دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
کتاب «مرجع کامل نصب شبکه در ویندوز (xp، Vista، Server2003)» اثر مهندس محمدرضا نور محمدی(متولد 1360) از کتاب های سودمند در یادگیری و کسب مهارت شبکه می باشد که توسط انتشارات علوم رایانه منتشر شده است. نویسنده در این کتاب با کمک تصاویر و با نثری ساده و روان، مهارت شبکه را به خواننده آموزش داده است. امثال این کتاب در بازار کم است (که در عین موجز بودن بسیار غنی و کاربردی باشد). Image
در این کتاب دو نقص از نظر من مشهود است:
1. اولین نقیصه این کتاب این است که نویسنده برای برخی سرویس ها می توانست کاربرد جامع آنها را بیان کند که هرچند آموزش و راهنمای کامل و جامعی دارد ولی به خوبی نتوانسته است به این هدف نائل آید و کاربردهای هر سرویس را برای خواننده باز و تشریح کند.
2. کتاب در مورد شبکه بندی ویندوز XP و ویندوز سرور 2003 می باشد که هر دو هم اکنون از رده خارج شده اند. البته بخش کوچکی از مطالب کتاب درباره شبکه کردن در ویندوز ویستا (همان Seven) می باشد.

مشخصات کتاب:   
نام کتاب: مرجع کامل نصب شبکه در ویندوز
نویسنده: مهندس محمد رضا نورمحمدی (mronurmohammadi@gmail)
ناشر: علوم رایانه (olomrayaneh.net)
نوبت چاپ: دوم – 1388
تعداد صفحات: 376
قیمت: 7500 تومان

تاریخچه مطالعه:    
آغاز مطالعه: 20/04/1393
پایان مطالعه: 31/05/1393
مکان مطالعه: پادگان الله اکبر، شهرستان اسلام آباد غرب، کرمانشاه

چکیده:
موارد آموزشی:
فصل اول: مفاهیم اولیه شبکه (ص11 الی 18)       
1. انواع شبکه از نظر ابعاد و گستردگی فیزیکی:
شبکه محلی (LAN = Local Area Network) و شبکه شهری (MAN = Metropoliten Area Network) و شبکه گسترده (WAN = Wide Area Network). (ص14 خ 3: انواع ... ص16 خ 18: کامپیوترها)
- شکل 3-1 چند نمونه از شبکه محلی: به «ستون فقرات»، «گروه کاری»، «هاب»، «ایستگاه کاری» دقت شود. (ص14 خ 18: شکل)
- از آنجایی که سیستم کامپیوتر دیجیتال و سیستم خط تلفن آنالوگ می باشد، برای ارتباط بین کامپیوتر و خط تلفن از مودم استفاده می شود. Modem مخفف دو کلمه Modulation و Demodulation است که به عنوان مبدل دیجیتال به آنالوگ (در کامپیوتر مبداء) و مبدل آنالوگ به دیجیتال (در کامپیوتر مقصد) عمل می کند. (ص15 خ6: از آنجایی ... خ 9: می کند)
- برای ارسال و دریافت اطلاعات بین دو کامپیوتری که با مودم و خط تلفن به هم متصل شده اند می توان از برنامه Hyper Terminal موجود در ویندوز XP به آدرس زیر استفاده کرد.
Start > All Program > Accessories > Communications > Hyper Terminal
(ص 15 خ 13: برای ارسال ... خ 15: terminal)
- نوع شبکه را نوع محیط انتقال تعیین می کند نه فاصله ظاهری بین کامپیوترها (ص16 خ17: نوع ... خ18: کامپیوترها)

2. مفهوم ستون فقرات (Backbone) در شبکه (های بزرگ و پیچیده) + شکل:
(ص17 خ7: ستون ... خ11: شکل 4-1)

3. اینترنت مخفف کلمه International Network به معنی شبکه بین المللی است. اینترنت یکی از شبکه های گسترده یا جهانی که به صورت فراگیر درآمده شناخته می شود. شبکه های جهانی دیگری نیز وجود دارند مانند AOL که کامپیوترهای بعضی از کشورها با هم در ارتباط هستند. اطلاعات موجود در این شبکه با شبکه اینترنت متفاوت می باشد.
(ص18خ اول ... خ4: می باشد)

4. به مجموعه ای از قوانین و قرارداد بین کامپیوتر ها در شبکه، که موجب می شوند تا کامپیوترها با هم به صورت مطمئن ارتباط برقرار کرده و به ارسال و دریافت اطلاعات بپردازند پروتکل(Protocol) گویند. مانند TCP، IP، ICMP، IGMP، RDP.
(ص18 خ 6: پروتکل ... خ12: TCP)

5. نحوه عملکرد پروتکل ها در شبکه (توضیح به صورت ساده و مختصر):
(ص18 خ 14: نحوه ... خ آخر)



فصل دوم: لایه های OSI و TCP/IP (ص19 الی 32)         
1. عاملی که تمم شبکه های مختلف را به صورت موفقیت آمیز پیوند زده است، مجموعه پروتکلی به نام TCP/IP است. دقت کنید که عبارت خلاصه شده TCP/IP می تواند به دو موضوع متفاوت اشاره داشته باشد:
مدل TCP/IP: این مدل یک ساختار چهار لایه ای برای ارتباطات گستره تعریف می نماید.
پشته پروتکل TCP/IP: پشته TCP/IP مجموعه ای شامل بیش از صد پروتکل متفاوت است که برای سازماندهی کلیه اجزای شبکه اینترنت به کار می رود.
(ص19 خ 3: عاملی ... خ9: می رود)

2. TCP/IP فراگیرترین و محبوب ترین فناوری شبکه بندی در دنیای کامپیوتر محسوب می شود. (ص19 خ11: و لیکن ... خ 12: می شود)

3. خوانده شود: برخی مسائل در طراحی شبکه
(ص20 خ 6: اولین ... ص 21 خ آخر)

4. - مدل هفت لایه ای OSI به ترتیب از پایین به بالا: 1- لایه فیزیکی (physical layer) 2- لایه پیوند داده (Data Link Layer) 3- لایه شبکه (Network Layer) 4- لایه انتقال (Transport Layer) 5- لایه جلسه (Session Layer) 6- لایه نمایش (Presentation Layer) 7- لایه کاربرد (Application Layer).
- در عمل طراحان شبکه به این مدل وفادار نبودند به عنوان مثال شبکه جهانی اینترنت از مدل چهار لایه ای TCP/IP استفاده می کند.
- هر لایه فقط با لایه های قبلی، بعدی و لایه نظیر خود در کامپیوتر مقصد ارتباط دارد.
- لایه اول یا لایه فیزیکی در پایین ترین سطح قرار دارد و به طور مستقیم با توپولوژی شبکه (کابل) در ارتباط است. لایه هفتم یا همان لایه کاربردی با کاربر در ارتباط بوده و از کاربر داده ها را دریافت کرده و به شبکه انتقال می دهد و بر عکس.
(ص22 خ اول ... ص23 خ 5: کاربرد)

5. خوانده شود: توضیح لایه ها و خواص و ویژگی های مهم هر کدام آنها: (ص 23 خ6: لایه ... ص 32 خ 5: است)
- واحد اطلاعات در لایه اول (فیزیکی) بیت است. در لایه دوم (لایه پیوند داده) فریم است. (ص23)
- لایه پیوند داده(لایه دوم) خود از زیرلایه های LLC و MAC تشکیل شده است. (ص24)
- هر کارت شبکه برای خود یک آدرس فیزیکی (MAC) منحصر به فرد دارد که غیر قابل تغییر است. آدرس فیزیکی یا MAC شش عدد در مبنای 16 است که با – (خط تیره) از هم جدا شده اند.
- روش های رایج برای دسترسی به خط انتقال: روش CSMA/CD (روش دسترسی چندگانه تشخیص حامل با تشخیص برخورد) و روش Token Passing (روش عبور نشانه). (ص26 خ 2: روش ... ص 27 خ 23: خواهد رسید)
- مسیر یاب معادل فارسی Router و مرکز سوئیچ معادل فارسی Switch است. (ص28)
- در لایه شبکه تمام ماشین های شبکه یا تمام کامپیوترهای شبکه دارای یک آدرس منحصر به فرد به نام IP خواهند بود که هر ماشین بر اساس این آدرسها اقدام به هدایت بسته ها به سمت مقصد خواهد کرد. این لایه ذاتا بدون اتصال است یعنی پس از تولید یک بسته اطلاعاتی در مبدأ، بدون هیچ تضمینی در رسیدن آن بسته به مقصد، بسته شروع به طی مسیر در شبکه می کند. (ص28) مشکلات رسیدن یا عدم رسیدن بسته ها به مقصد در لایه شبکه را لایه پایین تر (پیوند داده) حل خواهد کرد.(ص29 خ4: همانطور ... خ5: کرد)
- بدون اتصال (Connection Less) یعنی ماشین مبدأ از رسیدن یا نرسیدن یک بسته به مقصد هیچگونه اطلاعی ندارد.(ص28)
- مسیر یابی بسته ها و انتخاب مسیر مناسب برای بسته ها جهت رسیدن به مقصد از وظایف لایه شبکه است. (ص29 خ 8: مسیر ... مقصد)
- لایه انتقال جبران کننده نقاط ضعف لایه شبکه در ارسال دقیق، منظم و تحویل مطمئن داده ها از سرویس دهنده به سرویس گیرنده است. این لایه یک سرویس انتقال بسیار مطمئن و اتصال گرا(connection) ارائه می دهد.(ص29 خ11: در لایه ... خ17: ارائه می دهد)
- لایه انتقال مکانیزمی در اختیار دارد تا با توجه به کامپیوتر مقابل(سرویس گیرنده) سرعت و حجم ارسال اطلاعات را به گونه ای تنظیم کند تا کامپیوتر مقابل قادر به دریافت آنها باشد. یعنی زیادتر از حد نباشد. (ص30)
- لایه انتقال توانایی پردازش چندین برنامه کاربردی برای دسترسی به شبکه را ارائه می دهد تا به این ترتیب با استفاده از آدرس های محلی تعیین شود کدام مقصد باید کدام رشته داده را پردازش کند. این آدرس ها اغلب تحت عنوان پورت و ارتباط ایجاد شده برای این پورت، سوکت نامیده می شود یا به عبارت دیگر این لایه مدیریت پورت ها را انجام می دهد. (ص30)
- پورت(port): تمامی برنامه های تحت شبکه دارای یک شماره منحصر به فرد می باشند. این شماره در شبکه تعیین می کند که یک کامپیوتر از چه برنامه ای جهت ارسال اطلاعات استفاده کرده، همچنین کامپیوتر مقصد توسط چه برنامه ای می تواند اطلاعات ارسالی را بخواند، به این شماره ها پورت می گویند. (ص30)
- سوکت(Socket): همانطور که می دانید هر کامپیوتر دارای یک آدرس (IP) منحصر به فرد و همچنین هر برنامه تحت شبکه نیز دارای یک شماره پورت منحصر به فرد است. وقتی یک کامیپوتر خاص از یک برنامه خاص جهت ارسال اطلاعات استفاده می کند در حقیقت یک ارتباط بین کامپیوتر مبدا و کامپیوتر مقصد ایجاد می شود. به این ارتباط سوکت گویند. در حقیقت سوکت حاصل جمع IP و پورت است. یعنی کدام کامپیوتر (با چه آدرسی) توسط چه برنامه ای (چه پورتی) اطلاعات را فرستاده است. (ص31)
- وظیفه «لایه جلسه» فراهم آوردن شرایط یک جلسه (نشست) همانند ورود به سیستم از راه دور، احراز هویت طرفین، نگهداری این نشست و توانایی از سرگیری یک نشست در هنگام قطع ارتباط می باشد. وظایف این لایه: برقراری و مدیریت یک جلسه، شناسایی طرفین، مشخص نمودن اعتبار پیام ها، اتمام جلسه، حساب مشتری ها. (ص31)
-وظایف لایه ارائه: به طور کلی وظیفه این لایه فشرده سازی فایل (Data Compression)، عملیات رمز نگاری (encryption) برای ارسال داده های محرمانه، رمز گشایی داده ها (decryption) و تبدیل کدها به یکدیگر (وقتی دو ماشین از استانداردهای مختلفی برای متن استفاده می کنند مانند تبدیل متون EBCDIC به ASCII و برعکس). (ص31)
-لایه کاربرد: تیم لایه بالاترین لایه موجود در استاندارد OSI است. این لایه حاوی پروتکل های گوناگون است که همه نرم افزار های کاربردی برای ارتباط شبکه ای از آنها استفاده می کنند. لایه کاربرد شامل تعریف استانداردهایی نظیر انتقال نامه های الکترونیکی POP3 و SMTO، انتقال مطمئن فایل FTP، انتقال صفحات وب HTTP و HTTPS، مدیریت شبکه و دسترسی به بانک های اطلاعاتی راه دور است.

6- لایه های TCP و معادل کاری آنها در لایه های OSI:
لایه اول (لایه دسترسی به شبکه) (پایین ترین لایه): معادل لایه های فیزیکی و پیوند داده از مدل OSI
لایه دوم(لایه اینترنت یا شبکه): معادل لایه سوم(لایه شبکه) از مدل OSI
لایه سوم (Transparent یا Host to Host)(میزبان به میزبان): معادل با لایه چهارم(لایه انتقال) از مدل OSI
لایه چهارم (فرآیند/کاربرد): معادل لایه هفتم (لایه کاربرد) از مدل OSI
(ص32 خ6: مدل ... خ آخر)
-خواص و ویژگی های مهم هر لایه در مدل TCP:
لایه دسترسی به شبکه: تمام پروتکل های LAN و WAN در این لایه قابل استفاده اند./واحد اطلاعاتی: بیت یا بایت(به آن فریم هم می گویند)
لایه شبکه یا اینترنت: پروتکل IP و پروتکل هایی مثل ARP، RARP، RIP، ICMP، IGMP، BOOTP و ... ./واحد اطلاعاتی: دیتاگرام/سرویس این لایه نامطمئن(unreliable) است./ در این لایه مسیریاب ها بایستی از شرایط توپولوژیکی و ترافیکی شبکه، اطلاعاتی کسب نمایند تا مسیریابی به روش پویا انجام شود، این وظیفه را پروتکل های مسیریابی مانند RIP، OSPF و غیره انجام می دهند. همچنین در این لایه باید اطلاعاتی درباره مشکلات یا خطاهای احتمالی در ساختار زیر شبکه بین ماشین ها و مسیریاب ها مبادله شود که این وظیفه را پروتکل ICMP به عهده دارد./ این لایه ویژگی ارسال چند بخشی نیز بر عهده دارد یعنی یک ایستگاه قادر باشد به چندین مقصد گوناگون که در قالب یک گروه سازماندهی شده اند، بسته یا بسته هایی را ارسال نماید که پروتکل IGMP این وظیفه را بر عهده دارد./پروتکل دیگر موجود در این لایه، پروتکل ARP می باشد که مسئول مشخص نمودن آدرس سخت افزاری MAC ماشین مقصد می باشد به عبارت دیگر این پروتکل وظیفه تبدیل آدرس منطقی (IP) به آدرس سخت افزاری MAC را به عهده دارد.
لایه انتقال: در این لایه دو پروتکل اصلی به نام های TCP و UDP وجود دارد./پروتکل TCP: ایجاد ارتباط مطمئن، اتصال گرا و کند/ پروتکل UDP: ارتباط نامطمئن، بدون اتصال و سریع.
-لایه کاربرد: پروتکل های این لایه عبارتند از شبیه سازی ترمینال (Telnet)، انتقال فایل (FTP)، مدیریت پست الکترونیک (POP3 و SMTP)، خدمات انتقال صفحات ابر متن (HTTP و HTTPS) و ده ها پروتکل کاربردی دیگر (جهت خلق برنامه های کاربردی ویژه و پیچیده).
(ص33 خ اول ... ص35 خ8: نمی افتد)

7- پورت UDP و TCP:
پورت با یکی از پروتکل های لایه انتقال یعنی TCP یا UDP مرتبط و پورت TCP یا پورت UDP نامیده می شود. پورت می تواند عددی بین صفر تا 65535 را شامل شود. پورت ها برای برنامه های TCP/IP سمت سرویس دهنده (ماشین مبداء) به عنوان پورت های شناخته شده نامیده شده و به اعداد کمتر از 1024 ختم و رزرو می شوند تا هیچگونه تعارض و برخوردی با سایر برنامه ها به وجود نیاید.
(ص36)

8- سوکت: سوکت ترکیبی از یک آدرس IP و پورت TCP یا پورت UDP است. یک برنامه سوکتی را با مشخص نمودن آدرس IP مربوط به کامپیوتر و نوع سرویس (TCP برای تضمین اطلاعات یا UDP برای سرعت اطلاعات) و شماره ای که نشان دهنده برنامه است، مشخص می نماید. آدرس IP موجود در سوکت، امکان آدرس دهی کامپیوتر مقصد را فراهم و شماره مربوطه، برنامه ای را که داده ها برای آن ارسال می گردد را مشخص می نماید.
-شماره پورت ها در جدول صفحه 37
(ص36 الی 37)

9- توضیح اجزای بسته (ص 38)
-نام های بسته اطلاعاتی: سگمنت، پیام، دیتاگرام، فریم (ص39)
- لایه های TCP و شیوه تفکیک اطلاعات در آن (ص39 خ18: جریان ...


فصل سوم: پروتکل ها و قالب هر پروتکل          
(ص43 خ اول ... ص 70 خ آخر)
1- از عوامل موثر در پهنای باند، طول، قطر و جنس کابل است. طول کابل با پهنای باند نسبت معکوس و قطر کابل با پهنای باند نسبت مستقیم دارد. یعنی هرچه طول کابل بیشتر شود پهنای باند کمتر شده و هرچه قطر کابل بیشتر شود، پهنای باند بیشتر می شود. (ص44 خ6: از ...خ8: می شود)
-برای انتقال اطلاعات به دو روش از پهنای باند استفاده می شود. این دو روش عبارتند از: 1.تک باند 2. باند پهن (توضیح در ص44 خ12: در روش ... خ23: توجه است)
- هر چند طول یک بسته IP می تواند حداکثر 64 کیلوبایت باشد و لیکن در عمل عموما طول بسته ها حدود 1500 بایت است. (ص25 خ9: هر چند ... خ 12: دارند)
-پروتکل IP ساختاری استاندارد دارد و به هیچ سخت افزار یا سیستم عامل خاص وابسته نیست. (ص45 دو خط آخر)

2- مسیریاب: به دستگاه یا کامپیوتری که دارای دو کارت شبکه باشد و بتواند دو شبکه مجزا و جدا از هم به یکدیگر متصل و بسته های اطلاعاتی را بین این دو شبکه ارسال و دریافت نماید مسیریاب گویند. یا به عبارت دیگر کامپیوتری که دارای دو کارت شبکه و نرم افزاری با قابلیت مسیریابی، و یا یک وسیله سخت افزاری که مخصوصا برای مسیردهی در شبکه طراحی شده است. (ص46 خ2:مسیریاب ... خ6: شده است)

3- قالب بسته IP: فیلد طول کل (total length)، فیلد نسخه (version)، فیلد(IHL)، فیلد TOS (Type Of Service)، فیلد شناسه (Identification)، فیلد پرچم (بیت DF، بیت MF)، فیلد آفست تکه تکه شدن(Fragmentation Offset، فیلد TTL (Time To Live)، فیلد پروتکل (Protocol)، فیلد جمع تطبیقی سرآیند (Header Checksum)، فیلد آدرس مبداء (Source Address)، فیلد آدرس مقصد (Destination Address)، فیلد TCP OR UDP Header، فیلد داده (Data): (توضیح کامل در ص 46 خ 7: قالب ... ص50 خ 14:می گیرد)

4- پروتکل IP پروتکلی بدون اتصال و غیر قابل اعتماد است. بدون اتصال به این معنا که مسیریاب هر بسته را بدون هیچگونه هماهنگی با مقصد بسته یا مسیریاب بعدی ارسال می نماید، بدون آنکه بتواند اطلاعاتی ار وجود یا عدم وجود مقصد داشته باشد. در ضمن هر مسیریاب پس از ارسال یک بسته آن را فراموش می کند و منتظر پیام دریافت بسته از گیرنده آن نخواهد بود. اگر یک بسته IP با خطا به مقصد برسد یا اصلا به مقصد نرسد پروتکل هیچ اطلاعاتی در مورد سرنوشت آن به فرستنده بسته نمی دهد. (ص50 خ 16: پروتکل ... خ20: بسته نمی دهد)
-برای حل مشکل بالا: پروتکل ICMP در کنار پروتکل IP برای بررسی انواع خطا و ارسال پیام برای مبداء بسته در هنگام بروز اشکالات ناخواسته استفاده می شود. در حقیقت ICMP یک سیستم گزارش خطا است که بر روی پروتکل IP نصب می شود./ شکل کلی و قالب پیام ICMP /
سیستم TCP/IP هرگز در پاسخ به ارسال های همگانی یا چند مقصدی، یا بسته های ارسالی که آدرس IP مبداء آنها 0.0.0.0 است، یا بسته هایی که به آدرس 127.0.0.1 (آدرس Loopback) فرستاده شده اند پیام های خطای ICMP تولید نمی کند. / رایج ترین انواع پیام های خطای ICMP و عملکرد آنها در ص 53 (ص51 خ8 ... ص53 خ18)
-دستور «نام کامپیوتر ping» در CMD.

5- در لایه اول هرگاه بسته ای قرار است به خارج از شبکه ارسال شود آدرس فیزیکی مقصد، آدرس مسیریاب پیش فرض شما خواهد بود، بنابراین آدرس های MAC مقوله ای جدا هستند و آدرس های IP مقوله ای دیگر! (ص54 خ5: در لایه ... خ7: دیگر)
-فرض کنید ایستگاهی آدرس IP ماشینی را که می خواهد با آن ارتباط برقرار کند، می داند ولی آدرس فیزیکی او را نمی داند. چه کار می تواند انجام بدهد؟ باید از پروتکل ARP بهره ببرد! (ص54 خ16: حال ... ص55 خ آخر)
- مهم-حتما خوانده شود: ساختار بسته ARP: (ص56 خ اول ... ص57 خ16: کنید). برای جزئیات دقیق تر پروتکل ARP به REC – 826 مراجعه کنید.

6- اولین کاستی در لایه IP عدم تضمین در آماده بودن و توانایی دریافت داده ها توسط ماشین مقصد عنوان شد. در پروتکل TCP راهکاری ساده و کارآمد برای این مشکل اتخاذ شده است "برقراری یک ارتباط و اقدام به هماهنگی بین مبداء و مقصد قبل از ارسال هرگونه داده". (ص58 خ20: اولین ... ص59 خ5: نماید)
-به پروتکل هایی که قبل از مبادله داده ها سعی در برقراری یک ارتباط و ایجاد هماهنگی قبلی می نمایند پروتکل های اتصالگرا گفته می شود. در این پروتکل ها خاتمه مبادله داده نیز باید در یک روند هماهنگ و با اطلاع قبلی انجام شود. (ص59)
-راه حل پروتکل TCP برای حل مشکل لایه IP در به ترتیب رسیدن بسته های ارسالی: (ص59 خ9: معضلات ... ص60 خ6: خواهد شد)
-در ادبیات شبکه به زوج آدرس IP و شماره پورت، «آدرس سوکت» گفته می شود. (ص60)
-ساختار بسته های پروتکل TCP: (ص61 خ4 ... ص64 خ10: نیست)
-روش برقراری ارتباط در پروتکل TCP: (ص64 خ11: روش ... ص66 خ20: شده اند)
-کنترل جریان در پروتکل TCP و ساختمان داده بلوک نظارت بر انتقال (TCB): (ص66 خ21: کنترل ... ص67 خ8: نامیده می شود)
-زمان سنج ها در پروتکل TCP: Retransmission Time یا به اختصار RT، Keep – Alive Timer ، Persistence Timer، Quiet Timer، Idle Timer . توضیح کامل در: (ص67 خ9: زمان ... ص69 خ10: دقیقه است)

7- پروتکل UDP بر خلاف پروتکل TCP بدون اتصال است یعنی بدون هیچ اطلاعی از سرنوشتی که در انتظار یک بسته است به سمت مقصد ارسال می شود. هرگونه اطلاعی از رسیدن یا نرسیدن داده ها باید در لایه بالاتر بررسی و مدیریت شود. پروتکل UDP تمام کاستی های لایه IP را دارد و تنها ارمغان این پروتکل برای پروسه ها، سرعت ارسال و کم شدن تاخیرات ناشی از نظارت در جریان بسته ها است.
-ساختار یک بسته UDP: فیلد Source، فیلد Destination Port، فیلد USP Length ، فیلد UDP Checksum. (ص69 خ11: پروتکل ... ص70 خ آخر)


فصل چهارم: امنیت در شبکه با دیوار آتش و پیاده سازی آن          
(ص71 الی 80)
1-


موارد آموزشی:      
1. طریقه بدست آوردن MAC (آدرس فیزیکی کارت شبکه) با دستور ipconfig/all در CMD
(ص25 خ 13: نحوه ... خ 18: شکل)

2. با استفاده از دستور tracert ip و به جای ip از دامین می توان آنالیزی از وضعیت شبکه بدست آورد.


/این مطلب به مرور زمان کامل می شود./

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۲
سید ابوالفضل هاشمی

شبکه

ناقص

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی