشمردیم. اینجا به برخی از راهکارهای ساده و پیش پا افتاده برای کاهش تاثیرات منفی و افزایش تاثیردهی مثبت چنین اماکنی بر مردم را بیان می نماییم.

- باز طراحی معماری و ظواهر برج میلاد یا بر اساس ویژگی های دینی (همچون معماری دوران صفویه) و یا ویژگی های ملی (همچون معماری تخت جمشید). با هدف منطبق ساختن آنها با هویت ملی و دینی مردم به گونه ای که کسی که در این اماکن حضور می یابد احساس غربت (از لحاظ فرهنگ خودش و فرهنگ جای حاضر) نکند و بلکه حس عرق ملی و هویت دینی اش زنده شود.

- باز طراحی نوع برنامه های اجرا شده در سالن ها (همچون موسیقی و آهنگ) بر اساس ارزش های دینی و ملی همچون انتظار، انقلاب، عدالت، وطن پرستی، ایران، هویت ملی، ارزش های سنتی و ... (بجای آهنگ های عشقی و جنسی که باعث رواج بی حیایی در بین زنان و مردان حاضر در مراسم می شود)

- ظاهر مراجعه کنندگان به چنین اماکنی باید با موازین دینی و شرعی منطبق باشد و نباید افراد با ساپورت های چسبانی که باسن شان به خوبی مجسم شده است در این اماکن حاضر شوند.

- در نوع لباس افراد حاضر در چنین مراسم هایی، می بایست به گونه طراحی شود که بیانگر سنن و تمدن ایران زمین (قبل و پس از اسلام) باشد. در حالی که هم اکنون چنین نیست.

- در طراحی سالن ها، هیچگونه طرح اسلیمی ایرانی به کار نرفته و کاملا به شیوه ای غربی طراحی شده است. این اوج بی سلیقگی مدیران اجرایی برج میلاد را نشان می دهد.

- تغذیه عرضه شده در این اماکن نیز می بایست استانداردهای ملی را داشته باشد و نه بگونه ای باشد که فقط برندهای خارجی در آن عرضه شود.

- نقد و هدفمند کردن برنامه مجریان طنز برنامه ها (افرادی که صدای خواننده ها را در می آورند و یا شخصیت ها را مسخره می کنند) بر اساس اخلاق و خرد و هوشمندی

- بکارگیری گروه های هنری سنتی برای اجرای مراسم های هنری بصورت هدفمند
Image
 نتیجه:   
1. لزوم بازطراحی معماری برج میلاد منطبق با ارزش های ملی یا اسلامی و نه غربی!
2. طراحی برنامه های اجرا شده در برج میلاد بر اساس موضوعات ملی و دینی و نه غربی!
3. لزوم باز طراحی غرفه های فروشگاهی بر اساس فرهنگ ملی و ایرانی و نه غربی!
4. لزوم قانون مند کردن پوشش افراد و مجریان و خوانندگان بر اساس موازین ملی و دینی و نه غربی!
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۶
سید ابوالفضل هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی