دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات
 در لایحه بودجه سال 94 دولت جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون آقای حسن روحانی مسئولیت ریاست جمهوری آن را بر عهده دارد بودجه کلانی به امور، طرح و برنامه، دستگاه ها و به طور کلی «زنان» اختصاص داده شده است. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که در لایحه بودجه، هیچ توجهی به جنسیت مرد نشده و به طور مثال به طرح افزایش حقوق سربازان وظیفه به حداقل 60 تا 90 درصد حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح حتی یک ریال هم اختصاص نیافته است. معلوم نیست در کشوری که صد ها و هزاران نهاد زن محور و هزاران فعال حقوق زن در روزنامه ها و رسانه ها و دستکاه های مختلف دارد چه کسانی باید حامی حقوق مردان و پسران جوان باشند؟ 
Image
در این مطلب به بررسی و موشکافی لایحه بودجه سال 94 کل کشور پرداخته ایم تا هزینه هایی که برای دستگاه ها و طرح های دولتی «زنان» در نظر گرفته شده را بدست آوریم. در این مطلب فقط عناوینی ذکر گردیده که در آن اشاره مستقیم به «زنان» شده است. به عبارت دیگر بودجه های کلانی که غیر مستقیم به زنان و دختران تعلق می گیرد بیان نشده است. به عنوان مثال دختران با قوانین حمایتی .وزارت علوم از نرخ پذیرش 100 درصدی در رشته های مامایی برخوردارند و یا درصد بالایی از پذیرش در دانشگاه های روزانه را به خود اختصاص می دهند که دولت موظف است بورسیه تحصیلی، حقوق ماهانه، هزینه کلاس و کتاب و دانشگاه، هزینه خورد و خوراک، هزینه خوابگاه و ... را برای آنها تامین کند. یا در حال حاضر تقریبا تمام سمن های جنسیتی فعال در کشور ما در حوزه زنان هستند، به عبارت بهتر بخش عمده ای از بودجه اختصاص داده شده به توانمند سازی سازمان های غیر دولتی (NGO) به صورت غیر مستقیم به «زنان» اختصاص می یابد. یا مثال دیگر در ارائه کمک سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشریات و رسانه های مجوز دار است که هر ساله بر حسب تعداد کارکنان بیمه شده، کمک مالی به دفتر نشریه اعطا می گردد. حالا نشریات، سایت های خبری و رسانه هایی که در حوزه زنان فعال هستند و یا بخشی از تحریریه آنها مختص پوشش خبری مسائل زنان است از این بودجه بیت المال استفاده می کنند که ما آنها را ذکر نکرده ایم. یا در زیرمجموعه ردیف بودجه هر استانداری، ردیفی به «هماهنگی و نظارت بر مسائل اجتماعی» وجود دارد که در اطلاعات منتشر شده از لایحه بودجه سال 94، معلوم نیست بودجه اختصاص داده شده در چه زمینه هایی مصروف خواهد شد؟ ما در این مطلب به این ردیف بودجه ها اشاره نکرده ایم ولی می توان به آنها نیز اشاره نمود.
نکته قابل توجه آن است که رقم برخی از بودجه های اختصاص داده شده به زنان حتی از ارقام عمومی مخصوص اشتغال زایی و کارآفرینی که هم شامل دختران و هم شامل پسران می گردد نیز بالاتر است. مثلا در صفحه 584 در ذیل برنامه شماره 30435 رقم اختصاص داده شده به «اشتغال و کارآفرینی» تنها 5 میلیارد تومان است.

... (برای مشاهده مستندات لطفا فایل PDF را از پیوند زیر دریافت کنید)
Image
مجموع بودجه اختصاص داده شده از شمارگان 1 تا 45 برابر با عدد نجومی 1001517 میلیون ریال می باشد. به عبارت دیگر این عدد برابر است با 1001517000000 ریال یا 100 میلیارد و 151 میلیون تومان و 700 هزار تومان. حالا اگر در عناوین بالا دقت کرده باشید خبری از عناونین و بودجه اختصاص داده شده به فراکسیون زنان مجلس، وشورای زنان صدا و سیما و بودجه های کلان اختصاص داده شده به برنامه های زنان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و هزینه های هنگفتی که سالیانه صرف تولیدات فیلم های سینمایی با رویکرد فمینیستی می شود نیست. همچنین این بودجه شامل هزینه هایی که در نهادهایی مثل سپاه پاسداران برای نهادهایی همچون «بسیج زنان» می شود نیست. این ارقام و عناوین فقط بودجه اختصاص داده به دستگاه ها و طرح های دولتی در حوزه زنان را در بر می گیرد.

... (برای مشاهده مستندات لطفا فایل PDF را از پیوند بالا دریافت کنید)

این ارقام از آن جهت قابل توجه هستند که در لایحه بودجه سال 94 دولت جمهوری اسلامی ایران، حتی یک ردیف از بودجه به صورت صریح به «مردان» پرداخته نشده است. یا به وجود تصویب افزایش حقوق سربازان به حداقل 60 درصد حقوق نیروی های پایور نظامی، حتی یک ریال هم به این مسئله اختصاص نیافته است و دستگاه های نظامی با تایید ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، با "کاهش درجه سربازان وظیفه" درصدد کم کردن حقوق پرداختی به آنها هستند. مثلا درجه لیسانس وظیفه که تا چند سال پیش «ستواندوم» بوده، هم اکنون برای اکثریت لیسانس وظیفه ها «گروهبانیکم» لحاظ گردیده که حقوق دریافتی شان حدود 80 هزار تومان خواهد بود. در حالی که اگر با درجه ستواندومی حقوق می گرفتند حقوقشان حدود 130 هزار تومان بود (این رقم تخمینی است و مستند نیست).

... (برای مشاهده مستندات لطفا فایل PDF را از پیوند بالا دریافت کنید)

حالا اگر در کنار این بودجه، قانون اختصاص یک درصد بودجه اجرایی کشور به زنان را نیز قرار دهیم آنگاه رقم بسیار کلان تری بدست خواهد آمد که چشم ها را خیره خواهد کرد. یا اگر بودجه اختصاص داده شده به "شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران" را نیز مد نظر قرار دهیم مبلغ چشم نواز 1.527.425 میلیارد ریال به رقم نجومی فوق الذکر اضافه خواهد شد. 
سوالی که پیش می آید این است که چرا برای استراتژیست های کشور ما اختصاص این همه بودجه به «زنان» لازم و ضروری است ولی اختصاص بودجه برای مردان بی اهمیت است؟ مردان در کشور ما وظیفه دفاع از امنیت کشور دارند و پسران جوان ما با آنکه پول لازم برای خرج و مخارج خودشان را ندارند 2 سال از سال های جوانی شان را با حقوق بسیار ناچیز (کمتر از 100 هزار تومان) در مناطق سخت و دشوار به خدمت سربازی می پردازند. مردان در کشور ما وظیفه تشکیل خانواده و تامین هزینه های خانواده را بر عهده دارند. حالا آیا درست است ما هیچ توجهی به جنسیت مرد و پسران جوان کشورمان نداشته باشیم و آنها را به بردگی بگیریم و ذلیل سازیم و در عوض زنان را توانمند سازیم؟

خداوند در قرآن می فرماید:
انَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ (ایه 5 - سوره 28 القصص)
فرعون در آن سرزمین برتری جست و مردمش را فرقه فرقه ساخت فرقه ای را زبون می داشت و پسرانشان را می کشت و زنانشان را زنده می گذاشت که او از تبهکاران بود 

امروز وقتی آمار بالای بیکاران پسر و معتادان جوان (که 95 درصد آنها مرد هستند) و افزایش جرم و جنایت در میان پسران جوان را مشاهده می کنیم به این واقعیت پی می بریم که برخی سیاست ها باعث شده است که مردان جامعه روز بروز به انزوا روند و زن سالاری در جامعه شیوع یابد. آیا این هدف ماست که مردان را در جامعه به ذلالت و بدبختی بکشانیم و زنان را قوی نماییم؟ این سیره پیغمبران و دین مبین اسلام است؟ لااقل انتظار می رود همه ی مزایای اجتماعی ای که زنان در جامعه ایرانی دارند مردان نیز داشته باشند.

در زیر پیشنهاداتی برای اختصاص بودجه به مردان جامعه بیان می نمایم:
1- اختصاص بودجه برای افزایش حقوق سربازان وظیفه
2- ارائه بیمه بیکاری به سربازان وظیفه (به دلیل بیکاری پس از خدمت سربازی)
3- ارائه کمک هزینه تامین مخارج زندگی به مردان سرپرست خانوار (برای پیشگیری از فروپاشی خانواده) (حداقل 38 درصد مردان سرپرست خانوار زندگی فقیرانه ای دارند).
4- ارائه طرح هایی برای آموزش فنی و اشتغال زایی پسران (به جای استفاده از لفظ کلی «جوانان»)
5- اختصاص سرمایه به مردان و پسران جوان (علی الخصوص آنهایی که سربازی رفته اند) برای تشکیل زندگی و کار
6- اختصاص بودجه برای آموزش و شکل گیری نهاد های مرد محور برای اعتلای سطح علمی و فرهنگی و اجتماعی مردان
7- اختصاص بودجه برای مطالعات و برنامه ریزی برای رفع مشکلات مردان و پسران جوان (مثل حذف تدریجی سربازی)
8.


مستندات:   
1- لایحه بودجه سال 94 دولت جمهوری اسلامی ایران
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/369242/جزئیات-لایحه-بودجه-94-جداول-و-پیوست‌ها 


برای کسب اطلاعات بیشتر:    
- چرا در کشوری که حداقل ۳.۵ میلیون مرد بیکار دارد ۸۰ درصد زنان شاغل هستند؟
http://hoshdarnews.ir/detail/News/14877 
- بررسی بررسی اعتبارات حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه 94
http://www.yjc.ir/fa/news/5087173/بررسی-اعتبارات-حوزه-زنان-و-خانواده-در-لایحه-بودجه-94 
- با وجود کاهش بودجه سال 94 در همه زمینه ها -به دلیل کاهش بهای نفت- اما بودجه های اختصاص داده شده تقریبا تمام و کمال به طرح های فمینیستی اختصاص یافته و افزایش چشم گیری نسبت به سال گذشته داشته اند:
http://www.khabaronline.ir/detail/389145/society/family 
- اختصاص مبلغ 95 میلیارد تومان به دانشگاه تک جنسیتی و زن محور الزهرا
http://www.sedayeeghtesad.ir/News/3677.html 
- در لایحه بودجه سال 94 تنها 1000 میلیارد واسه اشتغال اختصاص داده شده در حالی که بودجه دستگاه های زنان رشد دو برابری داشته اند
http://hoshdarnews.ir/detail/News/14679 
- دولت برای قرارداد غیرقانونی معاونت زنان ریاست جمهوری با صندوق جمعیت سازمان ملل، درخواست بودجه کرده است؟!
http://www.rajanews.com/news/199351
- رویکرد کلی بودجه زنان در لایحه بودجه سال 94 به چه سمت و سویی است؟
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930917000672 




موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۹
سید ابوالفضل هاشمی

فمینیسم

نظرات  (۱)

۱۶ بهمن ۹۳ ، ۰۸:۰۳ میلاد حمیدی
سلام سید جان من لینکت میکنم. هر وقت صلاح دیدی وبلاگ جدید من را لینک کن
پاسخ:
سلام. علی الحساب در صفحه پیوندها لینک شدید :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی