دفتر مشق

روزهای زندگی

روزهای زندگی

دفتر مشق

* بسم الله الرحمن الرحیم
* دفتر مشق روزهای زندگـی
* نویسنده: مهندس سید ابوالفضل هاشمی
* شروع بلاگری از 18 آبان 1391 پنج شنبه

آخرین نظرات

نکاتی کلیدی درباره پیرایش موی زنان

جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۱۸ ق.ظ
بلد بودن آرایشگری زنان (علاوه بر مردان) کمک می کند تا اصلاح موی اعضای خانواده توسط یک فرد محرم، در یک محیط به مراتب تمیز تر از آرایشگاه ها، با لوازم آرایشگری مطمئن تر و با هزینه ای بسیار کمتر (و عمدتا بدون هزینه) صورت پذیرد. لذا بسیار پسندیده است که در هر خانواده، یک نفر مسئول آرایش موی سر دیگر اعضای خانواده باشد. مثلا مرد، موی سر همسر خویش را خودش بزند و زن نیز موی سر شوهر خویش را. علاوه بر این، گران بودن هزینه آرایشگری اهمیت این مسئله را دوچندان می کند. 
در این مطلب بر آن شدیم تا نکات مهمی که از آرایشگری زنان یاد گرفته ایم را درج نماییم. درج این مطلب به معنی مشروعیت بخشیدن به آرایشگری موی زنان توسط مردان نیست و از نظر دین اسلام، آرایش موی زن نامحرم توسط مرد نامحرم (و بلعکس) حرام می باشد.

لوازم مورد نیاز برای آرایشگری موی زنان:    
1. آب پاش
2. قیچی (نسبت به قیچی موی سر آقایان باید درازای کمتری داشته باشد)
3. شانه 
4. گیره مو (از همه شان مهمتر است!)

Image#نکات آموخته از فیلم آموزشی 1            
برای آرایش موی زنان ابتدا موها را چند بار شانه می کنیم و بررسی می کنیم که آیا این مو قابلیت مدل خاصی را دارد یا خیر؟ به طور مثال مو باید تراکم و طول لازم برای اصلاح به صورت مدل خاص را داشته باشد در غیر این صورت اصلاح موی سر خراب می شود.

برای شروع اصلاح، مو ها را آب می زنیم و شانه می کنیم و سپس موهای سمت راست و سمت چپ را از هم تفکیک کرده و با گیره آن ها را از هم جدا کرده و در کنار گوش قرار می دهیم. طوری که ثابت باقی بماند.

برای شروع اصلاح پس از خیس کردن و مرتب کردن آن، سر خانم را از پشت به بخش های متعددی تقسیم می کنیم و متناسب با آن موهای هر قسمت را از گیره بیرون کشیده و شروع به کوتاه کردن می کنیم.
مثلا اگر بخواهیم موهای پشت سر را بزنیم ابتدا پایین ترین قسمت را به ارتفاع نیم سانت و عرض 5 سانت بیرون کشیده و در دست می گیریم و به سمت پایین شانه می کنیم و سپس حد مشخص را با دو انگشت (نشانه و سبابه) کنترل می کنیم (این دو انگشت را بالای حد مشخص برای قیچی کردن نگه می داریم) و سپس با قیچی، شروع به برش می کنیم.

از یاد نرود که پس از چند بار تکرار مرحله فوق، می بایست موها اصلاح شده را با همدیگر چک کرد و پله های ایجاد شده را درست کرد. برای رفع پله، می بایست موهای هر قسمت از کله را با قیچی بیرون کشیده و با دو انگشت دست گرفته و سپس ضمن نگاه، موهایی که بلندتر از بقیه باشند را با قیچی همسان با دیگر موها می کنیم.

در اصلاح موی زنان، همیشه زیرین ترین موها را ابتدا کوتاه می کنیم. پس از آن موهایی که به ترتیب بر روی آن سوار می شوند را اصلاح می کنیم.

ضرورت دارد موهای خانم قبل از شروع اصلاح، حمام گرفته شده و حتی الامکان رنگ شده باشد. زیرا موهایی که ژولیده و ناصاف باشد، بسیار سخت می توان آن را اصلاح کرد و فرم خوبی به آن داد.

در نحوه گرفتن موها به قیچی و سپس همسان کردن آنها با دیگر موها باید دقت و وسواس زیادی به خرج داد یک اشتباها موهای ردیف بالا را با موهای ردیف پایین تر نگرفت.

شاید مجبور باشیم در طول اصلاح مو، چندین با موهای قسمت های مختلف را از هم تفکیک کرده و با گیره جدا کنیم. (دقیقه 17 دی وی دی 1)

در طی عمل اصلاح مو و حین اصلاح قسمت های مختلف کله، باید عمل همسان سازی را مکررا انجام داد. اصولا زیبایی مو با همسان سازی تضمین می شود.

ناحیه پشت کله به طور کامل به عنوان ناحیه اول اصلاح مد نظر است. سپس ناحیه سمت راست یا چپ. پز از آن و در انتها قسمت فوقانی سر برای اصلاح مد نظر قرار می گیرد.

نحوه بریدن موهای در دست گرفته هم می بایست به ارامی از سمت راست کم کم برید. نه اینکه یکباره همه را لای قیچی داد. چون اینطوری ممکن است برخی موها بریده نشوند و یا دقت لازم برای اصلاح از دست برود و خراب شود.

قبل از اصلاح موهای قسمت فوقانی گوش، یکبار با دست یا قیچی به موهای بالای گوش می زنیم تا وقتی می خواهیم انتهای آنها را که در زیر گوش قرار دادر بزنیم بیش از حد کوتاه نشود.

دقت نمایید که فقط هنگامی که مو در دستتان قرار دارد درست اصلاح کنید. چون پس از آن، میران کردن موهای از دست خارج شدن کار دشوارتری است.

بر خلاف اصلاح مردانه، دور گوش را در اصلاح زنانه نمی گیریم.

در مدل چتری دقت شود که قسمت جلو نسبت به عقب، موها کمی پایین تر قرار می گیرند. این به هنر آرایشگر بستگی دارد که با رعایت این موارد زیبایی اصلاح را تضمین کند.

پس از اصلاح، از سشوار برای حالت دهی به مو استفاده می کنیم.


# نکات آموخته از فیلم آموزشی 7                 
قدم اول شانه کردن موها متناسب با مدلی است که می خواهیم اصلاح کنیم.
ابتدای امر فقط موهای زیرین را آنالیز می کنیم. چون اندازه موهای زیرین ملاک ارزیابی ما برای انتخاب مدل آرایشی جدید است.

در قدم دوم موها را خیس کرده (با آب پاش) و سپس شانه می کنیم.
در هنگام شانه کردن باید موها دسته بندی شوند. برخی در سمت راست ریخته می شوند برخی در سمت چپ. برخی در پشت پایین و برخی که می بایست در جلو قرار بگیرند طرفی قرار می گیرند که ما برای شروع آنجا را اصلاح نمی کنیم. چون اصلاح موی جلو معلوما انتهای اصلاح است نه ابتدای آن.
دقت نمایید که حتی موهای پشت را هم باید به دو قسمت راست و چپ به طور مساوی تقسیم کرد. این در ادامه توضیح قبلی است.
سمت راست یا سمت چپ که در جنب گوش قرار دارند نیز به دو قسمت تقسیم می شوند. بخشی در سمت راست گوش و بخشی در سمت چپ گوش.

برای جدا کردن موها از هم پس از شانه کردن و مرتب کردن مو، آن را چند بار می پیچانیم و در گوشه ای سر قرار می دهیم.

نحوه قرار گیری موها در دست چپ می بایست مو بین انگشت اشاره و سبابه دست چپ قرار گیرد. و همزمان نیز شانه با انگشت شصت گرفته شود و با دست راست قیچی گرفته شده و موها بریده شود.

عموما هر مقداری که در بار اول از پشت از موهای زیرین با قیچی بریده شود تا انتهای اصلاح ملاک پیرایش بقیه موها خواهد بود.

اگر مثلا از سمت راست پشت سر شروع کردیم همان قسمت را تا بالاترین جای ممکن ادامه می دهیم.

همواره آن مقدار از مو را در لای انگشت خود می گیریم که اصلاح و شانه کردن قیچی آن ممکن باشد بدون آنکه موها روی هم تلمبار شوند.

پس از پایان رساندن یک بخش آگاه موها را به صورت عمودی (به جای افقی سابق) می گیریم و موهایی که با هم تناسب ندارند را متناسب با دیگر موها اصلاح و پیرایش می کنیم.

برای اینکه به خوبی بتوانیم سایز موها را متناسب با دیگر موهای اصلاح شده قیچی کنیم می بایست بخشی از موها را که قبلا زده ایم را در دست بگیریم و با بخش دیگری از موها که نزده ایم ضمن مقایسه اصلاخ می کنیم.

برای اصلاح و صاف سازی پایین موها، انتهای مو را شانه گذشته (دقیقه 7 فیلم 7) و قیچی را به جای آنکه مثل همیشه صاف و افقی بگیریم بادرجه 45 درجه ای می گیریم و موهای اضاف را اصلاح می کنیم.

دقت شود که موهای پشت در زنان عموما کج زده می شود تا با موهای جلوی صورت متناسب باشد. ولی برای آقایان اینطوری نیست و موها بسیار صاف و مستطیلی زده می شود. (دقیقه 7 فیلم 7)

اصلاح پشت سر می تواند دایره ای، مثلثی و اشکال متنوع دیگر باشد. این به هنر آرایشگر و مدل آرایشی وی بستگی دارد.

زاویه و جهت گرفتن مو در لای انگشتان باید موازی راستای رویش مو در خط مشترک موهایی باشد که در دست گرفتیم. یعنی به موازات خط رویش موی سر.

موهای بالا می بایست متناسب با کلیت سر اصلاح شود. مثل اصلاح موی آقایان. به این صورت که خطی از موها را به صورت افقی می گیریم (از قسمت های بالایی) و اصلاح می کنیم. جوری که نسبت به موهای زیرین در سطح بالاتری قرار بگیرند و مثل موی مردانه پله نداشته باشند. هر قدر قطر و ضخامت مویی که در دست می گیریم کمتر باشد احتمال بروز پله و ناهمگون شدن مو کمتر است.
البته بهتر است در بیش از 90 درصد موارد از اصلاح مردانه موهای زنان خودداری کنیم و اندازه موها را در همه موارد در طول بلندو یکسانی نگه داریم تا قدرت حالت دهی داشته باشد.

در اصلاح موهای زنان می بایست همواره حالت آرایشی را مد نظر قرار داد و بخش هایی که در زیبایی و حالت دهی و فرم گیری مو موثر هستند را بی جهت و کیلویی کوتاه نکرد.

به نحوه گرفتن خطی از مو با شانه دقت شود

پس از اینکه اصلاح موی زن تمام شد با سشوار موها را خشک می کنیم.


# نکات آموخته از فیلم آموزشی 2       
پس یادمان نرود که مرحله اول ارایش موی زن، شانه کردن است. ممکن است برخی موها به هم گره خورده باشند که باید با دقت بیشتری آنها را شانه کرد.

پس از شانه کردن می بایست از پشت سر بخشی از موها (مثلا به ارتفاه 2 سانتی متر) از موهای زیرین را بگیریم و با مشخص کردن حد لازم روی گردن، دو انگشت نشانه و سبابه را روی موها قرار می دهید و قیچی می کنیم.
سپس مثل فیلم های قبلی موهای مربوط به قسمت مشخص شده را به ترتیب خط به خط رو به بالا می گیریم و پیرایش می کنیم.

اصل مهمی در آرایش مو زنانه هست و آن اینکه همواره باید بین موهای عقب و جلو سازگاری و همسانی داشته باشد. این قاعده در اصلاح موی مردانه سازگار نیست ولی در اصلاح موی زنانه باید همواره دقت نمود که موهای پشت گوش و موهای کنار گوش می بایست با یکدیگر همسان و مشابه و هم تراز باشند.

در انتخاب دسته موها باید دقت زیادی داشت. موها را به سه صورت انتخاب می کنند. افقی، عمودی و زاویه دار. متناسب با هر کدام باید شانه همزاویه با خط رویش موها قرار بگیرد.











فواید یاد گرفتن اصلاح موی زنانه برای آرایشگران مرد:     
یاد گرفتن اصلاح موی زنانه، تخصص و هنر ما را جهت اصلاح موی مردانه به صورت فشن به شدت ارتقا می دهد. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۷
سید ابوالفضل هاشمی

آرایشگری

ناقص

نظرات  (۱)

بسیار ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی